voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:17

Anoniem schreef:
geen idee of het iets voor mij zou zijn.
op mijn trekker 'kan ik mijn draai niet helemaal vinden'..

voor mij en mijn paard was het iig niks :o maar wellicht voor jou wel, volgens mij bij alles zo je weet het nooit voor je het probeert en wat voor de een geweldig is vind de ander niks ;), hoop dat je vind wat bij je past.

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:22

ik blijf gewoon ff doorzoeken tot ik/we echt blij zijn.
mag nu toch ff niet rijden,dus kijk wat rond..

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:37

cyclo86, ik ben het helemaal met je eens, uitproberen is het enige waarbij je erachter komt wat goed voor je is (en je paard)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:54

Ik heb mijn trekker daarom ook weer weg gedaan darkchrystal, vooral op m'n smalle PRE merrie gaf het zadel een wiebelig gevoel.
Ik heb nu een tweedehandse espaniola, moet zeggen, vind het een fantastisch zadel en zit er heerlijk op. Ik moet nu nog een tweede zadel hebben en twijfel enorm om nog een espaniola erbij te kopen van equimaro die traploos verstelbaar is ofwel een true talent, maar ik heb geen enkel idee hoe die true talent zal zitten.
Heeft iemand deze twee al vergeleken?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:53

Hoi!

Ik heb sinds een paar daagjes ook een (2e hands) barefoot, cheyenne zonder VPS, en het bevalt me hartstikke goed! Ik heb er een barefoot pad onder met best harde witte inlages erinik denk dat het moosgummi inlages zijn? Nu twijfel ik alleen of deze inlages wel goed genoeg zijn. Zou ik voor de zekerheid dubbele inlages moeten doen? Nog een set moosgummi inlages erbovenop doen dus? Op de site staat dat ze boven op zachte inlages kunnen namelijk, maar de mijne zijn hard, dus ik weet niet of dat wel goed is?

Mijn pony heeft best een hoge schoft, er zit een maat M in, maar het lijkt mij gewoon te passen.. Er zit naar mijn weten een gewone cantle in, maar ik las iets over een zachte cantle? Is dat beter?

Ik heb hier een foto'tje van de eerste keer dat het zadel erop lag, hij staat er alleen niet vierkant op..
Afbeelding

Is er misschien iemand die zo een beetje kan zien of 'ie past? Ik heb nog een paar fotootjes die kan ik opzich ook wel uploaden.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:51

het lijkt mij dat je zadel een cm of 2-3 naar achteren mag, dan zal ie ook beter in rechte balans liggen.
wel mooie combi met je paardje :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:02

Oei, witte inlages zijn er maar HEEL kort geweest (paar weken) en waren van een materiaal dat na een jaartje vaak wel aan vervanging toe was. Als ik jou was zou ik ze er eens uit halen en controleren of ze overal nog wel even dik zijn....ik verwacht namelijk dat ze aan de randjes wel dunner zullen zijn onder je zitting :)

Heb je ook getest of de ruggengraat wel vrij ligt, want die kans is ook vrij klein met zo'n oude set ;)

Het zadel lijkt wat achterover te liggen ?

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:08

@Geryon, ik heb ook een 2e hands cheyenne! Ga hem vanavond passen, kreeg er zacht e en harde inlages bij

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:25

ik zou het zadel niet verder naar achteren leggen hoor, je ziet dat de singelstoten al lichtjes naar voren gaan, als je het zadel verder naar achteren legt, trekt de singel (dat in de singelruimte ligt) het zadel naar voren, is niet goed,

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:14

Oké, dan houd ik hem op deze plaats!

@ crazyshar: Dankje! :)

@pmarena: Oei, ik had geen idee dat het zo oud was. Wist ook niet dat de inlages wit waren. Ik ga dan in ieder geval andere inlages nemen! Eerlijk gezegd wist ik op het moment van kopen ook niet dat VPS zozeer beter was. Ik dacht dat je kon kiezen tussen VPS en geen VPS, niet dat geen VPS vroeger was. Ik gebruik het zadel trouwens alleen voor buitenritjes, zo'n 2x per week wordt dat. Ik heb de ruggengraatvrijheid nog niet getest, ik wilde kijken naar de zweetvlekken, maar die waren er niet eens haha. Ik las op je site de test met het halstertouw, die ga ik binnenkort uitvoeren. Ik ga niet met het zadel rijden totdat ik dat gedaan (en nog even gekeken heb of de pommel goed is) heb en andere inlages heb.

@aminicora: Leuk! Heb jij wel met VPS?

Ik kreeg ook al een pb van yankeestar (moet ik nog beantwoorden, maar iig alvast bedankt!) over het naar achter kantelen. Zij raadde mij aan om moosgummie inlages te doen + shims aan de achterkant van de pad bovenop de inlages voor een betere drukverdeling. Ik heb alleen nog geen weet of ik shims gewoon kan bestellen of zelf moet knippen? Ik zou ook graag dubbele inlages erin willen hebben omdat het zadel geen VPS heeft, maar dubbele inlages + nog shims achter in de pad is teveel van het goede toch? Als dat toch niet zo is, kan ik dan dubbele moosgummie inlages doen? Of moet er dan per se een zachte en een harde?

Bedankt voor alle reacties !

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:12

@ geryon, nee ook zonder, maar hij ligt iig ruggengraat vrij!! Nu ben ik wel nieuwsgierig welke test jij bedoeld met halstertouw :-P wanna share?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:05

touw onder het zadel doorhalen terwijl je erop zit.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:06

Geryon, de losse inlages (moos) kun je gewoon los kopen hoor en deze om maat (laten) maken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:54

Even een kort vraagje, hoeveel verschilt de bf arizona maat 1 tov de maat 2?
Ik heb 2ehands zowel een maat 1 als 2 gezien. Mijn vriend heeft maat 1, ik maat 2.
Momenteel ligt er op mijn pony een barefoot nevada 1,5. Dit ligt goed. Maar zou een arizona maat 2 te lang worden? Pony is flame, staat in mijn os een filmpje van. Het is een welsh cob. Valt er wat zinnigs over te zeggen, of kan ik gewoon beter een maat 1 voor mijn vriend en zijn paard bestellen en niet gaan lopen gokken?
Alvast bedankt. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:41

Even kort door de bocht: het is belangrijker dat het grootste achterwerk er in past, dan of het zadel een heel klein beetje te lang is (geen vele cm te lang) Als het grotere/dikkere achterwerk wegens een te kleine zitmaat op de cantle gaat zitten, druk je deze in de lendenen van het paard en dat is niet lekker. Bedenk dat jij zelf ook een blauwe plek krijgt wanneer je langdurig een hard voorwerp in je rug geduwd krijgt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:50

Dat klopt ja. Het zit zo.
Ik (maat 2) rijd op de welsh cob.
Mijn vriend (maat 1) rijd op een trekpaard kruising.

We hebben al een nevada maat 1,5 waar we beiden lekker in zitten, ligt op beide paarden goed. Maar we willen er nog een zadel bij. Liefst niet nog een nevada, da's ook zo, tja. :+
Anders maar gewoon kijken, kan het altijd nog door verkopen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:00

Blijft mijn advies nog steeds staan - tenzij je 1 zadel absoluut alleen voor je vriend koopt.... :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:06

Joh jij hoeft toch geen maat 2 zeker?? Waarom denk je dat :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:10

Nouja het paard waar hij op rijd is van mij. Ik ga er een zadel bij kopen zodat we fatsoenlijk samen op buitenrit kunnen. Momenteel rijd ik met een maat 1 dan, die hoort bij flame (vzpony) maar mag niet op mijn paard, waar mijn vriend mee rijd. Volg je nog? :+

Maar dan ga ik het gewoon proberen met de maat 2. :j

Ik denk dat ik een maat 2 nodig heb, omdat ik in de maat 1 van de barefoot stella echt totaal niet lekker/goed zit. Die is echt te klein, en dat verpest onze buitenritten samen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:15

De Stella maat 1 valt ook kleiner dan de Arizona maat 1 ;)

Je kunt het beste gewoon even je Nevada zitting opmeten, en als je dan een zadel op het oog hebt, vraag je aan de verkoper of die ook even de zitting op wil meten op dezelfde manier, zodat je kunt vergelijken :)

Ik rij zelf prima in een Arizona maat 1 en de RWC jeans maat die jij gekocht hebt zit mij net wat te strak :P

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:26

heb sinds afgelopen week het rijden weer opgepakt, was er 4 weken niet van gekomen omdat er voorbereidingen waren voor de communie van onze kleine meid. dit is achter de rug en heb weer enkele malen gereden. heb een bf cheyenne en er zit een soft pommel in. heb een grove haflinger. kan niet zeggen dat de pommel niet bevalt. mijn zadel ligt goed vrij op de ruggengraat en op de schoft. heb er met mijn telefoon foto`s van gemaakt en deze aan een vriendin laten zien. zij was er ook over te spreken. hoe de verdeling was op de rug. dus aan pmarena, ook de soft pommel is goed mee te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:33

Ik weet dat hij bij sommige combinaties goed bevalt, en dat zeg ik er ook eigenlijk altijd bij :j

Maar in de meeste gevallen is hij echt af te raden omdat de voorkant van het zadel er maar een vormeloze strak over de rug trekkende worst van wordt...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:58

wij hebben net de london geprobeerd.
[wat een #@&$model blijft het toch maar dat is voor mij persoonlijk]
het zadel past voor de pony echt alsof het voor haar gemaakt is dus wij zijn zeer tevreden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:11

pmarena schreef:
De Stella maat 1 valt ook kleiner dan de Arizona maat 1 ;)

Je kunt het beste gewoon even je Nevada zitting opmeten, en als je dan een zadel op het oog hebt, vraag je aan de verkoper of die ook even de zitting op wil meten op dezelfde manier, zodat je kunt vergelijken :)

Ik rij zelf prima in een Arizona maat 1 en de RWC jeans maat die jij gekocht hebt zit mij net wat te strak :P

Oh...
*Snapt nu zeker nooit meer geen drol van die maten* :Y

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:31

En om het lekker makkelijk te maken zijn de maten door de jaren heen ook verschillende keren gewijzigd, dus op zich zegt het allemaal niet zoveel, zeker niet bij een 2e handse Barefoot, daarbij kun je echt gewoon het beste de zittingmaat op laten meten want 2 zadels van hetzelfde type en als dezelfde maat (0, 1, 2) geleverd kunnen makkelijk 5 cm in zittinglengte verschillen :P

Van de huidige Arizona's zoals ik ze hier op voorraad heb liggen moet jij echt prima in een maat 1 passen.

Ik heb ook nog wel een betaalbare kunstlederen maat 2 Budget Arizona liggen, maar dat wordt weer zo snel wat te lang op de rug....