Ervaringen Sella zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:34

Hallo iedereen,

Is er hier iemand bekent met een Sella zadel op een jong paard? Ze is nu 3.5 jaar en kort in de rug.
Het zadel wat ik heb, is te lang voor haar.

Sim

Re: Ervaringen Sella zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:07

Ik heb een sella springzadel laten aanmeten op mijn toendertijd vierjarige.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:35

Die van mij is ook kort in de rug, Ali komt begin februari bij mij! Ben heel benieuwd waar we op uit komen.
Hij zou afgelopen dinsdag komen maar heb alleen een buitenbak en die was keihard dus kon de afspraak helaas niet doorgaan..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:46

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd, ze claimen namelijk dat de zadels op elk paard passend te maken zijn. Hebben ze losse bomen bij zich? En behalve qua breedte, ook verschillende vormen bomen, zoals recht of juist wat ronder?

En iemand ervaring met een Sella zadel bij een paard waarbij vrijwel alle zadels naar voren schuiven?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:19

Ik ben ook wel benieuwd of ze met kale bomen aanmeten?

Sella heeft al langer mijn interesse, maar tot op heden nog geen afspraak gemaakt. Maar mijn paard heeft momenteel weer zadelproblemen (en ik dus ook).

Ff kort over mijn paard:
Kwpn merrie van 11 jaar (bijna 12), compact gebouwd, grote schouders, rondgeribt en toch best wat schoft. Ze heeft de singelplek vrij ver naar voren. In het verleden heeft ze een blessure gehad door een zadel in de rug (lendenen) en een schouderblessure door een valpartij.

Ik heb inmiddels al 3 zadels op haar gehad:
1e was een KN Allegro, dit zadel was absoluut niet geschikt voor haar maar werd toch als zijnde een passend zadel aangemeten. Gevolg een hoop ellende en berg kosten kwijt aan dierenartsen en klinieken. En pas na 2 jaar weten waar het vandaan kwam.

2e was een Albion SLK, dit zadel is ze op een gegeven moment uitgegroeid en kon niet verder aangepast worden.

3e en dus mijn huidige zadel is een Sommer Diplomat. Met dit zadel heeft ze (ondanks dat het achteraf toch niet het juiste zadel voor haar is doordat de singelstoten voor haar niet op de juiste plek zitten) toch anderhalf jaar goed gelopen. Door de singelstoten wordt het zadel door de singel te ver naar voren getrokken en komt het te veel op de schouder te liggen. Helaas kunnen ze de stoten niet voldoende verzetten.

Heb momenteel een ander merk op proef voor 4 weken, maar tot op heden nog niet overtuigd. Ik kan er zelf niet heel fijn in zitten en daardoor belemmer ik mijn paard. Weet dat je moet wennen aan een zadel maar geloof niet dat ik hier aan kan wennen. Ik kan ook niet precies zeggen wat nu precies het probleem is. Eerst had ik een inch groter en daar schoof ik gigantisch in. Dus nu een inch kleiner, zit wel beter maar nog niet ideaal. Daardoor reageert mijn paard en komt ze slecht tot ontspanning.

Afgelopen 2 dagen was het zo erg, dat ze zelfs onregelmatig ging lopen door de spanning en daardoor heel scheef gaat lopen. Als ik haar recht richt loopt ze wel weer goed......echt ik word hier zo moedeloos van ;(

Misschien moet ik toch Ali maar een keer bellen .... wie weet wat hij voor ons kan betekenen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:32

wwillemijn schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd, ze claimen namelijk dat de zadels op elk paard passend te maken zijn. Hebben ze losse bomen bij zich? En behalve qua breedte, ook verschillende vormen bomen, zoals recht of juist wat ronder?

Dat claimen ze niet. Als je eerst belt , je verhaalt aan Ali verteld dan kan hij je duidelijk uitleggen wat er mogelijk is.

Ik hem m'n verhaal telefonisch gedaan en hij gaf meteen aan dat hij niet zeker wist of er voor mijn paard een model was welke passend te maken is.

Hij heeft verschillende soorten zadels, bomen en singels bij zich. Ik ben echt supër tevreden over de service.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:02

Staat anders wel op de site :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:07

Bij mijn paard schoof ook alles naar voren. Zijn singelplek ligt ver naar voren, hij is rondgeribt, compact en zijn schouder loopt wat verder door naar achter.
Ik ben van Daaleman naar Schutte gegaan. Driof vier jaar bij Schutte gebleven, maar kon me onvoldoende helpen. Zodoende bij ali terecht gekomen.
Ik geloof dat Ali eerst meerdere zadels er op ging leggen om vervolgens kopijzers aan te passen. En dat werkte voor ons voldoende. Geen enkel zadel is gaan schuiven.

Overigens schuiven al mijn dekjes nu wel. Dit komt door mijn onbalans want bij mn trainster gebeurd het niet als ze mn paard traint.
Maar wel raar en irritant. Ali had daar geen oplossing voor, alleen de lussen vh dekje onder t zadel doen, maar goed dat is meer symptoombestrijding.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 19-01-17 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:08

Ik heb een tweedehands Sella Sensi zadel aanschaft. Hij is aangemeten op een koudbloed en nu ligt hij op mijn fell pony. Hij is mooi compact, meeste zadel waren erg groot op haar in het geheel. Ze heeft een aardig rechte rug, maar wel schoft.

Ze heeft altijd het probleem gehad dat het zadel naar voren schuift. Nu was dat ook het geval. Afgelopen maandag zadelmaker erbij gehad, eerst zou Jeannette van Drent zadels komen, maar ze heeft er toch vanaf gezien. Zij heeft mij door verwezen naar Zadeladvies-oost Nederland.

Het zadel ligt eigenlijk super op haar, alleen hij blijft wel een klein beetje schuiven, heb nu ook een andere singel en dit gaat veel beter. Ze heeft de singelgroeve ook ver naar voren zitten, nu ben ik kijken naar een antislip dekje, om hopelijk het kleine beetje wat hij nog schuift ook te verminderen. Ze vertelde me dat ze alles heeft gedaan wat anders kon en het zadel gewoon goed ligt op haar, maar ik altijd een beetje tegen het schuiven aan blijf lopen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:10

Je beschrijft daar mijn paard Jotoma :-)
Tegen schuivende dekjes heb ik de dekjes van Lemieux. Geen geschuif meer :-) Hierdoor blijft het zadel ook beter liggen, maar schuift voor mijn gevoel soms nog te ver naar voren. De ene keer kan ik nog 2 vingers achter dr schouder leggen, de andere keer ligt ie op de schouder. December 2015 maatzadel aangeschaft, maar nog steeds niet 100% tevreden.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:13

Antislipdekje zou ik niet doen. Hierdoor krijg je drukplekken en een slechtere drukverdeling. Een keer gezien middels drukpadmeting wat dat doet. En daarbij ligt het dan op de huid met haren, stel jezelf eens voor dat er iets op je lijf ligt (plus bijkomend gewicht van iemand die daarop zit) dat naar voren wil schuiven, maar tegengehouden wordt op je huid en haar. Auwie!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:20

wwillemijn schreef:
Antislipdekje zou ik niet doen. Hierdoor krijg je drukplekken en een slechtere drukverdeling. Een keer gezien middels drukpadmeting wat dat doet. En daarbij ligt het dan op de huid met haren, stel jezelf eens voor dat er iets op je lijf ligt (plus bijkomend gewicht van iemand die daarop zit) dat naar voren wil schuiven, maar tegengehouden wordt op je huid en haar. Auwie!

Ik rij alleen maar met een Lemieux dekje met suede, wil ook nooit meer anders, dit omdat je ze ook in small/medium hebben en deze is perfect voor haar hoogte van 1,38. Je hebt ook de Lemieux grip en deze vindt ik wel interessant.

Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:28

Dat werkt hetzelfde als een antislippad, zie mijn bovenstaande reactie.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:48

wwillemijn schreef:
Dat werkt hetzelfde als een antislippad, zie mijn bovenstaande reactie.

Begrijp ik, maar wil ermee zeggen dat ik niet een matje bedoelde ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:55

Zou zelf ook niet snel beginnen aan een antislip dekje ..... beetje het zelfde effect als bij jezelf met zo'n broek met antislip, daar kun je ook blaren van krijgen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:17

Ik heb mijn sella zadel sinds Augustus. Mijn schutte zadel lag totaal niet meer op mn merrie en Schutte kon mij niet meer verder helpen. Ali zag meteen het probleem, zadel kiept naar voren dus druk op de schouders (verklaarbaar vh wat houterige draf en galop)
Sinds mn Sella zadel is mijn merrie zo opgeknapt ohz dat ze ook eindelijk haar schouderpartij vrij kan gebruiken :) ik ben er alleen maar meer dan tevreden mee.

Maar mijn paard heeft ook geen lastige bouw oid :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:30

[quote=

Edit: mosterd...
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Misschien helpt het om een stuk antislipmat tussen dekje en zadel te leggen om te voorkomen dat het dekje schuift. Tuurlijk moet je ook aan je eigen balans werken( core oefeningen kunnen je misschien helpen) maar dat stukje onbalans is niet van de een op de andere dag weg maar dan hoef je je voor nu niet druk te maken over schuivende dekjes.
Iig succes!
Laatst bijgewerkt door hesterve op 21-01-17 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:31

hesterve schreef:
Jotoma schreef:
Bij mijn paard schoof ook alles naar voren. Zijn singelplek ligt ver naar voren, hij is rondgeribt, compact en zijn schouder loopt wat verder door naar achter.
Ik ben van Daaleman naar Schutte gegaan. Driof vier jaar bij Schutte gebleven, maar kon me onvoldoende helpen. Zodoende bij ali terecht gekomen.
Ik geloof dat Ali eerst meerdere zadels er op ging leggen om vervolgens kopijzers aan te passen. En dat werkte voor ons voldoende. Geen enkel zadel is gaan schuiven.

Overigens schuiven al mijn dekjes nu wel. Dit komt door mijn onbalans want bij mn trainster gebeurd het niet als ze mn paard traint.
Maar wel raar en irritant. Ali had daar geen oplossing voor, alleen de lussen vh dekje onder t zadel doen, maar goed dat is meer symptoombestrijding.

Edit: mosterd

Edit: tip werd al gegeven :j
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Misschien helpt het om een stuk antislipmat tussen dekje en zadel te leggen om te voorkomen dat het dekje schuift. Tuurlijk moet je ook aan je eigen balans werken( core oefeningen kunnen je misschien helpen) maar dat stukje onbalans is niet van de een op de andere dag weg maar dan hoef je je voor nu niet druk te maken over schuivende dekjes.
Iig succes!

lydiawess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:07

perdjes schreef:
Hallo iedereen,

Is er hier iemand bekent met een Sella zadel op een jong paard? Ze is nu 3.5 jaar en kort in de rug.
Het zadel wat ik heb, is te lang voor haar.

Ik heb een Sella zadel op mijn 3,5 jarige ook met een korte rug.Had hiervoor een anatomica maar die was al te lang..
Zadel ligt prima en ook helemaal geen problemen mee gehad. hij loopt er iig super onder!
Het fijne aan deze zadels zijn dat je de boom kan verstellen aangezien je puppy nog veel breder gaat worden! Ik raad het iig wel aan!

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:20

Ik heb een sella voor mijn destijds 4 jarige met een korte rug besteld en inmiddels ruim 1 jaar later nog steeds heel tevreden mee!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:21

Woensdag 22 februari komt Ali bij mij voor het aanmeten van een zadel, ben erg benieuwd!

Nu in de tussentijd even kijken of ik een oplossing kan vinden om te rijden. Mijn huidige zadel(s) liggen echt niet goed op dit paard. Gisteren had ik even gereden maar ik heb het zadel 2x terug op de plek moeten leggen. Daarna ben ik maar gestopt. Voorlopig dus longeren en hopen dat ik een tijdelijke oplossing vind.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:44

Leuk! Welk zadel 'hoop' je op?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:46

Is dat de wachtlijst op een afspraak momenteel??

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:49

Morgen komt Ali bij mij voor het aanmeten! :)

@wwillemijn: toen ik hem de eerste keer belde kon hij vrij snel komen. Helaas i.v.m de vorst een nieuwe datum moeten maken (morgen) maar dat was ook weer erg snel gepland!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:56

Ah ok! Ik ben wel geïnteresseerd in een testzadel. Probleem bij mijn paard is dat veel zadels naar voren schuiven. Ik ben benieuwd wat Sella daar eventueel in kan betekenen. Ik twijfelde voordat ik m'n huidige maatzadel kocht tussen Sella en dat merk. Had beter meteen een Sella kunnen testen }:0