Opgelicht met een zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:11

Dus paard is in Amerika geboren, een veulen gekregen, op de renbaan gelopen toen naar spanje verhuisd, western opgeleerd, nog een veulen gekregen en toen via 2 handelaren bij jou terecht gekomen?

Hoe dan ook, als je dit seizoen nog dekt dan zou ik een nieuw zadel inderdaad maar even laten. Let op dat je een drachtige merrie met hunterbump niet met ruitergewicht belast want dan heb je vrij grote kans dat de spieren het niet meer kunnen opvangen en dan wordt het een chronische pijnlijke blessure.
Goed aan de dubbele longe bezig houden is dan een prima idee.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:12

Nou ik had dan wat meer onderzoek gedaan naar dat veulen voor je zelf ging fokken. Zien of die hunterbump overerft, hoe gezond dat veulen is en wat voor soort vaderdier daarop heeft gezeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:18

Een huntersbump is een blessure, geen genetisch kenmerk. Wel zijn overbouwde paarden met een recht achterbeen en weke rug gevoelig om die blessure te ontwikkelen. Het is in feite een uitrekking van de bekken/SI banden die ervoor zorgt dat het bekken kiept wat de knobbel veroorzaakt.
Deze paarden moeten goed in de spieren blijven omdat het anders pijnlijk kan worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:27

Mag ik vragen waarom je niet terug wil fokken op de quarter, als haar vader zo'n goede quarter zou zijn? Dat zou mijn voorkeur hebben geloof ik (maar ik geef direct toe dat ik me nooit echt verdiept heb in fokken hoor!).
Is het vooral een praktische kwestie? Dat de hengst die je nu hebt gebruikt makkelijk beschikbaar was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:32

Gedeeltelijk. Ik weet van deze hengst hoe hij is, zijn karakter, deel van zijn verleden, prestaties. Inseminatie vond ik best een gedoetje. Een quarter terugfokken liever niet omdat ik voornamelijk het overbouwde eruit wil proberen te krijgen, dat het veulen dat niet is. De meeste quarters zijn wel ietwat overbouwd (lees niet alle). Maar het is voornamelijk vanwege het karakter van deze hengst.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:41

Ik heb nog niet gereageerd op het fokken, hoewel ik het eens ben met eerdere reacties. Echter heb ik nog nergens de tussenkomst van jouw dierenarts gehoord. Ik kan niet geloven dat er een dierenarts is die ok zou geven (en ik weet dat dat ok niet bindend is) om met deze merrie te fokken én dan dat fokken te doen met het oog op karakter. Als je dan al per se wil fokken met deze merrie, probeer er dan toch een complementaire en BEWEZEN hengst op te zetten. Er zijn al zoveel lieve grasmaaiers, maak er alsjeblieft geen bij, of hou het risico erop toch zo laag mogelijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:47

Je kan het er mee eens zijn of niet maar de merrie is reeds gedekt. Vind de aanvallen iets overdreven..
Jammer dat de adviezen niet opgevolgd worden maar het is niet anders. Hopelijk houdt TS het veulen zelf, hoe het er ook uitziet.

TS, je blijft netjes reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:59

Ze is inderdaad al gedekt. De hengst is weldegelijk een bewezen hengst. Ik hou het veulen zelf, ongeacht hoe het eruit ziet. Als het echter een heel naar karakter heeft zal ik een keuze moeten maken. Maar die kans is erg klein.
Ik blijf netjes omdat ik het niet nodig vind anderen af te kraken!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:16

Sizzle schreef:
Dus paard is in Amerika geboren, een veulen gekregen, op de renbaan gelopen toen naar spanje verhuisd, western opgeleerd, nog een veulen gekregen en toen via 2 handelaren bij jou terecht gekomen?
.

Ik haak af, ik vind het hele achtergrond verhaal behoorlijk ongeloofwaardig, en ik hoef geen pb ts.
Nogmaals je hebt ontelbare topucs over problemen met je paard geopend en lijkt maar wat te doen met je pony, en nogmaals hieruit blijkt voor mij voldoende je onvoldoende kennis over paarden houden.
Met zo een dier als dit zou je niet moeten mogen fokken.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:24

Ik ga dit topic ook ontstippen. Ik vind het verhaal niet geloofwaardig meer en vind dat het welzijn van het dier absoluut niet op 1 staat. Veel succes met je paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:25

Ook Ik vind dat het hele verhaal de absurditeit van Dickens begint te overtreffen. waarbij ik moet zeggen dat de verhalen van Dickens tenminste nog mooi geschreven zijn en een mooie moraal kennen. Dit is nutteloze aandachttrekkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:30

Kadankovitch schreef:
Ook Ik vind dat het hele verhaal de absurditeit van Dickens begint te overtreffen. waarbij ik moet zeggen dat de verhalen van Dickens tenminste nog mooi geschreven zijn en een mooie moraal kennen. Dit is nutteloze aandachttrekkerij.

Alleen loop jij in ieder topic onrust te trappen, dus jouw nutteloze reacties hoef ik niet.

Daarbij is dit geen aandachttrekkerij. Als je dat vind scroll je maar fijn een topic verder!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:32

slotje lijkt mij prima hier mods

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:34

Even puur praktisch: 1500 euro voor een zadel was al een pak geld voor je ouders. Wat gaan zij doen als deze risicodracht hen een paar duizend euro aan dierenartskosten en speciale stalling gaat kosten? Gaat het dan ineens wel wat mogen kosten of wordt het gewoon inslapen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:36

Welke onrust? ik onderschrijf slechts wat 3 andere hierboven al op de een of andere manier hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:38

Kadankovitch schreef:
Welke onrust? ik onderschrijf slechts wat 3 andere hierboven al op de een of andere manier hebben gedaan.

En dan is jou reactie overbodig. In heel veel topics heb jij al rare en gemene opmerkingen geplaatst, zoekend naar aandacht. Scroll maar fijn door naar een ander topic!!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:53

Ik begrijp niet hoe reacties bedoeld om jouw paard te beschermen en jou onrechtstreeks ook, als naar beschouwd worden. Je geeft toe weinig ervaring te hebben met fokken en je spreekt nooit over de mening van je dierenarts. Zoek maar eens op in hoeveel topics daar positief op gereageerd wordt. Dat is heel normaal en gelukkig maar. Die dieren hebben geen stem. En ja je zal er heus wel goed voor zorgen, maar je dagelijkse keuzes horen ook bij die zorg.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:14

SinneJ schreef:
Ik heb nog niet gereageerd op het fokken, hoewel ik het eens ben met eerdere reacties. Echter heb ik nog nergens de tussenkomst van jouw dierenarts gehoord. Ik kan niet geloven dat er een dierenarts is die ok zou geven (en ik weet dat dat ok niet bindend is) om met deze merrie te fokken én dan dat fokken te doen met het oog op karakter. Als je dan al per se wil fokken met deze merrie, probeer er dan toch een complementaire en BEWEZEN hengst op te zetten. Er zijn al zoveel lieve grasmaaiers, maak er alsjeblieft geen bij, of hou het risico erop toch zo laag mogelijk.

Sinds wanneer moet je toestemming vragen aan de dokter om te mogen dekken, tis toch niet t peerd van de dokter?

edit: ff voor de duidelijkheid, ik zou hier niet mee gaan fokken maar ik heb ook geen toestemming gevraagd indertijd om met de mijne te fokken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:15

Polly schreef:
SinneJ schreef:

Sinds wanneer moet je toestemming vragen aan de dokter om te mogen dekken, tis toch niet t peerd van de dokter?

Als je geen ervaring hebt met fokken lijkt me dat aangewezen, maar het is helaas nog steeds niet verplicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:43

SinneJ schreef:
Als je geen ervaring hebt met fokken lijkt me dat aangewezen, maar het is helaas nog steeds niet verplicht.

Ben blij toe, want dat zou alleen maar extra geldklopperij zijn.
Iedereen heeft een eigen keuze om te dekken of niet.
Volgens mij was er heel duidelijk aangegeven door TS en de mods van bokt om op te houden over dit onderwerp in dit topic.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:58

SinneJ schreef:

Wat een onzin, volkomen terecht dat zoiets niet verplicht is.
Straks mag elke mafkees een kind fokken maar voor een veulentje moet je toestemming vragen :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:02

Polly schreef:
SinneJ schreef:

Wat een onzin, volkomen terecht dat zoiets niet verplicht is.
Straks mag elke mafkees een kind fokken maar voor een veulentje moet je toestemming vragen :')

Maar waar zie jij dat ik zeg dat je toestemming moet hebben? Ik heb het over advies; wat is er gezond voor mijn merrie? Met welke hengst kan een dracht goed verlopen?

Geldklopperij noemen ze dat? Als je geen €80 voor een consultatie kan missen, moet je al helemaal niet aan een veulen beginnen.

Ik ben helemaal niet zo extreem in mijn denkwijze, ik denk gewoon echt dat TS spijt gaat hebben omdat ze het goed voorheeft met haar merrie en gaat merken dat zo'n zwangerschap zwaar kan zijn voor die rug.

Dat alles wil niet zeggen dat ik haar geen gezond veulen gun of denk dat haar paard niets voorstelt. Helemaal niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:10

Maar dat is niet aan jou en ook niet aan een veearts om daar een oordeel over te geven.
Advies is gratis en geen verplichting. Dat hoort ook zo te blijven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:18

SinneJ schreef:
Maar waar zie jij dat ik zeg dat je toestemming moet hebben? Ik heb het over advies; wat is er gezond voor mijn merrie? Met welke hengst kan een dracht goed verlopen?

Al wil ik een shire kruisen met een shetlander, daar heeft een dierenarts niks over te zeggen hoor. Tis toch mijn beest?

SinneJ schreef:

Ik lees dit toch als een soort "toestemming vragen" maar dat kan aan mij liggen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:20

Polly schreef:
SinneJ schreef:

Al wil ik een shire kruisen met een shetlander, daar heeft een dierenarts niks over te zeggen hoor. Tis toch mijn beest?

SinneJ schreef:

Ik lees dit toch als een soort "toestemming vragen" maar dat kan aan mij liggen.

Kan je dan het stuk tussen haken ook even in vet zetten alsjeblieft?

Fokken in overleg met je dierenarts is geen luxe en geen onzin en al helemaal niet ongewoon. Maar uiteraard, steek een shire in je kleine Shetlandermerrie en kijk wat er gebeurt. I'm out.