Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:49

_nfcd schreef:
MyChoice schreef:
Welke kleur en maat zoek je?

Cob of full in het zwart

Jammer, heb een bruine xfull over :-)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:17

_nfcd schreef:
Weet iemand een neusriem die op de neusriem van de Montar monarch lijkt? Ik weet dat Montar ze ook los verkoopt maar helaas niet meer in de juiste maat en ook ietsje prijzig vind ik :')

Is dit ongeveer hetzelfde model? Kwaliteit valt natuurlijk totaal niet met elkaar te vergelijken denk ik, maar voor het idee: https://www.minihorseshop.nl/pfiff-anat ... tel-kadira

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 09:26

Hoi
Ik kom hier even binnenvallen met een vraag.
Mijn merrie wordt in Mei 3 jaar en ik ben op zoek naar een hoofdstel.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Rambo Micklem competition (Diamond)
Normaal zou ik maat Full bestellen maar ik las dat deze klein valt...en nu weet ik het dus niet meer ..
Merrie meet nu ongv 1.65
kan iemand mij advies geven?

Afbeelding

Myca

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:14

@Glenda, mijn ruin van 1,64 heeft Micklem maat full.
Ik denk dat full voor jouw paard de grootste kans van slagen heeft.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:52

Myca schreef:
@Glenda, mijn ruin van 1,64 heeft Micklem maat full.
Ik denk dat full voor jouw paard de grootste kans van slagen heeft.

Bedankt voor je snelle antwoord!
Hier in de buurt staat een full te koop dus ik heb heel brutaal gevraagd of ik mag passen.
Extra full is misschien weer veel te groot..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:55

Full is voor mijn merrie van 1.68 te klein

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:57

pluisje88 schreef:

De merrie in je profiel bedoel je denk ik he?
Ja daarom twijfel ik dus ook.. Ze zal vast nog wel wat groeien
Heb jij nu de extra full?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:04

Stokmaat zegt eigenlijk niets over de grootte van het hoofd. Dus die vergelijkingen heb je niet zoveel aan. Je zal gewoon moeten passen. Mijn vorige paard is qua hoofd niet meer gegroeid toen ik hem kocht met 3,5.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:06

MyWishMax schreef:
Stokmaat zegt eigenlijk niets over de grootte van het hoofd. Dus die vergelijkingen heb je niet zoveel aan. Je zal gewoon moeten passen.

Daar heb je zeker gelijk in. Maar je probeert toch zo goed mogelijk te gokken :o

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:07

Glenda schreef:
pluisje88 schreef:

De merrie in je profiel bedoel je denk ik he?
Ja daarom twijfel ik dus ook.. Ze zal vast nog wel wat groeien
Heb jij nu de extra full?

Ja de donkere in mijn profiel inderdaad. Ik heb nu de extra full maar hij is niet eens mega veel groter. Bij de full moest ik de neusriem en kaakriem helemaal vast snoeren en dan paste hij net aan dicht. Ik vond het eigenlijk dan al te strak zitten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:10

Ik zou dan eerder kijken naar de halsters die je hebt. Is dat full en zijn die ruim genoeg of al wat klein. Of je meet alles op om het hoofd. Dat is preciezer als het gokken nu. Want ik kan zeggen dat de mijne van nog geen 1,65 een grote full nodig heeft of dat degene van 1,70 tussen cob ennfull in valt.

Maar ik ben altijd simpel en bestel de maat die ik denk dat ze hebben en als het niet past stuur ik ze terug.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:14

Ligt het aan mij of zijn er meer mensen die steeds meer moeite hebben met het vinden van een passend hoofdstel omdat neusriemen gemaakt worden om er net aan 2 vingers tussen te steken?
Het hele hoofdstel past dan goed, en net krap 2 vingers gaat, maar als ik het nog iets losser wil omdat ik het niet nodig vind mijn paard in te snoeren, dan past het niet omdat de neusriem te klein is.
Heb dit probleem nu al met 3 verschillende hoofdstellen en paarden gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:18

Iriscope schreef:
Ligt het aan mij of zijn er meer mensen die steeds meer moeite hebben met het vinden van een passend hoofdstel omdat neusriemen gemaakt worden om er net aan 2 vingers tussen te steken?
Het hele hoofdstel past dan goed, en net krap 2 vingers gaat, maar als ik het nog iets losser wil omdat ik het niet nodig vind mijn paard in te snoeren, dan past het niet omdat de neusriem te klein is.

Ja, dat heb ik al vaker geroepen. Al jaren geleden begon dat. Huidige paard heeft gewoon een normaal full hoofd, 1e hoofdstel had met losse neusriem gewoon nog gaasjes over aan beide kanten. Toen ik nieuw hoofdstel wilde kopen kon ik er echt tig terug sturen. En ik heb het dus ook vergeleken met oude hoofdstellen die ik heb liggen en die waren qua neusriem echt groter.

Daarom heb ik hoofdstel zelf samen gesteld.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:30

Daar dacht ik dus ook aan inderdaad, dan zelf maar samenstellen. Ik snap ook die 2 vingers niet want procentueel gezien is dat niet dezelfde ruimte voor elk paard.
2 vingers, laten we zeggen 5 cm, op een omtrek van 30cm, is veel meer dan op een omtrek van 40cm. Dat betekent als je bij een grotere neus genoeg ruimte over wil houden, dat je eigenlijk eerder 3 of 4 vingers moet doen, wil je een paard met grote neus zelfde ruimte geven.

Beetje off-topic, sorry!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:33

Precies mijn gedachten. Plus dat ik die vingers maar lastig vind, want ik heb maar smalle vingers. Ik vind 2 echt te weinig, dus doe ze veel losser.

En ik heb nooit aangesnoerd, dus wilde toch weten of het tussen mijn oren zat, maar scheelde echt centimeters tussen oude neusriemen en nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:39

Iriscope schreef:

En ik heb het idee dat het al erger wordt!

Mijn paard had altijd maatje cob. Nu ben ik altijd full nodig en soms kom je daar niet eens mee weg.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:19

Dit ligt dus niet aan mij, mij was het ook al opgevallen maar dacht dat het tussen mijn oren zat!
Nu heb ik ook nog eens een paard met een bredere kaak/neus maar een kort hoofd (dus geen maatje x-full), echt alle neusriemen die ik tot nu toe heb gepast zijn te klein.

Afbeelding

Ik gebruik nu nog mijn oude Harry's Horse Anatomic met een gaatje bij geprikt op het allerlaatste stukje leer, maar ik vind hem nog te strak.

Zijn er wel voorbeelden van fijne anatomische hoofdstellen die dus wel voldoende ruimte hebben bij de neusriem??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:26

Ik heb dus een bridle2fit. Met enorm goede ervaringen ermee, lees wel eens slechte ervaringen, maarndie herken ik gelukkig niet. Veel stalgenoten hebben er ook hoofdstellen of onderdelen van. Heel zacht, maar blijft ook netjes. Het enige nadeel is dat het zo zacht is dat ik hem wel netjes moet weg hangen, anders vervormt het. Maar zo gek vind ik dat niet als het 23 uur per dag op 1 manier ligt of hangt dat het die vorm dan aanneemt

Maar ik kon dus de voorkant van neusriem kiezen qua maat en daarna het achterste gedeelte.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:14

hier ook tevreden over bridle2fit. heb nu 1 oudere en pas nog 1 aanlaten meten. Alleen is die kleur bruin en had mijn jonge haflinger helaas de sperriem te pakken gehad (stopt alles in zn mond) en is dan wel gelijk beschadigd helaas.. Nu heb ik maar 3 extra bij gekocht haha. Gelukkig kan je ook los kopen en was het niet de neusriem.

Ik hoop echt dat hij het ooit nog afleert.. Alles wat je om wilt doen wilt hij eerst in zijn mond stoppen. OF je nou gewone halster, of touwhalster of hoofdstel het moet eerst in zn mond. En als je niet riempjes vast aan het maken ben, heb je dat niet altijd door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:20

Ik heb PS of Sweden maar dan dus wel maat groter dan ik normaal had :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:01

Ik wil binnenkort toch eens de Presteq Faysport passen maar mocht dat wat zijn, zijn er bedrijven die hier ook frontriemen voor maken? Via google kwam ik weinig tegen..

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:14

Wiwabalia schreef:
Ik wil binnenkort toch eens de Presteq Faysport passen maar mocht dat wat zijn, zijn er bedrijven die hier ook frontriemen voor maken? Via google kwam ik weinig tegen..

Ik heb 2 frontriemen voor de presteq faysport gekocht bij monique designs en ben er heel tevreden over.

Afbeelding

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:46

Mooi!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:57

hier ook op zoek naar een nieuw hoofdstel aangezien eergisteren mijn nieuwe zadel is binnen gekomen. Ik had een rambo mickklem maar deze zit niet mooi Hierdoor maanden pitloos gereden maar op buitenrit is een bitje in toch ff iets verstandiger. reageert hij net ff wat fijner. Nu dus op zoek naar een anatomisch hoofdstel in het donkerbruin maat full. Ik zie prachtige voorbij komen waar je de riempjes mee vastklikt ipv met een riempje vastmaakt, wat is jullie ervaring hierin? en qua prijs zie ik ook beste verschillen varianten tot wel 300 euro.. is duurder persen beter?? Ik zoek er een met een wat hogere neusriem, de miccklem zat te laag en kon niet knap worden gemaakt. spare riem niet nodig.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:57

lnvdh schreef:
hier ook op zoek naar een nieuw hoofdstel aangezien eergisteren mijn nieuwe zadel is binnen gekomen. Ik had een rambo mickklem maar deze zit niet mooi Hierdoor maanden pitloos gereden maar op buitenrit is een bitje in toch ff iets verstandiger. reageert hij net ff wat fijner. Nu dus op zoek naar een anatomisch hoofdstel in het donkerbruin maat full. Ik zie prachtige voorbij komen waar je de riempjes mee vastklikt ipv met een riempje vastmaakt, wat is jullie ervaring hierin? en qua prijs zie ik ook beste verschillen varianten tot wel 300 euro.. is duurder persen beter?? Ik zoek er een met een wat hogere neusriem, de miccklem zat te laag en kon niet knap worden gemaakt. spare riem niet nodig.

Zou dan bij Kramer kijken, de Vision Space. Is geloof ik ergens tussen de 80/100 euro