Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:32

Smystique schreef:
mij vast anderen) weten wél waar dat is, we kunnen alleen de zogenaamde knik niet plaatsen.

Waarom teken je het niet uit?

plaatje van een boom openen in een bewerkprogramma en met rode lijnen aanduiden hoe de boom met diepe zit zou lopen?

lijkt me peanuts Haha!

haha dat lukt me nooit Haha!
ik heb meer verstand van verzeke eh....zadels Vork

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:42

bedoel het verder niet vervelend hoor, maar ik wil snappen waar je het over hebt Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:46

Cer schreef:
Als je een te krappe westernboom op het paard legt, dan gaat t zadel knijpen en blijft 'boven' het paard hangen. Een te brede boom zakt er veel te ver overheen, met name de kamer. Dat is denk ik niet veel anders dan een engels zadel?

Volgens Unamie dus wel, volgens anderen bij alle zadels min of meer gelijk en dus ook bij westernzadels.

Cer schreef:
Een diepe zit heeft met de opbouw te maken dacht ik. Dat weet DD denk ik beter. Maar de panelen blijven de druk over een groter oppervlak verdelen, ook met een diepere zit. Er komt niet een grotere 'golf' in, zoals bij een engels zadel, denk ik?

En volgens de fabrikanten van engelse zadels veranderd alleen de lepel en niet de onderkant van het zadel. Maar ik zal DD een pb sturen en vragen of zij/hij daar voorbeelden van heeft van de verschillen. Haha!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:50

Ik ben vandaag bij van Triest geweest en ja hoor een heel stuk wijzer.> Het is heel simpel.. Een diepe zit is niet erg zolang deze maar op een vlakke boom gebouwd is.. En ja het verschil is echt duidelijk te zien maar je moet het zadel er wel voor open halen.. En ik schrok best toen ik het zag.. Hij heeft mijn ogen nu toch wel echt geopend.. Ik ga dus nu op zoek naar een zadel met een vlakke boom!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:56

Jodievanmij schreef:
Ik ben vandaag bij van Triest geweest en ja hoor een heel stuk wijzer.> Het is heel simpel.. Een diepe zit is niet erg zolang deze maar op een vlakke boom gebouwd is.. En ja het verschil is echt duidelijk te zien maar je moet het zadel er wel voor open halen.. En ik schrok best toen ik het zag.. Hij heeft mijn ogen nu toch wel echt geopend.. Ik ga dus nu op zoek naar een zadel met een vlakke boom!

misschien kun jij aanwijzen waar het probleem precies zit
mij lukt het niet Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:02

Jodievanmij schreef:

Kan je het misschien ook uitleggen?
Dan snappen wij 'zadeldommeblondjes' het misschien ook Clown Haha!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:22

Skipper schreef:
Jodievanmij schreef:

Kan je het misschien ook uitleggen?
Dan snappen wij 'zadeldommeblondjes' het misschien ook Clown Haha!

Uitleg?? Je moet het gewoon gezien hebben dan krijg je spontaan tranen in je ogen.. Misschien een idee voor van Triest om is een demonstratie te geven

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:37

We vragen toch om uitleg?

Waarom kan niemand uitleg geven als het zo overduidelijk (om tranen van in je ogen te krijgen) is dat het funest is voor de paardenrug?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:39

Jodievanmij schreef:
Uitleg?? Je moet het gewoon gezien hebben dan krijg je spontaan tranen in je ogen.. Misschien een idee voor van Triest om is een demonstratie te geven

daar is hij toch echt te bescheiden voor denk ik maar wie weet
bovendien kunnen ze het werk al nauwelijks aan, alleen al door de mond op mond reclame want adverteren doet ie echt helemaal nooit Knipoog
ik maak volgende keer goede voorbeeld foto's. (vooral van de vreselijke zadelbomen die in de nieuwe dressuurzadels zitten....)
deze komen dan ook in mijn profiel te staan

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:40

Oké thnx, daar hebben we wat aan. ben erg beniewd Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:41

foutje

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:41

En waarom is hij zo bescheiden? Als hij het dan toch aan het rechte eind heeft volgens hem, dan moet hij toch niet bescheiden zijn, maar eerder begaan met de gezondheid van de paarden?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:50

Elke86 schreef:
En waarom is hij zo bescheiden? Als hij het dan toch aan het rechte eind heeft volgens hem, dan moet hij toch niet bescheiden zijn, maar eerder begaan met de gezondheid van de paarden?

waarom zouden deze eigenschappen niet samen kunnen gaan?
je kunt toch bescheiden en begaan tegelijk zijn!
of begrijp ik je nu verkeerd? Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:55

Vraagje, waarom heb je je foto toestel niet meegenomen naar van Triest?

Dat was wat duidelijker en meteen overtuigender geweest voor ons dan 'hij heeft gelijk de tranen springen je bijna in de ogen'' (no offence Bloos )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:01

Alane schreef:
Als ik een westernzadel aan zou schaffen met een te nauwe boom voor mijn paard, wat krijg ik dan te zien aan de manier waarop het zadel op de rug ligt?

Een te nauwe boom ligt te hoog op de schouders (graaft zich in aan de zijkanten) en geeft drukplekken op de ribbenkast.
Citaat:
En wat gebreurd als ik een te wijde boom aanschaf?
Dan kukelt het zadel aan de voorkant naar beneden (achterkant wipt omhoog) en er ontstaat druk OP de schoft. Op de rug krijg je drukplekken langs de ruggegraat.
Citaat:
En wat veranderd er aan een boom als ik een westernzadel koop met een diepe zit tov een vlakke zit?

De boom is bij een diepe zit in het midden iets dunner en zal bij een vlakke boom wat gelijkmatiger van materiaal zijn.

Ik wil nog wel even iets kwijt over het verschil in smalle en brede bomen.
Een engelszadel ligt (buiten de schouder) echt OP de rug. Een westerzadel ligt er met een breder oppervlak meer OMHEEN (beetje overdreven gezegd).
De rugvorm van een paard is dus erg belangrijk. Niet alleen moet het op de schouders goed aansluiten (niet te wijd en zeker niet te smal), maar ook de rugvorm in lengtevorm (rock) en breedtevorm moet goed passen.
Bekijk de ribvorm van een arabier (ovaal) en die van een koudbloed (breed en plat). De vorm van de boom is voor een arabier dus een ^, terwijl het voor een koudbloed meer ( is (maar dan op zijn kant Lachen ) . Verder heb je nog de 'rock' een paard met een hoge schoft/holle rug heeft een sterkere welving nodig in de boom ) (maar dan op zijn kant) als een paard met weinig schoft en een platte rug --.
De schouderpasvorm is makkelijk te herkennen, de rugholling en dakvorm dus niet. Pas je een verkeerd zadel op een paard (platte rug met hol zadel) krijg je dus een kiepend zadel en bij belasting drukpunten in het midden (waar de ruiter zit).
Plaats je een recht (--) zadel op een holle rug ), dan krijg je dus voor- en achter drukpunten (ook wel bridging genoemd) . Hierbij ontstaat er dus pijn aan de schoft/schouders en nierstreek.
Ik denk dat waar dit item om draait (diepe zadelzit) dus bij western ook speelt, zeker bij de goekopere zadels.
Helaas heeft western nog vaak de naam 'zo'n zadel past altijd', niets is dus minder waar. Zéker omdat er ook nog eens geen aangename kussens onder zo'n zadel zitten.
Dus een groter boomoppervlak klinkt leuk, maar bij een slecht passend zadel is de schade minstens zo erg, zo niet erger als bij een engels zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:24

Ik las net dat men graag wat voorbeelden wil zien. Dat kan Lachen

Hier een kale boom op een zadel (kunststof boom van EVO materiaal)
Afbeelding

Hier dezelfde boom, zelfde paard bekleed met een zadel wat 'af' is:
Afbeelding
Dit is een voorbeeld van een vlakke zit. De kunststof bars (delen van de boom op de rug) zijn dus niet opgedikt met leer.

Dmv deze pasmallen die in de vormen van de verkochte bomen bij zadelverkopers liggen, kan een boom worden uitgezocht, of als een standaarboom niet past, de mal iets worden aangepast
Afbeelding
Let ook op het grote dragende vermogen van deze westernbomen en de brede ruggegraatvrijheid voor flexen in de zijgangen:
Afbeelding
Met deze mallen kan dus goed de juiste pasvorm gekozen worden. Een kunststofboom kan gebruikt worden voor meerdere modellen zadel, de zit wordt bepaald door de opdikking. Bij een houten boom kan dit ook, maar bij goede zadels gebruikt men liever een dikkere boom als de zitting een opbouw nodig heeft.
Past een standaardmal niet dan kan deze worden overgegoten en wat aangepast naar de vorm van het betr. paard.

Dit is een cuttingtree met een vlakke zitting in hout, omgeven door fiberglas voor extra stevigheid. Hier de onderkant waarin je (hopelijk) ondanks de vlakke zitting wel de bolling van de rug kunt zien.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:29

Jodievanmij schreef:

Waarom kan niemand dit fatsoenlijk uitleggen? Je zegt zelf dat je het met eigen ogen gezien hebt en dat je er tranen van in de ogen kreeg. WAT heb je dan gezien?? (en los het nu niet op met simpel weg: 'de knik in de boom te zeggen', maar onderbouw het aub goed)

Ik kan ook niet vatten waarom je je fototoestel niet hebt meegenomen? Verward Nu had je dé uitgelezen kans om foto's te nemen van die bomen op de bok/paard! Als deze hier op Bokt te zien zouden zijn, dan had je vrijwel direct je gelijk gekregen!

Ik neem aan dat je ook niet aan Van Triest gevraagd hebt welke merken van (nieuwe!) dressuurzadels nog een diepe zit hebben die op een vlakke boom gebouwd zijn???

@ DubbelDun: jouw uitleg over de westernzadels is voortreffelijk!!! OK dan! Ik ken werkelijk niets van deze zadels, maar dankzij jouw uitleg kan ik me er iets bij voorstellen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:37

Om het dakjesverhaal nog wat te verduidelijken
Afbeelding
En nog wat voorbeeldjes van de bedoelde opbouw.
Hier een showequitation zadel (pleasure). Hierin wordt je dus in een bepaald ongemakkelijke houding gedwongen, haast gelijkend op de 'engelse' houding Knipoog
http://www.completerider.com/learn/west ... oweq25.jpg
Imn tegenstelling tot dit pleasuremodel, wat een hele vlakke zit heeft.
http://www.completerider.com/learn/west ... sure25.jpg
Hier de link met wat meer voorbeelden:
http://www.completerider.com/learn/west ... etypes.htm

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:44

Smystique schreef:

Waarom kan niemand uitleg geven als het zo overduidelijk (om tranen van in je ogen te krijgen) is dat het funest is voor de paardenrug?

Het is heel simpel.. Wij zijn geen zadelmakers.. Wij geven ook alleen door wat wij met eigen ogen gezien hebben.. Dat ik geen foto toestel mee genomen had. Tja. . Ik kan wel foto`s maken maar ik geloof het toch wel. Ik denk dat als je het echt nog steeds niet gelooft je er zelf gewoon naar moet informeren. Wij de mensen die het nu gezien hebben kunnen het wel 1000 keer uitleggen met foto`s plaatjes etc.. Maar het komt er gewoon op neer dat je het gewoon snapt of niet. Het is eigenlijk heel logish. Voor de genen die het echt niet willen geloven denk ik dat ze dan misschien niet het beste met hun paard voor hebben en voor de genene die het toch willen gaan geloven heb ik maar een ding. Ga eens serieus naar een erkend zadelmaker (en dan wel een die ook echt weet wat die doet) en (weet alleen niet of elke zadelmaker zo veel voorbeelden heeft als van Triest) vraag gewoon eens om een goede uitleg over zadels en bomen.. Wedden dat je er met een goed gevoel weg komt.. Ik zat zelf ook nog steeds te twijfelen enz.,. Ben nu bezig met de koop van een ander dressuurzadel maar mijn keus is nu wel makkelijker geworden want ik weet nu wat ik in elk geval NIET moet hebben en dat is een zadel waar een boom in zit die een slag bevat..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:27

@dubbeldun
interessante foto's met uitleg
van westernzadels heb ik niet zo veel kaas gegeten Haha!
leuk om eens te zien hoe het in zijn werk gaat bij westernzadels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:44

Bedankt Lachen
Het lijken misschien wat langdraderige verhalen, maar nu western zo in opkomst is en veel mensen denken er 'voor de leut' zo'n zadeltje 'bij' te nemen (liefst een goedkope, dus vaak een Zadelmarktmodel Verdrietig vind ik het haast een must om mensen wat bewuster te maken omtrent de aankoop en pasproblemen bij een westernzadel.
Je merkt aan dit topic al hoe moeilijk het al kan zijn met 'engelse' zadels, dus laat staan als door een onkundige verkoper op westerngebied aan een onkundige klant het eerste het (niet zo)beste zadel verkocht wordt.
Helaas is het kind van de rekening vaak het paard en op wat langere termijn de portemonnee van de eigenaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:47

Het verbaast mij ook dat mensen die best weten dat een engels zadel hoort te passen, ineens denken (of zich laten vertellen) dat dat bij een westernzadel niet hoeft Terwijl een solide toestand gewoon moet passen Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:48

Ach bij Western worden wel meer dingen 'gewoon' gevonden en wordt het geslikt voor zoete koek Cool

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:11

Jodievanmij schreef:
Smystique schreef:

Het is heel simpel.. Wij zijn geen zadelmakers.. Wij geven ook alleen door wat wij met eigen ogen gezien hebben.. Dat ik geen foto toestel mee genomen had. Tja. . Ik kan wel foto`s maken maar ik geloof het toch wel. Ik denk dat als je het echt nog steeds niet gelooft je er zelf gewoon naar moet informeren. Wij de mensen die het nu gezien hebben kunnen het wel 1000 keer uitleggen met foto`s plaatjes etc.. Maar het komt er gewoon op neer dat je het gewoon snapt of niet. Het is eigenlijk heel logish. Voor de genen die het echt niet willen geloven denk ik dat ze dan misschien niet het beste met hun paard voor hebben en voor de genene die het toch willen gaan geloven heb ik maar een ding. Ga eens serieus naar een erkend zadelmaker (en dan wel een die ook echt weet wat die doet) en (weet alleen niet of elke zadelmaker zo veel voorbeelden heeft als van Triest) vraag gewoon eens om een goede uitleg over zadels en bomen.. Wedden dat je er met een goed gevoel weg komt.. Ik zat zelf ook nog steeds te twijfelen enz.,. Ben nu bezig met de koop van een ander dressuurzadel maar mijn keus is nu wel makkelijker geworden want ik weet nu wat ik in elk geval NIET moet hebben en dat is een zadel waar een boom in zit die een slag bevat..

Ola meisje, oppassen met wat je zegt hoort!
Ik redeneer heel simpel: ik geloof niet zomaar iemand op zijn woord zonder de feiten daadwerkelijk gezien te hebben (zoals hier!), want tot nu toe zijn er nog steeds géén duidelijke plaatjes geplaatst waar de slag in de boom te zien is. Enfin Unamie kan hem in ieder geval niet aanduiden zonder paard of bok...
Ja ik zou Van Triest kunnen bellen en hem de uitleg laten doen, maar dan heb ik de bomen en hun uitwerking op de paardenrug nog altijd niet gezien. En helemaal naar daar rijden zit er voor mij niet in! Ik heb geen eigen auto en ik woon in België.
Maar dit wil NIET zeggen dat ik niet het beste met mijn paard voor heb!!!

Ik heb hier al meerdere malen gevraagd WELKE MERKEN dressuurzadels produceren die toch nog een vlakke boom hebben... En dan krijg je één of ander vaag antwoord in de trent van: "tja omdat zeker te weten moet ie open". Kan best zijn, maar ik kan in de winkel niet alle zadels gaan openhalen om te zien welke boom erin zit hé, ofwel soms? Clown

Enne nog maar eens voor de zoveelste keer: ik ben gisteren naar een zadelmaker/-verkoper geweest die dézelfde werkwijze als Van Triest heeft en hij ziet geen enkel kwaad in zadels met diepe zit (knik in de boom dus), zolang het zadel maar past voor paard en ruiter.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:27

Precious20 schreef:
Jodievanmij schreef:

Ola meisje, oppassen met wat je zegt hoort!
Ik redeneer heel simpel: ik geloof niet zomaar iemand op zijn woord zonder de feiten daadwerkelijk gezien te hebben (zoals hier!), want tot nu toe zijn er nog steeds géén duidelijke plaatjes geplaatst waar de slag in de boom te zien is. Enfin Unamie kan hem in ieder geval niet aanduiden zonder paard of bok...
Ja ik zou Van Triest kunnen bellen en hem de uitleg laten doen, maar dan heb ik de bomen en hun uitwerking op de paardenrug nog altijd niet gezien. En helemaal naar daar rijden zit er voor mij niet in! Ik heb geen eigen auto en ik woon in België.
Maar dit wil NIET zeggen dat ik niet het beste met mijn paard voor heb!!!

Ik heb hier al meerdere malen gevraagd WELKE MERKEN dressuurzadels produceren die toch nog een vlakke boom hebben... En dan krijg je één of ander vaag antwoord in de trent van: "tja omdat zeker te weten moet ie open". Kan best zijn, maar ik kan in de winkel niet alle zadels gaan openhalen om te zien welke boom erin zit hé, ofwel soms? Clown

Enne nog maar eens voor de zoveelste keer: ik ben gisteren naar een zadelmaker/-verkoper geweest die dézelfde werkwijze als Van Triest heeft en hij ziet geen enkel kwaad in zadels met diepe zit (knik in de boom dus), zolang het zadel maar past voor paard en ruiter.

Ik bedoel het ten eerste absoluut niet aanvallend.. Ik snap dat je niet iedereen op zijn woord gelooft vandaar ook dat ik aangaf dat wij het wel kunnen uitleggen maar dat je het gewoon met eigen ogen moet zien vandaar ook de argumenten van sommige bokkers dat een zadel daar eerst voor open moet.. Kijk een diepe zit is niet fout als het maar op een juiste boom gebouwd is en dat is een boom zonder slag. Hoe kan je zien of de boom van jou zadel goed is door hem open te maken. Stubben bomen (de modellen tristan, avalon, scandica de oudere modellen etc..) die zijn eigenlijk allemaal op een vlakke boom gemaakt. Maar de ene stubben scandica is de andere niet. Het ligt er daar maar net weer aan hoe strak die gespannen is..

Heel simpel.. De knegt van Van Triest legde een vlakke houten boom op de bok. Die lag goed. Vervolgens ging hij hem strak spannen zoals dus ook gedaan wordt om een diepe zit te creeren. Hij spande hem aan in positie diepe zit en ik zag die boom wil geen paard meer op zn rug hebben. De uitleg die hij gaf was .. Voor het opspannen, een goede vlakke boom na het opspannen ,, 'Kijk nu heb je een ainsly op de bok!'... Dus het heeft ook te maken met de spanning.. Een stubben die te strak gespannen staat is dus ook niet meer vlak. Dus je kan niet echt aangeven welk merk wel en welk merk niet goed zou zijn. Wel globaal maar dan nog is elk zadel weer anders..

Globaal gezien (waarvan ik dan weet wat vlakke bomen zijn)

* kn de oude modellen dus die met die rode klipjes aan de beugelriemhaken
daar zit nog de zwarte boom in

* stubben
*barnsby

en zo zullen er nog heel wat zadels zijn die ook vlak zijn..

Een vaste boom is volgens de knegt van van Triest wel beter dan een flexibele want de flexibele wordt na verloop van tijd toch wat slapper daardoor kan hij gaan doorzakken..

ps. Heb je kootstra toevallig gesproken?? Die geeft namelijk de volgende uitleg..

Een diepe zit maakt niet uit zolang het maar de lijn van het paard volgt en de ruiter er goed in zit. Maar hij geeft wel aan dat een diepe zit niet altijd een slag in de boom bevat..

Van Triest is het over het algemeen met hem eens alleen op dat punt denken ze net iets verschillend.. Dan wordt het een kwestie van ervaren wie er dan gelijk zou hebben..