Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:Hoi
Ik rij op stal een zwarte merrie die nog bespiering mist. Dus ik dacht waarom niet eens boomloos proberen aangezien het andere zadel (wintec) op haar schoft drukte.
Nou had ik de ghost quilty geleend van mijn kennis.
En raad eens? Merrie accepteerde het zadel niet. Na twee x bokken lag ik in het zand.
Wel weer opgestapt maar was duidelijk dat ze niet tevreden was met dit zadel.
Kan het dat een paard zo erg kan reageren op een boomloos zadel?
Les erna met een ander zadel gereden die wel meer schoftvrijheid gaf en daar reed ze fijner onder.
Toch wil ik liever een.boomloos halen voor haar nu ik haar lease.
Tips?
xyzutu2 schreef:Als je paard zo weinig bespiering heeft (is dit ook de draver met al die gezondheids- en rug- en bewegingsproblemen waar je eerder over schreef?) dan is niet rijden waarschijnlijk stap 1; eerst alle bespiering erop krijg door middel van goede voeding en grondwerk, en pas als het paard de spieren heeft om jou te dragen er op gaan zitten.
Ik zou daar dus mee beginnen en zeker niet verder gaan experimenteren met boom(loze) zadels als het paard nog geen rug heeft om die op te leggen.
Art_Ificious schreef:xyzutu2 schreef:Als je paard zo weinig bespiering heeft (is dit ook de draver met al die gezondheids- en rug- en bewegingsproblemen waar je eerder over schreef?) dan is niet rijden waarschijnlijk stap 1; eerst alle bespiering erop krijg door middel van goede voeding en grondwerk, en pas als het paard de spieren heeft om jou te dragen er op gaan zitten.
Ik zou daar dus mee beginnen en zeker niet verder gaan experimenteren met boom(loze) zadels als het paard nog geen rug heeft om die op te leggen.
Is idd die draver.
Maar inmiddels is ze al wat meer bijgekomen. Voorheen zag je goed de schouderbladen, ribben en heupbenen. Nu zie ik duidelijk verbetering. Ze is ook minder zuur
Art_Ificious schreef:xyzutu2 schreef:Als je paard zo weinig bespiering heeft (is dit ook de draver met al die gezondheids- en rug- en bewegingsproblemen waar je eerder over schreef?) dan is niet rijden waarschijnlijk stap 1; eerst alle bespiering erop krijg door middel van goede voeding en grondwerk, en pas als het paard de spieren heeft om jou te dragen er op gaan zitten.
Is idd die draver.
Maar inmiddels is ze al wat meer bijgekomen. Voorheen zag je goed de schouderbladen, ribben en heupbenen. Nu zie ik duidelijk verbetering. Ze is ook minder zuur
DubbelDun schreef:Ik zou dit paard eerst wat meer op gewicht zien te krijgen voordat je er dingen van gaat vragen c.q. belasten. Hooguit lekker een stuk wandelen een paar keer in de week.
Verder zou er hier voorlopig geen zadel op komen laat staan een ruiter.
Maartje1990 schreef:Lekker laten gaan. Art_oficious heb ik in dit topic en in topics van haarzelf al constant alle adviezen in de wind zien slaan. En ze leert er steeds niets van. Eerst die veels te smalle/schriele en onvolgroeide NF waar ze op stapte en iedereen zei dat ze dit niet moest doen. Nu dit beestje.... Jammer... Sorry voor het off-topic maat bespaar je de moeite
Fortitude schreef:Maartje1990 schreef:Lekker laten gaan. Art_oficious heb ik in dit topic en in topics van haarzelf al constant alle adviezen in de wind zien slaan. En ze leert er steeds niets van. Eerst die veels te smalle/schriele en onvolgroeide NF waar ze op stapte en iedereen zei dat ze dit niet moest doen. Nu dit beestje.... Jammer... Sorry voor het off-topic maat bespaar je de moeite
Dat ja. Gelukkig heeft Harley nu een nieuw huisje.
JoycexEnya schreef:Hoi allemaal
Ik kom even binnenvallen.
We hadden dinsdag op stal een checkdag, met een zadelpasser, hoefsmid, osteopaat, tandarts, dierenartsen trainingsadvies.
Ik kwam pas na half 5 dus meeste waren al weg.
Maar goed als eerst was de zadelpasser ik zei dat ik een boomlooszadel had en of die daar wat mee kon, hij zij dat die er wat mee kon, dus ik hem gepakt en op Enya gelegd.
Hij begon gelijk dat boomloos niet boomloos is, door de pommel (dat is dus de boom van het zadel) en dat klopt lijkt mij, omdat de pommel moet passen.
Daarna begon die over de beugelophanging en dat je moet lichtrijden vanuit de binnenkant van je bovenbeen, ander druk je op de rug.
Toen had die het over het niet kunnen ondertreden van de achterhand. Waardoor paarden in 2 delen gaan lopen (vooral in galop, galopeerd ze vaak voor en achter draaft ze), en dat paarden eerst rennen en dan aangaloperen (dit doet Enya ook)
Dus ik ben aan het denken om een boomzadel aan te schaffen ipv boomloos verder te gaan, of zie ik het helemaal verkeerd. Mijn plan is om endurance te rijden en als ik dit hoor is het zo slecht voor de rug.
Is het wetenschappelijk bewezen dat boomloos beter is dan boom?
Of past boomloos niet bij Enya.
En kan je boomloos rijden met endurance, als ik het zo lees nee.
Ben wel benieuwd naar jullie antwoorden, voor ik een boomzadel aanschaf terwijl het niet nodig is. Maar zoals ik er nu in sta dan koop ik liever een goed passend boomzadel