Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:25

Ik zal nog even een update geven van mijn Fairfax zadel (met Fairfax singel). Ik geloofde zelf niet dat een zadel wonderen kan verrichten en was dus vrij sceptisch. Maar mijn instructrice zei dat ze wel degelijk VEEL verschil zag. Mijn paard loopt nog ruimer, gemakkelijker en VEEL beter in balans, waarschijnlijk doordat ik zelf ook beter in balans zit. Zelf vind ik haar VEEL voorwaartser en reageert ze veel gemakkelijker op (lichte) beenhulpen (waarschijnlijk ook door het mono-zweetblad). Het zadel zit, en ligt, als een huis, super lekker en zacht, mooi opgesloten.
Maandag had ik verenigingles en de instructeur was positief verrast. Dat ik ZO vooruit was gegaan. Ik heb hem niet verteld dat ik een nieuw zadel heb... Hihihih...
Ik kan niet wachten om weer te gaan rijden, het is echt een feest zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:26

Leuk astridastrid! Bedankt voor je update. Lekker gaan rijden en veel plezier!

Martine_Levi

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:52

Leuk om te horen Astrid! Heb je misschien een foto of filmpje van de combinatie? :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:35

Ik heb er 160km op 1 dag mee gereden (Nederlands Kampioenschap Endurance) en moet even met Fairfax contact opnemen. Paard liep super hoor, maar hij heeft aan 1 kant een behoorlijk lelijke singelplek eraan overgehouden.. Dus ik wil overleggen waar dat door zou kunnen komen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:19

Mijn zadelpasser heeft ze. Dus bij de levering van mijn nieuwe zadel neemt ze de juiste maat mee zodat ik kan testrijden! Ik ben zo benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:39

Och Djilna, wat zonde....

Is het niet "gewoon" een kwestie van een huidplooitje dat teveel tegen de gespen of stikselrandjes aan gekomen is?

Heb je niet toevallig een foto hoe de singel bij jouw paardje zat tijdens die rit?

Hopelijk herstelt de huid zich snel :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:20

Djilna, dat is zeker vervelend. Is het idd niet zo als pmarena schrijft?

pmarena schreef:
Als ik alle ervaringen zo hoor en op zoek zou zijn naar een nieuw boomzadel, dan zou momenteel Ninon Schutte of een Custom zadel toch 1 van de veiligste opties zijn denk ik.... en dan maar hopen dat je daarvan ook weer niet over een paar jaar allemaal ellende hoort

Ik heb zelf geen enkele ervaring met Custom, maar een stalgenoot heeft een half jaar geleden een nieuwe Custom monoblad gekocht, maar daar begint de zitting nu van te "rimpelen"?! Zadelmaker die voor mijn zadel kwam heeft de Custom bekeken en vond de boom bijzonder slap, was echt alle kanten op te buigen met een klein beetje druk. De boom was niet kapot of gebroken, maar het zag er niet goed uit. Misschien is dit net een maandagochtend geval, maar het klinkt iig niet goed.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:26

Ondanks dat het "wow-gevoel" weg bleven bij het testen van de singel een paar weken geleden heb ik de singel toch gehouden. Mijn zadel ligt stabieler op mijn paard en dat is al een fijn pluspunt voor mij :) . Verder loopt hij wel erg fijn, maar of dat aan de singel te wijten is..... Ben er verder wel blij mee :) .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:10

Het was zeker geen huidplooi, maar het schuren van de vacht/huid langs het leer. Het werd eerst steeds kaler en ondanks het daarna steeds met dik vaseline insmeren voor het weer opzadelen is het echt een geïrriteerde plek geworden. Ik zal even de foto uploaden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:43

Fredt schreef:
Ondanks dat het "wow-gevoel" weg bleven bij het testen van de singel een paar weken geleden heb ik de singel toch gehouden. Mijn zadel ligt stabieler op mijn paard en dat is al een fijn pluspunt voor mij :) . Verder loopt hij wel erg fijn, maar of dat aan de singel te wijten is..... Ben er verder wel blij mee :) .

Ik heb hetzelfde. Moet nu, na een paar weken eerlijk zeggen dat mijn paard toch wel erg lekker door haar lijf loopt. Heb ook een paar andere zaken veranderd (ijzers eraf, ander zadel), dus waar het nu door komt weet ik niet precies, maar ik hou de singel zeker.

Hoor in de omgeving vrijwel alleen maar goede berichten over de singel. Alleen Djilna's ervaring is niet zo prettig. Ben benieuwd naar de foto.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:50

[***] schreef:
Djilna, dat is zeker vervelend. Is het idd niet zo als pmarena schrijft?

pmarena schreef:
Als ik alle ervaringen zo hoor en op zoek zou zijn naar een nieuw boomzadel, dan zou momenteel Ninon Schutte of een Custom zadel toch 1 van de veiligste opties zijn denk ik.... en dan maar hopen dat je daarvan ook weer niet over een paar jaar allemaal ellende hoort

Ik heb zelf geen enkele ervaring met Custom, maar een stalgenoot heeft een half jaar geleden een nieuwe Custom monoblad gekocht, maar daar begint de zitting nu van te "rimpelen"?! Zadelmaker die voor mijn zadel kwam heeft de Custom bekeken en vond de boom bijzonder slap, was echt alle kanten op te buigen met een klein beetje druk. De boom was niet kapot of gebroken, maar het zag er niet goed uit. Misschien is dit net een maandagochtend geval, maar het klinkt iig niet goed.

Okee, dat is wel apart zeg! Heb ik nog niet eerder gehoord... ik ben geen fan van starre (boom-)zadels dus op zich is een beweeglijke boom voor mij juist een pré, maar een rimpelende zitting dat kan nooit de bedoeling zijn, dat is wel balen :=

Ik hoop dat de foto lukt Djilna, ben wel benieuwd hoe die singel er omheen ligt en of daar nog wat aan af te zien is waarom het niet goed werkte...is wel heel leerzaam voor anderen ook :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:01

Wat vervelend Djilna, ben ook wel benieuwd naar de foto. Mexx heeft sinds deze singel geen enkele last meer van singelplekken. Vorige week midweek naar de Veluwe geweest en elke dag 2-3 uur gereden en nog steeds geen last. Ben nog steeds heel blij met de singel! :) Hier trouwens mijn laatste rijtopic, met de Fairfax singel, zo'n 2 maanden in gebruik hier.
[RT-HAW] Mexx weer @ work na een nieuw begin

Overigens heeft het voor ons geen enkel verschil gemaakt qua singelnijd, wat wel jammer is maar dat is al een zo oud iets dat ik niet denk dat ie er ooit nog vanaf komt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:18

Hou er wel rekening mee dat ik er wat langer mee gereden heb dan een standaard 'uurtje' dressuur. Mijn paard en ik hebben een kleine 10 uur in totaal gereden op 1 dag waarvan na ongeveer 5 uur de eerste plek zichtbaar werd.
En niet bij de plooien, maar langs de rand van de singel.
Afbeelding
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:23

Ik heb van mijn grooms nog geen foto's, maar hier kun je misschien een beetje zien hoe het ligt. Op zich ruim genoeg naar achteren (deze foto is dus schuin van voren)
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:58

Bij mijn paard ligt hij ook zoals bij die van jouw. Misschien is het idd de tijd geweest (10 uur) waardoor deze plek is ontstaan. Jij hebt toch gewoon de standaardmaat?

Hoe vaak en hoeveel heb je al met deze singel gereden voordat je aan deze tocht begon? Dat kan er misschien ook mee te maken hebben. Net als met nieuwe schoenen?

edit; ik zie dat jij de narrow hebt, misschien heeft dat er mee te maken? Ik heb de standaard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:00

Djilna schreef:
Edit, heb Fairfax maar even gemaild wat het beste is. Aansingelen vanuit het zadel of toch 1 losser laten. Maar denk dat dat laatste niet verstandig is :+

Misschien heb ik het gemist, maar heb je hier nog antwoord op gekregen van fairfax?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:21

Degene met wie ik contact heb is tot 5 juni afwezig, ik zal wel daarna bericht krijgen.

Ik had inderdaad pas een paar keer met deze singel gereden voor de wedstrijd, maar dit soort dingen kom je (helaas) toch altijd pas achter na een bepaalde hoeveelheid km. En die rij je vaak niet in de training.

De standaard is voor mijn paard te breed tussen de voorbenen, dan zou ik zeker plekken krijgen bij de oksels/ellebogen. Ligt eigenlijk super, alleen dus die nare schuurplek.

Met de Thorowgood waarmee ik normaal rij heb ik trouwens ook soms de ene keer 160km niets aan het handje en de keer erna bij een trainingsrit van 30km al irritatie. Heel vaag.. Overgang winter-zomervacht is trouwens ook een factor.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:24

Oh op die vraag, ja dat antwoord staat hier al ergens!
Zij adviseerden om toch nog aan te singelen omdat ik het niet vanaf het paard deed, maar ernaast staand.

Tijdens de wedstrijd liep ik alsnog tegen dat 'probleem' aan aangezien je paard wel wat afvalt tijdens zo'n wedstrijd. Dus ik moest sommige rondes alsnog met oneven gesingeld rijden. Een dikker of dunner dekje speelt daarbij ook nog een rol trouwens.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:45

Vandaag voor het eerst ermee gereden, leek wel wat beter van achteruit door te stappen. Ik heb niet heel veel gedaan, zoals iemand hier eerder schreef, werkt het volgens mij net als met schoenen: even rustig wenne. Wat ik wel merkte is dat hij er erg onder zweet. Dat is bij leer natuurlijk altijd zo, ook met mijn barefoot. Dat lijkt me toch niet comfortabel, zeker omdat de huid hier meer onder kan bewegen. In combinatie met zweet kan dat gaan schuren, zoals iemand hierboven heeft ervaren.
Ik probeer nog even verder, mag 'm 14 dagen uitproberen, dat is wel erg fijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:46

Een paard zweet toch onder elke singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:13

Djilna schreef:
Een paard zweet toch onder elke singel?

Volgens mij ook?

En wat bedoel je met de huid die hieronder niet meer kan bewegen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:40

Ik heb denk ik zo'n 20 minuten gereden, het was niet bloedheet, heb veel gestapt, daarom verwachtte ik geen kletsnatte huid eronder, het leek erger dan met de barefoot, misschien omdat deze singel breder is en door het ontwerp meer ruimte laat voor beweging. Onder het chabrak was alles kurkdroog.
Zo'n natte schuivende huid...Het lijkt me niet echt comfortabel voor 'm.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:58

Ik heb met een neoprene singel beduidend minder zweet dan met de Fairfax

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:22

Ook ik heb een fairfax besteld. Ik zal er nog even op moeten wachten, maar ben benieuwd wat het voor mijn hete paardje doet: ieder beetje spanning uit zich direct in het gangenwerk. Ben benieuwd of het net dat beetje meer comfort en spanningsreductie zal gaan geven. Tot die tijd blijf ik hier volgen, als ik zelf ervaringen met de singel heb, horen jullie het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:59

paars schreef:
Ik heb denk ik zo'n 20 minuten gereden, het was niet bloedheet, heb veel gestapt, daarom verwachtte ik geen kletsnatte huid eronder

Mmmm dat is idd wel vreemd. Bij mijn paard is het niet kletsnat.

MartineC1711 schreef:
Ik heb met een neoprene singel beduidend minder zweet dan met de Fairfax

Dat lijkt me logisch. Neopreen kan makkelijker vocht opnemen dan leer.