Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:23

ik heb toen een bontje voor op het zadel gekocht,vond ik een prettiger idee omdat het dan geen invloed op mijn zadel had.

ja het zal wel iets veren als je goede kwaliteit bont hebt.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:34

nou ja, het duurste van het duurste, vooral met doorzitten merk ik het, zit toch iets lekkerder mee.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:39

Ik heb ook met bontje gereden, maar dat kwam doordat het zadel niet
goed paste, en met bontje dus wel. Als het zadel gewoon goed past,
vind ik een bontje niet echt noodzakelijk. Wel vind ik het mooier, :+

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:41

ik heb mijn zadelmaakster gevraagt en die heeft het zadel opgevult, en toen zei ik dat ik een bontje gebruikte, die zei dus dat het voor mijn pony juist wel goed is. omdat zei vroeger op een manege gelopen heeft en ze heeft dus allemaal witte vlekken op der rug. dus is een bontje toch net wat zachter & ze heeft een hoge schoft dus dan is het niet verkeerd hoor. en mijn bontje heeft ook een vrije ruggegraad.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:05

eigelijk hea..

deze tropic gaat er niet over of het goed op slecht is..
de vraag is gwn; rijd je met Ja , Nee of Soms ..

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:31

Als je een goed passend zadel heb, moet je geen bontje gaan gebruiken.. dan pas je zadel nooit goed op de rug van 't paard!.. Eventueel je zadel laten opvullen?!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 06:29

Ik heb nu ervaring met beide, mijn vorige zadel daar heb ik op advies van de fysio een bontje onder gelegd, omdat ie op zich heel erg goed lag maar nét te krap begon te worden bij de boom. Het bontje zou het hele zadel omhoog halen, de druk verdelen en dan zou ik nog even doorkunnen. Omdat ik daarover een discussie kreeg met iemand met een thermografische camera, heb ik hem uitgenodigd te kijken of het idd zo was. Het bontje in kwestie is een Mattes, dus goede kwaliteit en echt schaap. En violá, nergens een drukplek te zien dus de mening van de fysio bleef overeind staan.

Tot een paar maanden geleden heb ik mijn paard met dat zadel en bontje gereden, tot ik merkte dat ze behoorlijk in de spieren begon te komen en dus echt een ander zadel nodig had.

Ik ben niet van de aangemeten zadels, naar mijn mening is dat een momentopname en gaat je paard minder of meer in de bespiering komen dan ben je al klaar. Geef mij maar een aangepast fabriekszadel dan ben ik helemaal blij. Ander zadel gezocht, eindelijk eentje gevonden die én almost perfect op het dier ligt én lekker zit. Zadelmaker erbij en klaar, een zeer goed liggend zadel waar ik lekker mee uit de voeten kan.

Nu rijd ik dus zonder bontje omdat het zadel goed ligt en het niet meer nodig is. Onder dit zadel gaat geen bontje komen, mits tenzij en als.

Ik ben dus niet tegen het rijden met een bontje als je zadel net niet past, heb je echter een goed passend zadel is een bontje geen toegevoegde waarde imho.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:05

helemaal mee eens :)

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:15

Gewoon gebruiken als noodoplossing is toch geen probleem.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:36

Geen,Je zadel moet goed liggen zonder bontje :)

l_en_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:15

ik ga er eentje kopen, maar ik weet nog niet wanneer

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:19

Mijn paard heeft een drukking gehad (bindweefselbobbeltjes), niet door mijn eigen zadel overigens, en van de DA moet ik met bontje rijden. Mijn zadelmaker is er tegen...
Gevolg is dat ik wel een bontje heb gekocht maar hem niet gebruik...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:27

l_en_f schreef:

En wat is voor jou de reden om met bontje te gaan rijden? Als je zadel goed past dan is het zonde van het geld en de rug van je paard, dan kun je beter een mooi dekje kopen.

l_en_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:28

Ikima schreef:
l_en_f schreef:

En wat is voor jou de reden om met bontje te gaan rijden? Als je zadel goed past dan is het zonde van het geld en de rug van je paard, dan kun je beter een mooi dekje kopen.

omdat ik het goed vind zitten (weet ook dan hoe ik mijn handen het best kan houden, heb soms neiging zadel vast te nemen)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:32

Sorry hoor l_en_f maar je antwoord slaat als een tang op een varken. Wat heeft de houding van je handen nou met een bontje te maken. :?

l_en_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:32

ik weet dat ook niet ik vind dat gewoon gemakkelijker

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:34

Ikima schreef:
Daarom snap ik ook niet waarom topruiters er een bontje onder hebben, ze rijden ook met bandages terwijl er d.m.v. warmte testen is bewezen dat die slecht zijn.

Tja. Mode hé? ;)
Ik zou er zelf alleen voor kiezen als ik een zadel heb dat wel past. Maar niet 100%. En als ik nog zeker een maand moet sparen, Dan zou ik er een bondje onder knikkeren. Anders niet. Maar het lijkt mij ook niks eigenlijk :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:39

JustaLive zo denk ik er ook over, voor tijdelijk kan het wel, bijvoorbeeld als het een nieuw paard betreft en het nieuwe zadel is er nog niet. Maar niet omdat het zo mooi staat.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:41

l_en_f schreef:

Alleen al om die reden een bontje kopen? Het is natuurlijk wel een goedkope manier om de rug van je paard naar de knoppen te helpen als je zadel zonder bontje goed ligt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:49

Ikima schreef:
JustaLive zo denk ik er ook over, voor tijdelijk kan het wel, bijvoorbeeld als het een nieuw paard betreft en het nieuwe zadel is er nog niet. Maar niet omdat het zo mooi staat.

Ik heb er zobiso al een hekel aan als mensen dingen gaan kopen voor slechts mode, Dat vind ik Egoistisch. Kijk als het paard er niet mee zit, weetje oké. Maar ik ga bijvoorbeeld geen toeters en bellen aan Olivier hangen als ik weet dat het hem Iriteerd.
Mijn pony die ik nu verkocht heb. Zag ik laatst op hyves dat ze met Carnaval heeft meegedaan. Helemaal verkleed. Dat vind ik iets anders, omdat ik weet dat ze er toch niet mee zit ;) Zij vind het allemaal wel best :j

Maar een bondje is puur je paard naar de kl*te rijden. En waarom? omdat het mode is...
Een bondje kan schadelijk zijn. En waarom gebruikt men het? Omdat het mode is...

Bah. :r Waar zit je dn met je hersens?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:50

l_en_f schreef:

Heb je ook wel aan je paard gedacht dan ? :) Niet dat als jij straks je paard lekker naar de *** Heb gereden dat je denk: "Verrek, zou dat bondje dan toch niet goed zijn geweest? "
Want nee. Als een zadel goed past. Dan slaat het nergens op dat je een bondje neemt. Huur dan een goede instructeur(trice) Als je je handen anders niet goed kan Houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:08

sommige mensen denken liever aan hunzelf en het uiterlijk dan dat het echt zin heeft voor het paard

Ponytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:09

geen bontje!! het word er niet mooier op hoor

FOXTROT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:18

vaak zie je bontjes bij manegepaarden,
en daar is niets mis mee, vaak liggen zadels niet super bij manege paarden,
omdat hun rug altijd veranderd,
door de verschillende mensen die erop rijden,
dus waarom ook niet?
beter voor de rug van je paard, :)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:33

Al een heleboel bladzijden terug, heb ik de vraag gesteld of iemand met wetenschappelijke bewijzen kan komen, waaruit blijkt dat een bontje inderdaad zo slecht is als iedereen hier beweert! Dussss..................kom maar op! :D

Wij rijden soms met en soms zonder 'bontje', en vaak gaat het om het uiterlijk (hoe staat het) erg hè? Beide pony's zijn kerngezond en worden ook nog eens met hetzelfde zadel gereden.....................