[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:00

Kitty_ schreef:
Uhm, stille hint voor de mensen met een minder groot budget en opzoek naar een leuk kleurtje ;-)

Hier een foto van een Freemax Round op de Kifra-pad Budget. Past net aan, maar zo krijg je een idee van de maat:

[ [url=m/12m9Im.png]Afbeelding[/url] ]

Kitty, waar kan ik deze vinden op je site? Ik zie ze niet en ben wel heel geïnteresseerd :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:03

dianaw33 schreef:
JoycexEnya: ik ken geen enkele zadelpasser die staat te juichen bij boomloos. Ze hebben er te weinig tot geen kennis van en daardoor kunnen ze je er ook niet in adviseren. Als ik het zo lees is jouw rijtechnische probleem echter wel iets om naar te kijken. Niet elk boomloos zadel is geschikt voor jouw paard, net zoals ook niet elk boomzadel geschikt is. Ik zou dan ook niet in eerste instantie endurance gaan trainen met het zadel dat je nu hebt (imo ook zinloos omdat je de basis, de gangen van je paard niet onder controle hebt en endurance is niet zomaar even een beetje buitenhobbelen maar heel gericht en schematisch trainen) Als je boomloos wilt blijven rijden zou ik snel een boomloos zadel passervice of een zadelpasser speciaal voor boomloze zadels langsvragen om je advies te geven.

Ik weet wat Endurance is, mijn eerste wedstrijd is 30 april pas dus ik train gewoon verder ik heb alle gangen onder controle, galop is voor ons het moeilijkst, en dat hoef je amper met endurance. Ik heb een barefoot Cherokee, maar dan de beugelophanging, drukt die op de rug met lichtrijden of niet?

Daarnaast wou ik een diegene die op bokt laten komen, alleen die voorrijkosten zijn mij gewoon teveel. Ik heb eventueel nog mijn tinker om naar een zadel te kijken, maar die rijd ik nog niet ze is 4 en mag lekker paard zijn met af en toe longeren,wandelen,vd enzo.

Ik heb dit zadel al een jaar, en daarvoor een boomzadel en daarvoor een barefoot stella. Ook heeft de osteopaat haar nagekeken en zit behoorlijk vast, maar kon ook door de tanden komen. Tandarts had geen tijd komt in januari weer en ben ik de eerste.

160 km is ook niet waar ik ambite voor heb, denk klasse 1 eerst maar eens kijken.

Het liefst heb ik barefoot. Ik zal eens kijken hoe duur die passervice word, En haar langs laten komen. Ook hebben wel equixantos een mailtje gedaan, kijken wat daar het antwoord is.

Heb iedereen proberen te beantwoorden

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:08

Maar als ze behoorlijk vast zit, zou dat natuurlijk ook het galopprobleem kunnen verklaren. De vraag is dus even hoe dat komt.

Want als je lekker door rijdt met een paard die vast zit, maakt t niet uit welk zadel je er op gooit. Dan gaat je paard op een gegeven moment gewoon stuk.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 22-12-16 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:11

Of een beugelophanging drukt hangt ook heel erg van je inlages af en hoe je rijdt, of je veel staat. En: je bent pas duur uit als je nu gaat trainen op een zadel dat niet lekker ligt, en je paard heeft al last van zn rug. Enig idee wat de tarieven van veeartsen zijn? Je kunt niet een paard wat nu al niet lekker door zijn lijf is zo zwaar gaan belasten. Buiten dat: Dan kom je niet eens door de keuring heen bij de wedstrijd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:16

Inmiddels in contact met buitenzinnig over mijn zadel
Gisteren weer een bok salvo en vandaag weer een paard met drukkingen
Gemaild met foto's en al erbij
Ben het inmiddels aardig zat gloednieuw zadel en de passervice erbij gehad omdat ik juist dit wilde voorkomen en nu een paard dat duidelijk pijn heeft en over de zeik is
Ik zie de bespiering gewoon slechter worden met rijden ipv beter :(

Zoals ik al zei ik heb de foto's gemaild en ben in contact nu
Geen aanval die oid maar misschien iemand die mijn verhaal herkend ?
Afbeelding
Afbeelding

Edit de dieren arts komt komende week voor de zekerheid en de osteopaat in januari

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:30

@JoycexEnya: laat je niet gek maken door een zadelpasser.
Als iedereen net zo snel van boomzadels zou afhaken als met boomloos gebeurd zouden er heel veel zadels te koop komen :D

@swift: een boom is een kombinatie van harde voor- en achterkant verbonden met de harde zijkanten. Dit kan van hout zijn, maar ook gegoten uit kunststof.

Flexibel wordt het als de middenstukken enige vorm van beweging kennen als in een flexibele kunststof (flextree). Qua aanpasbaarheid op de rug hebben we het dan over millimeters, dus imo zo goed als verwaarloosbaar.

Semi-boomloos is als er nog wel harde stukken in pommel en cantle zijn maar de tussenstukken uit bijv. losse kunststof stroken bestaat die niet vast verbonden zijn met de voor- en achterkant.

Dan heb je nog de soorten die een leren 'boom' hebben waarop de voor- en achterkant is vastgemaakt, of zoals in het geval van Bob Marshall een neopreen pad waar ze op vastgelijmd/gekramd zijn.
Zwart/wit gezien zou dit ook onder semi-boomloos vallen, maar ik vind het toch een gradatie boomlozer :)

Heb je helemaal geen harde voor- en achterkant dan heb je imo een bbp met beugels.

@Art_Ificious : het dier ziet er beter uit, maar nog lang niet zoals een paard-onder-het-zadel er uit hoort te zien. Dus ik blijf bij wat ik eerder schreef. Eerst alleen wandelen en werken aan het gewicht en dan eens langzaam aan de training op pakken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:35

little_birdy schreef:
Ben het inmiddels aardig zat gloednieuw zadel en de passervice erbij gehad omdat ik juist dit wilde voorkomen en nu een paard dat duidelijk pijn heeft en over de zeik is

[ [url=m/qOZxvN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aSMz12.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit de dieren arts komt komende week voor de zekerheid en de osteopaat in januari

Ik heb dit afgelopen zomer bij een loeiduur boomzadel van een gerenommeerd zadelmaker gehad. En dat kon na een week zo terug want paard wilde er geen stap meer onder lopen. oliebol happens. Je kunt alles nog zo mooi bedenken maar als je paard het niks vindt, dan is het ook niks. Ik geloof dan ook heel erg in proefperiodes, uitproberen, en dan minimaal een week, niet een uur, anders heb je geen goed beeld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:42

Ben al wel blij dat jullie ook zien dat ze al meer vetjes heeft. Dat had ze immers ook te kort.

Wandelen... bedoel je aan de hand km maken? Dat kan ik namelijk wel doen. Zolang je maar niet vraagt om te fietsen, dat durf ik met haar niet.

Pijn is ook uitgesloten. Mag overal aankomen, zelfs tussen haar achterbenen wat ik voorheen eigg niet durfde. Ook de ruggengraat met twee vingers met wat druk langsgaan geeft ze geen kik om. (Heb ik laten doen door stalgenoot die meer kennis heeft dan mij).

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:44

Idd gewoon wandelen, dus er naast lopen en een blokje rond lopen :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:46

Art_Ificious schreef:
Ben al wel blij dat jullie ook zien dat ze al meer vetjes heeft. Dat had ze immers ook te kort.

Wandelen... bedoel je aan de hand km maken? Dat kan ik namelijk wel doen. Zolang je maar niet vraagt om te fietsen, dat durf ik met haar niet.

Pijn is ook uitgesloten. Mag overal aankomen, zelfs tussen haar achterbenen wat ik voorheen eigg niet durfde. Ook de ruggengraat met twee vingers met wat druk langsgaan geeft ze geen kik om. (Heb ik laten doen door stalgenoot die meer kennis heeft dan mij).

Als ik de foto's zo bekijk is haar bekken naar voren gevallen en ontstaan die hobbels en bobbels in de rug. Dat word flink laten behandelen door een ostheopaat en in overleg met die ostheo een trainingsschema opstellen. Daar moeten meer spieren aan komen om het skelet weer goed te ondersteunen voor je gaat rijden.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:18

dianaw33 schreef:
Of een beugelophanging drukt hangt ook heel erg van je inlages af en hoe je rijdt, of je veel staat. En: je bent pas duur uit als je nu gaat trainen op een zadel dat niet lekker ligt, en je paard heeft al last van zn rug. Enig idee wat de tarieven van veeartsen zijn? Je kunt niet een paard wat nu al niet lekker door zijn lijf is zo zwaar gaan belasten. Buiten dat: Dan kom je niet eens door de keuring heen bij de wedstrijd.

Sorry hoor, maar ze zit vast in de schouder, heb niet gezegd hoe ik train en wat de osteopaat heeft gezegd, het kan aan de tand liggen, tandarts komt in januari die had dinsdag geen tijd meer voor!!

Je kan wel zulke dingen uitspreken maar als je ons niet kent, en waar we nu mee bezig zijn. Ik ha verder hier niet meer op in.

De eerste wedstrijd is pas in APRIL. Daarvoor zorg ik echt wel dat ze tip top in orde is. Mijn vraag hier alleen was over de zadelpasser! Niets anders!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:21

dianaw33 schreef:
little_birdy schreef:

[ [url=m/qOZxvN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aSMz12.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit afgelopen zomer bij een loeiduur boomzadel van een gerenommeerd zadelmaker gehad. En dat kon na een week zo terug want paard wilde er geen stap meer onder lopen. oliebol happens. Je kunt alles nog zo mooi bedenken maar als je paard het niks vindt, dan is het ook niks. Ik geloof dan ook heel erg in proefperiodes, uitproberen, en dan minimaal een week, niet een uur, anders heb je geen goed beeld.

Pfff mag hopen dat dat mij nu niet overkomt :(

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:32

Daarom adviseer ik mensen die de overstap boom-boomloos maken of naar een ander merk/systeem switchen ook altijd nog een weekje een testzadel te huren indien mogelijk. Tijdens een consult kun je een goede indruk krijgen van hoe een zadel zit voor jou en over het algemeen ook van hoe je paard eronder beweegt, maar het komt inderdaad wel eens voor dat paarden pas na langere tijd gaan aangeven iets toch niet helemaal prettig te vinden, dat kun je tijdens een consult simpelweg niet altijd uitsluiten of het nu om een boomzadel of boomloos gaat.

Hoop dat je er uit komt little_birdy :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:40

Art_Ificious schreef:

Overal aan mogen komen sluit zeker bij een manegepaard geen pijn uit. Die hebben geleerd om zich te schikken in hun lot want als je laat merken dat je pijn hebt krijg je op je kop.

Word ze nog steeds door anderen gereden? Denk dat je dan kunt revalideren en behandelen wat je wil maar dan ben je voorlopig nog niet klaar..
Denk dat Daphneeej een goede post heeft gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:52

Balen JoycexEnya! De manier van bewegen van je paard klinkt inderdaad niet heel gezond, daar zou ik eerst iets aan doen voor je verder gaat met afstanden trainen. Een paard dat niet kan galopperen (wat jij beschrijft heet de tralop) doet dat namelijk omdat hij niet vrij kan bewegen (in het geval van de tralop betekent het dat hij geen zweefmoment kan maken) en dat betekent dat hij hoogstwaarschijnlijk ook niet correct kan draven (waarschijnlijk ook dat zonder goed zweefmoment doet). De draf lijkt dan misschien beter omdat het diagonaal is zodat het nog steeds op een draf lijkt, maar is niet goed genoeg om lange afstanden mee te rijden.

Als je boomloos op jouw paard niet vertrouwt dan kun je ook eens kijken naar boomzadels met een flexibele boom. Daar zijn er tegenwoordig veel meer van en dan heb je toch een boom, maar wel een die flexibeler is dan normaal en daardoor ook beter de rug volgt dan een gewone boom. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:54

DubbelDun schreef:
Heb je helemaal geen harde voor- en achterkant dan heb je imo een bbp met beugels.

Mag ik dat wbt Ghost even tegenspreken??? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:57

Ik ken de binnenkant van e Ghost niet zo, maar zitten daar buiten die ijzeren dingen waar de haken in hangen nog harde delen in dan ??

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:11

xyzutu2 schreef:
Balen JoycexEnya! De manier van bewegen van je paard klinkt inderdaad niet heel gezond, daar zou ik eerst iets aan doen voor je verder gaat met afstanden trainen. Een paard dat niet kan galopperen (wat jij beschrijft heet de tralop) doet dat namelijk omdat hij niet vrij kan bewegen (in het geval van de tralop betekent het dat hij geen zweefmoment kan maken) en dat betekent dat hij hoogstwaarschijnlijk ook niet correct kan draven (waarschijnlijk ook dat zonder goed zweefmoment doet). De draf lijkt dan misschien beter omdat het diagonaal is zodat het nog steeds op een draf lijkt, maar is niet goed genoeg om lange afstanden mee te rijden.

Als je boomloos op jouw paard niet vertrouwt dan kun je ook eens kijken naar boomzadels met een flexibele boom. Daar zijn er tegenwoordig veel meer van en dan heb je toch een boom, maar wel een die flexibeler is dan normaal en daardoor ook beter de rug volgt dan een gewone boom. :)

Ten eerste ik ben helemaal niet bezig met afstand, en is niet een van de belangrijkste dingen, daarin heb ik bijna geen tijd om 20+ km te gaan rijden en daarvoor ken ik de omgeving nog helemaal niet goed.

Ze heeft wel een zweefmoment, mijn instructrice zegt dat ze geen sprong heeft, ik weet niet eens of ze nog tralop doet, niet meer gehoord van mijn instructrice.

Het liefst blijf ik boomloos rijden en laat eerst boomloospasservice laten komen of we misschien beter een ander boomloos zadel kunnen kopen of deze beter kunnen veranderen, dit nadat ze behandeld is door de osteopaat en tandarts.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:13

DubbelDun schreef:
Ik ken de binnenkant van e Ghost niet zo, maar zitten daar buiten die ijzeren dingen waar de haken in hangen nog harde delen in dan ??

Whoa - jij loopt ernstig achter wbt Ghost :oo Ghost heeft die ijzeren dingen niet meer en heeft nu geheel niets hards meer (tenzij op bestelling)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:21

Ik hou de ontwikkeling van de Ghost idd niet zo bij :D
Maar als er niets hards meer in zit is het idd helemaal boomloos en blijf ik bij mijn menig dat het een veredelde bbp is :D Y;(
Ik refereer aan de BM ook nooit als semi-boomloos, dus het is maar net welke naam je het beestje geeft :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:23

Dan is het tijd dat je er 1 van dichtbij bekijkt - er is niet barebackpadderigs aan ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:26

JoycexEnya schreef:
Ze heeft wel een zweefmoment, mijn instructrice zegt dat ze geen sprong heeft, ik weet niet eens of ze nog tralop doet, niet meer gehoord van mijn instructrice.

Het liefst blijf ik boomloos rijden en laat eerst boomloospasservice laten komen of we misschien beter een ander boomloos zadel kunnen kopen of deze beter kunnen veranderen, dit nadat ze behandeld is door de osteopaat en tandarts.

Klink wat mij betreft rijtechnisch ook. :o

En om sprong te krijgen moet je van achteren naar voren rijden. Die van mij kan ook heerlijk van voren galopperen en dan van achteren draven, maar dat beteken dat ik er niet goed aan rij (en pony is eigenlijk liever lui dan moe is). ;)
Laatst bijgewerkt door Marcella op 22-12-16 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:26

@ Kwetal: Je denkt te negatief over de titel bbp ;) Net als bij alles heb je ook daar heel veel verschillen in.
Ook het oude herderszadel bestaande uit rollen stro, schapenvellen en leren riemen is niet meer dan een veredelde bbp ;) en ook die zien er behoorlijk 'massief' uit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:33

Ik denk niet negatief over de term Barebackpad, maar gezien de gebruikte materialen valt de Ghost zelfs niet onder de categorie van "massieve BBP"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:38

Hier op Bokt kunnen we alleen afgaan op wat jij schrijft. Als je dit beschrijft:

JoycexEnya schreef:
Toen had die het over het niet kunnen ondertreden van de achterhand. Waardoor paarden in 2 delen gaan lopen (vooral in galop, galopeerd ze vaak voor en achter draaft ze)

Dan beschrijf je de tralop. Dan komt de voorkant inderdaad omhoog (lijkt een zweefmoment) maar de achterhand blijft draven zonder een echt zweefmoment.
Dus of je bent het nu niet meer eens met wat je eerder schreef, of je paard gaat inderdaad in de tralop. Hoe dan ook is het niet gek dat een paard dat in de tralop loopt bij de osteopaat flink vast blijkt te zitten. Als de osteopaat denkt dat dit mogelijk veroorzaakt wordt door een slecht gebit en de tandarts kan helaas pas in januari komen, dan zou ik de training tot die tijd qua rijden op een laag pitje zetten, want als het door de tanden komt dat zet ze haar lichaam in tussentijd dus weer net zo hard vast.
Gelukkig is het al snel januari! :)