Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:31

Floran schreef:
Woody2015 schreef:
Heb nog een betere stand foto gevonden, ook een actuele foto hier is zijn bouw goed op te zien.

Mss zit ik er wel
Helemaal
Naast met mijn singel idee dus ben erg benieuwd wat jullie mij aanraden. Heb nu dus een gewone kavalkade climatex singel met uitkepingen ter hoogte van de ellebogen maar singel is dus helemaal recht.
[ [url=m/pOt0Ye.jpg]Afbeelding[/url] ]

De singelgroeve ligt inderdaad wat verder naar achter, maar ik denk toch dat een anatomische/rechte singel het beste bij je paard past en dat de oplossing meer gezocht moet worden in de positie van de singelstoten, kun je daar iets aan veranderen bij dit zadel?

Bedankt voor je blik.

Ja die kunnen wat verplaatst worden, binnenkort komt ook de zadelmaker weer kijken wat er nog beter kan en moet.

Ik krijg toch de qhp slim singel binnen dus ga hem proberen, en anders opzoek na een anatomische rechtere singel.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:34

Ik zie dat je zegt: singel is NU te kort, maar dan moet je daarop inspringen en een andere singel lenen/kopen, want hiermee maak je het probleem alleen maar erger.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:41

[/quote]

De singelgroeve ligt inderdaad wat verder naar achter, maar ik denk toch dat een anatomische/rechte singel het beste bij je paard past en dat de oplossing meer gezocht moet worden in de positie van de singelstoten, kun je daar iets aan veranderen bij dit zadel?[/quote]

Bedankt voor je blik.

Ja die kunnen wat verplaatst worden, binnenkort komt ook de zadelmaker weer kijken wat er nog beter kan en moet.

Ik krijg toch de qhp slim singel binnen dus ga hem proberen, en anders opzoek na een anatomische rechtere singel.[/quote]

Ik ben benieuwd of deze singel doet wat hij in de omschrijving beloofd (dus voorkomen dat de boel naar achter schuift), aan de vorm zou ik eerder denken dat het je zadel juist nog iets verder naar achter duwt. Hou je ons op de hoogte?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 20:20

Floran schreef:

De singelgroeve ligt inderdaad wat verder naar achter, maar ik denk toch dat een anatomische/rechte singel het beste bij je paard past en dat de oplossing meer gezocht moet worden in de positie van de singelstoten, kun je daar iets aan veranderen bij dit zadel?[/quote]

Bedankt voor je blik.

Ik krijg toch de qhp slim singel binnen dus ga hem proberen, en anders opzoek na een anatomische rechtere singel.[/quote]

Ik ben benieuwd of deze singel doet wat hij in de omschrijving beloofd (dus voorkomen dat de boel naar achter schuift), aan de vorm zou ik eerder denken dat het je zadel juist nog iets verder naar achter duwt. Hou je ons op de hoogte?[/quote]

Ja absoluut! Zal ook foto’s maken :-) hij is gebaseerd op de Athletico van mattes. Maar hoe meer ik zelf ga kijken hoe meer ik ook twijfel ;-) maar ik ga het zien. Heb er weken op gewacht dus ach en anders weer wat nieuws proberen.

Spruit

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:55

Ik zie hier veel goede tips voorbij komen, misschien kunnen jullie mij ook helpen. Mijn paard is geopereerd aan 2 plekjes onder haar buik/oksel, dit moet uiteraard eerst goed herstellen, maar daarna wil ik een zo zacht mogelijke singel voor haar hebben om het zo min mogelijk te irriteren. Ik dacht zelf aan een stoffen bont singel die niet te breed is (plekjes zitten richting de oksel). Hebben jullie tips voor een fijne zachte singel?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:42

nessinator schreef:
Nogmaals wil ik jullie hulp inschakelen, voor mijn andere paard, mijn vraag is vergelijkbaar als die van ___Suzanne___: het gaat om een veelzijdigheidszadel waarbij de stoten wat ver naar achteren komen als het zadel op de juiste positie ligt.
Dit is het paard:
[ [url=m/RfU4X6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k3FXTx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Singel ligt te ver naar achteren, wat misschien niet zo goed te zien is op de foto. Ik zat zelf te denken aan deze singel:
https://www.agradi.nl/premiere-singel-a ... aturel.htm
Wat denken jullie?

Kunnen jullie mij ook nog helpen met mijn andere paardje O:) O:) O:) ?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:20

nessinator schreef:
nessinator schreef:
Nogmaals wil ik jullie hulp inschakelen, voor mijn andere paard, mijn vraag is vergelijkbaar als die van ___Suzanne___: het gaat om een veelzijdigheidszadel waarbij de stoten wat ver naar achteren komen als het zadel op de juiste positie ligt.
Dit is het paard:
[ [url=m/RfU4X6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k3FXTx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Singel ligt te ver naar achteren, wat misschien niet zo goed te zien is op de foto. Ik zat zelf te denken aan deze singel:
https://www.agradi.nl/premiere-singel-a ... aturel.htm
Wat denken jullie?

Kunnen jullie mij ook nog helpen met mijn andere paardje O:) O:) O:) ?

De singelgroeve ligt wat naar voren en je singelstoten blijkbaar naar achter. Ik denk dat de singel uit jouw linkje best wel eens zou kunnen helpen. Ook bij jou zou ik ook nog eens goed naar de singelstoten ligging (laten) kijken.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:27

LETS schreef:
Ik zie hier veel goede tips voorbij komen, misschien kunnen jullie mij ook helpen. Mijn paard is geopereerd aan 2 plekjes onder haar buik/oksel, dit moet uiteraard eerst goed herstellen, maar daarna wil ik een zo zacht mogelijke singel voor haar hebben om het zo min mogelijk te irriteren. Ik dacht zelf aan een stoffen bont singel die niet te breed is (plekjes zitten richting de oksel). Hebben jullie tips voor een fijne zachte singel?

Heb je ook en foto van jouw paard? Zonder bouw is het moeilijk te zeggen wat het beste bij je paard past. Als je een smalle singel bij de oksel wil dan denk ik aan een passier blue wave. Daar zijn alleen geen bontjes voor volgens mij. Bij wondjes vind ik een simpele neopreen soms nog wel het fijnst..

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:32

Floran schreef:
LETS schreef:

Heb je ook en foto van jouw paard? Zonder bouw is het moeilijk te zeggen wat het beste bij je paard past. Als je een smalle singel bij de oksel wil dan denk ik aan een passier blue wave. Daar zijn alleen geen bontjes voor volgens mij. Bij wondjes vind ik een simpele neopreen soms nog wel het fijnst..

Afbeelding

Gaat een neopreen niet schuren als hij zweterig wordt? Wel makkelijk met wassen natuurlijk.

Mooie singel wel die passier!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:33

LETS schreef:
[ [url=m/X7NrXj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat een neopreen niet schuren als hij zweterig wordt? Wel makkelijk met wassen natuurlijk.

Mijn ervaring is dat gewoon zo'n simpele neopreen ook met zweten eigenlijk niet schuurt en je kunt ze goed schoonmaken inderdaad. Maar ik denk dat de passier zeker qua bouw ook goed bij jouw paard zou kunnen passen en in principe schuurt een goede leren singel ook niet.

Ik ben zelf altijd een beetje huiverig voor bontjes, en dan al helemaal als ze nep zijn, juist daar gaat snel viezigheid/zweet/vuil in zitten en dan wordt het stug/aangekoekt en krijg je schuurplekjes.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:21

Floran schreef:
LETS schreef:
[ [url=m/X7NrXj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn ervaring is dat gewoon zo'n simpele neopreen ook met zweten eigenlijk niet schuurt en je kunt ze goed schoonmaken inderdaad. Maar ik denk dat de passier zeker qua bouw ook goed bij jouw paard zou kunnen passen en in principe schuurt een goede leren singel ook niet.

Ik ben zelf altijd een beetje huiverig voor bontjes, en dan al helemaal als ze nep zijn, juist daar gaat snel viezigheid/zweet/vuil in zitten en dan wordt het stug/aangekoekt en krijg je schuurplekjes.

Ja, snap ik. Die passier lijkt wel heel mooi smal, dat is echt wel een goede optie. Hij valt me qua prijs ook alles mee, ik zag ook al een mattes slim line, dat werd wel een duur grapje (maar als voor de prinses natuurlijk :D )

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:33

Lets, ik heb een mattes singel (banaansingel), met lamswol, en ik ben hier erg tevreden mee. Ik heb een arabiertje met een erg gevoelig huidje en van neopreen kreeg ze steeds schuurplekjes aan haar oksel (mogelijk ook omdat die neopreen deels naar voren schoof door haar bouw; ik ben niet voor niks overgegaan op een banaansingel). Ik heb de singel ongeveer 9 maanden in gebruik nu en ik heb hier 2 bontjes bij, ik was de singel na een paar x rijden met van dat speciaal wolwasproduct van mattes zelf en tot nu toe blijft hij heel netjes en zacht. Ik heb de singel overigens al een ongeveer 2,6 jaar, dit was toen een van de weinige maansingels die ik kon vinden, maar paardlief heeft er een hele tijd uitgelegen door een blessure. Ik ken echter ook zat paarden die het goed doen met neopreen. De lamswol is wel iets zweteriger, zeker als het buiten warm is, maar hij is nooit kletsnat van het zweet of iets in die zin. Maar mijn paard is dan ook niet echt een zweter.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:59

goldyc schreef:
Lets, ik heb een mattes singel (banaansingel), met lamswol, en ik ben hier erg tevreden mee. Ik heb een arabiertje met een erg gevoelig huidje en van neopreen kreeg ze steeds schuurplekjes aan haar oksel (mogelijk ook omdat die neopreen deels naar voren schoof door haar bouw; ik ben niet voor niks overgegaan op een banaansingel). Ik heb de singel ongeveer 9 maanden in gebruik nu en ik heb hier 2 bontjes bij, ik was de singel na een paar x rijden met van dat speciaal wolwasproduct van mattes zelf en tot nu toe blijft hij heel netjes en zacht. Ik heb de singel overigens al een ongeveer 2,6 jaar, dit was toen een van de weinige maansingels die ik kon vinden, maar paardlief heeft er een hele tijd uitgelegen door een blessure. Ik ken echter ook zat paarden die het goed doen met neopreen. De lamswol is wel iets zweteriger, zeker als het buiten warm is, maar hij is nooit kletsnat van het zweet of iets in die zin. Maar mijn paard is dan ook niet echt een zweter.

Thx voor je ervaring! Ik denk dat je, als je een bont /wol singel koopt, je ook het beste iets meer kunt uitgeven. Je hebt natuurlijk ook bontjes van 40 euro, maar dat is waarschijnlijk synthetisch zweet spul. Ik heb een zadel onderlegger van mattes en die blijft ook heel mooi.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:08

Ik denk persoonlijk dat teddyfleece heel snel hard wordt; ik bedoel, als je een halster met teddyfleece aanlaat in de regen, wordt het al snel onaangenaam zwaar als het nat is, en daarna hard en vuil. Dus als je dat aan je singel hebt en je paard zweet flink, of je buitenbak is 1 modderpoel, denk ik dat het heel snel aankoekt en gaat schuren. Ik heb de indruk dat lamswol minder snel hard wordt/aankoekt, of nou ja, ik waste hem standaard na 5x rijden (en nog steeds) om dat te voorkomen en hij is nog geen enkele keer echt aangekoekt oid geweest. de wol is misschien ietsie minder zacht geworden, maar zeker niet samengekoekt of hard geworden. Voordeel van mattes is dat je je bontje en singel in zo ongeveer om het even weke kleur kan bestellen :D . Ze zijn wel prijzig, ja, maar ik ben op zich blij met de kwaliteit. Ik vind het ook veel aangenamer om een bontje elke paar x in de wasmachine te gooien (wel op koud/wolwasprogramma) dan om een singel elke x helemaal schoon te moeten spuiten of in te moeten vetten na gebruik. Mijn singel is nu trouwens aan de korte kant, het zou langs beide kanten 1 gaatje hoger moeten en dan zou ie goed zitten. Nou was paardlief een stuk dunner toen ze geblesseerd raakte dan nu, dus ik hoop dat ze genoeg afvalt zodat de boel weer gaat passen, maar als dat niet gebeurt, zal ik zo weer een nieuwe mattes singel kopen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:00

LETS schreef:
goldyc schreef:

Thx voor je ervaring! Ik denk dat je, als je een bont /wol singel koopt, je ook het beste iets meer kunt uitgeven. Je hebt natuurlijk ook bontjes van 40 euro, maar dat is waarschijnlijk synthetisch zweet spul. Ik heb een zadel onderlegger van mattes en die blijft ook heel mooi.

Ik zou een rechte anatomisch gevormde singel met echt bont adviseren als je foto recent is. Jouw paard is zo mooi slank dat je echt geen maan singel nodig hebt en ook geen asymmetrisch model, want dat geeft juist iets meer risico op schuren in de oksel waar ze geopereerd is.
Mattes heeft mooie rechte modellen met bont.

Je moet wel extra aandacht besteden aan de lengte, liever iets te lang, als dat de gespen in de buurt van de oksels komen. Heb je ook een foto waar ze opgezadeld is en je de lengte van die singel weet?

Zoiets is voor een redelijke prijs al verkrijgbaar met echt bont:

https://www.agradi.nl/br-dressuursingel ... aturel.htm

https://www.agradi.nl/harry-horse-singe ... -cream.htm

https://www.agradi.nl/lemieux-dressuurs ... atural.htm

Deze ideaal omdat die extra okselvrijheid geeft:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:29

Mocht iemand in de buurt wonen en wat willen proberen/overnemen. Ik heb een prolite breed maat 65 en een première recht met nepbont van 70 cm.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:47

Daphara schreef:
Ik zou een rechte anatomisch gevormde singel met echt bont adviseren als je foto recent is. Jouw paard is zo mooi slank dat je echt geen maan singel nodig hebt en ook geen asymmetrisch model, want dat geeft juist iets meer risico op schuren in de oksel waar ze geopereerd is.

Je moet wel extra aandacht besteden aan de lengte, liever iets te lang, als dat de gespen in de buurt van de oksels komen. Heb je ook een foto waar ze opgezadeld is en je de lengte van die singel weet?

Thx voor je uitgebreide reactie!
Afbeelding
Dit is met zadel en een 75 singel. Deze was al aan de lange kant en is dat nu, omdat ze al een paar maanden stil staat, helemaal. Foto's zijn overigens niet super recent, maar doordat ze al een poos stil staat ivm veulen is ze nu niet echt meer ontwikkeld dan op de foto's. Ik denk 60cm?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:52

LETS schreef:
Daphara schreef:

Thx voor je uitgebreide reactie!
[ [url=m/cBLV4d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is met zadel en een 75 singel. Deze was al aan de lange kant en is dat nu, omdat ze al een paar maanden stil staat, helemaal. Foto's zijn overigens niet super recent, maar doordat ze al een poos stil staat ivm veulen is ze nu niet echt meer ontwikkeld dan op de foto's. Ik denk 60cm?

Ik zou zeker niet korter gaan dan deze. Eigenlijk zouden de gespen op deze foto al iets hoger mogen zitten. Je dekje is alleen vrij lang en daar kom je dan mee in de knel.
Vergelijk maar eens met deze foto, de hand is het niveau waar de gespen eigenlijk zouden moeten zitten

Afbeelding

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:09

Ok, dus dan 65 of 70 denk ik. Dit is in nog niet volledig aangesingelde staat voor het opstappen, deze moet dus ook echt aan beide kanten tegen het zadel aan zitten om vast te zitten. Maar een te korte is dus ook niet goed ivm de gespen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:18

LETS schreef:
Ok, dus dan 65 of 70 denk ik. Dit is in nog niet volledig aangesingelde staat voor het opstappen, deze moet dus ook echt aan beide kanten tegen het zadel aan zitten om vast te zitten. Maar een te korte is dus ook niet goed ivm de gespen.

Je singel is op deze foto echt te kort en de gespen zouden moeten zitten waar de rode lijn loopt.

Afbeelding

Nou zit er bij dit model veel leer nog achter de gespen, je zou er bij een volgend model voor kunnen kiezen om een singel met gespen op het uiteinde van de singel te nemen. Aangezien de singelmaat de maat tussen de gespen is en niet van uiteinde naar uiteinde. Dus als dit 75 tussen de gespen was zou ik zeker niet kleiner gaan, eerder langer.

Ook heeft je paard op deze foto duidelijk meer buik dan de eerste foto die je deelde, dus asymmetrisch is op zich helemaal geen slecht idee.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:27

Oh ja, nog langer? Ik dacht dus korter :') Leer ook weer wat. Maar hoe doe je het dan met het dekje? Want ik kom niet hoger door die lus heen zeg maar, doordat de bovenkant van de singel dan in de weg zit. Is dat dan niet vervelend door de rand van het dekje? Dit is een shockemohle singel trouwens.
Ze is hier inderdaad wel wat voller, maar het is niet echt een rond paard op zich.
Overigens fijn topic dit, iedereen denkt zo actief mee. Echt top en bedankt daarvoor.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 23:36

Ik trek mijn dekjes altijd best omhoog in de kamer van m'n zadel :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:46

LETS schreef:
Oh ja, nog langer? Ik dacht dus korter :') Leer ook weer wat. Maar hoe doe je het dan met het dekje? Want ik kom niet hoger door die lus heen zeg maar, doordat de bovenkant van de singel dan in de weg zit. Is dat dan niet vervelend door de rand van het dekje? Dit is een shockemohle singel trouwens.
Ze is hier inderdaad wel wat voller, maar het is niet echt een rond paard op zich.
Overigens fijn topic dit, iedereen denkt zo actief mee. Echt top en bedankt daarvoor.

Ik denk dat je al wat wint door het dekje verder in de kamer te trekken en een singel met gespen op het uiteinde te nemen, maar misschien is dit model dekje wel te lang voor de singellengte die je eigenlijk nodig hebt. Dan zou ik persoonlijk liever wat kleinere dekjes aanschaffen, dan een singel gebruiken die te kort is.

Mijn advies voor nu:
Meet de lengte van je huidige singel op tussen de gespen, maak een nieuwe foto waarbij je goed en aan beide zijden gelijk hebt aangeslingerd en dan is er pas echt zinnig advies te geven over het juiste model singel en de lengte die je nodig hebt.

Van oudere foto’s of foto’s waarbij het paard niet opgezadeld of aangesingeld is, is gewoon te weinig zinnigs te zeggen, zeker omdat je verteld dat de merrie inmiddels een veulen heeft gehad, dat kan behoorlijk impact hebben op haar huidige postuur t.o.v. de eerste foto die je plaatste waarop ze nog super slank was.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:51

Oké, ik moet even 2 weken wachten ivm de geopereerde plekken, maar dan durf ik er wel voorzichtig een zadel op te leggen. Dan zal ik nieuwe foto's maken van singel en opgezadeld paard.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:15

Heeft iemand toevallig ervaring met deze singel? Ik heb een banaan singel nodig omdat mn merrie nu wel erg snel de breedte in groeit (drachtig, de extra kilo's gaan er dus in april hopelijk vanzelf weer af :P ).
Ik had de neopreen singels van agradi ook gezien, maar had gehoord dat deze kwalitatief niet zo best zijn en snel kapot gaan.
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... 14075.html

Hoop dat ik dan een leuke voor en na foto kan plaatsen van de ligging van het zadel met een anatomische singel en banaansingel :)