[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:47

Hoi
Ik rij op stal een zwarte merrie die nog bespiering mist. Dus ik dacht waarom niet eens boomloos proberen aangezien het andere zadel (wintec) op haar schoft drukte.
Nou had ik de ghost quilty geleend van mijn kennis.
En raad eens? Merrie accepteerde het zadel niet. Na twee x bokken lag ik in het zand.
Wel weer opgestapt maar was duidelijk dat ze niet tevreden was met dit zadel.

Kan het dat een paard zo erg kan reageren op een boomloos zadel?

Les erna met een ander zadel gereden die wel meer schoftvrijheid gaf en daar reed ze fijner onder.
Toch wil ik liever een.boomloos halen voor haar nu ik haar lease.

Tips?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:00

Niet elk zadel is voor elk paard geschikt. Ik had ooit een hele mooie barefoot, waar ik heel blij mee was. Maar mijn paarden niet, helaas. En tja, toen had ikmzelf wel pech gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:03

Als je paard zo weinig bespiering heeft (is dit ook de draver met al die gezondheids- en rug- en bewegingsproblemen waar je eerder over schreef?) dan is niet rijden waarschijnlijk stap 1; eerst alle bespiering erop krijg door middel van goede voeding en grondwerk, en pas als het paard de spieren heeft om jou te dragen er op gaan zitten.
Ik zou daar dus mee beginnen en zeker niet verder gaan experimenteren met boom(loze) zadels als het paard nog geen rug heeft om die op te leggen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:06

Art_Ificious schreef:
Hoi
Ik rij op stal een zwarte merrie die nog bespiering mist. Dus ik dacht waarom niet eens boomloos proberen aangezien het andere zadel (wintec) op haar schoft drukte.
Nou had ik de ghost quilty geleend van mijn kennis.
En raad eens? Merrie accepteerde het zadel niet. Na twee x bokken lag ik in het zand.
Wel weer opgestapt maar was duidelijk dat ze niet tevreden was met dit zadel.

Kan het dat een paard zo erg kan reageren op een boomloos zadel?

Les erna met een ander zadel gereden die wel meer schoftvrijheid gaf en daar reed ze fijner onder.
Toch wil ik liever een.boomloos halen voor haar nu ik haar lease.

Tips?

Kan dit niet komen omdat het vorige zadel niet paste?
Dat ze nog gevoelige plekken over heeft?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:07

xyzutu2 schreef:
Als je paard zo weinig bespiering heeft (is dit ook de draver met al die gezondheids- en rug- en bewegingsproblemen waar je eerder over schreef?) dan is niet rijden waarschijnlijk stap 1; eerst alle bespiering erop krijg door middel van goede voeding en grondwerk, en pas als het paard de spieren heeft om jou te dragen er op gaan zitten.
Ik zou daar dus mee beginnen en zeker niet verder gaan experimenteren met boom(loze) zadels als het paard nog geen rug heeft om die op te leggen.

Is idd die draver.
Maar inmiddels is ze al wat meer bijgekomen. Voorheen zag je goed de schouderbladen, ribben en heupbenen. Nu zie ik duidelijk verbetering. Ze is ook minder zuur

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:08

Art_Ificious schreef:
xyzutu2 schreef:

Is idd die draver.
Maar inmiddels is ze al wat meer bijgekomen. Voorheen zag je goed de schouderbladen, ribben en heupbenen. Nu zie ik duidelijk verbetering. Ze is ook minder zuur

Misschien kan je die rugfoto plaatsen die je mij stuurde?
Ik denk dat hier wel wat mensen zitten met ervaring en verstand daarvan :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:13

Art_Ificious schreef:
xyzutu2 schreef:

Is idd die draver.

Als het die draver is uit je andere topic dan zou ik er helemaal geen zadel op leggen. Verschrikkelijke rug en er zit echt medisch iets niet goed in dat paard als ik al jou verhalen lees :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:14

Fijn dat ze al is opgeknapt, want zoals ze was kon je er echt niet op rijden. Hopelijk is dat ook niet gebeurd. Een rugfoto van hoe het nu is is dan inderdaad handig.
De Ghost is trouwens niet voor elk paard een oplossing, net als de Barefoot die ook niet iedereen past. [***] paste beide niet en paste wel een Trekker. Boomloze zadels zijn helaas geen wondermiddel. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:22

Zo is ze nu
Afbeelding

Zo was ze eerst.
Afbeelding

Ik ga sowieso met longeertraining ook aan de slag lekker veel lang en laag laten lopen. En ik ga een osteo erbij halen ook.

Xyzutu2 is een manegepaard dus ze is sowieso wel max 2x per week bereden geweest in tussentijd. Ben blij dat ik haar nu lease zodat ik haar goed kan.verzorgen.

Edit ik kan morgen nog betere foto's maken van hoe ze nu is. Deze is in de stal.

Oja haar lief hoofdje. Ze kijkt ook vrolijker/vriendelijker nu.

Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:26

Eerlijk gezegd zie ik geen verschil op de foto's. Als je naar de bovenkant van haar achterhand kijkt heeft ze nog steeds dezelfde puntbotten en dezelfde holte tussen staart en heupbeen waar een bolling moet zitten. Op de foto van nu is die holling zelfs nog dieper, waarschijnlijk omdat ze toen nog op de wei stond en nu niet meer.
Het kan best zijn dat je minder goed de ribben ziet en dat is natuurlijk positief, maar dat zeg alleen iets over de vettoestand van het paard; waar jij als ruiter op zit zijn de spieren op de bovenlijn, en die heeft dit paard nauwelijks (nog even los van het bocheltje in de lendenen en het feit dat ze daar op de bovenste foto ook zwellingen naast lijkt te hebben - dat zijn dus geen 'goede spieren' maar slechte spieren).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:30

Ik maak morgen even een.goede foto. Heb deze ook wat verlicht op de gsm want was echt donker.
Morgen kan ik overdag gaan ook.

Ze stond op die onderste op de wei maar staat amper gras op (kijk maar onder haar buik dat is zand)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:35

Met lekker lang laag en rond longeren ga je het niet alleen redden (krijgen ze hoofdzakelijk alleen maar conditie van). Overgangen, tempo wisselingen en zorgen dat paard actief van achteren naar voren loopt.

Paard kan dan het beste wat korter lopen en laag, maar ook dat er op de goede manier gewerkt word aan tempo wisselingen en overgangen. Dit is eigenlijk als je het goed doe zelfs nog zwaarder voor een paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:38

Ik zou dit paard eerst wat meer op gewicht zien te krijgen voordat je er dingen van gaat vragen c.q. belasten. Hooguit lekker een stuk wandelen een paar keer in de week.
Verder zou er hier voorlopig geen zadel op komen laat staan een ruiter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:06

DubbelDun schreef:
Ik zou dit paard eerst wat meer op gewicht zien te krijgen voordat je er dingen van gaat vragen c.q. belasten. Hooguit lekker een stuk wandelen een paar keer in de week.
Verder zou er hier voorlopig geen zadel op komen laat staan een ruiter.

Aan het gewicht wordt gewerkt. Ze krijgt al extra voer bij. Daarom is ze ook al op korte tijd wat bijgekomen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:11

Ik onderschrijf al het bovenstaande - niet op gaan zitten....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:46

Lekker laten gaan. Art_oficious heb ik in dit topic en in topics van haarzelf al constant alle adviezen in de wind zien slaan. En ze leert er steeds niets van. Eerst die veels te smalle/schriele en onvolgroeide NF waar ze op stapte en iedereen zei dat ze dit niet moest doen. Nu dit beestje.... Jammer... Sorry voor het off-topic maat bespaar je de moeite

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:06

Is er serieus nog op dat magere manege paard gereden? 2x per week.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:11

Maartje1990 schreef:
Lekker laten gaan. Art_oficious heb ik in dit topic en in topics van haarzelf al constant alle adviezen in de wind zien slaan. En ze leert er steeds niets van. Eerst die veels te smalle/schriele en onvolgroeide NF waar ze op stapte en iedereen zei dat ze dit niet moest doen. Nu dit beestje.... Jammer... Sorry voor het off-topic maat bespaar je de moeite

Dat ja. Gelukkig heeft Harley nu een nieuw huisje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:22

Fortitude schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat ja. Gelukkig heeft Harley nu een nieuw huisje.

Ligt er net aan hoe je die gelukkig wil interpreteren. Hij wordt nu veel meer bereden dan ik met hem deed. Door een persoon die zelfs groter dan mij is.

Ma bon als ik da geweten had, was ik niet tot de verkoop overgegaan bij die persoon.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:33

Hoi allemaal

Ik kom even binnenvallen.

We hadden dinsdag op stal een checkdag, met een zadelpasser, hoefsmid, osteopaat, tandarts, dierenartsen trainingsadvies.
Ik kwam pas na half 5 dus meeste waren al weg.
Maar goed als eerst was de zadelpasser ik zei dat ik een boomlooszadel had en of die daar wat mee kon, hij zij dat die er wat mee kon, dus ik hem gepakt en op Enya gelegd.

Hij begon gelijk dat boomloos niet boomloos is, door de pommel (dat is dus de boom van het zadel) en dat klopt lijkt mij, omdat de pommel moet passen.

Daarna begon die over de beugelophanging en dat je moet lichtrijden vanuit de binnenkant van je bovenbeen, ander druk je op de rug.

Toen had die het over het niet kunnen ondertreden van de achterhand. Waardoor paarden in 2 delen gaan lopen (vooral in galop, galopeerd ze vaak voor en achter draaft ze), en dat paarden eerst rennen en dan aangaloperen (dit doet Enya ook)

Dus ik ben aan het denken om een boomzadel aan te schaffen ipv boomloos verder te gaan, of zie ik het helemaal verkeerd. Mijn plan is om endurance te rijden en als ik dit hoor is het zo slecht voor de rug.

Is het wetenschappelijk bewezen dat boomloos beter is dan boom?
Of past boomloos niet bij Enya.
En kan je boomloos rijden met endurance, als ik het zo lees nee.

Ben wel benieuwd naar jullie antwoorden, voor ik een boomzadel aanschaf terwijl het niet nodig is. Maar zoals ik er nu in sta dan koop ik liever een goed passend boomzadel

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:35

Had jullie betere fotos beloofd.
Afbeelding
Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:49

JoycexEnya: ik ken geen enkele zadelpasser die staat te juichen bij boomloos. Ze hebben er te weinig tot geen kennis van en daardoor kunnen ze je er ook niet in adviseren. Als ik het zo lees is jouw rijtechnische probleem echter wel iets om naar te kijken. Niet elk boomloos zadel is geschikt voor jouw paard, net zoals ook niet elk boomzadel geschikt is. Ik zou dan ook niet in eerste instantie endurance gaan trainen met het zadel dat je nu hebt (imo ook zinloos omdat je de basis, de gangen van je paard niet onder controle hebt en endurance is niet zomaar even een beetje buitenhobbelen maar heel gericht en schematisch trainen) Als je boomloos wilt blijven rijden zou ik snel een boomloos zadel passervice of een zadelpasser speciaal voor boomloze zadels langsvragen om je advies te geven.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:51

Een vreemd verhaal van de zadelmaker... Een pommel is geen boom, dit is een boom:
Afbeelding

Als je de pommel door zou willen trekken naar een boomzadel zou het gelijkstaan aan het kopijzer, het voorste stukje en het deel wat bij bijvoorbeeld de wintec zadels verwisselbaar is.

Het stuk over lichtrijden klopt, maar dat gaat op voor elk zadel, als je naar de foto van de boom kijkt kun je je voorstellen dat als een ruiter zich op dat zadel ophijst met de beugels dat ook problemen geeft.

Dat je paard zijn lijf niet goed gebruikt heeft niet perse te maken met een zadel en kan vele oorzaken hebben (scheefheid bijvoorbeeld). Het kan natuurlijk wel zo zijn dat jou paard, jij zelf en jou huidige boomloze zadel geen perfecte combinatie zijn. Maar ik ben er zelf van overtuigd dat met het huidige ruime aanbod aan boomloze zadels het mogelijk is voor elk paard en elke ruiter een geschikt boomloos zadel te vinden. De zoektocht zal bij de één langer duren dan bij de andere en kritisch zijn blijft altijd belangrijk maar een boomzadel is echt niet zaligmakend. Dat de zadelmaker het wel zo presenteert is logisch want dat is zijn brood.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:52

Art_Ificious schreef:
Had jullie betere fotos beloofd.
[ [url=m/LM4vUF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ir6lRa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie nog steeds een heel erg onbespierd paard, met een beetje meer vet op de ribben maar dat is het dan ook.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:53

JoycexEnya schreef:
Hoi allemaal

Ik kom even binnenvallen.

We hadden dinsdag op stal een checkdag, met een zadelpasser, hoefsmid, osteopaat, tandarts, dierenartsen trainingsadvies.
Ik kwam pas na half 5 dus meeste waren al weg.
Maar goed als eerst was de zadelpasser ik zei dat ik een boomlooszadel had en of die daar wat mee kon, hij zij dat die er wat mee kon, dus ik hem gepakt en op Enya gelegd.

Hij begon gelijk dat boomloos niet boomloos is, door de pommel (dat is dus de boom van het zadel) en dat klopt lijkt mij, omdat de pommel moet passen.

Daarna begon die over de beugelophanging en dat je moet lichtrijden vanuit de binnenkant van je bovenbeen, ander druk je op de rug.

Toen had die het over het niet kunnen ondertreden van de achterhand. Waardoor paarden in 2 delen gaan lopen (vooral in galop, galopeerd ze vaak voor en achter draaft ze), en dat paarden eerst rennen en dan aangaloperen (dit doet Enya ook)

Dus ik ben aan het denken om een boomzadel aan te schaffen ipv boomloos verder te gaan, of zie ik het helemaal verkeerd. Mijn plan is om endurance te rijden en als ik dit hoor is het zo slecht voor de rug.

Is het wetenschappelijk bewezen dat boomloos beter is dan boom?
Of past boomloos niet bij Enya.
En kan je boomloos rijden met endurance, als ik het zo lees nee.

Ben wel benieuwd naar jullie antwoorden, voor ik een boomzadel aanschaf terwijl het niet nodig is. Maar zoals ik er nu in sta dan koop ik liever een goed passend boomzadel

Ik rij lange afstanden met een Ghost (boomloos dus). Ik doe geen wedstrijden, dus officieel mag ik niet zeggen, dat ik endurance rij. Maar het lijkt er natuurlijk erg veel op. Doe nu wel tot 30 km en na 40 km vind ik get zelf ook mooi geweest. Caj is net weer helemaal gecheckt en helemaal goed gekeurd.

Om de (slechte) galop meteen aan het zadel te wijten, vind ik wat kort door de bocht. Er zijn veel redenen waarom de galop niet altijd even lekker gaat: nog geen goede (horizontale en verticale) balans, te weinig getrainde achterhand om meteen in galop aan te springen, (blinde) darmproblemen, problemen in het bekken/heiligbeen. En er zullen nog wel meer dingen zijn die je kan verzinnen, die dat kunnen verklaren. Een fjord (en andere koudbloeden/trekpaarden) lopen vaker wat meer op de voorhand. Daar moet je dus extra op trainen om de achterkant sterker en soepeler te krijgen. En dan springen ze niet in galop, maar vallen in galop.

In echt lange afstanden weet ik nuemand met boomloos. Maar ik zie je met je fjord geen 160 km doen. Dus ik zou, vóór je meteen op zadeljacht gaat, je paard eens grondig laten nakijken en een goede trainer (klassieke dressuur?) erbij halen, om er eens naar te kijken.