[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:50

Azmay schreef:
Art_Ificious schreef:
Ben al wel blij dat jullie ook zien dat ze al meer vetjes heeft. Dat had ze immers ook te kort.

Wandelen... bedoel je aan de hand km maken? Dat kan ik namelijk wel doen. Zolang je maar niet vraagt om te fietsen, dat durf ik met haar niet.

Pijn is ook uitgesloten. Mag overal aankomen, zelfs tussen haar achterbenen wat ik voorheen eigg niet durfde. Ook de ruggengraat met twee vingers met wat druk langsgaan geeft ze geen kik om. (Heb ik laten doen door stalgenoot die meer kennis heeft dan mij).

Overal aan mogen komen sluit zeker bij een manegepaard geen pijn uit. Die hebben geleerd om zich te schikken in hun lot want als je laat merken dat je pijn hebt krijg je op je kop.

Word ze nog steeds door anderen gereden? Denk dat je dan kunt revalideren en behandelen wat je wil maar dan ben je voorlopig nog niet klaar..
Denk dat Daphneeej een goede post heeft gemaakt.
dat kan misschien zo zijn bij andere maneges waar paarden soms 3 uur per dag moeten lopen.
Hier bij mij word een paard max 2x per dag ingezet. Tenzij het dier kreupe is dan mag die niet rijden.
Beauty wordt hooguit 2x per week bereden. Maar volgens mij zelfs minder want ze barst van energie.
Daarnaast laat zr echt wel goed zien.of ze pijn heeft. Mocht immers voorheen niet aan de flanken buik en rug komen want dan was het oren plat en stampen ookal stampte ze dan.tegen een muur.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:55

xyzutu2 schreef:
Hier op Bokt kunnen we alleen afgaan op wat jij schrijft. Als je dit beschrijft:

JoycexEnya schreef:
Toen had die het over het niet kunnen ondertreden van de achterhand. Waardoor paarden in 2 delen gaan lopen (vooral in galop, galopeerd ze vaak voor en achter draaft ze)

Dan beschrijf je de tralop. Dan komt de voorkant inderdaad omhoog (lijkt een zweefmoment) maar de achterhand blijft draven zonder een echt zweefmoment.
Dus of je bent het nu niet meer eens met wat je eerder schreef, of je paard gaat inderdaad in de tralop. Hoe dan ook is het niet gek dat een paard dat in de tralop loopt bij de osteopaat flink vast blijkt te zitten. Als de osteopaat denkt dat dit mogelijk veroorzaakt wordt door een slecht gebit en de tandarts kan helaas pas in januari komen, dan zou ik de training tot die tijd qua rijden op een laag pitje zetten, want als het door de tanden komt dat zet ze haar lichaam in tussentijd dus weer net zo hard vast.
Gelukkig is het al snel januari! :)

Ik had eigenlijk gewoon dinsdag gemoeten, dat wist de tandarts (is ook onze DA, die heeft van het zomer gekeken en toen was het nog niet echt nodig zij ze.) Ze baalde net zo hard van dat ik niet meer kon dan ik. Ik ben de eerste de volgende checkdag, hoe zou jij het nu doen dan qua rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:07

JoycexEnya schreef:
Ik had eigenlijk gewoon dinsdag gemoeten, dat wist de tandarts (is ook onze DA, die heeft van het zomer gekeken en toen was het nog niet echt nodig zij ze.) Ze baalde net zo hard van dat ik niet meer kon dan ik. Ik ben de eerste de volgende checkdag, hoe zou jij het nu doen dan qua rijden.

Eerlijk gezegd zou ik in tussentijd even niet rijden en misschien aan de osteopaat vragen of die iemand weet die goed is in instructie in grondwerk/rijden/revalidatietraining/fysiotherapie. Als je paard zo verkeerd beweegt en bij de osteo ook goed vast zit, dan klopt er iets niet helemaal in het plaatje en zou ik eerst willen achterhalen waar het probleem zit (onbelast, dus vanaf de grond) voor ik verder zou rijden. Iemand die paarden revalideert/fysio is ziet vaak al tijdens het longeren wat er mis is met de beweging en weet ook wat je aan oefeningen kunt doen om die te verbeteren (en vooral ook wat je niet moet doen!).
Op die manier kun je je paard qua houding en gangen al enorm verbeteren vanaf de grond. Stel dat uit het tandartsbezoek dan niets bijzonders komt, dan ben je in elk geval al goed begonnen met aan het trainings/bewegingsprobleem werken en heb je jezelf dus al een voorsprong gegeven als je doel is om in april weer serieus te gaan rijden, en als er wél een blokkade in de mond uit komt, dan heb je je pony in tussentijd in elk geval niet extra belast zolang ze met die blokkade nog niet goed kon bewegen en een ruiter kon dragen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:17

JoycexEnya schreef:
dianaw33 schreef:
Of een beugelophanging drukt hangt ook heel erg van je inlages af en hoe je rijdt, of je veel staat. En: je bent pas duur uit als je nu gaat trainen op een zadel dat niet lekker ligt, en je paard heeft al last van zn rug. Enig idee wat de tarieven van veeartsen zijn? Je kunt niet een paard wat nu al niet lekker door zijn lijf is zo zwaar gaan belasten. Buiten dat: Dan kom je niet eens door de keuring heen bij de wedstrijd.

Sorry hoor, maar ze zit vast in de schouder, heb niet gezegd hoe ik train en wat de osteopaat heeft gezegd, het kan aan de tand liggen, tandarts komt in januari die had dinsdag geen tijd meer voor!!

Je kan wel zulke dingen uitspreken maar als je ons niet kent, en waar we nu mee bezig zijn. Ik ha verder hier niet meer op in.

De eerste wedstrijd is pas in APRIL. Daarvoor zorg ik echt wel dat ze tip top in orde is. Mijn vraag hier alleen was over de zadelpasser! Niets anders!

Dat is 4 hele maanden? Ik wens je veel succes met je trainingsopbouw.

Berdien

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:21

Wel of niet onder kunnen trainen heeft niets met boomloos an sich te maken. Ik rijd mijn paard (grote Tinker) al jaren boomloos, en die treedt écht wel onder. Sterker nog, die is van achteren sterker dan de warmbloed-met-boomzadel die hier op stal stond. Hij kan enorm schakelen, gaan zitten en z'n bekken kantelen. Onder de Barefoot, en nou met de BM nog veel meer.

Dat je paard dit nu niet kan, heeft niet zo zeer met boomloos te maken, maar wel met de manier van trainen, dat ze vast zit en wellicht is de Cheyenne inderdaad niet jullie zadel. Maar om dan boomloos over de schutting te gooien, dat sla je wel een aantal stappen over.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:27

Ik heb de cherokee :)
Ik heb de passervice een bericht gestuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:39

Lilianne van Boomlooszadelpasservice komt morgen hier heen! Heb er zoveel zin in. :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:59

_Dominique schreef:
Lilianne van Boomlooszadelpasservice komt morgen hier heen! Heb er zoveel zin in. :D

Leuk ik heb haar ook een bericht gestuurd.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:27

Ik kan helaas niet meer wijzigen. Ik zat even te kijken naar een ander barefoot en kwam op de nottingham uit. Dit is voor intensief rijden. Zou ik die beter aan kunnen schaffen en een boomloospasservice passend laten maken ( nadat ze weer helemaal goed is)

En zijn er mensen die ervaring hebben met dit zadel

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:33

Ik zou eerste de passervice laten komen en als daar een ander zadel uitkomt dan wat je nu hebt dat een week als testzadel bestellen en dan pas iets nieuws aanschaffen. Of je moet geld teveel hebben... :+

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:37

Sure_lee schreef:
Ik zou eerste de passervice laten komen en als daar een ander zadel uitkomt dan wat je nu hebt dat een week als testzadel bestellen en dan pas iets nieuws aanschaffen. Of je moet geld teveel hebben... :+

Die nottingham is voor intensief rijden en dat rijd ik, dus dat zadel lijkt mij het meest geschikt voor ons.
Ik heb geen geld teveel die passervice is mij dan veel kwijt, omdat ze uit zuid holland komt en ik in Overijssel woon en de paarden in Drenthe staan. Dan ben ik pas veel geld kwijt als ik toch een ander zadel moet en wil. Ik ga sws eerst even die maatsjablonen kopen (hebben geen printer) om zelf eerst te kijken of de pommel niet te smal is. De inlages heb ik net weer nieuw in gedaan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:47

JoycexEnya schreef:
Ik kan helaas niet meer wijzigen. Ik zat even te kijken naar een ander barefoot en kwam op de nottingham uit. Dit is voor intensief rijden. Zou ik die beter aan kunnen schaffen en een boomloospasservice passend laten maken ( nadat ze weer helemaal goed is)

En zijn er mensen die ervaring hebben met dit zadel

De passervice komt door het hele land en combineert vaak consulten om reiskosten laag te houden.

Betreft de Nottingham, die is relatief nieuw, maar heb hier ruim 4 maanden met de Notting Hill getraind. Die is vergelijkbaar. Ik vond het een fijn zadel, door de extra vps net wat stijver, maar op mijn beweeglijke beestje geen overbodige luxe.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:13

Het lijkt mij ook handiger om dat zadel eerst uit te proberen tijdens het pasconsult, voordat je hem aanschaft en hij niet blijkt te passen. Hij kan theoretisch gezien wel het meest geschikt zijn voor jullie manier van rijden, maar dat betekend niet direct dat hij ook goed ligt en jij er fijn in zit :) Zou zonde zijn als je hem dan al gekocht hebt.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:47

Jets schreef:
Het lijkt mij ook handiger om dat zadel eerst uit te proberen tijdens het pasconsult, voordat je hem aanschaft en hij niet blijkt te passen. Hij kan theoretisch gezien wel het meest geschikt zijn voor jullie manier van rijden, maar dat betekend niet direct dat hij ook goed ligt en jij er fijn in zit :) Zou zonde zijn als je hem dan al gekocht hebt.

Alleen heeft zij dat zadel niet en is nergens te testen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:13

JoycexEnya schreef:
Jets schreef:

Alleen heeft zij dat zadel niet en is nergens te testen

Ook niet toevallig de Notting Hill? Die geeft ook evt een beter beeld toch ivm zelfde soort vps?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:14

Ik heb van elke maat en kleur 1 Nottingham hier liggen, ik wil best 1 van deze 4 zadels naar Lilianne toe sturen hoor zodat je die kan uitproberen :)

Maar echt mooi zal zo'n splinternieuw zadel nog niet liggen....

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:49

pmarena schreef:
Ik heb van elke maat en kleur 1 Nottingham hier liggen, ik wil best 1 van deze 4 zadels naar Lilianne toe sturen hoor zodat je die kan uitproberen :)

Maar echt mooi zal zo'n splinternieuw zadel nog niet liggen....

Dat zou super zijn :D
Ik heb alleen nog niet echt een afspraak, gisteren een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord daarop.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:51

Wat een fijn voorstel van Pmarena!
Misschien een idee dat als je een afspraak maakt, je een oproepje op fb zet of er meerdere mensen bij je in de buurt interesse hebben. Dan kun je mooi de reiskosten delen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:28

Super aanbod! Zou ik zeker doen :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:43

Gaaf aanbod zeg! :j

Ik stapte zondag weer eens op mijn Barefoot Barrydale. Op de merrie waar het allemaal mee begonnen is. Ze is 26 en is eigenlijk met pensioen, maar ze verveelt zich in de wei dus mocht ze mee op een klein buitenritje. Maar ja, de BM is haar echt te lang dus dan maar de Barrydale erop. Dat zat BREED :oo :oo :oo Jessie is geen smal poppetje maar is zeker niet breder dan Flynn. Wat een verschil maakt zo'n zadel dan := Zadel lag verder prima, en toen ze bewees dat je ook als 26-jarige niet braaf hoeft te zijn (flinke ontploffing in het bos :') ) bleef ik ook goed zitten. Maar doe mij de BM dan maar, dat zit toch wel prettiger :))

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:39

Hallo!
Ik heb een vraagje:
Ik ga waarschijnlijk een Barefoot Cherokee aanschaffen.
Is het ook mogelijk om met een schapenwollen dekje eronder te rijden?
Ik denk niet dat dat de druk goed verdeelt maar wie weet!
Het dekje heeft trouwens backrise inlages.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:54

Sowieso zit western een stuk prettiger Berdien, ik hoef echt niet op een zadel met kniewrongen te gaan zitten want dan schieten na een half uur mijn heupen gemeen op slot door de spreidzit :oo

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:35

Nora_lovely schreef:
Hallo!
Ik heb een vraagje:
Ik ga waarschijnlijk een Barefoot Cherokee aanschaffen.
Is het ook mogelijk om met een schapenwollen dekje eronder te rijden?
Ik denk niet dat dat de druk goed verdeelt maar wie weet!
Het dekje heeft trouwens backrise inlages.

Welk dekje precies en wat zijn backrise inlagen? :o?
pmarena is de Barefoot expert hier. :)
Welk dekje je gebruikt hangt ook af van de bouw van je paard en van jouzelf.
Ben je zelf een lichtgewicht mug en je paard een soort picknicktafel met afwateringsgoot in het midden, dan luistert het minder nauw, dan bij een wat zwaardere ruiter en/of een paard waarbij de spieren (en vetjes) afwezig zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:58

Ik gok dat backrise inlages de achterkant van het zadel iets optilt. Het tegenovergestelde van frontrise :)

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:58

Het zijn inderdaad inlages die de achterkant 'opvullen'.
Ik ga me er eens wat meer in verdiepen.