Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:02

Ik heb hem ook sinds een paar dagen in het bruin.
Mijn paard heeft een stokmaat van 1.70m en maat paard.. De bakstukken genoeg ruimte maar de kaakriem op het eerste gaatje... en neusriem er nog eentje voor geprikt ( wanneer dit is opgerekt, gok ik dat hij weer op het originele eerste gaatje kan).
Paard lijkt er blij mee te zijn, zit echt mooi op zijn hoofd. Denk dat ik er voor mijn andere paard ook een ga bestellen!
Ik heb er alleen een bling bling frontriem op geknutseld...

Afbeelding

( hij probeerde stiekem de schaar op te eten van mijn buurvrouw die ik niet had gezien... onverantwoorde situatie :roll: )

Dabo

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:39

whoeps haha. Mooie frontriem heb jij er ook aan! Past er goed bij :D

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:54

Ja ik schaam me diep....

Thnx! Behoorlijk grove frontriem.. vind dat het hoofdstel het wel kan hebben..
Dacht een 2 x 3 mm steentjes frontriem besteld te hebben, maar heb zitten slapen.. Per ongeluk een 2 x 8 mm frontriem besteld :z

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:18

Vind zo'n brede frontriem wel mooi staan...diegene die erbij zit is ook breed. Staat wel wat stoer, vind t hoofdstel nl ook stoer...hihi...denk dat ik ook nog een frontriempje ga kopen. Hoewel ik de bestaande ook mooi vind staan...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:19

Ja, een wat grovere frontriem past er juist toppie bij!
Ik heb een Ukie, 2 rijtjes kleine steentjes, maar die valt wel mooi hangend. Alleen de lusjes zijn wat groot, maar dat komt omdat dit hoofdstel natuurlijk een smaller bakstuk heeft dan het gemiddelde hoofdstel. nee ik zeg het verkeerd, het bakstuk is breder, het kopstuk smaller :D

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:00

Ik vind het ook wel stoer staan, was alleen even wennen. Zeker omdat zn hoofd geen aftekeningen heeft kan hij het idd wel hebben!
Ik heb mijn frontriem bij frontriemdesign.nl besteld. Bestel ik ze eigenlijk altijd en is echt top kwaliteit voor mooie prijzen.
Lussen van de frontriem zijn bij mij ook wat ruim, goed om te onthouden wanneer ik er weer een laat maken. Bij dit hoofstel mogen de lussen wel een halve cm smaller.
De bestaande frontriem is ook mooi, maar het werd bij die van mij dan toch wel erg bruin...

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:20

Mocht je hem nog willen bestellen vandaag 30% korting bij Agradi !!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:19

Ik wilde gister met de bitclips gaan rijden, maar die zijn te breed. als ik ze aan de ringetjes geklipt heb, krijg ik de kinriem niet meer netjes om het bit heen, die hangen stijf naar beneden dan..
Nouja dan maar zonder bitclips, maar wilde het een keertje uittesten. :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:36

Afbeelding
Hier eindelijk ook een keer foto's van mijne.. Heb er inmiddels ook een andere frontriem aan:
Afbeelding

Ben benieuwd hoe jullie vinden dat hij zit, hij zit op deze lengte op het 'jukbeen' maar met een gaatje langer komt de neusriem naar m
ijn mening te laag.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:47

Jaime, hij staat mooi! Ik denk dat hij nog wel een gaatje lager kan. Eventjes goed voelen waar het weke gedeelte begint. :)

Mijn Micklem is aangevreten, echt balen! Ik had niet door dat mijn paard de neusriem in zijn mond had gedaan, en nou is hij lelijk. -O- -O-

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:30

Jaime ik denk dat hij ook een gaatje lager kan...
Mooie frontriem!

@ sodeletuut... stout paard... dat is balen!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:20

Dit is met 1 gaatje lager.. Niet zo'n charmante foto. Vind hem dan zelf minder mooi zitten.. Het 'bakstuk' komt dan zo laag op de wang lijkt wel.
Afbeelding
Ben wederom benieuwd naar jullie mening..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:35

En als je je keelriem een gaatje losser doet?
Het lijkt ook wel of je nieuwe frontriem ruimer is waardoor de bakstukken meer naar achter komen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:39

Klopt! Nieuwe frontriem is inderdaad 1cm ruimer, ook nog eens een wave-model dus dat maakt het ook al anders. Pff, ik vind het best lastig, ik gebruik hem inmiddels al ruim 2 maand met de afstelling zoals op de eerste foto. Ik zal vd week eens de originele frontriem erbij zoeken en eraan doen en dan wel de bakstukken een gaatje langer, kijken hoe hij dan zit..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:44

Het is wel een mooie frontriem, maar voor dit hoofdstel toch iets te lang.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:22

Scheelt dat hij er in gebeten heeft laatst en de frontriem dus al veel minder mooi is :')

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:32

Het lijkt mij dat op de 2e foto hij te laag op de neus zit? Zit hij nog wel op het 'harde' gedeelte?
Ik heb dus het zelfde probleem. Heb hem toch een gaatje hoger gehouden, anders zat hij net over dat harde deel op de neus heen. Omdat de neusriem toch wat stijf is, geeft het geen druk op de jukbeenderen..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:19

Heb je een foto van jouw situatie Dabo?
Bij Jaime_ kan je duidelijk zien dat de tweede frontriem teveel ruimte geeft en dat de bakstukken met de originele frontriem te hoog zit.
Je kan dit hoofdstel niet vergelijken met een conventioneel hoofdstel met een gecombineerde of met een lage neusriem. Dat kan op het eerste gezicht een beetje een twijfelachtig gevoel geven of hij goed zit.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:30

Het is echt een verschrikkelijke foto, maarja hij wil steeds met z'n hoofd naar mij toe en ik ben maar alleentjes dus zo gemakkelijk gaat dat niet, na 20 pogingen was dit de minst slechte foto :P

Afbeelding

Hier heb ik de originele frontriem op het hoofdstel gedaan en de bakstukken een gaatje langer gemaakt. Ik heb zijn neusbot gevoelt en de neusriem zit dan precies daar waar ik de rode lijntjes getekend heb:

Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:38

Ik denk dat die op de allereerste foto toch het beste zit, als ik naar het filmpje kijk van deze meneer: https://www.youtube.com/watch?v=NHgj6fAvyP8 het officiele horseware ireland filmpje, dan zeggen ze dat de neusriem 1 handbreedte boven de mondhoeken moet, of anderhalve handbreedte boven de neusgaten. En dat is op mijn laatste foto absoluut niet het geval.

Mijn conclusie is dat de afstand tussen het bit-ophang-ringetje en het neusriem-ringetje waarschijnlijk gewoon te lang is voor mijn ponypaard. Ik heb ook de cob gepast, maar die was weer echt te klein..

Als de neusriem op de goed plek zit, dan zit de knik in het bakstuk bij de bitophanging te hoog, en als het bakstuk op de juiste plek hangt dan zit de neusriem te laag..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:58

Myca schreef:
Heb je een foto van jouw situatie Dabo?
Bij Jaime_ kan je duidelijk zien dat de tweede frontriem teveel ruimte geeft en dat de bakstukken met de originele frontriem te hoog zit.
Je kan dit hoofdstel niet vergelijken met een conventioneel hoofdstel met een gecombineerde of met een lage neusriem. Dat kan op het eerste gezicht een beetje een twijfelachtig gevoel geven of hij goed zit.

Mijn situatie staat op de vorige pagina.
Eerst 2 foto's naast elkaar, een waarop hij 'te hoog' zit, en daarnaast een foto waarop hij 'te laag' zit.
Een paar posts eronder met een andere frontriem. Mijn andere frontriem is ook veel ruimer dan de originele, maar het bakstuk zit gewoon waar hij horen moet hoor, bij Jaime zit volgens mij de keelriem te strak (met die te-ruime frontriem..)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:42

Op de eerste foto met de lange frontriem lijkt het alsof de neusriem het bit een beetje optrekt, de keelriem ziet er ook een beetje strak/vreemd uit.
Ik vind het hoofdstel op de laatste foto beter zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:57

Mee eens, op de laatste foto zit hij beter.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:14

Waar was de cob te klein Jaime? Hij zit op de 1e foto het beste imo

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:30

De meningen zijn toch verdeeld zie ik.. maar het is toch belangrijker dat de neusriem NIET op het zachte deel ligt? Of dat hij NIET op de jukbeenderen ligt?
Bij mijn merrie is het dus ook OF/OF.. Zal de foto's er nog even bij halen

Afbeelding
Op de 2e foto had ik de bitriempjes niet versteld omdat ik zag dat hij toch te laag hing...

Hij zit dus nu zoals op de 1e foto. Goed? Of toch beter wat lager?
Ik heb wel begrepen dat het leer nog wel gaat oprekken, dus hij zal tzt vanzelf ook wat lager komen te hangen. :D