voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:32

Akshay schreef:
*komt na meelezen binnenvallen met een vraag*

Pmarena, kun jij een reden bedenken dat zulke plekken droog blijven?
Ik deel de mening dat het er niet echt drukplekkig uit vind zien. Maar ik begrijp niet waarom het dan droog is?..

ook ik kom even binnenvallen , vraag me ook af hoe het komtdat hij op somige plekken nog droog is .
ik reed eerst met een pad met dikke inlages en daar had ik ook dat hij op somige plekken droog was .
nu rijd ik met iets dunnere en het `droge `is weg

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:47

beccy schreef:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... l0001-0001

Is dit wat voor onder een barefoot? Zou wel ideaal zijn ivm het witte dekje met wedstrijden...

Het dekje is erg fijn, ik heb de cheyenne-variant (die is langer dan die op de link die jij geeft). De inlages zijn inderdaad memoryfoam wat als het warm wordt heel zacht wordt, dus is het een beetje vergelijkbaar (denk ik) met VPS inlages. En de inlages zijn rechthoekig, net zo groot als het inlagevlak wat je ziet op de foto. Heel erg lomp en totaal geen ruggengraatvrijheid. Daar helpt een simpele keukenschaar prima mee, maar je moet dus wel in je nieuwe inlages gaan knippen, dat je dat vast weet ;)

Verder is het inlagevlak heerlijk ruim en ik kon er dan ook makkelijk nog een harde moosegummi inlage bijstoppen. Geen ritsen of klitteband om die vlakken af te sluiten, maar de stof is zeg maar in 'n U-bocht gemaakt zodat die om de inlages heen vouwt en alles netjes blijft zitten. Ideaal.

Wel moet ik zeggen, ik heb deze pad nu pas een paar maanden, maar bijvoorbeeld onder de singelstoten begint ie toch al wat te slijten helaas. Maar dat is kiezen of delen: het is gewoon eenvoudig katoen, dus soepel en zacht en ook slijtagegevoelig.

Die link van Decathlon die gegeven werd - dat zijn volgens mij geen aanpasbare inlages, dus voor onder mijn Startrekk (die in principe met normaal dekje gebruikt kan) ideaal, maar ik weet niet of ie voor speciaal boomloos-dek door kan gaan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:16

yankeestar schreef:
Als maat 2 te groot is vind ik dat je het niet echt goed kan testen, je zit zo ruim dat je het model (voor ruiter dan wel) niet echt lekker voelt, wrongen te ver weg en je zit niet 'in' het kuipje zeg maar.
klopt, maar ja, als het model dat je zou willen niet te krijgen is als testzadel in de juiste maat, moet je iets denk ik

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:17

wat ik me afvraag trouwens...zijn er ook zadels bij barefoot die niet geschikt zijn voor bepaalde maten paarden , dan bedoel ik dat er door de lengte van de zweetbladen en de singelstoot constructie er een dermate korte singel nodig is dat het niet gaat werken?
de barrydale lijkt me namelijk best interessant voor de ijs als ik haar ga inrijden, maar vraag me af hoe de singelconstructie is kwa stoten en zweetblad etc

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:54

Ik weet niet hoor, maar als ik even de lijst op m'n site er bij pak (ik weet ook niet uit m'n hoofd welke wederverkoper welke testzadels heeft :P ) , dan zie ik meteen al bij Equixantos zowel een maat 1 als een maat 2 London staan ? :)

Zie: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Testzadels-Aanvragen/

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:38

Sonja_vR schreef:
wat ik me afvraag trouwens...zijn er ook zadels bij barefoot die niet geschikt zijn voor bepaalde maten paarden , dan bedoel ik dat er door de lengte van de zweetbladen en de singelstoot constructie er een dermate korte singel nodig is dat het niet gaat werken?
de barrydale lijkt me namelijk best interessant voor de ijs als ik haar ga inrijden, maar vraag me af hoe de singelconstructie is kwa stoten en zweetblad etc

Hoi,
op p 190 en p 164 vind je foto's van pony's met een Barrydale. Ook mijn haflinger is niet zo groot/rond, en ik kan zonder problemen aansingelen enzo. Maar het is maar wat je mooi vindt qua smaak.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:37

yankeestar schreef:
maat 1 of 2 heeft niet veel met het paard te maken (enkel dat maat 2 te groot kan zijn als het paardje klein/kort is) maar dit heeft met de ruiter te maken, kledingmaat. tot maat 40 = maat 1 en vanaf is maat 2.

Dat weet ik, alleen ik moest iets, proberen kan altijd. En ik zit met mijn 38 misschien iets ruim maar wel goed in een maat 2. Ik weet het niet, omdat ik het nog nooit geprobeerd heb. Maar ik denk dat ik toch beter in een maat 1 zal zitten.

pmarena schreef:
Ik weet niet hoor, maar als ik even de lijst op m'n site er bij pak (ik weet ook niet uit m'n hoofd welke wederverkoper welke testzadels heeft :P ) , dan zie ik meteen al bij Equixantos zowel een maat 1 als een maat 2 London staan ? :)

Zie: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Testzadels-Aanvragen/

Oeps, blond :o? ik keek weer eens niet verder dan m'n neus lang is denk ik. Bedankt!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:57

na hier een hele tijd niet meer gepost te hebben kom ik ook nog even om de hoek kijken. :D

we zijn op zoek naar een BF voor een fjord.
nou had ik een aardig uitziende lexington op markt gezien maar na het gebruik van de zoekfunctie zie ik daar toch maar vanaf.
pony word voornamelijk aangespannen gereden en het zadel komt op de 2e plaats,goede pasvorm is eigenlijk de grootste eis,verder weinig voorkeur voor een model.
wat is nou een echte aanrader voor een fjord?????

[ik heb een grote voorkeur voor een model maar het is niet mijn pony en net dat model wil de eigenaar helaas niet]

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:01

Waarom zie je van de lexington af?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:05

Ik twijfelde eerst ook tussen de London, Lexington en Cherokee, maar heb sinds het lezen van wat ervaringen over de Lexington die ook laten varen. Ik las oa dat de zit erg raar was en dat je geforceerd werd naar voren te zitten doordat je door de cantle naar voren werd geduwd. Ook zou je met de Lexington wat smaller zitten, maar wat als gevolg had dat je echt hoog bovenop je paard zit.

Nu weet ik natuurlijk niet of dit allemaal klopt. Ik wil zelf eerst de London en de Cherokee testen, als die beiden niet bevallen (wat me erg sterk lijkt) kan ik altijd nog naar een Lexington kijken :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:07

omdat ik weinig positiefs terug kan vinden in combi met fjord.
zou meer geschikt zijn voor type kwpn/sportpaard.
bovendien lees je vaak terug [verschillende berichten] dat paarden minder ruim lopen dan een ander model en word de ruiter snel voorover gezet.

edit; zie net een nieuwe post boven me met de zelfde bevindingen. thanks

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:14

Ik denk dat het echt per paard en persoon verschilt.Zelf heb ik ook een Lexington op mijn Arabier die echt geen front heeft..Eerder werd ik heel snel naar voren gegooid en was ik ook snel uit balans..Met de Lexington is dat probleem voorbij..Je zit verder heerlijk smal en het gedwongen zitten valt me niet op,je zit lekker in een kuipje.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:19

Hester schreef:
beccy schreef:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... l0001-0001

Is dit wat voor onder een barefoot? Zou wel ideaal zijn ivm het witte dekje met wedstrijden...

Het dekje is erg fijn, ik heb de cheyenne-variant (die is langer dan die op de link die jij geeft). De inlages zijn inderdaad memoryfoam wat als het warm wordt heel zacht wordt, dus is het een beetje vergelijkbaar (denk ik) met VPS inlages. En de inlages zijn rechthoekig, net zo groot als het inlagevlak wat je ziet op de foto. Heel erg lomp en totaal geen ruggengraatvrijheid. Daar helpt een simpele keukenschaar prima mee, maar je moet dus wel in je nieuwe inlages gaan knippen, dat je dat vast weet ;)

Verder is het inlagevlak heerlijk ruim en ik kon er dan ook makkelijk nog een harde moosegummi inlage bijstoppen. Geen ritsen of klitteband om die vlakken af te sluiten, maar de stof is zeg maar in 'n U-bocht gemaakt zodat die om de inlages heen vouwt en alles netjes blijft zitten. Ideaal.

Wel moet ik zeggen, ik heb deze pad nu pas een paar maanden, maar bijvoorbeeld onder de singelstoten begint ie toch al wat te slijten helaas. Maar dat is kiezen of delen: het is gewoon eenvoudig katoen, dus soepel en zacht en ook slijtagegevoelig.

Die link van Decathlon die gegeven werd - dat zijn volgens mij geen aanpasbare inlages, dus voor onder mijn Startrekk (die in principe met normaal dekje gebruikt kan) ideaal, maar ik weet niet of ie voor speciaal boomloos-dek door kan gaan...

lees sinds kort weer af en toe mee .. tijdje iets anders aan mijn hoofd gehad

de cheyenne variant ???????
sorrie maar je bent me kwijt :o?

de rechte (vierkant dressuur) is er in 1 maat en past onder diverse modellen (afmetingen staan er op de site bij)
de inlages zijn iets dikker dan de vps inlages , en kunnen gewoon onder een zadel met vps
heb je een zadel zonder vps moeten er inlages bij

geen ruggegraat vrijheid ??? hoe doe je m dan onder je zadel?
de ruggegraat vrijheid is voldoende aanwezig
kan me geen reden bedenken waarom je deze zou moeten verknippen??
heb je geen last dat als je de inlages kleiner maakt te veel ruggegraat ruimte krijgt?

sorrie maar kan me hier echt geen beeld bij vormen .. %)

Het is inderdaad een normaal katoenen dek ,
niet zoals de Barefoot op de singel plaats leder versterkt.
dat is uiteraard slijtvaster

prijs verschil moet ook ergens in zitten

heb zelf verschillende kleuren en doe er al jaren mee
eerlijkheids halve afgelopen jaar erg weinig gereden -O-

rij je veel en heb je een dekje zal het sneller slijten dan wanneer je afwisselt
regelmatig wassen en soort singel zal daar vast invloed op hebben
maar in de regel gaan ze bij regelmatig/ paar keer per week gebruik ,
een jaar of 2 jaar mee (en dan met name door de inlages)
tegen die tijd wil je toch weer ander kleurtje :P

ze (hkm) hebben wel een partij gehad met een zachter geruwd katoen onderop
daar zijn ze wel snel op terug gekomen , zit nu een stevig katoen onder

ze bestaan ook in zadelmodel vzh en dressuur en recht vzh maar deze vormen zijn niet geschikt
voor onder de barefoot zadels , tenminste , we hebben ze hier gepast maar de vorm week veel te veel af
om eventueel bruikbaar te kunnen zijn

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:29

Ik heb een Cheyenne op mijn fjord liggen. Ligt goed en hij loopt er goed onder. En ik vind hem heerlijk zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:31

mariska32 schreef:
omdat ik weinig positiefs terug kan vinden in combi met fjord.
zou meer geschikt zijn voor type kwpn/sportpaard.
bovendien lees je vaak terug [verschillende berichten] dat paarden minder ruim lopen dan een ander model en word de ruiter snel voorover gezet.

edit; zie net een nieuwe post boven me met de zelfde bevindingen. thanks

hey , leef jij ook nog :D

vaak is dat in combi met een te kleine maat voor de ruiter (lex valt in boomzadel termen)
1/2 zit/inch maat kleiner dan bv de london
en en maat 2 is in de regel te groot en te lang , en toch een iets te kort zittende ruiter
dan kom je op /tegen de cantle ipv het diepte punt vh zadel

wil je iets anders / meer steun dan de cheyenne ..
met fjorden (en andere kleindere rondere typen) hebben wij iig de
(voor zowel paard als ruiter ) beste ervaringen met de cherokee
door de meestal aanwezige bolheid van de pony zit de ruiter iets korter/vzh/ meer in stoel
dan echt dressuurmatig lang , je kan vaak niet langer ivm de heub van de ruiter
bij de echt slanke meer rijtypische fjorden en haflingers waar je goed lang dressuurmatig op kan zitten
wil de london ook goed ,

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:39

ja,leeft nog. :P

duidelijke info nick,heb jij toevallig een testzadel cherokee? [maatje 1]

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:53

Hoe vaak wassen jullie je dekjes eigenlijk?Ik was ze met dit warme weer na een keer of 4.Maar met de boomloze dekjes is dit niet zo makkelijk denk ik?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:16

Glitch schreef:
Ik twijfelde eerst ook tussen de London, Lexington en Cherokee, maar heb sinds het lezen van wat ervaringen over de Lexington die ook laten varen. Ik las oa dat de zit erg raar was en dat je geforceerd werd naar voren te zitten doordat je door de cantle naar voren werd geduwd. Ook zou je met de Lexington wat smaller zitten, maar wat als gevolg had dat je echt hoog bovenop je paard zit.

Nu weet ik natuurlijk niet of dit allemaal klopt. Ik wil zelf eerst de London en de Cherokee testen, als die beiden niet bevallen (wat me erg sterk lijkt) kan ik altijd nog naar een Lexington kijken :)

Klopt wel,
maar doordat je wat smaller zit hadden wij wel wat meer contact met het paard.
En dat vonden wij ook wel fijn.

Wij hebben nu een BF stella en vinden het nog steeds een super zadel :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:44

mariska32 schreef:
ja,leeft nog. :P

duidelijke info nick,heb jij toevallig een testzadel cherokee? [maatje 1]

:o neh die niet , de london ook niet :o

ff op de site van barefoot.nl kijken , kan je zien wie welke heeft

*\o/* heb wel de mis.nut terug , zo'n lekker zadel
was eerst ivm gewicht overgestapt op de budget
maar nu ik een pak melk nog net kan optillen met 2 handen
word er toch voor me gezadeld .. al is dat al maaaaaaaaanden terug .. :o

gelukkig een heel brave pony waar je gerust na een paar maanden weer op kan stappen
ik hoop binnenkort weer eens een keertje ..

al hebben we na 3jr nog steeds geen verzorger kunnen vinden , laat staan een bijrijder die m van de plaats krijgt en dan blijft zitten..
die ene die ingeval van nood bij springt kan m netjes rijden maar heeft eigen pony en school en eigenlijk geen tijd voor nog een
(al weet ik niet hoe het gaat als k der niet bij ben)

@timokyana ...
nou wil je niet weten hoe weinig wij het doen ..
onze pony's zweten niet tot nihil , op een hele warme dag met nog wintervacht .. maar verder

ligt er ook aan of je paard/pony wel /niet/nihil zweet in combi met hoe schoon je de rug krijgt voor het rijden
als wol na stofzuigen nog "klonterd" is het tijd voor de wasmachine
bij katoenen dek als er nog te veel vuil in zit / stugger is na een zacht borsteltje is het weer wasmachine tijd
zal per paard verschillen hoe vaak het nodig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:53

Voor de geintereseerden, vandaag is Marielle van Equimaro hier geweest om zadels te passen. Maar helaas, nog steeds geen zadel -O-
We hebben een aantal verschillende dingen geprobeerd (Startrekk IJslander, Dressuur, Espanolia en Comfort, en de Deuber Barock), was allemaal niks. Ze werken allemaal met voorboogjes om de schoft vrij te houden, logisch ook. Maar de ene maat is te breed (zakt op de schoft) en een maat smaller kneep in de schouders. Dat komt omdat door het weinige rijden de bespiering naast de schoft is weggevallen (daar is hij nu dus smaller) terwijl hij wel rondgeribt is. Zelfde probleem had ik ook met de Trekker.

Ik heb gewoon wel een zadel nodig dat dat gebrek in bespiering kan opvangen, omdat mijn eigen gezondheid nogal wisselend is, en de bespiering van ponymans dus ook. Het moet gewoon passen als hij in sportconditie is, maar ook als hij zo is, want helaas gaat het op en neer.

Wat wel heel tof is van Marielle, is dat ik nu een 'fellsattel' kosteloos mag gaan proberen. Misschien dat dat wat is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:20

onder het lezen dacht ik idd meteen aan een fellsattel. Heb ik nl ook na lang geklooi met mijn keukentafelmodel paard zonder schoft en lichtelijk overbouwd. Mij bevalt het super. Ik hoop dat het voor jou ook werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:25

Ik hoop het ook :)
Ben alleen benieuwd hoe/of het met de beugels werkt. In de bak kan ik gerust zonder beugels rijden, maar buiten heb ik ze er toch graag aan, en eigenlijk wil ik ook wel af en toe een sprongetje doen en een buitenrit met wat verlichte zit.

Hoe is jou ervaring daarmee? Of rijd je sowieso zonder beugels?

Ik heb min of meer dezelfde twijfels als over de barefoot zadels (al zijn die met de VPS waarschijnlijk nog wel wat beter qua drukverdeling), maar ben wel heel nieuwsgierig naar het fellsattel. Al is het maar als tijdelijke oplossing om de spieren er wat meer op te rijden zonder beugels eraan, en dan nog eens te kijken naar een zadel waarvan de drukverdeling wat beter is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:29

Ik heb ook een fellsattel,heerlijk en de paarden vinden het ook erg fijn..Zelf rij ik met beugels en een boomloos dekje extra eronder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:31

Dat is ook nog wel een idee ja, extra pad met inlages er onder :j

Mag ik vragen hoe lang je er al mee rijd? En rijd je ook verlichte zit en sprongetjes voor voornamelijk dressuurmatig of wandelingen buiten?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:37

ik heb ook een barefoot Cheyenne met vps ik wil echt niks anders meer, heb sinds kort een oudere fjord opgevangen die ik tzt weer wil gaan rijden maar zoek voor hem ook nog een barefoot