Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:04

Ja vind het ook echt heel raar (Francis net aan telefoon :D ), haar merens staat hier nog geen kilometer vandaan inderdaad... had mij ook wel gepast, reiskosten delen, en tweede paard op zelfde lokatie is ook goedkoper.
Nou, Portuguesa paste niet helemaal mooi, dus geen zadel rijker. De Portugees himself is nog maar 5, dus heel misschien als ik me kan beheersen wacht ik nog wel poosje met portuguesa aanschaffen tot ie nog wat meer is uitgegroeid. Heb momenteel goed passend zaldi dressuur zadel dus de nood is niet heel hoog.... maarja, het is zo leuk hè?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:15

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Iemand raadde me de Portugesa af om een jong paard op te leren, omdat de hulpen niet zo duidelijk worden doorgegeven doordat je zo vast zit in zo'n zadel.
Klopt dit?

Nee.

Ok...thx voor antwoord...maar hebt u zelf ervaring met de Portugesa?

Ik had het blijkbaar verkeerd begrepen: Een zadel waar je te vast in zit, zoals de Portugese is voor dressuur niet handig omdat je daarin te weinig ruimte hebt om de hulpen op de juiste manier te geven en dat gaat ten koste van de opleiding van je paard.

Als ik nu een ruimer maatje vind, dan is probleem ook gelijk opgelost.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:46

Nog even verder op de grote drie; paardsparende woonzadels voor cavaleristen....
- Het huzarenzadel: http://www.stuartliliesaddles.com/image ... gedbig.jpg
- Het UP zadel:
http://www.michaelgraham.com.au/Authent ... /19023.jpg
-Het McClellan zadel:
http://www.1stvacav.com/1859mcclellan-old.jpg

Een dergelijk zadel moest aan drie uitgangspunten voldoen:

1. Het moest het gewicht van de soldaat en diens uitrusting (max. 100 kilo incl. zadel) over een zo groot mogelijk oppervlak verdelen met de mogelijkheid de pasvorm aan te passen bij de conditieverandering van het paard tijdens een veldtocht.

2. De niet bijzonder begaafde ruiters met minimale inspanning met enige zekerheid in een evenwichtige, centrale positie te houden om zo geen onnodige inspanning van het paard te vragen.
Hierbij wordt de 14de wervel van de paardenruggengraat als middelpunt van de belasting aangehouden.

3. Makkelijk te onderhouden en repareren in het veld.

Een opvallende opmerking is dat er naar werd gestreefd dat het zadel toestond dat de ruiter diens been zo om de ronding van het paard kon leggen dat moeiteloos ontspannen contact over 2/3 van de beenlengte bestond.

De Grey´s Scouts (Rhodesia) reden 1966 t/m 1980 lange niet-ondersteunde patrouilles in het afrikaanse veld.
Zij testten ´engelse´ veelzijdigheidszadels, het UP Saddle en de McClellan. Ze kregen de engelse zadels toegewezen doch die voldeden gewoon niet doordat ze ruiter en paard overbelastten.
Het UPS was zwaarder dan de McClellan en dat gaf uiteindelijk de doorslag.
De verslagen van de kwartiermeester mbt de paarden en het rijden zijn enórm informatief. Van zadels t/m wel/geen hoefbeslag.
Ze werkten volgens ´licht is best´ en het paard wat ze reden was het ´boerpeerd´ :D
Er is al enige tijd een boek over deze eenheid in voorbereiding.

Al deze drie zadels worden nog gemaakt en zijn te koop.
Alleen de McClellan is enigzins bekend bij ´wanderreiter´. Het huzarenzadel is wellicht wat té basic maar het UP zadel is érg trektochtvriendelijk doch toch volstrekt onbekend.
Hier een in australië nieuw beschikbare extra lichte versie voor endurance: http://www.michaelgraham.com.au/Authent ... durhb3.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:57

Cambiar schreef:

Ja.

Wij hebben twee zadels van een extreme versie van hetzelfde type:
http://malibaud-gb.monsite.orange.fr/page3.html

Zie mijn profiel, daarop rij ik met dit zadel.

Citaat:
Ik had het blijkbaar verkeerd begrepen: Een zadel waar je te vast in zit, zoals de Portugese is voor dressuur niet handig omdat je daarin te weinig ruimte hebt om de hulpen op de juiste manier te geven en dat gaat ten koste van de opleiding van je paard.

´Te´ is nooit goed, maar een portugesa heeft geen wrongen en ook de voor-/achtersteunen belemmeren de voor hulpen benodige bewegingsvrijheid van het been in het geheel niet.
Bedenk dat het een zadel is wat in de middeleeuwen is ontwikkeld, in de goudentijd van dressuur hét dressuurzadel was, en in portugal voor rejoneio (toegepaste hoge school) bewaard is gebleven.
Het is hét dressuurzadel bij uitstek :D
Zélfs voor FEI klassiek dressuur, maar dát is een serie binnen een geformaliseerd plaatje uit te voeren rijbakkunstjes en de stijl van het zadel voldoet niet aan de randvoorwaarden van het plaatje ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:25

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Ja.

Wij hebben twee zadels van een extreme versie van hetzelfde type:
http://malibaud-gb.monsite.orange.fr/page3.html

Zie mijn profiel, daarop rij ik met dit zadel.

Citaat:

´Te´ is nooit goed, maar een portugesa heeft geen wrongen en ook de voor-/achtersteunen belemmeren de voor hulpen benodige bewegingsvrijheid van het been in het geheel niet.
Bedenk dat het een zadel is wat in de middeleeuwen is ontwikkeld, in de goudentijd van dressuur hét dressuurzadel was, en in portugal voor rejoneio (toegepaste hoge school) bewaard is gebleven.
Het is hét dressuurzadel bij uitstek :D
Zélfs voor FEI klassiek dressuur, maar dát is een serie binnen een geformaliseerd plaatje uit te voeren rijbakkunstjes en de stijl van het zadel voldoet niet aan de randvoorwaarden van het plaatje ;)

Bedankt voor verdere toelichting.
Wel straf dat uitgerekend een Portugees een dressuurzadel aanraadt om jong paard zadelmak mee te maken, in plaats van deze zadels.
Inderdaad de Malibaud...vind ik één van de mooiste zadels in zijn soort (vooral als ze er wat gepatineerd uitzien na eindje gebruiken), maar helaas ook niet voor hele brede types.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:32

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:47

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Inderdaad de Malibaud...vind ik één van de mooiste zadels in zijn soort (vooral als ze er wat gepatineerd uitzien na eindje gebruiken), .

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JIRJ7N4K.jpg

Prachtig!! Hou niet van die bling bling toestanden, dit ziet er sober, robuust en natuurlijk uit, maar met enorm veel klasse. Zo iets zou ik ook wel willen als m'n geldbeugel, m'n paardje en ik er klaar voor zijn...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:14

Wat een geweldig mooi zadel; kun je daar ook Endurance of buitenritten mee rijden of zijn ze echt voor de klassieke dressuur?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:47

linky schreef:
Wat een geweldig mooi zadel; kun je daar ook Endurance of buitenritten mee rijden of zijn ze echt voor de klassieke dressuur?

Zie mijn profiel.
Ik ríj uitsluitend buiten.
Hier een kiek van een ruigrit, een privé wedstrijdje door het terrein http://www.mijnalbum.nl/Foto-J4KSTVBD.jpg
Hier een kiek van een combi trainen terreinspringen en boodschappen doen http://www.mijnalbum.nl/Foto-ROSYX3ZT.jpg

Dit zadel is GEEN zadel om te kopen zonder eerst echt lekker te rijden in de Malibaud randonnee of - gardian; de geometrie is knap extreem.

Zie dit topic voor uitleg dat de geometrie voor endurance ongeschikt is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:59

wat een prachtige zadels weer, hc! :wow:

ik zou zo'n minimalistisch huzarenzadel best wel zien zitten, ik hou wel van 'weinig' zadel.
maar ja, die pasvorm hè.
uitgebreid passen en proefrijden vind ik een must.
de usa is daarvoor toch nét iets te ver weg :P

wat is er zo extreem aan jouw portuguesa?
wschl niet dat ie extreem weinig versierd is :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:22

fojoe schreef:

De geometrie van de zit.
Is wat meeromvattender dat dit alleen, maar samengevat; de stijgbeugelophanging zit dicht bij het centrum van de zit en die zit staan niet toe dat je anders dan ´goed´ zit.
Het zadel ´dwingt´ de ruiter tot aan een correct gekanteld bekken afhangende benen.
Als je zo niet kan rijden word je er héél ongelukkig in en je paard dus onder wat dan weer niet helpt bij die zit leren bereiken.

Het Huzarenzadel en het UP-zadel zijn van De Grote Drie het meest vergevingsgezind wat ruitervaardigheid betreft.
Huzarenzadels worden ook binnen de EG gemaakt. In Hongarije zijn ze ´gewoon´ te koop. Vertegenwoordigers van Kassai Lajos in Duitsland helpen je graag verder.

Van het type McClellen zijn er héél veel varianten en daar kan je daarom niet meer over zeggen dan dat het oorspronkelijke model (volgens specificatie-eisen) prima rijdbaar was voor veel ruiters en dat de Malibaud uitvoering een goede leervariant is naar ´de anatomisch correcte zit´ bij a-la-brida rijden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:45

Weet jij McClellen 'merken' die er in bredere uitvoering zijn dan de Malibaud HC?
Aangezien zadelpasmevrouw weigert enige indicatie te geven over of het zadel wat ik ook wilde passen (naast de veel te smalle waarmee ze dus al bij Karina geweest is) en ik geen zin heb veel geld neer te tellen voor een passessie terwijl het zadel op voorhand misschien al veel te smal blijkt te zijn, zie ik van die optie af. Ik vind dat een MSF best een inschatting moet kunnen maken of een bepaald zadel op een rondgeribt paard kan gaan passen. Hoeft echt niet met 100% zekerheid, maar 't andere zadel was nog te smal voor Karina's Sol en da's geen brede... daarvan kan een kind nagaan dat het niet op een ronde Merens gaat passen. Dat er meer criteria zijn waar een passend zadel aan moet voldoen (het excuus wat ze aan haalt) snap ik, maar als je al bijna zeker weet dat het te smal is hoef je naar de rest niet meer te kijken, lijkt me zo...
Maar goed, ik begin dus de nijging te krijgen om dan toch maar gewoon een Massimo Trail ofzo aan te schaffen en pas weer naar een iberisch zadel te kijken als Ben eenmaal ingereden is en ik het ook op hem kan uitproberen.
Alleen ga ik dan van m'n gewenste rijstijl af en dat wilde ik eigenlijk ook weer niet.

Kuggur

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:05

Dit is een van de weinige nadelen van de geisoleerde ligging van IJsland; dit soort dingen zijn niet even uit te proberen...Leuke zadelvoorbeelden HC, met name de mcClellan is een intrigerend zadel...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:23

Francis schreef:
Weet jij McClellen 'merken' die er in bredere uitvoering zijn dan de Malibaud HC?

Beperkt. Ik heb hét model paard daarvoor, dus weet daarover alleen wat ik toevallig heb gezien.

In de VS kan je elke maat bestellen. Zelfs voor Percherons.
In Europa maakt Guichard voor zover ik weet ook breedtematen.
Zaldi maakt de nieuwe reeds Sahara/Touareg/Bereber ook in verschillende ruime breedtes. Dat zijn feitelijk moderne varianten van een McClellan.
Verder komt er op ebay.de continue van alles voorbij onder het etiket MClellan, ook brede(re) zadels.

@Kuggur;
Het UP-zadel vind ík ´intrigerender´. Komt vast omdat we verschillende McClellan-varianten geprobeerd/gereden hebben ;)
Voor een ijslander zou ik het zeker interessant vinden ja. Als ik jou was zou ik de korte-smalle Malibaud via ebay.de kopen.
Als de paneelvorm te veel afwijkt of je het ook met CorrrecTor, leren onder legger, Mattes-dekje of wat ook niet lekker krijgt, dan kan je het voor dezelfde prijs weer verkopen. Je zit dan alleen met verzendkosten. Dat valt te overzien als risico toch?!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:39

Guichard heb ik niet meer naar gekeken omdat ik te horen kreeg dat die te lang zijn voor Ben's korte ruggetje, zelfs de verkorte versie. Die zou qua breedte idd wel weer kunnen.
Ik zou ze natuurlijk es kunnen mailen of nog korter te krijgen is. Maar goed, da's dan voor de toekomst want da's niet voordelig. Ik verwacht toch nog wel een keer een ander zadel te moeten als hij eenmaal wat meer getrained raakt dus ik ga eerst voor iets 'tijdelijks', maar liefst wel 'a la brida'...
Hmm, toch maar vaker Ebay.de-en dan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:53

Huertecilla schreef:
@Kuggur;
Het UP-zadel vind ík ´intrigerender´. Komt vast omdat we verschillende McClellan-varianten geprobeerd/gereden hebben ;)
Voor een ijslander zou ik het zeker interessant vinden ja. Als ik jou was zou ik de korte-smalle Malibaud via ebay.de kopen.
Als de paneelvorm te veel afwijkt of je het ook met CorrrecTor, leren onder legger, Mattes-dekje of wat ook niet lekker krijgt, dan kan je het voor dezelfde prijs weer verkopen. Je zit dan alleen met verzendkosten. Dat valt te overzien als risico toch?!

Is zéker een overweging waard. In verband met strenge ijslandse wetgeving is alleen nieuwkoop mogelijk trouwens (leer is niet te steriliseren, zijn bang voor ziektes).
Wat vermoedelijk zwaarder weegt dan de verzendkosten zijn de invoerrechten (maar dat is wellicht te omzeilen met behulp van mijn duitse schoonouders, papiertje erom, strikje, voila een vrij te importeren kadootje ;) )
Ik begrijp je bent niet al te enthousiast over de mcClellan...?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:37

Kuggur, dan moet je ook even op de site van de Horseman Outfitter kijken. Die heeft 3 Malibauds afgeprijsd liggen nu wegens opheffingsuitverkoop. Ik ga zondag waarschijnlijk even kijken naar hun stocksaddles. heb ze gebeld en die hebben ze nog in allerlei breedte liggen dus als ik met de lengte weg kom dan denk ik dat ik dat maar doe. Vriendin heeft zo'n visgraatmal, die ga ik morgen ophalen, dan moet ik redelijk safe kunnen kopen zonder m'n paard mee te nemen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:01

Grappig dat je dit nu zegt Francis, want ik zat net vanmiddag nog eens te denken dat Mister van mij toch ook wel behoorlijk breed was, en dat ik prima kon slagen voor een stockzadel bij de HO toen. En dat zat echt als een huis. Iedereen die reed er zo mee weg, of ze nu westernzadel of engels gewend waren (heb jij er niet ook nog eens op gezeten?). Maar moest hem verkopen omdat ie voor de iberiers die volgden gewoon echt veel te wijd was. Ze zijn ook leuk in de prijs nu!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:10

Ja, ik heb er toen ook nog op gereden en vond het idd ook een fijn zadel. Ik had HO eerder gebeld maar toen voor andere zadels en die hadden ze niet in juiste maten. Nu dus maar es kijken of 't stocksaddle wat kan worden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:00

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:32

Ja, dat is een UP-zadel.
Daar horen nog speciale vilten panelen bij en een vilten numnah.

Omdat deze zadels een zwevende zit hebben van banden die door veters opgespannen zijn, is het altijd makkelijk te restaureren.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:33

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
De geometrie van de zit.
Is wat meeromvattender dat dit alleen, maar samengevat; de stijgbeugelophanging zit dicht bij het centrum van de zit en die zit staan niet toe dat je anders dan ´goed´ zit.
Het zadel ´dwingt´ de ruiter tot aan een correct gekanteld bekken afhangende benen.
Als je zo niet kan rijden word je er héél ongelukkig in en je paard dus onder wat dan weer niet helpt bij die zit leren bereiken.
ok, dan denk ik dat dit wel een heel goede optie zou zijn voor mij.
bij mijn specialized kan je de positie van de beugelophanging aanpassen.
ik heb die het liefst op de positie het meest naar achteren, dus idd zo dicht mogelijk bij het centrum van de zit.
op zowat alle andere zadels die ik getest heb, ligt de stijgbeugelophanging voor mij veel te ver naar voren.
doe ik schijnbaar toch nog iets goed :+
hoe zit dit zadel voor de ruiter?
breed als in gemaakt voor mannen, of smal genoeg voor dames?

@francis,
ik heb een erg brede mclellan liggen.
ik zeg al maanden dat ik hem ga verkopen, maar ik heb de tijd nog niet gevonden om foto's te maken en een advertentie te plaatsen :o
als ik het goed heb is het een zaldi canadiense http://www.zaldi.net/html/sattel_von_a-z_11.html
alleen is die wschl te lang voor je paardje.
het zadel zou prima liggen op mijn brede tinker, als het zo'n 20 centimeter korter was :\

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:45

Fojoe, als het al te lang is voor jouw tinker zal het voor mijn Merens zeker ook te lang zijn. Weet je zo hoeveel cm. het is?
Ik ben trouwens bang dat de stocksaddles ook te lang gaan zijn, ben een beetje aan't zoeken geweest en kom lengtes tegen van 60cm! Als die van HO niet flink korter zijn dan gaat ook dat em niet worden.
Ze hebben een verkorte endurance liggen, beetje hun versie van de McClellan, maar die is gelijk een flinke duit duurder, daar heb ik gewoon simpelweg de centen niet voor. Maar misschien is't wat voor jou Fojoe, da's ook een brede en wel flink afgeprijsd nu.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:49

fojoe schreef:
hoe zit dit zadel voor de ruiter?
breed als in gemaakt voor mannen, of smal genoeg voor dames?

Ten eerste is het van de grootte van het bekken afhankelijk hoe breed het in centimeters is. Bij een kleine man kan dat smaller zijn dan bij een grote vrouw.

Het is verder zo niet te beantwoorden omdat de breedte tussen de heupkoppen niet het enige criterium is: Het kunnen openen van de dijbenen bij/voor afhangen bij achterover kantelen van het bekken is de crux.
Of dat voor een specifiek persoon bij een bepaald zadel lukt is individueel afhankelijk.

Ik kan aangeven dat dit zadel de lat voor de ´modale typische´ vrouwelijke anatomie ver weg legt.
Individueel echter zegt dit NIETS;
1. Ze komen regelmatig te koop met name van vrouwelijke ruiters voor wie het droomzadel een nachtmerrie bleek.
2. Madame de la Huerta zwéért bij dit zadel en is hééél vrouwelijk :+:

Dit zadel is simpel niet vergevingsgezind met betrekking tot de bijbehorende kunde/vaardigheid/anatomie.

Kortom; the proof of the saddle is the riding with it :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:55

Kuggur schreef:
Ik begrijp je bent niet al te enthousiast over de mcClellan...?

Huh :?

Jawel hoor, juist wél; zie mijn site ´zadels´.

We hebben drie verschillende types ´McClellan´ die blijven.
Wat ik aangeef is dat er HEEEEEEEEL veel verschíllende!!! zadels gemaakt worden van dit type en dat er dús een wereld is aan variaties in kwaliteit(materiaal én vakmanschap)/geometrie/afmetingen.