[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_WB

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:58

Die van mij van volledig van kunstof. Ik kan ze alleen schuiven, niet er doorheen halen :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:04

Lisa_WB schreef:
Die van mij van volledig van kunstof. Ik kan ze alleen schuiven, niet er doorheen halen :)

Oohh op die manier. Ik dacht dat je andere wilde kopen en je om info vroeg. Verkeerd begrepen haha. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:05

Gewoon stiksel loshalen, riem er omheen en weer met zeer sterk garen vastnaaien. Als je deze riemen fijn vindt en er anders niks meer aan hebt. Heb ik ook wel eens gedaan bij een eigen zadel of BBP :)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:17

Afbeelding

Happy me!

Aan de linker kant hangt er nog iets aan de haak van de stijgbeugel. Hoor dit eraan? Zit alleen links

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:07

Mooi Lisa +:)+ maar ik heb geen idee wat dat riempje aan die ene kant is - het hoort er niet aan :o?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:15

De verkoper zal toch wel weten wat het is neem ik aan? Als die het niet gebruikt heeft dan haal je zoiets er toch af zou je denken :=

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:20

Misschien iets om de beugels aan op te hangen na het gebruik???? En vergeten die ene er af te halen - maar inderdaad, ik zou het aa de verkoper vragen.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:33

Had even de verkoperen een appje gestuurd, ze had daar een soort extra beugelriem aanhangen omdat ze door haar artose anders de hoogte niet haalde met opstappen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:01

Mysterie opgelost <<)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:38

Dag dames,

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken of misschien wat suggesties aan kunnen dragen.

Momenteel heb ik een Barefoot London op mijn paard liggen maar het is het toch niet helemaal. Ik wil dan ook op zoek naar een ander zadel. De voorkeur gaat uit naar een zadel zonder harde delen, het liefst een dressuurmodel en als het even kan onder de €1000,-

Ik heb kort contact gehad met Ella van Boomlooszadelpasservice en ik heb de volgende modellen op mijn lijstje staan:
- Hidalgo Venice 2 (zadel voldoet qua uiterlijk en qua prijs aan al mijn wensen, helaas momenteel nergens te passen)
- Hidalgo Venice Spezial (prijs eigenlijk boven budget en wederom nergens te passen)
- Sorenta Campus (ook qua uiterlijk en prijs goed in mijn straatje)
- Prince Orion (boven budget)
- HM Vogue (boven budget)
- Ghost Torino (qua uiterlijk iets minder aantrekkelijk, prijstechnisch wel goed)

Zoals jullie zien, vanalles wat. Aangezien ik mijn paard alleen recreatief rijdt als in wekelijks een buitenrit voornamelijk stapvoets, wil ik niet €1500,- + aan een zadel uitgeven. Echter lijkt het die kant wel op te gaan. Wie bezit een van de bovenstaande zadels of misschien een andere suggestie die aan mijn wensen voldoet en is bereid me daar iets over te vertellen. Eventueel via pb :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:02

@Dieuwke_: Wat is de reden dat je een zadel wil zonder harde onderdelen? Je hebt al een heel mooi lijstje maar zouden nog meer opties zijn alw je een kopijzer bijv well oké zou vinden.
Ik was altijd super blij met mijn flexible inspiration als dressuurzadel en ook voor buitenritten. Zadelzitting is boterzacht om op tr zitten. (heb hem wel te koop ivm te veel zadels)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:09

Mijn paard heeft in haar jonge jaren een trauma aan de schoft opgelopen. Behalve in zware training (wat nu dus niet meer aan de orde is) heeft ze er gelukkig geen hinder van. Maar ik ben wel voorzichtig met harde delen in een zadel hierdoor.

Flexible inspiration is van Trekker? Die ga ik even checken, bedankt voor de tip :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:17

Dieuwke_ schreef:
Mijn paard heeft in haar jonge jaren een trauma aan de schoft opgelopen. Behalve in zware training (wat nu dus niet meer aan de orde is) heeft ze er gelukkig geen hinder van. Maar ik ben wel voorzichtig met harde delen in een zadel hierdoor.

Flexible inspiration is van Trekker? Die ga ik even checken, bedankt voor de tip :)

ah ja dan snap ik je voorkeur wel. is de hidalgo via geen enkele passervice meer te testen? Zijn wel hele fijne kwaliteits zadels en zonder een hard kopijzer er in.

Ja flexible inspiration is van trekker.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:25

Wat ik van Ella had begrepen, heeft Suzanne van Buitenzinnig ze momenteel niet op voorraad liggen. Wel bestelbaar, maar ik wil liever geen duur zadel bestellen zonder een uitgebreide passessie. Andere passervice ken ik niet die hier boven in Friesland komen en volgens mij staan deze twee dames wel hoog aangeschreven qua boomloze zadels. Maar ik moet nog even contact opnemen met Suzanne over haar inzichten. Dus mocht iemand nog een passervice weten waar momenteel wel Hidalgo is te passen, dan hoor ik het graag :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:37

Ik ga weer even zeuren, Voor zover ik weet heeft Hidalgo wel degelijk een stevig stuk metaal - maar dan waar de beugelriemen aan hangen.

Ghost heeft een 2mm dun veerstaal in de pommel, anders kan hij wat inzakken, maar dat is zeer flexibel..... en zo hebben ze allemaal wel een systeem. Lederen bomen kunnen ook behoorlijk hard/stug zijn.

Flexible Inspiration heeft, voor zover ik weet niets, maar daar heb ik niet voldoende ervaring mee.... volgens mij zit die ook boven je begroting??

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:40

Kwetal schreef:
Ik ga weer even zeuren, Voor zover ik weet heeft Hidalgo wel degelijk een stevig stuk metaal - maar dan waar de beugelriemen aan hangen.

Ghost heeft een 2mm dun veerstaal in de pommel, anders kan hij wat inzakken, maar dat is zeer flexibel..... en zo hebben ze allemaal wel een systeem. Lederen bomen kunnen ook behoorlijk hard/stug zijn.

Flexible Inspiration heeft, voor zover ik weet niets, maar daar heb ik niet voldoende ervaring mee.... volgens mij zit die ook boven je begroting??

Flexible inspiration heeft een volledig traditioneel kopijzer met wel extra korte takken voor de bewegingsvrijheid van de schouders. De hidalgo idd wel een strip bij de ophanging maar niet rond de schoft iig.

Informeren bij charmaine of ze nog testzadels doet. die deed ook Hidalgo normaal.
http://flexibelezadels.eu/

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:42

Voor zover ik weet is Charmaine gestopt, of gaat stoppen met Hidalgo - maar wellicht heeft ze er nog genoeg van liggen voor een testrit???

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:46

Kijk, dat zijn handige tips! Bedankt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:46

Maar ook bij boomloos hoort de schoft toch vrij te liggen ??
Hoe kan de schoft dan last hebben van een versteviging in het zadel??

Jana2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:55

Charmaine is nog gewoon bezig met hidalgo...ze is druk bezig om mijn venice 2 namelijk deze kant op te krijgen (nog steeds niet in bezit door corona).
Heb van haar ook niet gehoord dat ze er mee gaat stoppen...wel verkoopt zij persoonlijk alleen aan haar lesklanten en vaste klanten, maar heeft ze wel connecties met anderen staat op haar site.
Wel is ze meer andere merken erbij gaan verkopen.
Laatst bijgewerkt door Jana2701 op 07-06-20 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:56

Daphneeeej schreef:
Kwetal schreef:

Flexible inspiration heeft een volledig traditioneel kopijzer met wel extra korte takken voor de bewegingsvrijheid van de schouders. De hidalgo idd wel een strip bij de ophanging maar niet rond de schoft iig.

Informeren bij charmaine of ze nog testzadels doet. die deed ook Hidalgo normaal.
http://flexibelezadels.eu/

Ik heb van haar een venice kunnen testen tijdens pasconsult in januari.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:04

Dieuwke_ schreef:
Dag dames,

Ik hoop dat jullie met me mee willen denken of misschien wat suggesties aan kunnen dragen.

Momenteel heb ik een Barefoot London op mijn paard liggen maar het is het toch niet helemaal. Ik wil dan ook op zoek naar een ander zadel. De voorkeur gaat uit naar een zadel zonder harde delen, het liefst een dressuurmodel en als het even kan onder de €1000,-

Ik heb kort contact gehad met Ella van Boomlooszadelpasservice en ik heb de volgende modellen op mijn lijstje staan:
- Hidalgo Venice 2 (zadel voldoet qua uiterlijk en qua prijs aan al mijn wensen, helaas momenteel nergens te passen)
- Hidalgo Venice Spezial (prijs eigenlijk boven budget en wederom nergens te passen)
- Sorenta Campus (ook qua uiterlijk en prijs goed in mijn straatje)
- Prince Orion (boven budget)
- HM Vogue (boven budget)
- Ghost Torino (qua uiterlijk iets minder aantrekkelijk, prijstechnisch wel goed)

Zoals jullie zien, vanalles wat. Aangezien ik mijn paard alleen recreatief rijdt als in wekelijks een buitenrit voornamelijk stapvoets, wil ik niet €1500,- + aan een zadel uitgeven. Echter lijkt het die kant wel op te gaan. Wie bezit een van de bovenstaande zadels of misschien een andere suggestie die aan mijn wensen voldoet en is bereid me daar iets over te vertellen. Eventueel via pb :)

Adhv je verhaal "mis" ik nog de Startrekk Dressuur(of veelzijdig)
Die nieuwe zadels van Edix zijn ook mooi, maar dat zijn flexibele boom-zadels. weet niet of dat is wat je zoekt.
Afhankelijk van het model(ook van bovenstaand lijstje) ga je ze ook wel tweedehands kunnen vinden gok ik. Zoals de Prince Orion en bijv. die nieuwe Edix zijn tweedehands redelijk kansloos, rest is beetje kwestie van geluk.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:11

Met de Startrekk is de zoektocht zo'n beetje begonnen maar daar zit ook een kopijzer in. Als het een beetje lukt wil ik dat toch liever voorkomen.

Tweedehands is ook zeker een optie, ik heb inmiddels een boom/bitloos facebookpagina gevonden. Misschien hebben jullie nog aanraders waar tweedehands te zoeken?

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:50

Hoi allemaal, ik heb even een kort vraagje: hebben jullie ervaring met inlages voor de pad zelf snijden? En welk materiaal vinden jullie daarvoor geschikt? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan polypress schuim, alleen een nadeel daarvan is dat ik dat alleen in 1cm of 2cm dik kan vinden. Ik hoor graag jullie ervaring!

Dier_en_arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:12

Als jullie het niet vervelend vinden val ik ook binnen met een vraag. Ik lees al een behoorlijke tijd op de achtergrond mee, en ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een bijna vijfjarige Tinker ruin die ik straks langzaam wil gaan oppakken. Hij heeft een relatief korte lengte van zijn ribbenkast, maar niet van zichzelf een korte rug. Momenteel is hij ook nog wat overbouwd (en dus nog wat aan het groeien). Hij heeft vrijwel geen schoft en is behoorlijk breed, Wintec maat 2XW. Als ik zijn rug meet voor een traditioneel boomzadel kom ik op een rug draagvlak van 40-41 cm (gemeten vanaf enkele vingers achter schouderblad tot aan einde ribboog). Nu twijfel ik over de lengte van een boomloos zadel. Hebben jullie ervaringen of advies op dit gebied? De Barefoot Barrydale in maat 2 heeft een vrij kort zitgedeelte zag ik, 39 cm.
Ik had heel graag een zadelpasservice ingeschakeld, maar omdat mijn ruin nog niet zadelmak is durf ik dat nog niet, en om een random zadel op zijn rug te gooien onder het mom van 'het is toch maar voor beleren' durf ik ook niet. Alternatief barebackpad kan ook, maar liever heb ik een boomloos zadel voor de drukverdeling. Dankjulliewel!