Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:47

najah zullen we dan ook maar gelijk alle hulpteugels,slofteugels, peesbeschermers, zwepen, sporen etc maar verbieden.
hoeveel mensen weten wel niet hoe ze dat moeten gebruiken of laat staan goed moeten om doen, vaak zit het te strak word er verkeerd mee omgegaan, etc en peesberschermers mag je niet te strak niet te los dus klemt ook af, dus wie zegt dat men dit wel goed om kan doen,

dus neej voor mijn hoeft het egt niet verboden te worden, verbied eerst maar eens al die hulpteugels, slofteugels enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:00

Ik kan niet bandageren, dus ik gebruik ze niet. Zie het nut er ook niet van in eigenlijk, peesbeschermers zijn ook nog eens 10 keer zo handig..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:47

Over dat van de bandages ben ik het met je eens.
Maar peesbeschermers zijn soms gewoon nodig, bij het aanleren van zijgangen bijvoorbeeld. Mijn paard sloeg toch wel af en toe tegen d'r eigen benen en dan ben ik toch blij dat ik er wat om heb zitten.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:38

Ik gebruik ook nooit bandages, en gelukkig tikt mijn paard zichzelf ook niet aan en gebruik ik ook nooit peesbeschermers.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:37

zo,wat is dit topic snel gegaan zeg! Ik gebruik wel bandages,voor bescherming en ondersteuning,maar ook gewoon omdat ik het mooier vind.Als de bakken blubberig zijn of ik heb geen zin om te bandageren,gebruik ik peeskappen.Als ik in een wat zwaardere bak moet rijden of ik ga springen,gebruik ik in 3 in 1-beschermers.Ik denk dat hierover maandenlange discussies gevoerd kunnen worden omdat iedereen hier anders over denkt.Als bandages slecht zijn,waarom worden ze dan uberhaupt gemaakt?Ik vind elastieken,scherpe sporen,strenge bitten etc. een betere reden om te verbieden dan bandages.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:02

Vandaag juist voor het eerst bandages gebruikt, het regende dus de bak was modderig en ik wilde haar benen schoonhouden voor het proefje, dus even vierkant in bandages.

anne_AVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:49

Ik gebruik alleen peesjes omdat mijn verzorgpaardje zichzelf soms aantikt en omdat ik het wat veiliger vind. Want hij is best vaak kreupel de laatste tijd.

Ik vind bandages soms wel mooi staan maar ik gebruik ze zelf niet. Mijn vriendin gebruikt ze wel en er mankeert niets aan zijn benen. Ik hoorde weleens dat ze de pesen van je paard verslappen...

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:32

Pppfff de eeuwenoude stomme nutteloze discussie over het al dan niet gebruiken van bandages.

Tijp het beter eens in in de zoekfunctie, daar vind je 100den topics.

Er gaan altijd mensen zijn die bandages nutteloos en schadelijk vinden, en ook evenveel mensen die bandages niet nutteloos of schadelijk vinden.

Waarom dan toch steeds die discussie.

Gebruik de zoekfunctie om hevige discussies te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:34

Omdat we wat moeten doen met dit pokke weer Tong uitsteken Clown

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:02

MISTRAL94 schreef:
odje schreef:
Verbieden gaat wat ver aangezien ze ook gebruikt kunnen worden om medische redenen.
Misschien moeten ze wat moeilijker verkrijgbaar worden en niet in die leuke kleuren.
Ik gebruik geen bandages (meer) mede na het lezen van het artikel in bit.

Maar vind je het niet vreemd dan dat er geen harde bewijzen geleverd zijn? Oa in dit topic? Alleen maar de via via verhalen en ook dan is het niet bewezen dat het door bandages komt Knipoog

True, maar draai het eens om.
Welk nut denk je dat het heeft?
Er zijn ook geen harde bewijzen geleverd over goede resultaten bij gebruik van bandages zonder medische indicaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:03

strijken is toch al 1001 keer genoemd Lachen

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:05

reactie op mij? Lachen (dat doe je snel Lachen )

maar daar zijn toch vele andere middelen voor...niet alleen bandages.
en dan nog denk ik niet dat bandages afdoende werken daar tegen.
maar dat is iets wat ik denk...geen ervaring mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:07

peesbeschermers of strijklappen werken daar ook tegen.
Maar goed, dat is maar net wat je wilt.

Ik kende idd een paard dat zich snel wondjes liep. Met bandages niet.
Baasje vond setjes dan ook nog wel leuk, dus ach waarom dan niet Lachen
Voor het paard was het beter en hij stond er ook nog eens sjiek op Lachen

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:10

en trouwens...harde bewijzen?
hoe had je die bewijzen willen hebben dan?
dat een pees oververhit kan raken als je deze in een bandage wikkelt tijdens het werk daar kan ik me wel iets bij voostellen.
als zij dan zeggen dat een pees kan beschadigen bij een te hoge temperatuur dat geloof ik dat wel.
heb dan ook liever niet dat ze door gaan met testen om met harde bewijzen te komen.

edit: spelfoutjes Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ode op 11-03-08 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:12

runningkawa schreef:
Ik kende idd een paard dat zich snel wondjes liep. Met bandages niet.
Baasje vond setjes dan ook nog wel leuk, dus ach waarom dan niet Lachen
Voor het paard was het beter en hij stond er ook nog eens sjiek op Lachen

dit valt voor mij wel een beetje onder de noemer 'medische indicatie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:15

Maar waar ligt die grens? Lachen

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:24

Helaas verschilt dat van persoon tot persoon.
Van mij mogen ze daar best 1 lijn in trekken.

Om maar even door te gaan op jouw voorbeeld, als jouw vriendin alle hulpmiddelen al heeft uitgetest en niets bleek voldoende bescherming te bieden en ook de manier van rijden en evt ondergrond van het te berijden terrein zijn bekeken in combinatie met het lopen van het paard (ect. je weet waar ik heen wil) dan vind ik dat je je paard inderdaad moet beschermen tegen het aantikken want dat is op dat moment het probleem.
Dat je het 1 aanpakt kan betekenen dat er een tweede probleem zich voordoet en dat risico loop je dan gewoon.

Als men een paard wil versieren enkel en alleen omdat het mooi is vind ik niet dat je juist met het paard en de hulpmiddelen omgaat.

En daarom vind ik dat bandages wat moeilijker verkrijgbaar moeten worden.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:34

Ik had ze ooit eens om bij mijn paard, ik ben toen gaan wandelen langs de weg en mijn paard is toen aan de ren gegaan.
Vervolgens is hij toen ergens uitgegleden en dus een aardige smakker met zijn achterbenen over het asvalt gemaakt. Beide achterbeen bandages waren kapot, en de onderlappen ook.
Ik was toen toch wel erg blij dat hij die bandages om had, anders had hij flinke schaafwonden (in de hoop dat het bij schaafwonden bleef in dat geval) gehad.
Wanneer ik gewone bescherming om doe, zou hij alleen strijkkappen om hebben gehad dus dat had totaal geen bijdrage gehad.

Ik wil met dit verhaal niet zeggen dat daarom bandages moeten blijven en dat je ze altijd om moet doen want stel je voor dat dit gebeurd. Maar wil hier wel mee zeggen dat ze wel degelijk verwondingen kunnen tegenhouden. Dan hoor ik nu iemand roepen: "ja dat kan je toch met andere bescherming doen' , ja daar heb je gelijk in maar dat is dan toch ieder zijn keus.

Verder heb ik nog nooit een paard zien neervallen omdat hij bandages droeg, .... julllie??

dus antwoord op de stelling: Nee niet verboden worden, maar misschien zou de markt ze wel wat minder in kleurijke en figuurtjes aan kunnen bieden zodat ze minder snel voor de sier gekocht worden. Bied ze bijv. alleen in het zwart aan (alhoewel dit niet haalbaar is denk ik )

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:41

whitje schreef:
Verder heb ik nog nooit een paard zien neervallen omdat hij bandages droeg, .... julllie??

gelukkig niet, zou je dat willen??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:32

odje schreef:
maar daar zijn toch vele andere middelen voor...niet alleen bandages.
en dan nog denk ik niet dat bandages afdoende werken daar tegen.
maar dat is iets wat ik denk...geen ervaring mee

Werken zeker wel, ik rij standaard in de bandages behalve op wedstrijd. En hij komt vrij regelmatig met wondjes op de kogels terug van wedstrijd.

Alternatieven:
peesbeschermers met strijklappen
> vaak slechte pasvorm (schuurplekken)
> komt makkelijk zand tussen wat daar gaat liggen schuren
> dikker (mijn paard ramt zijn strijklappen naar de buitenkant door het strijken)
> beschermen niet rondom
> makkelijk te strak aan te trekken door het elastiek, dus ook geen handige oplossing voor beginners

drie in een beschermers
> ook zand tussen
> als ze nat worden worden ze loodzwaar (nog zwaarder dan bandages)
> behalve het gemak met omdoen, verder geen voordelen op bandages

Doe mij maar bandages dan
(niet om commentaar te leveren op anderen die peesjes of drie in eens gebruiken, maar mijn eigen keuze voor bandages even gemotiveerd)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:14

nikilover schreef:
zo,wat is dit topic snel gegaan zeg! Ik gebruik wel bandages,voor bescherming en ondersteuning,maar ook gewoon omdat ik het mooier vind.Als de bakken blubberig zijn of ik heb geen zin om te bandageren,gebruik ik peeskappen.Als ik in een wat zwaardere bak moet rijden of ik ga springen,gebruik ik in 3 in 1-beschermers.Ik denk dat hierover maandenlange discussies gevoerd kunnen worden omdat iedereen hier anders over denkt.Als bandages slecht zijn,waarom worden ze dan uberhaupt gemaakt?Ik vind elastieken,scherpe sporen,strenge bitten etc. een betere reden om te verbieden dan bandages.

Als die slecht zijn, waarom worden ze dan überhaupt gemaakt? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:16

Er worden echt wel dingen gemaakt die slecht zijn.
Maar veel dingen zijn ook pas slecht in gebruik bij een prutser

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:22

sflj schreef:
nikilover schreef:

Als die slecht zijn, waarom worden ze dan überhaupt gemaakt? Knipoog

IK zeg niet dat het slecht is voor paarden om dat te gebruiken.Het is alleen zieliger om een paard verwondingen te schoppen met sporen als een paar keer bandages omdoen Knipoog en ik zeg ook niet dat ze verboden MOETEN worden ik zei dat ze die dingen beter kunnen verbieden als bandages,maar das mijn mening.

tiffiepiffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:05

Toppers gebruiken ze niet voor niets bij miljoenen paarden denk ik zo.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:46

Urielle schreef:
Werken zeker wel, ik rij standaard in de bandages behalve op wedstrijd. En hij komt vrij regelmatig met wondjes op de kogels terug van wedstrijd.

Doe mij maar bandages dan
(niet om commentaar te leveren op anderen die peesjes of drie in eens gebruiken, maar mijn eigen keuze voor bandages even gemotiveerd)

odje schreef:
Om maar even door te gaan op jouw voorbeeld, als jouw vriendin alle hulpmiddelen al heeft uitgetest en niets bleek voldoende bescherming te bieden en ook de manier van rijden en evt ondergrond van het te berijden terrein zijn bekeken in combinatie met het lopen van het paard (ect. je weet waar ik heen wil) dan vind ik dat je je paard inderdaad moet beschermen tegen het aantikken want dat is op dat moment het probleem.
Dat je het 1 aanpakt kan betekenen dat er een tweede probleem zich voordoet en dat risico loop je dan gewoon.