[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:34

Mooi! :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:18

Super mooi!Heb jij ook een christ bbp gehad?(ben namelijk wel benieuwd naar de verschillen)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:05

Gaaf Mayflower :D Diewilikook := Wat is je ervaring tot nu toe?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:18

Die ziet er ook erg comfi uit.

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:14

Kwetal schreef:
Er komen vaker mensen die dat een heel handig idee vinden, met dat klittenband. Maar ik vind het ten eerste foeilelijk, ten tweede wat sonja en muppetmayo zeggen, ze plakken ze er scheef op, raken ze kwijt etc., ook al trek je lijntjes. Bovendien kunnen we zolangzamerhand redelijk inschatten wat past - de klassieke "zitter" met een gemiddeld figuur (qua benen en heupen) past prima in de Quilty/Roma en de ruiter die wat meer "gehoekt" wil zitten en/of wat wulpser van vorm is, zal beter uit de voeten kunnen met de Quevis/Firenze. De minimalist gaat voor de Florac en dan heb je nog de Fanzolo en de Lipica, waarbij ik eigenlijk niet weet wie daar blij van wordt 8-)

Hier iemand die heel blij is met de Lipica! :P

Wauw dat bontzadel van Ghost, denk dat ik daar maar voor ga sparen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:46

Fijn _Veer. De meeste mensen hebben ruzie met de wrongen van de Lipica, maar gelukkig pas jij niet bij "de meeste mensen" ;)

Mooi is dat schaapje hè? :wow:

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:50

Leuk om te lezen _Veer. Allee, dat zadel moet ik niet indoen als testmodel of wat ? :=

Dat schaapje ziet er zo leuk uit !! :j

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:18

Hallo (kruipt even uit mee-lees-modus)

fjordhest: Ga er gewoon voor! Probeer het klein op te starten en groei waar kan. De passervice miste ik zelf redelijk toen ik opzoek was naar en boomlooszadel. Vooral de kennis en vergelijking tussen alle zadels. Uiteindelijk heb ik zelf rondgekeken en kom je tot een keuze, maar achteraf heb ik een aantal merken over het hoofd gezien die mij nu toch wel wat lijken. En dat je andere niet in de weg wilt staan met je bedrijfje begrijp ik wel maar ik ga ervan uit dat de andere dealers wel begrijpen dat er concurrentie bestaat ;) En misschien kan je in het begin juist samen werken.

Nu had ik zelf nog even een redelijke offtopic vraag aan zeer waarschijnlijk Pmarena, Ik zag op je site een longeersingel waarin een pommel past. Nu wil ik over een aantal jaar eens beginnen met mijn paardje voor de wagen. Ik, of vooral leni, zou het wel heel fijn vinden als er een schofje bestaat welke echt vrij ligt van de schoft.
Zijn er toevallig mogelijkheden om iets op maat te laten maken? of misschien zelfs wel plannen dat Barefoot zich bezig gaat houden met tuigen om te mennen? en dan vooral het schofje? de rest valt eventueel wel ergens anders te kopen.

dank u sinterklaasje :){ <:) ;) :+

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:23

pleiada schreef:
Super mooi!Heb jij ook een christ bbp gehad?(ben namelijk wel benieuwd naar de verschillen)

Nee ik heb geen christ gehad omdat deze buiten mijn budget lagen. :)
Maar kijkend vanaf de plaatjes doet deze er zeker niet onder!

Superliesje: ik heb mijn ervaring gedeeld op de vorige pagina. Ik zeg doen! :D

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:36

Kwetal schreef:
Fijn _Veer. De meeste mensen hebben ruzie met de wrongen van de Lipica, maar gelukkig pas jij niet bij "de meeste mensen" ;)

Mooi is dat schaapje hè? :wow:

Nee, ik heb totaal geen last van de wrongen. Ik heb jaren met een Barefoot Cheyenne gereden dus was heel benieuwd wat ik van de wrongen zou vinden maar ik vind ze juist prettig!

Zal binnenkort is aan een stalgenoot vragen om foto's te maken als ik in het zadel zit.

Ja, echt prachtig dat schaapje! :wow:

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:08

Zelf heb ik ook met het idee gelopen om een boomloos zadelpasser te worden. Liep eigenlijk vast op de vele boomloze zadels en modellen die er zijn. Kijk naar barefoot of ghost. Je kan klein beginnen met een aantal zadels dekjes en pommels maar de vraag is dan toch net weer naar het zadel wat je niet heb. Of wat nog bij de testpersoon is achter gebleven. Ik ben met mijn eigen zadels een aantal keer wezen passen bij een vereniging. Was heel erg leuk om te doen maar zag toen de struikelblokken van te weinig modellen/maten/en uitleen mogelijkheden. Zou je genoeg geld erin willen stoppen dan is er natuurlijk veel meer mogelijk. Ik had toen 5 zadels barefoot , trekker, ghost oud model.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:49

Op de vorige pagina heb ik natuurlijk wel het een en ander al geschreven. Het idee van meerdere modellen/meerdere merken testen zou mij echt enorm fijn lijken. Zeker als je straks meer merken zou hebben, dan kun je toch wat makkelijker vergelijken. Heb nu zelf een barefoot aangeschaft die ligt te verstoffen omdat het toch niets was, een hidalgo getest, een heather moffett aangeschaft welke het ook niet bleek te zijn en na een paar keer rijden toch begon te schuiden, en nu dan Ghost aan het testen. Ik ben behoorlijk wat geld armer inmiddels (zeker omdat ik niet alleen boomloos heb wat ligt te verstoffen, ook een op maat gemaakt maar bleek toch niet te passen massimo en een Thorowgood welke ik ook niet meer kwijt kan ivm afwijkende maat met meeste paarden).
Voor mij had het een uitkomst geweest, en voor meerdere stalgenoten ook denk ik.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:02

Hey waar is die post van fjordhest nou gebleven? Het concept van een passervice met boomloze zadels vind ik persoonlijk erg leuk. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:12

Vast omdat ze een anoniem account had?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:14

Ja, toen kreeg ik een berichtje van Bokt dat mijn 'schaduwaccount' niet toegestaan was haha, dus nu moet ik alsnog uit de kast komen. Heb ergens vaag wel eens bovenaan een topic iets zien staan over een goedgekeurd schaduwaccount, maar heb dat nooit zo serieus genomen... := Sorry, ik zal het niet meer doen! Daarom zijn mijn reacties dus weggehaald, omdat het niet mag en ergens snap ik dat ik ook wel. Dus dan maar zo :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:23

hannatjuh schreef:
Nu had ik zelf nog even een redelijke offtopic vraag aan zeer waarschijnlijk Pmarena, Ik zag op je site een longeersingel waarin een pommel past. Nu wil ik over een aantal jaar eens beginnen met mijn paardje voor de wagen. Ik, of vooral leni, zou het wel heel fijn vinden als er een schofje bestaat welke echt vrij ligt van de schoft.
Zijn er toevallig mogelijkheden om iets op maat te laten maken? of misschien zelfs wel plannen dat Barefoot zich bezig gaat houden met tuigen om te mennen? en dan vooral het schofje? de rest valt eventueel wel ergens anders te kopen.

dank u sinterklaasje :){ <:) ;) :+

Poeh, mennen is toch wel even een hele andere tak van sport, zover ik weet heeft (de bazin van) Barefoot daar helemaal niets mee, en zelf heb ik er ook nauwelijks meer dan 0,0 verstand van dus geen idee in hoeverre het haalbaar zijn om een los schoftje of iets te produceren, in hoeveel maten dat zou moeten komen en of daar genoeg vraag naar zou kunnen zijn om het daadwerkelijk in het assortiment op te kunnen nemen, het moet wel haalbaar zijn zeg maar :)

Wat zadelpasservice betreft: ondanks alle nadelen die je er aan hebt, en de voordelen als mensen zichzelf verdiepen, vind ik het ook wel een gemis dat geïnteresseerden in de zadels niet echt ergens contact met iemand op kunnen nemen en dat die dan een weekje later met een bus vol zadels gaat helpen om de keuze terug te brengen tot bvb. 2 of 3 zadels die de geïnteresseerde dan langere tijd kan testen, dat zou super mooi zijn :j

SkyRiding kwam dat betreft nog het meeste in de buurt :)

Maar het is praktisch gezien zo lastig te realiseren... alleen van Barefoot zijn er zo al 50 modellen als je alle modellen en maten mee gaat rekenen. Dan houden we de verschillende kleuren nog even buiten beschouwing :P

Die paar testzadels die ik tegenwoordig weer heb, samen met de toebehoren is dat al een investering van duizenden euro's die ik dus wel kwijt ben...dat geld is weg, zit in die zadels en het komt ook niet vrij voor nieuwe aankopen, zoals dat bij voorraad-zadels wel gebeurt.

Ik ben ook geen rijke stinkerd, maar gewoon een dochter van een bouwvakker :P heb niet meer dan een HAVO-diploma en heb altijd hard moeten werken voor mijn centjes dus heb nergens liggende gelden qua tienduizenden euro's om een ècht goed assortiment testzadels aan te houden, en ik denk dat dat voor de meeste mensen wel geldt :(:)

Tel daarbij op dat je modellen regelmatig moet vervangen als je je aanbod up-to-date moet houden, dat ze door het testen minder waard worden, dat je voor een echt goede indruk ook zadels minstens een weekje bij iemand achter moet kunnen laten....en dat je dan dus die komende week zonder dat betreffende zadel in je bus rondrijdt...of je moet er een 2e van inzetten als testzadel :=

Om het rendabel te krijgen zou je dan best wel een bedragje moeten vragen voor de passervice en dat hebben de meeste geïnteresseerden er denk ik ook weer niet voor over, als je kan kiezen tussen een pasconsult van al snel zeg 100 euro, en een testzadel via de post voor 25... alhoewel je in het laatste geval natuurlijk wel maar 1 zadel hebt...

Het is een lastig iets :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:30

Sorry dat ik zo ineens inval, maar ben zo'n stille meelezer van dit topic :P

Een barefoot mentuig lijkt mij ook echt geweldig! Het tuig wat ik nu heb vind ik eigenlijk vrij 'hard' voor mijn paardje en daarom gebruik ik het niet zo vaak. Iets zachters met meer schoftvrijheid zou geweldig zijn!
Ik heb laatst een hidalgo caracas gekocht en ik en Marie zijn er héél blij mee. Het beest loopt weer geweldig en heeft er duidelijk een stuk meer plezier van dan ons merkloze boomloosje!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:48

Pmarena, jij ook bedankt voor je (zoals altijd :D) uitgebreide reactie. De punten die jij noemt zijn inderdaad punten waar ik ook mee 'worstel,' al denk ik dat het niet meteen nodig is om álle modellen ook in álle maten te hebben. Je kunt daar best in het begin wat creatief mee omgaan, door bijvoorbeeld zadels die veel op elkaar lijken niet allebei in maat 1 en 2 te kopen maar de ene in maat 1 en de ander in maat 2. Of met de JustAdjust waarmee je 3 zittingsmaten kunt 'nabootsen' en die zonder de wrongen eigenlijk stiekem al een Cheyenne is. En ik heb wel wat startkapitaal, wat ik zeker bereid ben te investeren, als alles uit kan. Ik ben nu bezig met het uitwerken van mijn ideeën in een ondernemingsplan en vooral de begroting gaat een heet hangijzer worden ja. Aan de andere kant werk en verdien ik nu ook parttime en is dat genoeg voor onze situatie om van rond te komen. Ik hoef er dus niet stinkend rijk van te worden, het feit dat ik plezier heb van en voldoening haal uit m'n werk weegt voor mij (en mijn man) ook heel zwaar. Maarrrrr ik ga natuurlijk geen verlies zitten lijden in m'n busje met zadels :') Dus, stug doortypen aan dat plan en blijf me vooral ideeën/feedback geven!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:52

Pmarena daar liep ik dus ook tegenaan. Te snelle veranderingen of nieuwe merken.
Of je moet het echt als vriendendienst willen doen, maar dat is vaak niet de opzet om een eigen bedrijfje te beginnen.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:29

Mariett schreef:
Sorry dat ik zo ineens inval, maar ben zo'n stille meelezer van dit topic :P

Een barefoot mentuig lijkt mij ook echt geweldig! Het tuig wat ik nu heb vind ik eigenlijk vrij 'hard' voor mijn paardje en daarom gebruik ik het niet zo vaak. Iets zachters met meer schoftvrijheid zou geweldig zijn!
Ik heb laatst een hidalgo caracas gekocht en ik en Marie zijn er héél blij mee. Het beest loopt weer geweldig en heeft er duidelijk een stuk meer plezier van dan ons merkloze boomloosje!

ja nog iemand met interesse :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:59

Nou dan moet ik het toch maar eens vragen aan de bazin van Barefoot of ze er over na wil denken :P

Als jullie het echt graag willen: Zouden jullie een beetje met iets van een plaatje aan kunnen geven wat je bedoelt, welk onderdeel van het tuig je graag zou willen / hoe de longeersingel aangepast zou moeten worden om het daar voor te kunnen gebruiken?

Dan heb ik ook iets concreets te vragen of ze er eens over na wil denken om zoiets aan te gaan bieden, dan moet ze zelf verder maar iemand zoeken die verstand heeft van mennen want ik kan daaron niet echt meedenken :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:05

Teteltee schreef:
Pmarena, jij ook bedankt voor je (zoals altijd :D) uitgebreide reactie. De punten die jij noemt zijn inderdaad punten waar ik ook mee 'worstel,' al denk ik dat het niet meteen nodig is om álle modellen ook in álle maten te hebben. Je kunt daar best in het begin wat creatief mee omgaan, door bijvoorbeeld zadels die veel op elkaar lijken niet allebei in maat 1 en 2 te kopen maar de ene in maat 1 en de ander in maat 2. Of met de JustAdjust waarmee je 3 zittingsmaten kunt 'nabootsen' en die zonder de wrongen eigenlijk stiekem al een Cheyenne is. En ik heb wel wat startkapitaal, wat ik zeker bereid ben te investeren, als alles uit kan. Ik ben nu bezig met het uitwerken van mijn ideeën in een ondernemingsplan en vooral de begroting gaat een heet hangijzer worden ja. Aan de andere kant werk en verdien ik nu ook parttime en is dat genoeg voor onze situatie om van rond te komen. Ik hoef er dus niet stinkend rijk van te worden, het feit dat ik plezier heb van en voldoening haal uit m'n werk weegt voor mij (en mijn man) ook heel zwaar. Maarrrrr ik ga natuurlijk geen verlies zitten lijden in m'n busje met zadels :') Dus, stug doortypen aan dat plan en blijf me vooral ideeën/feedback geven!

Ja daarom heb ik ook speciale testzadels laten maken, die als het ware meerdere modellen in 1 model verenigen :j

Bijvoorbeeld met de Cherokee, die is aan de ene kant een zwart-bruine Cherokee met veters en paardenkopje enzo (ofwel de meer western-looks-afwerking), aan de andere kant een geheel zwarte Classic zonder kopje ofwel de Engelse afwerking. En is het een maat 1 met een klittenband cantle.

Dan kunnen met dit ene zadel zowel een hele redelijke indruk krijgen of ze in een maat 1 passen of dat een maat 2 beter is, en welke kleur ze het leukste vinden op hun paard.

In plaats van 4 Cherokees heb je er zo maar 1 nodig als testzadel +:)+

Zo ook voor de andere testzadels, waar mogelijk heb ik het 1 en ander gecombineerd.

Wellicht kunnen andere merken ook aangepaste echte testzadels leveren, vandaar mijn suggestie voor de nieuwe Ghosts, ik zou zelf als zadelpasser dan een speciaal testzadel willen met klittenband wrongen zodat ik de klant met slechts 1 zadel kan laten voelen wat de verschillen zijn qua wrong vorm en positie. Dan ziet het er maar niet uit, maar dan hoef je in ieder geval maar in 1 zadel te investeren en niet in meerdere :P

Of inderdaad slechts losse zittingen met wrongen die je kan verwisselen. Dat scheelt toch ook weer vergeleken met complete zadels aan moeten schaffen :)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:25

pmarena schreef:
Nou dan moet ik het toch maar eens vragen aan de bazin van Barefoot of ze er over na wil denken :P

Als jullie het echt graag willen: Zouden jullie een beetje met iets van een plaatje aan kunnen geven wat je bedoelt, welk onderdeel van het tuig je graag zou willen / hoe de longeersingel aangepast zou moeten worden om het daar voor te kunnen gebruiken?

Dan heb ik ook iets concreets te vragen of ze er eens over na wil denken om zoiets aan te gaan bieden, dan moet ze zelf verder maar iemand zoeken die verstand heeft van mennen want ik kan daaron niet echt meedenken :P

ja tof!
Mariett misschien kunnen wij samen tot een wensenlijst met komen via de pb?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:07

Hey hoi.

Ik heb een beetje hulp nodig.

Sinds mijn laatste rodeo, die ik wel heb overleeft, maar mijn zadel is gaan schuiven. Heb ik het vertrouwen in mijn zadel kwijtgeraakt.

Ze had een wondje, die is geheel genezen.
Zonder pad reageert ze super op het zadel, maar zodra de pad er op komt... Met pommel of zonder pommel, dan wordt ze echt nijdig.
Kort om. Het komt dus bij de pad/inlages vandaan.
Zonder inlages, prima, maar met inlages is het mis.

Het is een VPS loos zadel.

Heb nu ook op verschillende boomzadels op andere paarden gereden, en dat gaat qua gevoel goed.
Aangezien dezen niet schuiven.
Ik kan ook aansingelen, maar dan wordt de druk rond haar schoft echt groter.

De pommel raakt de schoft niet op de bovenkant. Maar net achter het schouderblad lijkt het enorm te klemmen.

Help....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:08

Dat is wel heel raar zeg...wat voor pad heb je en wat voor inlages zitten er in? Heb je iets van foto's van paard en zadel / pad voor de beeldvorming...? :)