[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:12

Vandaag voor het eerst wat zijwaartse sprongetjes gehad door die enge golven met de fleece pad..
Zadel bleef prima liggen!
Afbeelding

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:21

Gave foto!

De laatste weken is mijn paard gevoelig op zijn rug en vindt aansingelen vervelend. Ik heb een Ghost. Ook heb ik het idee dat er niet voldoende ruggengraatvrijheid is. Zonder gewicht prima, maar als ik er op zit heb ik het idee dat het niet ok is. Niets te zien aan de haren en zweetplekken krijgt hij nu pas na 50 km geloof ik.

Iemand ideeën?

Helene83

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:42

Misschien eens andere inlages proberen? Of misschien een elastische singel?

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:11

Helene83 schreef:
Misschien eens andere inlages proberen? Of misschien een elastische singel?

Heb je tips met betrekking tot andere inlages? Steviger, dikker?

Elastische singel heeft hij

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:46

Ik zou wat steviger proberen.. weet niet wat je nu hebt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:38

Helene, hoe oud is de Ghost?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:45

Kitty_ schreef:
diesel_ schreef:
Het is een 2ehands dus hij is al ingereden.

Ik heb geen ervaring met de kussens aanpassen, maar is ook erg lastig zoeken. In dit topic vind ik ook niets over de achterkant die kiept

Heb je al geprobeerd om de achterste singelstoot wat naar achteren te trekken? Deze kun je bovenaan verschuiven zodat je meer een "V" vorm krijgt en dus ook iets meer stabiliteit.

Ga ik zo even naar kijken op stal!

Heeft iemand nog tips in waar ik wat meer kan vinden over zelf shims knippen/ bestellen etc?
Staat er niet ergens een samenvatting op bokt? Ik probeer wel te zoeken in dit topic, maar het is erg moeilijk te vinden.

Ik heb op barefoot site wel gevonden dat ik waarschijnlijk de voorkant iets moet opvullen met shims.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:45

diesel_ schreef:
vandaag een ghost gekocht, ligt heel anders dan toen Lilianne een ghost kwam passen.

Het gaat om de ghost roma piccolo.

Wie kan tips geven? Het gaat even om zonder ruiter ivm leeftijd paard.. dit is het hele prille begin.

Alleen in draf klappert het zadel en dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor het wennen.

Je longeert zonder mens er op??? Dat s nl. ook niet de bedoeling - een zadel is geen longeersingel. De achterkant van het zadel ligt los, dus logisch dat het wat beweegt. Met ruiter blijft het wel liggen.

Hoe oud is het zadel?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:46

Kwetal schreef:

Ik denk dat je het tegen Smart hebt? Ik rij op een Cheyenne.. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:58

Helene83 schreef:
Kwetal schreef:

Ik denk dat je het tegen Smart hebt? Ik rij op een Cheyenne.. :)

Oeps! Kennelijk in de war van al die vragen en quotes door elkaar heen :o 8)7

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:46

Vandaag de dierenarts erbij gehad en die heeft naar mijn ghost gekeken en vind hem totaal niet passen
Voor mij dus nooit meer een passervice erbij had beter zelf aan kunnen kloten blijkbaar :/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:48

Wat voor opleiding heeft die DA gehad in het passen van zadels ?? ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:51

Als die ziet dat de rug er flink op achteruit is gegaan en het zadel duidelijk knelt vertrouw ik toch meer op mijn da

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:57

Hoe kan een boomloos zadel, en dan vooral een ghost, gaan knellen? er zitten geen harde delen in. Enige dat ik me kan voorstellen is dat de kussens niet goed afgesteld staan en de ruggegraat geen vrijheid genoeg heeft. Welke pad had je eronder? was deze voldoende aangepast op je paard? Heb je het na een tijdje rijden geherevalueerd? heb je foto's van de rug van voor de ghost en nu ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:58

Hoe kan een Ghost nou knellen? Dat lijkt me gek. Maar goed, een rug die niet goed is, moet je inderdaad niet hebben. Dus daar moet inderdaad wat aan gebeuren. Maar ik zou niet meteen je Ghost afschrijven. Eerst maar eens zien if dat met een ander zadel wel goed gaat. want het hóéft natuurlijk niet aan je zadel te liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:26

little_birdy schreef:
Als die ziet dat de rug er flink op achteruit is gegaan en het zadel duidelijk knelt vertrouw ik toch meer op mijn da

Hoelang heb je m al?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:27

Als ik lees wat voor gezondheidsproblemen dit paard heeft
little_birdy @ [MD] Paard is niet lekker
kan ik me indenken dat de rug er niet beter op wordt. Dat kun je moeilijk alleen aan een boomlooszadel wijten.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:17

Kwetal schreef:
diesel_ schreef:
vandaag een ghost gekocht, ligt heel anders dan toen Lilianne een ghost kwam passen.

Het gaat om de ghost roma piccolo.

Wie kan tips geven? Het gaat even om zonder ruiter ivm leeftijd paard.. dit is het hele prille begin.

Alleen in draf klappert het zadel en dat lijkt me niet zo bevorderlijk voor het wennen.

Je longeert zonder mens er op??? Dat s nl. ook niet de bedoeling - een zadel is geen longeersingel. De achterkant van het zadel ligt los, dus logisch dat het wat beweegt. Met ruiter blijft het wel liggen.

Hoe oud is het zadel?

Klopt, ik kocht het ook als zadel ;) maar aangezien een zadel met of zonder ruiter nog wel even anders is dan een longeersingel heb ik wel even wat grondwerk gedaan met alleen het zadel ja.

Een longeersingel is ook om te longeren met hulpteugels en dubbele lijnen, maar zo zou ik niet longeren, als ik dat al zou doen. Daarbij is een longeersingel met ruggengraat vrijheid nogal prijzig dus de singel kent hij wel van een longeersingel met goede pad eronder, maar nu doen we t even rustig aan met enkel het zadel op met grondwerk af en toe.

Het lijkt mij nogal vreemd dat een ruiter het zadel volledig op zijn plek moet houden. Er zijn wel meer mensen die nog even loswerken of longeren met het zadel al op en dan ligt het (boomloos of boom) toch wel stabiel!

Daarbij waren de haren aan de voorkant wel wat door de war gegaan en alleen daar wat zweet dus ik heb echt het idee dat het zadel alleen daar nu steun heeft.

Mocht iemand toch nog tips hebben kan ik foto of video sturen.

Het zadel is van mei 2015

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:31

DubbelDun schreef:
Als ik lees wat voor gezondheidsproblemen dit paard heeft
little_birdy @ [MD] Paard is niet lekker
kan ik me indenken dat de rug er niet beter op wordt. Dat kun je moeilijk alleen aan een boomlooszadel wijten.

Nou lekker is dat..Als een paard anders loopt door de pijn gaat geen enkel zadel goed liggen denk ik ;(

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:27

Afbeelding
Kijk nou wat de postbezorger had :):)
Ons eerste eigenste ghostje. Van de foto vonden we hem vreselijk, maar zo in het echt is ie eigenlijk best mooi <3

Helaas zal ik binnenkort nog geen verhalen hebben over ons paard en de Ghost, want paard wordt nog doorgereden. Maar hopelijk komt dat tzt :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:52

Hebben mensen ervaring met de trailpad?

Zeg.. dat is een mooi verlaat kerst cadeautje Pippaa :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:42

Wauw Pippaa toch overstag..had eerlijk gezegd eerder een schaapje verwacht hihi.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:19

Rug is sinds ik het zadel heb hard achteruit gegaan heb al foto's en alles doorgemaild naar buitenzinnig
Maar jullie kunnen je denk ik wel voorstellen dat dit best wat ergenis opleverd?
Ik laat nog 1 keer de ostheopaat ernaar lijken in januari
Wil hem ook niet direct afschrijven maar het is heel duidelijk dat de rug door dit zadel komt

Beetje jammer dat ik ineens zo aangevallen word op de gezondheid van mijn paard ? Misschien dat topic eens doorlezen dan zie je dat ik er alles aan doe om ze gezond te krijgen ;) en daar kun je ook lezen dat haar rug verrot is gegaan door dit zadel en dat ik er al een tijd niet op zit omdat ze dus laatst zo flipte onder de ghost

Edit ik heb nog een boomloos western zadel en daar heb ik gelukkig nooit problemen mee ondervonden
Ook denken wij (da staleigenaar en ik )
Dat indd de ruggengraat vrijheid niet voldoende is
Helaas krijg ik de kussens op de een of andere manier niet wijd genoeg om dat wel te realiseren

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:26

Otti1977 schreef:
Wauw Pippaa toch overstag..had eerlijk gezegd eerder een schaapje verwacht hihi.

:o :P De barefoot blijft niet lekker op haar liggen, dus we moesten echt op zoek naar iets anders. Dit was de goede maat, goede wrongen, fijne prijs en vegan materiaal...
Tja, toen maar voor deze overstag gegaan.

Misschien komt er over een tijd dan een western Ghost als deze goedgekeurd wordt door Jara :j

Eerst maar eens afwachten óf hij bevalt :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:30

diesel_ schreef:
Klopt, ik kocht het ook als zadel ;) maar aangezien een zadel met of zonder ruiter nog wel even anders is dan een longeersingel heb ik wel even wat grondwerk gedaan met alleen het zadel ja.

Een longeersingel is ook om te longeren met hulpteugels en dubbele lijnen, maar zo zou ik niet longeren, als ik dat al zou doen. Daarbij is een longeersingel met ruggengraat vrijheid nogal prijzig dus de singel kent hij wel van een longeersingel met goede pad eronder, maar nu doen we t even rustig aan met enkel het zadel op met grondwerk af en toe.

Het lijkt mij nogal vreemd dat een ruiter het zadel volledig op zijn plek moet houden. Er zijn wel meer mensen die nog even loswerken of longeren met het zadel al op en dan ligt het (boomloos of boom) toch wel stabiel!

Daarbij waren de haren aan de voorkant wel wat door de war gegaan en alleen daar wat zweet dus ik heb echt het idee dat het zadel alleen daar nu steun heeft.

Mocht iemand toch nog tips hebben kan ik foto of video sturen.

Het zadel is van mei 2015

Ik heb het niet gezien Diesel, maar door de beweging van het paard en de veerkracht van de kussens kan het wellicht wat klapperen wanneer er niemand op zit. Controleer even de inlagen van de kussens - of die nog mooi stevig zijn.