voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:21

Mooi dekje, zeker de kleuren, maar of het ook zo goed is voor boomloos weet ik niet, zitten geen inlages in of wel?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:05

Ok, wie heeft er een oplossing?
Ik blijf droge plekken houden op de rug. De foto's zijn van een paar weken geleden.
Ik heb de bezwete plekken extra door de war gemaakt zodat het goed zichtbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Ben stevig gebouwd en probeer zo veel mogelijk vanuit mijn bovenbenen te lichtrijden.
Ik rijd met een Barefoot Cheyenne maat 2 met vps en dubbele dikke vps-loze inlages.
Zo heb ik genoeg ruggengraatvrijheid (halstertouwtest).
Moet ik toch met gewoon de enkele simpele dunne vpsinlages?
Of nog andere oplossingen?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:11

crazyshar schreef:
haha oke dan ben ik dus genaaid aangezien die persoon zei dat dat echt het ideale was, ik heb een L liggen maar dat is van een oudere versie met te scherpe uiteinden die letterlijk in zijn rug/schoft priemen.
de nieuwe versie L barefoot zou wel goed zijn aangezien die uiteinden een stuk vlakker zijn, helaas ken ik verder niemand die met een boomloos rijd.
ik heb toen de zadelpasser kwam voor de inlages op maat te maken en het zadel helemaal op mijn paard af te stellen alle pommels gezien en op mijn paard zijn rug gehad.
* baalt flink*

ik wil hierbij mijn woordkeuze iets aanpassen, het "naai" gedeelte slaagt niet op de zadelpasser zelf maar op de situatie waar ik nu in verkeer. zadel passer heeft wel goed werk geleverd en gewaarschuwd voor de dingen die minder waren aan het zadel.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:15

Wie heeft er ervaring met deze inlages van FRA?
Gister gezien enz, maar ben benieuwd hoe de ervaringen zijn?

Afbeelding

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:16

Myrthe deze inlages zate standaart in mijn pad, ze zouden de druk in zijn geheel wel goed moeten verdelen, alleen als je hem met 2 vingers nijpt dan druk je in, maar als je met een platte hand drukt dan krijg je hem echt niet plat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:34

Nachtlampje schreef:
Ik blijf droge plekken houden op de rug. De foto's zijn van een paar weken geleden.
Ik heb de bezwete plekken extra door de war gemaakt zodat het goed zichtbaar is.

[]http://i45.tinypic.com/2iu6xqb.jpg[/img]

[]http://i46.tinypic.com/vx1kh.jpg[/img]

Ben stevig gebouwd en probeer zo veel mogelijk vanuit mijn bovenbenen te lichtrijden.
Ik rijd met een Barefoot Cheyenne maat 2 met vps en dubbele dikke vps-loze inlages.

Ik had het ook met mijn fjord zulke droge plekken uiteindelijk zadel verkocht en een ander zadel gekocht. Vond het namelijk niet een echt lekker idee en vond zelf iets knutselen ook geen goed plan. ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:44

crazyshar schreef:
Myrthe deze inlages zate standaart in mijn pad, ze zouden de druk in zijn geheel wel goed moeten verdelen, alleen als je hem met 2 vingers nijpt dan druk je in, maar als je met een platte hand drukt dan krijg je hem echt niet plat.

Klopt dat heb ik gister ook ervaren. Maar ik vraag me af wat het dan doet met puntdruk.. zal wel een kwestie van uitproberen zijn. Judy is altijd zo ontzettend nat onder haar dekje/zadel, "ademende" inlages zou wel fijn zijn!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:57

Marcella schreef:
Nachtlampje schreef:

[]http://i45.tinypic.com/2iu6xqb.jpg[/img]

[]http://i46.tinypic.com/vx1kh.jpg[/img]

Ik had het ook met mijn fjord zulke droge plekken uiteindelijk zadel verkocht en een ander zadel gekocht. Vond het namelijk niet een echt lekker idee en vond zelf iets knutselen ook geen goed plan. ;)

Mm dat is ook nog een idee. Heb alleen wel dat het zou móeten kunnen. Ik kreeg 'm op zijn 7e en hij is in de 3 jaar daarvoor ook altijd succesvol met een boomloos (torsion) gereden, heb t idee dat ik de perfecte inlages moet vinden oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:02

Over zulke grote droge plekken zou ik me persoonlijk totaal geen zorgen maken, wanneer je een droge plek krijgt door puntdruk dan heb je het over een klein plekje, over zo'n grote oppervlakte is het eerder gewoon drukverdeling dan puntdruk :P

Ik vind die rommelige haren langs de ruggengraat vanaf de schoft wel een beetje maf.

Liggen de inlages zover uit elkaar :?

VPS-loze inlages blijf ik overigens een hele verwarrende omschrijving vinden :o
Ik snap hem uiteindelijk wel, maar echt duidelijk is het niet en je kunt er natuurlijk op wachten dat mensen allerlei soorten inlages op die manier gaan benoemen :P

Je hebt van Barefoot de zachte inlages voor VPS zadels, de stevige (moosgummi) inlages zoals die vroeger gebruikt werden, Memory foam inlages (net nieuw in het assortiment) en dan de ook nieuwe Heavy Duty inlages.

De ademende FRA-inlages: vind ik zelf hele mooie dingen, super ademend +:)+

Nadeel vond ik wel dat het geheel uit een soort vislijn gemaakt lijkt te zijn, en op de uiteindes waar het materiaal geknipt of gesneden is, steken er van die scherpe haartjes uit. Die moet je wel goed verwijderen want anders heb je kans dat ze door je pad heen zo in de rug prikken :oo

En je moet ze regelmatig controleren want ik heb wel ervaringen gehoord dat ze na verloop van tijd platter worden. Dit materiaal schijnt overigens ook in de matrassenwereld gebruikt te worden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:26

pmarena schreef:
Over zulke grote droge plekken zou ik me persoonlijk totaal geen zorgen maken, wanneer je een droge plek krijgt door puntdruk dan heb je het over een klein plekje, over zo'n grote oppervlakte is het eerder gewoon drukverdeling dan puntdruk :P

Ik vind die rommelige haren langs de ruggengraat vanaf de schoft wel een beetje maf.

Liggen de inlages zover uit elkaar :?

VPS-loze inlages blijf ik overigens een hele verwarrende omschrijving vinden :o
Ik snap hem uiteindelijk wel, maar echt duidelijk is het niet en je kunt er natuurlijk op wachten dat mensen allerlei soorten inlages op die manier gaan benoemen :P

Je hebt van Barefoot de zachte inlages voor VPS zadels, de stevige (moosgummi) inlages zoals die vroeger gebruikt werden, Memory foam inlages (net nieuw in het assortiment) en dan de ook nieuwe Heavy Duty inlages.
.

Ik heb de haren expres rommelig gemaakt zodat het goed te zien is, volgens mij liggen ze daar juist iets dichter bij elkaar, t is daar bezweet..
En ik hoef me dus echt niet druk te maken *Phieuw*?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:58

Nou IK zou me dus niet druk maken...het kenmerk van een drukplek is dat het een vervelend klein plekje is :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:59

*komt na meelezen binnenvallen met een vraag*

Pmarena, kun jij een reden bedenken dat zulke plekken droog blijven?
Ik deel de mening dat het er niet echt drukplekkig uit vind zien. Maar ik begrijp niet waarom het dan droog is?..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:01

Tja bij de 1 blijven er plekken droog, bij de ander worden ze nat...zolang er geen hele rare kleine plekken zijn is er over het algemeen weinig aan de hand.

En bij kleine droge of juist natte plekken vaak ook nog niet, soms komt er gewoon net ergens lucht bij, of juist niet....al met al zeggen zweetplekken eigenlijk niet zo heel veel.

Als je echt wilt weten hoe je zadel ligt en hoe je gewicht op het paard terechtkomt, dan is rijden met zo'n drukmeetdekje waarbij je kunt zien hoe de druk van het zadel op het dekje (de rug van het paard) komt, echt tijdens het rijden zelf, wat mij betreft eigenlijk de enige betrouwbare optie.

Je moet dan eigenlijk jouw rijden op film zien en daarnaast die zadeldrukmeting zien, zodat je bij het zien van een plek van hogere druk, direct de beelden er naast hebt waarop je ziet dat je zelf bvb. op dat moment aanspringt in galop en inknikt in je heup waardoor je rechter zitbeenknobbel veel extra druk geeft op dat preciese moment, dat soort dingen :P

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:48

Ik heb even een heel ander vraag...hoe kan ik zien of mijn tweedehands gekochte cheyenne nu wel of geen VPS heeft?
En zijn er mensen die ervaring hebben zowel met de cherokee als de london qua ligging en zit?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:55

Ik heb dezelfde vraag! Twijfel voor een nieuwe zadel tussen de London, Lexington (al denk ik die niet) en de Cherokee. Zoek vooral steun en (niet zo moeilijk bij BF) comfort in mijn zadel. En uiteraard een stabiele ligging op m'n paardje, ze is vrij lang op de rug.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:59

Om op jouw eerste vraag terug te komen Purkii, je kunt het herkennen aan het ritsje achterop de cantle. Zit er een rits? Dan heb je een zadel zonder vps.

Zonder vps:
Afbeelding

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:12

Ervaring qua ligging of zit, is wel heel persoonlijk naar ruiter en paard, Beide zadels hebben dezelfde zit opbouw, enkel de Cherokee is wat meer naar voor gebouwd (richting vzh zadel) waardoor je lekker met wat kortere beugels kunt zitten. De London is wat meer als dressuurzadel gebouwd (langere, rechte zweetflappen) waardoor deze meer voor de 'rechtere' been is gemaakt. Persoonlijk vind ik de Londen iets meer close contact gevoel geven bij de zweetflappen.
Tevens voel je ook wel meer het verschil van ledersoort, Cherokee is nubuc leder en de London is gemaakt van soft leder. Beide zadels hebben de kniewrongen onder het blad zitten.

Misschien een idee om te testen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:14

klopt het wel dat cherokee het korste barefoot zadel is?
of is dat de london...?
(op www.fijnzadel.nl wordt aangegeven de cherokee 49 cm in maatje 1...maar hij lijkt veel langer..)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:26

tja, op de lijst staat het 1 cm korter dan de London, het is en blijft natuurlijk wel handwerk en soms is het wel even groot of zelfs een London kleiner. De Cherokee oogt groter omdat de zweetflappen groter zijn, het is wat grover gemaakt dan de London.
Op een fijn, kort paardje kan het wat grof lijken, meer zadel dan paard.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:13

Ik ga sowieso de Cherokee testen binnenkort, alleen jammer dat ik nergens een testzadel London maat 1 kan krijgen. Misschien dan de maat 2 maar eens testen, mijn paard heeft heel wat body dus dat moet makkelijk gaan.

Bedankt voor de ervaringen!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:00

maat 1 of 2 heeft niet veel met het paard te maken (enkel dat maat 2 te groot kan zijn als het paardje klein/kort is) maar dit heeft met de ruiter te maken, kledingmaat. tot maat 40 = maat 1 en vanaf is maat 2.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:01

jup, maar als je maat 1 niet kan vinden als testzadel, zul je met maat 2 moeten testen of je er zelf wta mee kan kwa zitten etc

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:23

Als maat 2 te groot is vind ik dat je het niet echt goed kan testen, je zit zo ruim dat je het model (voor ruiter dan wel) niet echt lekker voelt, wrongen te ver weg en je zit niet 'in' het kuipje zeg maar.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:40

Nog even een vraag aan de kenners :)
Ik overweeg mijn Barrydale te wisselen voor een Cheyenne (Barrydale te groot voor op de pony, en wil liever voor mezelf iets meer veelzijdigheidsgericht aangezien ik niet met heel lange beugels rij...). Nu heb ik een VPS-loze Cheyenne op het oog. Ik heb nog dikke inlages liggen (moosgummi?).
Volstaat dit op het 'gebrek' aan VPS op te vangen? Of was VPS echt een noodzakelijke wijziging van het ontwerp?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:02

De zadels waren op zich prima zonder VPS, er zijn zelfs mensen die liever een Barefoot zonder dan met VPS willen :)

Maar het VPS is wel een flinke "upgrade" geweest voor de drukverdeling. Het is wel wat meer dan alleen een Moosgummi inlage.

Zie ook m'n website, het menu rechts onder daar staan Veelgestelde Vragen en daar zie je ook een uitleg over wat VPS is.

Zou je bvb. Heavy Duty inlages onder een ouder model Barefoot leggen dan kom je al wat meer in de buurt van een soort VPS-light versie zeg maar :)