Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:52

Fayyah19 schreef:
Zijn er hier ervaringen met de Ishya? Ik heb nu de Tudor maar de Ishya vind ik zo gaaf. Vandaag gepast op mijn merrie en hij paste perfect. Ik vind het alleen een hoop geld om zo even uit te geven :$

Zadel is er nog niet zo lang, als je er zelf goed op zit en hij past goed zal er weinig op aan te merken zijn denk ik zo. Het is wel een heel andere zit dan de Tudor.

PreHungaro

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:58

Ik heb de Edix Tariq van MarjanB over gekocht
Paard loopt heerlijk. Moet zelf nog even wennen aan de brede zit merk ik.
Wel heerlijk dat je de wrongen kunt aanpassen.

Binnenkort komt de zadelmaker om te checked of hij echt zo goed past als nu lijkt.
Hoe bepalen jullie welke boom je er in doet?

Als ik kaal pas kom ik namelijk uit op smal.
Hij mist wel wat spier doordat ik iets te lang met een te breed zadel hebt gereden.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 07:17

Door de losse kopijzers (het zijn geen bomen) op de rug te leggen en te kijken welke goed past. Die doe je vervolgens in je zadel. Hij moet netjes over de rug vallen (op de juiste plek) zonder knellen (te smal) of zonder te wiebelen bij de uiteinden (te breed). Dat pas je dus niet met het zadel zelf.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:41

Excuses ik bedoelde inderdaad kopijzers. Dan heb ik er nu inderdaad een S inzitten.
Deze sloot keurig aan, dus niet te krap en niet te ruim.

Was er al wel achter dat deze vergelijkbaar is met medium van een gemiddeld ander merk.
Dat verklaart ook waarom het qua gevoel niet klopte. Eerder zat hij altijd op medium/wide.

Herkent iemand zich in de brede zit van de Edix Tariq?

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:12

keeyzie schreef:
Excuses ik bedoelde inderdaad kopijzers. Dan heb ik er nu inderdaad een S inzitten.
Deze sloot keurig aan, dus niet te krap en niet te ruim.

Was er al wel achter dat deze vergelijkbaar is met medium van een gemiddeld ander merk.
Dat verklaart ook waarom het qua gevoel niet klopte. Eerder zat hij altijd op medium/wide.

Herkent iemand zich in de brede zit van de Edix Tariq?

Ik rij ook met een Tariq, ik denk dat het wennen is.
Verder wel een super fijn zadel.

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:14

Fayyah19 schreef:
Zijn er hier ervaringen met de Ishya? Ik heb nu de Tudor maar de Ishya vind ik zo gaaf. Vandaag gepast op mijn merrie en hij paste perfect. Ik vind het alleen een hoop geld om zo even uit te geven :$

Ik heb ervaringen met de Ishya.
Fijn zadel, goede steun, paard loopt er fijn onder..
Je hebt ook een tudor op de flex boom, die is wat gunstiger qua prijs, wellicht is dat een overweging?
Als je vragen hebt stuur me maar een PB

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:48

Fayyah19 schreef:

Ik heb sinds juli de Ishya. Ben er op zich wel heel blij mee qua zit en ligging. M’n merrie zet zich wel snel vast in de galop, maar dat kan natuurlijk ook uit het lijf komen, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Mijn beugelriemen maken wel aardig geluid tijdens het rijden aangezien het leer vrij ruw is. Voor mijn merrie (1.65 m) waren de singelstoten veels te lang en waren er te weinig gaatjes. Heb er aan beide kanten 6 gaatjes bij moeten laten maken.

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:09

Unravelation schreef:
Fayyah19 schreef:

Ik heb sinds juli de Ishya. Ben er op zich wel heel blij mee qua zit en ligging. M’n merrie zet zich wel snel vast in de galop, maar dat kan natuurlijk ook uit het lijf komen, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Mijn beugelriemen maken wel aardig geluid tijdens het rijden aangezien het leer vrij ruw is. Voor mijn merrie (1.65 m) waren de singelstoten veels te lang en waren er te weinig gaatjes. Heb er aan beide kanten 6 gaatjes bij moeten laten maken.

Waarschijnlijk heb je dan nog het model waar de wrong wat te ver terug geplaatst was en met twee singelstoten. De laatst geproduceerde Ishya hebben namelijk kortere singelstoten en het zijn er nu 3

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:01

Wel lastig soms dat de info op de website wat beperkt is ook qua modellen en verandering hierin. Ik heb ooit de Yasir getest en vond die kleine kniewrongen veel te hard. Begreep dat dit inmiddels is aangepast naar ander type kniewrongen. Moet je ook maar net weten, want ik had het model eigenlijk afgeschreven. Zou hem nu graag opnieuw testen in 18". Mocht iemand die ergens weten/hebben....

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:08

manzano schreef:
Wel lastig soms dat de info op de website wat beperkt is ook qua modellen en verandering hierin. Ik heb ooit de Yasir getest en vond die kleine kniewrongen veel te hard. Begreep dat dit inmiddels is aangepast naar ander type kniewrongen. Moet je ook maar net weten, want ik had het model eigenlijk afgeschreven. Zou hem nu graag opnieuw testen in 18". Mocht iemand die ergens weten/hebben....

Ergens alleen maar goed dat ze doorontwikkelen en producten verbeteren. De Ishya is een nieuw model, dus gaandeweg zullen er dingen aangepast worden ter verbetering van…
Ik zal eens opperen dat ze als er dingen verbeterd worden dit ook te vermelden.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:08

Balen van al die hoge lepels....., ik zou graag een zadel met dijwrong hebben met platte zit. Kan je custom wel laten maken, maar dan kan je dus niet eerst testen of het wat is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:17

caipirinha schreef:
manzano schreef:

Ergens alleen maar goed dat ze doorontwikkelen en producten verbeteren. De Ishya is een nieuw model, dus gaandeweg zullen er dingen aangepast worden ter verbetering van…
Ik zal eens opperen dat ze als er dingen verbeterd worden dit ook te vermelden.

Zeker goed, maar het is dus zonde en zelfs een gemiste kans om dat niet te delen.
De Yasir bestaat al jaren inmiddels maar ik heb dus een van de eerste versies getest en voor mijzelf "afgekeurd". Op de site is de info nog steeds hetzelfde incl fotos, maar kennelijk is dat achterhaald en dus mogelijk toch weer een interessante optie. Ik heb nu dus op basis van onjuiste info voor de Tudor gekozen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 14:31

manzano schreef:
Zeker goed, maar het is dus zonde en zelfs een gemiste kans om dat niet te delen.
De Yasir bestaat al jaren inmiddels maar ik heb dus een van de eerste versies getest en voor mijzelf "afgekeurd". Op de site is de info nog steeds hetzelfde incl fotos, maar kennelijk is dat achterhaald en dus mogelijk toch weer een interessante optie. Ik heb nu dus op basis van onjuiste info voor de Tudor gekozen.

Wel met je eens ja :j
En zeker ook vanaf wanneer dan voor als je wat 2e hands zou zien.

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:55

lotje5lotje schreef:
Balen van al die hoge lepels....., ik zou graag een zadel met dijwrong hebben met platte zit. Kan je custom wel laten maken, maar dan kan je dus niet eerst testen of het wat is.

Als je een schuine cantle neemt in plaats van een rechte heb je al meer vrijheid

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:11

En de icelandic versie misschien?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:44

caipirinha schreef:
Waarschijnlijk heb je dan nog het model waar de wrong wat te ver terug geplaatst was en met twee singelstoten. De laatst geproduceerde Ishya hebben namelijk kortere singelstoten en het zijn er nu 3

Ik heb inderdaad 2 singelstoten, dus dat zou goed kunnen. De wrong is verplaatsbaar, met mijn korte benen mogen ze juist wat meer naar achteren :D Daar heb ik dus niets van gemerkt.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:57

lies schreef:

Heb ik ook naar gekeken, die zitting is super, maar ik wil graag een dijwrong voor mijn nogal snel omkerende pony...... :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:06

Ik heb ook een Prestige Monza vanwege de lage lepel.
Moet toegeven dat ik in de Tariq weinig verschil merk. De lepel is qua zicht hoog maar voelt zo niet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:20

lotje5lotje schreef:
lies schreef:

Heb ik ook naar gekeken, die zitting is super, maar ik wil graag een dijwrong voor mijn nogal snel omkerende pony...... :D

Ah ja, ik snap het.
Maar wat Keeyzie ook zegt; de lepel lijkt hoog, maar ik zit totaal niet opgesloten in dit zadel (standaard Tudor), wat ik in andere zadels met hoge lepel wel heb gevoeld.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:29

Misschien moet ik gewoon een x gaan rijden, en even voelen hoe hoog die lepel is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:34

Ik zag ook op tegen de hoge lepel, kwam van een heel plat zadel. Maar merk het totaal niet, zit er heerlijk in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:48

Berdien schreef:
Ik zag ook op tegen de hoge lepel, kwam van een heel plat zadel. Maar merk het totaal niet, zit er heerlijk in.

Maar jij hebt de Tudor toch?
Ik vond de Tudor en de Ishya echt een groot verschil qua lepel. Of ging het niet specifiek om de Ishya (ivm de wrong).

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:37

De Ishya vind ik echt extreem hoog! De Yasir of die andere met de beweegbare wrong zou dan eventueel in aanmerking komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:32

Snap ik. De Ishya en de Tudor zijn namelijk wel echt wereld van verschil. De Yasir en de Tariq zitten denk ik dichter bij de Tudor dan de Ishya.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:45

Ik zoek ervaringen van de Tudor, hoe valt de zit maat 16,5inch en de 17inch en hoe bevalt dit zadel op korte ronde ruggen?