voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:39

Ik rij dressuurmatig en buiten,wel eens verlichte zit maar probeer wel niet teveel druk op de beugels te zetten..Ik heb hem net een paar maanden,maar zie een ontspannen rug na het rijden en geen vreemde drukkingen of plekken..

Akshay

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:16

@blijheid; ik weet niet of je het wellicht al eerder had gepost. Maar is een Ghost zadel niks voor jou/je paard? Die werkt niet met een pommel/boogje vooraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:44

@Pleiada: Bedankt voor je info!
@Akshay: Over Ghost heb ik zeker nagedacht, maar deze zijn volgens een zadelpasser die ik erbij heb gehad te lang voor mijn pony :) Het zou misschien kunnen omdat je druk toch vooral in het midden zit, dus ik hou het in mijn hoofd, maar het heeft niet direct voorkeur.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:46

Oke, hier een ghost in bezit namelijk. Nu *telt* een maand of 8 a 9. Hij is voor mijn pony ook te lang (heb maar een draagvlak van zo'n 42 cm ^) ) maar hij loopt er helemaal top mee! Alleen voor de ruiter is het wat meer wennen.. (in mijn geval dan)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:50

Blijheid schreef:
Ik hoop het ook :)
Ben alleen benieuwd hoe/of het met de beugels werkt. In de bak kan ik gerust zonder beugels rijden, maar buiten heb ik ze er toch graag aan, en eigenlijk wil ik ook wel af en toe een sprongetje doen en een buitenrit met wat verlichte zit.

Hoe is jou ervaring daarmee? Of rijd je sowieso zonder beugels?
.

Ik heb wel beugels eraan, maar die zijn tamelijk lang en vormen eigenlijk meer een soort 'vangnet' indien nodig. Ik rijd niet in verlichte zit.

Ik merk dat dit het eerste zadel is waar mijn paard geen hekel aan heeft (ze had erg zadeldwang toen ik haar kreeg) en ze loopt er verder goed onder. Ze durft ook voor het eerst haar hals echt te strekken en is lang niet zo bezweet als voorheen, als we weer terugkomen van een ritje
(ze zweet heel snel, zelfs na een staprit) Ik hoor meer mensen op het topic over de chris iberica dat de paarden er heel ontspannen onder lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:27

De mijne loopt er ook prima onder, met wat dikkere inlages er in :j

Ik heb zowel een Ghost als een Iberica (bruin maat Full) te koop, dus bij interesse.... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:20

Bedankt voor de info beiden :)

furie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:11

Hallo, wie kan en wil mij helpen?
Ik heb voor mijn revaliderende paardje een barefoot cheyenne te leen. Dit zadel bevalt voor mijn paard prima, ik zelf zou liever een zadel hebben met kniewrongen. Zelf vind ik de barefoot lexington erg mooi, maar heb er nooit op gezeten. Een testzadel is geen optie bij mijn paard. Nu is mijn vraag, is er iemand in de buurt van Delft die een lexington heeft en waar ik even op mag zitten? De london lijkt minder kniewrong te hebben, klopt dat? Anders zou dat ook een optie zijn.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:13

nickyu schreef:
Hester schreef:
*knip*

lees sinds kort weer af en toe mee .. tijdje iets anders aan mijn hoofd gehad

de cheyenne variant ???????
sorrie maar je bent me kwijt :o?

de rechte (vierkant dressuur) is er in 1 maat en past onder diverse modellen (afmetingen staan er op de site bij)
de inlages zijn iets dikker dan de vps inlages , en kunnen gewoon onder een zadel met vps
heb je een zadel zonder vps moeten er inlages bij

geen ruggegraat vrijheid ??? hoe doe je m dan onder je zadel?
de ruggegraat vrijheid is voldoende aanwezig
kan me geen reden bedenken waarom je deze zou moeten verknippen??
heb je geen last dat als je de inlages kleiner maakt te veel ruggegraat ruimte krijgt?

sorrie maar kan me hier echt geen beeld bij vormen .. %)

Het is inderdaad een normaal katoenen dek ,
niet zoals de Barefoot op de singel plaats leder versterkt.
dat is uiteraard slijtvaster

prijs verschil moet ook ergens in zitten

heb zelf verschillende kleuren en doe er al jaren mee
eerlijkheids halve afgelopen jaar erg weinig gereden -O-

rij je veel en heb je een dekje zal het sneller slijten dan wanneer je afwisselt
regelmatig wassen en soort singel zal daar vast invloed op hebben
maar in de regel gaan ze bij regelmatig/ paar keer per week gebruik ,
een jaar of 2 jaar mee (en dan met name door de inlages)
tegen die tijd wil je toch weer ander kleurtje :P

ze (hkm) hebben wel een partij gehad met een zachter geruwd katoen onderop
daar zijn ze wel snel op terug gekomen , zit nu een stevig katoen onder

ze bestaan ook in zadelmodel vzh en dressuur en recht vzh maar deze vormen zijn niet geschikt
voor onder de barefoot zadels , tenminste , we hebben ze hier gepast maar de vorm week veel te veel af
om eventueel bruikbaar te kunnen zijn

Toen ik bestelde stonden er twee op de site, ééntje geschikt voor Londen/Lexington, en ééntje geschikt voor Cheyenne.
En ik kon m'n zadel niet eens normaal van de zadelsteun halen met die pad eronder, omdat dan de steun tussen de inlages klem kwam. Die zijn gewoon
hoekig, dus als het dekje plat ligt, is de ruggegraatvrijheid het zeg maar ] [, en als het dekje onder het zadel ligt lopen ze schuin, dus \/, en de "onderhoeken" raakten elkaar dus. Dus ik weet niet hoe jij de ruggegraat vrij ziet als 't dek op het paard ligt, maar mijn paard is geen tafelmodel, dus nee, geen ruggegraatvrijheid voor mij (zonder knippen).

En ik betwijfel of die van mij twee jaar mee zal gaan, en ik was altijd netjes en doe echt niet achterlijk raar. M'n Harry's Horse dekje (voor gewone zadels) gaat al 4 jaar mee, en daar zie ik nog niets aan.

Maar al met al ben ik wel tevreden over dit dek, dus ik snap eigenlijk helemaal niet waarom er zo'n azijnsmaak aan jouw post zit :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:09

:o lust geen azijn .. was ook niet zo bedoelt Y;(

meer verbazing .. vrede op aard :Y)

laatste jaar amper met de zaak "bemoeit"
uberhaubt weinig thuis geweest of comp aangehad
had iets andere zaken aan mijn hoofd
momenteel doe ik soms iets in de vorm van bezigheids therapie
bureau stoel zit lekker :P

maar zover ik me kan herrinneren staat het vzh model wel al eeuwig op de site ,
(net nagevraagd en gekeken blijkt er al tijdje vanaf te zijn := )
kan me nog wel herrinneren .. ergens toen ze der nog maar net waren hebben ze der expres eentje besteld om te kijken of die
mooi onder het type cheyene zou passen .. en dat deed die niet , heeft er dus als het goed is ook nooit bijgestaan
weet wel dat de zadelvorm dressuur onder de london/lex maat 1 past

dus ben vooral verbaasd .. vooral omdat de "cheyenne variant" me echt niks zegt ..

heb je de vzh zadelvorm of de vzh rechte ? maat 1 of 2 zadel? ben nu wel eg nieuwsgierig :o

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:15

Een recht VZH model, past onder maat 2 cheyenne. Dan heb ik 'm wel aangepast om op de zadeltas-ringetjes te passen en 'n stuk klitteband achterop om aan 't ringetje achter vast te maken.

Voor onder m'n dressuurzadel (startrekk) is ie echt te lang, en ik had, toen ik bestelde, de indruk dat er dus ook een korter vierkant model was... Bij die stond specifiek dat ie geschikt was voor london maat 2 of iets dergelijks...

Ik heb 'm trouwens in feb. dit jaar besteld. Qua slijtage zou het trouwens ook best de kleur kunnen zijn, felblauw heb ik...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:45

Heeft 1 van jullie de barefoot dressuur singel? Ik heb hem zojuist binnen gekregen en ben erg benieuwd hoe hij bevalt :-)

Mijn dekje schuift aldoor naar achteren onder mijn boomloos zadel, heeft iemand enig idee hoe dat kan? Hij zit vast dus kan er uiteraard niet onderuit maar vind het toch niet fijn dat hij zo naar achteren trekt.
Zal binnenkort wat foto's maken.

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:06

magnum68 schreef:
ik rij zelf op mijn pony op een westernzadel en een veelzijdigheidszadel maar toen ik op het paard van fam moest kwam ik op een boomloos zadel terecht. In stap zit het lekker maar een draf ermee vond ik 3 keer niks

dit zei ik vorig jaar en nu rijd ik op een barefoot en het is fantastisch.ook voor mijn pony met weinig schoft en erg rond.die andere waar ik toen op zat was een onbekend merk en nu kan ik zeggen het verschil merk je duidelijk

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:56

wij zijn inmiddels voor de london gegaan voor de fjord.
als het goed is word hij vandaag afgeleverd,ben benieuwd.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:53

Top magnum, heerlijk dat je nu lekker geniet van een barefoot

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:13

Kan iemad me wat meer vertellen hoe de boom wordt veranderd bij de Startrekk veelzijdigheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:06

de ghost vind ik ook nog wel een apart zadeltje....iemand waar ik die eens mag proefzitten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:59

amouroke schreef:
Kan iemad me wat meer vertellen hoe de boom wordt veranderd bij de Startrekk veelzijdigheid?

Er zit geen boom in :P
Maar de Startrekk VZ en dressuur hebben wel een kopijzer (voorboogje) dat verwisseld kan worden. Er zijn 5 breedte-maten met een V vorm, dus voor warm- en volbloedpaarden met een scherpe schoft en 5 breedte-maten met een u vorm, voor paarden met een brede en wat vlakkere schoft, dus Fjorden, Tinkers etc. Er zit onderaan, in de kamer een flapje wat je open kunt doen, plus de 2 ringen vooraan in het zadel, die je los draait en dan kan je het kopijzer makkelijk met behulp van een schroevendraaier verwisselen. (ingewikkelde zin, sorry)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:08

Bedankt voor je uitleg. Hoeveel kost die startrekk VZ eigenlijk, ik zag hem niet staan op je site? Die 5 breedte maten in V vorm, die krijg je er allen bij of die moet je apart kopen? En wie bepaald dan met welke breedte je best start, dat best is voor je paard?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:39

De Startrekk VZ kost ca. 1350 euro. Je krijgt er maar 1 kopijzer bij, de rest moet je er los bijkopen, maar die zijn niet zo heel duur. Degene die hem bij je komt passen, bepaalt welke maat en vorm je het beste kunt gebruiken. Of via overleg door de telefoon/mail... en dan kan de leverancier er eventueel meerdere maten bij opsturen (als ze niet zelf komen) zodat je zelf kunt proberen welke maat het beste past.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:02

Anoniem schreef:
de ghost vind ik ook nog wel een apart zadeltje....iemand waar ik die eens mag proefzitten?

Als je niet extreem zwaar bent ben je bij mij wel welkom :) (pony is niet groot)

Ik heb een ghost standard op mijn fjordje :) (noord-brabant)

janssenf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:11

De startrekk veelzijdigheid kost 1.348,-- (zie http://www.equimaro.nl/zadels/deuber-za ... zijdigheid) en dat is inclusief zadelpas consult, tijdens dit consult kunnen (als je dat wil) andere Startrekk modellen en merken geprobeerd worden. Na het consult kun je het zadel enkele dagen uitproberen voordat je besluit het te kopen of te bestellen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:17

ik heb een vraagje waar jullie mij vast wel mee kunnen helpen :P
ik heb een aantal maanden geleden een tweedehands bf nevada gekocht voor mijn vz paarden (waar ze overigens onwijs goed onder lopen :j).
dit is een ouder model zonder vps en zonder uitneembare pommel.
aangezien ik toch twijfel over de drukverdeling zit ik eraan te denken om andere inlages te kopen.
nu twijfel ik tussen de memory foam en moosgummi inlages.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... lages.html
de heavy duty inlages vind ik vrij prijzig maar wil ik event. wel overwegen als er mensen heel erg over te spreken zijn. ik heb nu vrij stugge inlages (volgens mij, heb geen vergelijkingsmateriaal :o), moet ik deze eruit halen als ik nieuwe inlages koop? of is het beter om ze erbovenop of eronder te doen?
info over de paardjes: éen train ik vrij intensief (reining), de ander ben ik aan het doorrijden.
verder rij ik er wel eens paarden mee die worden ingereden.
sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat iemand mij advies kan geven :)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:55

hoe groot ben je en hoeveel weeg je?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:08

ik ben ong. 1.70 en weeg rond de 65 kg (is idd wel handig om erbij te zetten :o)