Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:11

En ik zie er totaal geen verschil in. PS is enorm overpriced. Net als Eskadron en KEP. Het is ook niet dunner leer hoor. Eigenlijk is al het leer van Engelse hoofdstellen erg dun en smal als je het vergelijkt met hoofdstellen voor western. En scherper is het dus ook niet. Hoe een neusriem scherp kan zijn als je niets aansnoert is me ook een raadsel. Bij mijn paard hangt een neusriem los om de neus, eigenlijk nutteloos, maar noodzakelijk voor de Engelse sport.

Als je het over een echt slecht hoofdstel voor het geld hebt, althans van goedkoop leer, dan moet je eens een Micklem nemen. Ik heb er 2. Het bruine leer is wel beter dan bij het zwarte hoofdstel, maar bij beiden kun je echt niet spreken van een topkwaliteit leer en dat mag je wel verwachten voor de hoge prijs die je betaalt voor het hoofdstel. Toen ik ze kocht was er nog geen ander merk (en nu volgens mij nog niet als je de bitloze variant wilt), en ik heb 1 nog met het ringetje op de neus (andere ringetje doorgezaagd). De pasvorm is ook wat raar. Ik heb bij de zwarte micklem meerdere keren onderdelen omgeruild omdat ik ze niet vond voldoen aan de kwaliteit die je mocht verwachten voor het geld. Zeker die bitriempjes waren van leer wat gewoon geperst is en loslaat als je het soepel probeert te krijgen. De passanten waren soms te klein. Dat is allemaal teruggegaan. Nu heb ik iets wat in ieder geval past en waar het leer door de passanten gaat en niet bobbelt. Maar het leer is wel veel doffer dan van andere merken. Maar het is in ieder geval nu niet stug meer. De bruine was gelukkig wel goed, maar is ook doffer dan bijvoorbeeld de Aquila.

Farjen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:11

Met het dunner leer, bedoel ik het stuk op de neus zelf. Die van de Aquila is toch minder breed dan die van PS.
PS is inderdaad erg duur, maar ik voel toch veel verschil tussen mijn PS of mijn horsegear hoofdstel. Ik zou het ook niet kopen zonder korting of enkel tweedehands :D
Maar de horsegear is van prima kwaliteit, daar zie je weinig slijtage aan, maar huidige paard past hem niet helaas.
Micklem heb ik ook al gehoord dat het echt bagger kwaliteit is.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:29

Micklem is inderdaad slechte kwaliteit maar de prijs is dan ook niet 300+.

Voor mij zijn schockemohle, PS en vooral Antares echt top kwaliteit en daar betaal je dan ook voor. Vanaf dag 1 mega soepel en echt zacht leer <3

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:40

Ik heb een micklem voor een tientje op de kop weten te tikken. Kan nog een paar rondjes mee voor m’n twee jarige volgend jaar. Wil het leer verven. Wil namelijk graag een bruine. Maar voor een tientje kon ik deze niet laten liggen.
Ze heeft best een brede kaak en smalle neus dus dat zie je ook wel terug in hoe het hoofdstel past.. maar blij mee :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:54

Ik rijd al 11 jaar met een bruine Multi en een zwarte Competition Micklem.
Beide hoofdstellen zijn nog tiptop in orde.
Het lijkt wel of de nieuwere Micklems minder zijn, maar mij hoor je hierover zeker niet klagen.

Ik heb pasgeleden nog wel een Presteq gekocht, die kwam toevallig op mijn pad en die vind ik ook erg fijn.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:12

Mijn micklem was ook echt van “karton”. Was echt niet te spreken over de kwaliteit. Zelfs mijn rossner hoofdstel van een paar tientjes voelde zachter.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:16

Pantykous schreef:
Wat een mooi hoofdstel dit.

Ik zit zelf naar de PS of Sweden High Jump te kijken. Hoe zijn de ervaringen daar mee?

Geen originele ps maar wel een goede ‘namaak’, van eqp. Aantal jaar geleden overgenomen van een bokker, was dacht ik zelfde prijscategorie als de ps. Ik ben er nog steeds erg tevreden over. Mijn paard vindt het nog altijd een heel fijn hoofdstel.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 07:55

Capriootje schreef:
Micklem is inderdaad slechte kwaliteit maar de prijs is dan ook niet 300+.

Voor mij zijn schockemohle, PS en vooral Antares echt top kwaliteit en daar betaal je dan ook voor. Vanaf dag 1 mega soepel en echt zacht leer <3

Elk hoofdstel wat meer dan 50 euro kost mag je topkwaliteit van verwachten. HH is normaal zeker absoluut topleer voor hoofdstellen, Rossner ook, enz. Al in de winkel soepel, eigenlijk geen onderhoud nodig behalve af en toe eens schoonmaken. Verder betaal je alleen voor het merk of blingbling. Boven de 100 vind ik echt duur voor een hoofdstel en alleen mijn western showhoofdstel uit Amerika en mijn Micklems waren boven de 100.
300 in geen 300 jaar. Ik heb dan liever 6 hoofdstellen van 50 euro hier liggen. Kun je afwisselen. En die 6 gaan samen absoluut langer mee dan 1 dure.

Rossner is overigens echt wel topleer. En rvs gespen (ook dat hoort bij een hoofdstel boven de 50 euro). Ik heb ook nog een mooi hoofdstel van Rossner uit de aanbieding, die krijg je maar niet versleten. Wordt echt nog wel eens gebruikt.

De ruin die ik ook nog rij heeft een hoofdstel van 15 euro. Dat is wel echt goedkoper leer. Maar als hij hem omheeft zie je dat niet. Dan moet je echt binnen de 50 cm komen.

Wat ik overigens wel van veel, ook van dure merken, echt een afknapper vind zijn de linnen teugels. Dat is puur om te bezuinigen. Koop je een duur hoofdstel, krijg je er teugels van 5 euro bij. Maak dat dan ook van leer met leren stopjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:38

Bij ps krijg je gewoon leren teugels met stopjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:25

Sorry, maar ik heb echt wel lang moeten zoeken naar een hoofdstel wat ik qua leer goed genoeg vond. In meerdere winkels gekeken en ik voelde dus wel echt enorm verschil. En nee, niet vanwege vooroordelen. Ik voelde en pas als het goed aanvoelde keek ik naar het kaartje. Sommige duurdere waren idd echt het geld niet waard qua afwerking en leerkwaliteit, maar ik vond die merken die jij noemt ook niet wat ik wilde voor mijn paard.

Uiteindelijk wel een goedkopere gekocht die vele malen zachter was, maar die was ook snel niet zo heel goed meer. Toen een iets duurdere en die ziet er nog uit als nieuw na 5 jaar. Dus qua zachtheid en afwerking geen verschil, maar slijtvast en dus ook goed blijven is de duurdere wel veel beter.

En als je zoveel hoofdstellen hebt en afwisselt slijten ze ook niet, nee. Als je het over kwaliteit en slijtvast hebt moet je ze wel allebei evenveel gebruiken om te kunnen vergelijken. Niet de ene elke dag en de ander af en toe.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:14

Dat is dan heel persoonlijk natuurlijk. Ik ken geen hoofdstellen of merken van €100,- die vergelijkbaar zijn aan de dure merken die ik noem. En heb toch wel heel veel gezien en ik handen gehad. Ik heb dus liever 1 hele goede van €300,- dan 6 mindere van €50,- maar dat is zoals ik zei per persoon dan verschillend.

En misschien ook het gebruiksdoel. Een bos ritje in het weekend of echt voor de sport.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:42

MyWishMax schreef:
(-)
En als je zoveel hoofdstellen hebt en afwisselt slijten ze ook niet, nee. Als je het over kwaliteit en slijtvast hebt moet je ze wel allebei evenveel gebruiken om te kunnen vergelijken. Niet de ene elke dag en de ander af en toe.

Doelde je op mijn post?
Ik heb met mijn huidige paard ruim 10 jaar alleen met twee Mickems gereden. Bij mijn dressuurzadel de Competition en bij mijn springzadel de Multi. Ze zijn echt goed gebruikt ;)
Maar, ik ben het ook vaker tegen gekomen dat Micklems kartonachtig en snel stuk zijn.
Ik denk echt dat er een verschil zit in de oudere exemplaren, die wel goed zijn, en de nieuwe exemplaren die kwalitatief duidelijk te wensen over laten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:08

Myca schreef:
MyWishMax schreef:
(-)

Doelde je op mijn post?
Ik heb met mijn huidige paard ruim 10 jaar alleen met twee Mickems gereden. Bij mijn dressuurzadel de Competition en bij mijn springzadel de Multi. Ze zijn echt goed gebruikt ;)
Maar, ik ben het ook vaker tegen gekomen dat Micklems kartonachtig en snel stuk zijn.
Ik denk echt dat er een verschil zit in de oudere exemplaren, die wel goed zijn, en de nieuwe exemplaren die kwalitatief duidelijk te wensen over laten.

Nee, op germie die meerdere hoofdstellen heeft en ze dus minder gebruikt. Of 6 hoofdstellen van 50 euro kan kopen om af te wisselen. Ik heb ook hoofdstellen van 20 jaar oud, maar ik kan niet oordelen of ze slijtvast zijn want ze zijn niet 20 jaar zo intensief gebruikt als anderen ;) dus ze zijn eerder als nieuw omdat ze weinig gebruikt worden. Ik heb altijd maar 1 hoofdstel waar ik mee rijd, die dus zolang als dat die heel is veel gebruikt wordt en als er om wat voor reden een nieuwe komt wordt oude hoofdstel het longeer hoofdstel als dat veilig is. Als je 1 hoofdstel hebt wordt die altijd meer gebruikt als wanneer je er meerdere hebt.

Zelfs in jouw geval, stel dat je de dressuur 4 dagen per week gebruikt en de ander 2 keer. Dan kan die ene dus 2 keer zoveel slijten, maar wel minder als wanneer je alles met 1 zou rijden. Geeft niks, maar dan kan je niet zeggen dat die van 2 keer gebruiken beter is.

De micklem vind ik ook niks, sowieso omdat mijn paarden ze niet fijn vonden maar de nieuwe waten geen fijne kwaliteit. Oud stalgenootje had er jaren geleden 1 die wel veel beter was, dus volgens mij zat er wel verschil tussen de oude en nieuwe, ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:25

Ik vind mijn PS hoofdstel echt niet vergelijkbaar met goedkopere hoor :D

Het leer is boterzacht, rekt niet uit..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:37

Ik vraag me altijd een beetje af hoe strak je je hoofdstel aan moet snoeren voor het uberhaupt uitrekt... Het enige dat hier uitrekt qua leer zijn mn stijgbeugelriemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:40

Gewoon van het hangen en gebruik. Eigenlijk ook altijd in de lengte bij goedkopere dus dat je de bakstukken en neusriem in de lengte gat korter maken moet na een poosje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:59

Iriscope schreef:
Ik vraag me altijd een beetje af hoe strak je je hoofdstel aan moet snoeren voor het uberhaupt uitrekt... Het enige dat hier uitrekt qua leer zijn mn stijgbeugelriemen?

Hier ging de neusriem naar beneden hangen van het gewicht. Gewoon in de kast al :') mooi zacht leer maar iets te. Alles zit hier zo los dat er meerdere vingers tussen kunnen(of eigenlijk kunnen ze gewoon normaal eten en wortel afbijten), maar zoals spenk zegt gewoon van het hangen al. Daardoor ging die ook minder mooi op paard liggen. Want om neusriem om goede hoogte te houden zou ik hem strakker moeten doen en dat vertik ik.

Dus dat leek mooi leer, maar was minder praktisch. Het hangt toch 99% van de tijd in een kast en soms kan het leer daar al van uitrekken. Datzelfde hoofdstel had het ook met het bit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:51

Ik heb ook werkelijk nooit leer dat uitrekt. En ik heb 1 dure, een micklem multi, de rest is kramer vision space, rossner en hooks lingus. Dus zeker niet de duurdere klasse. Ik doe ook echt jaren met een hoofdstel. Krijg m’n spullen ook nooit versleten. Heb mijn paard nu 7 jaar maar nog nooit iets versleten hier.. rij zelfs nog met het zadeldekje van mijn verzorgpony van 15 jaar geleden. Die begint nu iets minder mooi te worden maar is nog lang niet op zelfs. Ik snap dat nooit dat mensen zo veel spullen verslijten.

jusdepomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:49

Mijn rossner anatomica is wel flink uitgerekt helaas. Gelukkig met extra gaatjes bijprikken wel gewoon weer goed passend te krijgen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:07

Mag ik jullie wat vragen?

Het Faysports Presteq hoofdstel:
https://hypostore.nl/presteq-hoofdstel-faysport.html

Afbeelding

Is dit toegestaan op KNHS wedstrijden? Ik zie een foto in de harnachementsgids KNHS van 2020 precies van dit hoofdstel. Met commentaar ernaast:
Verbindingsstukken (clips) tussen de bitringen en de neusriem zijn niet toegestaan.

Het is me nu niet duidelijk of vanwege het plaatsen van deze foto in de gids dat betekent dat het WEL toegestaan is. Of dat ze met het commentaar ernaast bedoelen dat het juist NIET toegestaan is.

Nu zie ik op die foto geen clip tussen de bitring en de neusriem. Wel in het bakstuk.
De leverancier zegt zelf dat dit hoofdstel toegestaan is op KNHS wedstrijden.

Hetzelfde hoofdstel staat ook in de harnachementsgids KNHS van 2022, maar nu hebben ze er een keelriempje in zitten (lijkt gefotoshopt). Zelfde commentaar ernaast. Plaatje 25.

Om zeker te zijn dat we niet op wedstrijden in de problemen komen heb ik de KNHS gemaild of dit hoofdstel toegestaan is op wedstrijden. Ze mailen heel kort terug dat het NIET mag, ivm de verbindingsstukken. Zetten erbij zie punt 20 in de harnachementsgids. Daar staat een ander hoofdstel, maar wel weer met dat zinnetje ernaast:
Verbindingsstukken (clips) tussen de bitringen en de neusriem zijn niet toegestaan.

Hopelijk heeft iemand van jullie een antwoord. De leverancier kan het zelf natuurlijk wel beweren omwille van de verkoop.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:33

@Scum
Volgens mij mag de Presteq wel gebruikt worden bij KNHS wedstrijden, alleen niet met het optionele elastische bandje die van de bitringen naar de neusriem loopt. Op jouw foto staat dat bandje niet.

https://www.knhs.nl/media/21696/knhs-ha ... l-2022.pdf

Onderstaand uit blz 44 van de KNHS harnachementsgids

Afbeelding

Hieronder met het bandje wat dus niet mag van de KNHS

Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:24

@Myca: klopt, die van het elastische bandje dat wist ik. Ik heb die er ook niet aan zitten.

Net contact gehad met de KNHS, en nu een nieuw antwoord gekregen. Hun eerste antwoord klopte niet helemaal, maar het mag dus niet zoals in mijn plaatje. Er MOET een keelriem aan zitten, OF de clips moeten eraf.

Zoals net aan de telefoon besproken is het hoofdstel wat jij meestuurt alleen toegestaan met keelriem zoals op plaatje 25 in onze gids.
Zonder keelriem mag deze zoals op plaatje 20, maar dan zonder clips.

Eerlijk gezegd ontgaat mij even de logica van het antwoord. Want ik snap niet waarom de clips eraf zouden moeten als er geen keelriem aan zit. Maar voor mij maakt het ook niet zoveel uit. Hij is bedoelt voor eventing, en ik vind een keelriem aan het hoofdstel dan ook veiliger (voor het geval dat je er voorover af kukelt en dan per ongeluk het hoofdstel mee zou trekken). Ik heb gezien dat je losse keelriemen kunt bestellen dus dat wilde ik zowiezo al gaan doen dan.
Antwoord dan maar uitprinten en meenemen naar wedstrijden :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:18

Je kan ook los een keelriem voor dit hoofdstel bestellen, dan weet je zeker dat je goed zit.
Afbeelding

Als ik naar plaatje 20 kijk zie ik een Micklem zonder bitclips.
Die clips zitten ook niet aan de Presteq. Volgens die logica zou de Presteq dus ook zonder keelriem mogen.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:54

Myca schreef:
Je kan ook los een keelriem voor dit hoofdstel bestellen, dan weet je zeker dat je goed zit.
[ [url=m/2iyN2b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik naar plaatje 20 kijk zie ik een Micklem zonder bitclips.
Die clips zitten ook niet aan de Presteq. Volgens die logica zou de Presteq dus ook zonder keelriem mogen.

Volgens mij mag dat ook omdat er 2 riempjes onder het hoofd doorlopen dan mag je starten dacht ik

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:55

Heeft er hier iemand het hackamore hoofdstel van hooks toevallig?