voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:32

uudje schreef:
Top magnum, heerlijk dat je nu lekker geniet van een barefoot

ik ben er zo blij mee dit is de oplossing voor mijn pony voor mij niets anders meer dan een barefoot

Ollytje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:12

wie hebben er allemaal al heavy duty inlagen? en wat zijn jullie ervaringen?

wij hebben ze gekocht en bevalt tot nu toe erg goed, je komt wel hoger op het paard te zitten omdat de inlagen best dik zijn. Heb het gevoel dat paard er beter onder loopt, zeker voor paarden met een iets hogere ruggengraat kan ik het aanbevelen. Mijn paard heeft een ingevallen/minder bespierde schoft en daarom heb ik onder de Heavy duty inlagen nog een extra stukje inlage gedaan bij de schoft
.Zodat deze vrij blijft van eventuele extra druk van de pommel.

stevige, dikke ook wel stuggere inlage dan gewend, paard reageert hier beter op als gewone inlagen met name tijdens lichtijden en verlichte zit. Zit is door dikte van de inlagen hoger maar benen sluiten daardoor wel beter aan (korte pootjes). Voor zwaardere ruiters of mensen die veel lichtrijden zou ik het wel kunnen aanraden.

Gevoel van stevigheid wordt versterkt zonder het close contact gevoel te verliezen en met de zachte zit van barefoot, we gaan kijken hoe het zich houd bij langer gebruik maar gevoel is hier absoluut helemaal goed bij.

eerste indruk, denk dat barefoot hier heel aardig en dicht mee in de buurt komt. Als het zich goed houd op de rug (niet te hard of te stug is of gaat drukken) dan ben ik wel om.

ben wel nieuwschierig naar de ervaringen van andere mensen met deze inlagen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:53

Bedankt voor de review Ollytje! Kan er helaas niet over meepraten.

Gisteren met een stalgenoot op pad geweest, ze mocht mijn boomloos zadel gebruiken voor haar oudere merrie. Zweetafdruk achteraf was prima, mooie ruggengraatvrijheid. Ikzelf heb een oudere VPS-loze cheyenne op de kop getikt, deze lag prima op mijn pony en ook bij haar waren de afdrukken netjes. Ik ga wel de oudere inlages die er in zaten vervangen door de stevige (moosgummi denk ik) inlages vervangen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:05

weet iemand trouwens of een zachte cantle beter is dan een harde? in die van mij zit namenlijk
een harde cantle, ik zou deze wel makkelijk kunnen vervangen (rits).
en raden jullie met dubbele inlages aan om de bovenste tot net na de pommel af te knippen, of
gaat het zadel dan anders liggen?
ik blijf maar vragen stellen :+

dat klinkt wel goed ollytje :j hoe dik zijn die heavy duty inlages ongeveer?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:10

En zachte cantle is in zoverre beter dat het nog een beetje meebeweegt en mocht je er een keertje op terecht komen, kan het iets minder hard aankomen voor je paard. Wanneer je permanent tegen de cantle rust (wat niet zou moeten) is het zeker aan te raden.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:10

Gisteren weer een rondje gehobbeld op mijn nog niet zadelmakke pony met mijn Barrydale. Ging prima! Heb zelfs een klein drafje geprobeerd en zelfs dat ging goed! Vond het wel een beetje spannend, heb zelf al heel lang niet meer gereden, nog nooit op een boomloos zadel gezeten en de pony die nog zo groen als gras is... Hihi, maar het onstabiele gevoel, waar je mensen over hoort omdat ze boomloos niet gewend zijn, dat viel mij alles mee. Kon er prima mee overweg :j

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:50

ik gisteren ook voor het eerst weer op onze 22-jarige haflinger gezeten. voor mij voor het eerst op een boomloos. Mijn dochter rijdt altijd en ik dus eventjes een klein stukkie, maar moet zeggen dat ik het ook heerlijk vind zitten en misschien omdat ik niet vaak gereden heb met een boomzadel vond ik het ook meevallen en hoef er niet zo aan te wennen als mijn dochter. vanavond mn eigen zadel mee naar stal dan kan ik meer gaan rijden (mn dochter heeft maat 1 en ik maat 2)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:24

Maaike_Indy schreef:
Gisteren weer een rondje gehobbeld op mijn nog niet zadelmakke pony met mijn Barrydale. Ging prima! Heb zelfs een klein drafje geprobeerd en zelfs dat ging goed! Vond het wel een beetje spannend, heb zelf al heel lang niet meer gereden, nog nooit op een boomloos zadel gezeten en de pony die nog zo groen als gras is... Hihi, maar het onstabiele gevoel, waar je mensen over hoort omdat ze boomloos niet gewend zijn, dat viel mij alles mee. Kon er prima mee overweg :j

Leuk dat je paardje het zo goed doet onder het zadel.
Dat onstabiele zitten heb je meestal met de cheyenne, ondat je daar geen steun in de knieen hebt, met de barydale heb je die wel, dus zul je ook makkelijker stabiel zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:20

ik zit te denken aan een zadeltas voor voorop me barefoot
maar niet een al te dure

iemand ideeen?

ik heb een zwarte barefoot cheyenne

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:33

gaaf als je tips krijgt dan zou ik het ook graag weten!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:37

bel91 schreef:
ik zit te denken aan een zadeltas voor voorop me barefoot
maar niet een al te dure

iemand ideeen?

ik heb een zwarte barefoot cheyenne

Dabo zadeltassen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:38

ervaring mee dus?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:51

Ja maar gebruiken tegenwoordig liever de Stonaway western (achter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:34

ik zal er eens naar op zoek gaan bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:14

Stowaway - anders moet je zo lang zoeken ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:14

even langs memorie lane ..

officieel zjn deze bedoeld voor achter , maar ik deed m altijd voorop
(lange dagtochten en meerdaagse tochten)
je kan m netjes van de schoft af aan je zadel binden
en maakt niet uit of je de zwarte engelse versie neemt of de bruine wester
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 001%5B2%5D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6TMODXYW.jpg

lekker makkelijk :D
kon zo bij de bidons , die dan van de ene naar de andere ruiter ging
(wel pakte ik ze om en om om gewicht beetje gelijk te houden)
ritsje boven op en zorgde altijd dat er boven in iets lekkers / boterham zat
aan de ene kant zat mijn ondergoed en handoekje gepropt , aan de andere kant borstel,
snoepjes en andere voor nood wil ik direct bij kunnen paarden spullen
verbazing wekkend wat je allemaal kwijt kan

(achterop zaten slaapmat,deken,kleding,overig
van de rug af omhoog gebonden ook tijdens galopje raakte het het paardje niet
een zadeltas met zijtassen , leeg of gevuld maakte niet uit , dat accepteerde meneer toen domweg niet
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7OS6Z6AR.jpg

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:51

Die zadeltassen zijn ideaal, goeie tip. Kan ik wel gebruiken voor mijn trektocht van de zomer!

Ongelovelijk, ik ben zo aan het twijfelen over zadels. Twijfdelde ik eerst tussen de London en Cherokee, nu is daar ook nog eens de Barrydale bijgekomen. Hoe meer ik inlees, hoe meer positiefs ik over elk zadel lees. Ik heb nu bij Becidor de Cherokee aangevraagd, ben benieuwd hoe die is. Ik wil ze allemaal nu nu nu testen :D en nu hebben!

Hebben jullie nog tips? Ik houd ervan om lekker stevig te zitten, die van mij maakt nog wel eens een gekke sprong, mijn Cheyenne voldoet niet helemaal. Ik zoek ook iets meer dressuurmodel en vooral een zadel dat heerlijk zit voor lange buitenritten, maar dat moet bij BF niet zo'n probleem zijn!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:12

hier is de london gisteren eindelijk aangekomen dus van het weekend kunnen we hem gaan testen.
ben benieuwd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:02

Mooie tassen Nick, prima alternatief voor de Stowaway cantle (als die nog zo heet na al die jaren :P ) zo te zien :)

Spannend Mariska :)

Glitch: op zich is de London het zachtst, en daarvan is het wel fijn dat je het meest met de kniewrongen kunt "spelen". Je kunt zonder wrongen rijden, dan heb je alleen die kleine verhoging door de gevulde kniestukken waar je knie zacht bovenop valt (als je niet te klein bent zoals ik :') ), maar verder geen knobbel er onder. Of je kunt er de meegeleverde dunne of dikke wrongen onder doen zodat je echt een wrong maakt. Het nadeel van de London vind ik dat de kniestukken er zo suf en simpel uit zien qua model.... en hoe zachter leder is, hoe sneller het in principe kan slijten.

De Cherokee heeft hetzelfde suffe model kniestukken, is van nubuckleder dus zit wat minder zacht, en heeft alleen de dikke klittenbandwrongen er bij geleverd.

De Stella heeft een tussenmaatje wrongen er bij....en mooier gevormde kniestukken (vind ik).

De Lexington heeft mooie kniestukken, die iets verhoogd zijn dus het zonder-wrongen-gevoel dat je bij de London, Cherokee en Stella hebt als je de klittenbandwrongen onder de kniestukken vandaan haalt, kun je bij de Lexington niet echt krijgen omdat die kniestukken zelf echt iets verhoogd zijn. Veel mensen vinden deze verhoging rondom de knie echter wel prettig. Het nadeel van de Lexington is dat hij bij koudbloedjes / ponies snel wat minder goed zal liggen, omdat hij als enige Barefoot een iets ander model VPS ingebouwd heeft gekregen: dit is iets smaller en aan de achterkant iets verhoogd, speciaal bedoelt voor de vaak lange, rechte ruggen van de sportpaarden met wat meer front. De ruiter wordt daarop door de iets verhoogde achterzijde, automatisch mooi rechtop gezet en heeft een iets minder breed zitgevoel door de smallere VPS-inlages in het zadel. De zitting valt iets kleiner door de verhoogde achterkant, ruiters die in de andere modellen goed in een maat 1 passen, hebben bij de Lexington dus sneller een maat 2 nodig.

De Barrydale is vrij groot in zijn afmetingen en is dus meer geschikt voor de grotere ponies en paarden. Hij heeft geen afneembare kniewrongen, de kniestukken zelf zijn extreem verhoogd tot wrongen en kunnen niet aangepast worden. Door de vorm van de kniewrongen, die grotendeels voor de knie liggen en niet er onder, krijgt de ruiter geen ontzettende spreidzit maar vindt toch goed steun.

De Barrydale is best populair :j

Ik heb nu ook nog een paar van de zwart-bruine specials liggen: 1 zwart-bruine maat 1 met bruine randjes, een zwart-bruine maat 2 met bruine randjes, en een zwart-bruine maat 2 met zwarte randjes.

Die vind ik zelf het mooist :)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:02

Ikzelf ben een voorstander van de Lexington, zit lekker heeeeeel diep. :-)
de Barrydale vind ik mooier (hahaha, wie heeft het ontworpen? moi!) Zit ook heel lekker hoor!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:02

Mede dankzij dit topic heb ik eindelijk een zadel. Nou ja, bijna dan :D Hij is besteld. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Trekker Pro Arte. Moet nog even geduld hebben totdat íe binnen is, mijn kleur was niet meer op voorraad.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:23

Na, harstikke mooi Misterylady!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:50

zit de true talent, van trekker dus, nog wat 'anders'dan de gewone classic?
met name wegens de fenders die eraan kunnen met die knee blocks?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:07

ja, dit zit dus veel smaller aan het paard, meer close contact omdat de zweetbladen er niet tussen zitten maar ook weer geen vaste kniewrongen, ik vinde de kniewrongen aan fenders wel grappig maar ze bewegen natuurlijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:11

geen idee of het iets voor mij zou zijn.
op mijn trekker 'kan ik mijn draai niet helemaal vinden'..