[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:19

Buitenzinnig schreef:
Op die manier, logisch, haha ;) Niet helemaal wakker :p

Nog niet??? ;)

Buitenzinnig

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:21

Moe van werken ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:38

:(:)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:37

Even een vraagje - als dressuurruiter :D -: zou het mogelijk zijn om een Ghost echt op een dressuurzadel te laten lijken? Bijvoorbeeld glad leer, wat langere wrongen en de zit nog wat 'vloeiender'? Hoewel dat laatste misschien heel lastig wordt in verband met het kussen systeem (dat is namelijk juist zo fijn!).

Vind ze zoals ze nu zijn ook mooi (hij wordt gebruikt steeds mooier <3 ), maar stiekem zou ik een look-a-like dressuurzadel wel heel leuk vinden :) .

Afbeelding

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:42

O die is mooi, ik ben vandaag ook gaan kijken naar een ghost, zoveel mogelijkheden! Dinsdag ga ik een testmodel halen voor 1 week.als hij meevalt wil ik wel een western look model uitkiezen.
Er zou iemand 1 hebben met een western ophanging voor de singel, zit die hier ook op bokt?
Ik twijfel om fenders te nemen, wil in elk geval mijn westernpad en singel verder gebruiken. Ik heb een 5* roundskirt pad speciaal voor boomloze zadels en alpaca koordsingel waar ik erg aan gehecht ben.

Is er iemand met een westernmodelletje hier?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:58

Ja, die zit ook op Bokt - er is er maar 1 van gemaakt, wat nu gemaakt wordt is anders dan wat zij heeft. Maar Ghost heeft niets met een knop - wel roundskirt-achtig en fenders die je over beugelriemen schuift.

Voor dressuur zou ik geen langere wrongen doen, dat is er wel, op een ander model en dat zit mateloos in de weg. In glad leer is hij ook te krijgen, geen punt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:13

WubWub heeft toch het Western singel systeem?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:16

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen Barefoot en ghost? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:25

Ik vind de nieuwe Ghost met lange zweetbladen en wrongen eigenlijk al absoluut niet misstaan als dressuurzadel hoor :)

Lorette: jeetje, het is toch wel een behoorlijk ander zadel hoor :j

Even grofweg gezegd is de Barefoot een zadel met een verwisselbare pommel die het zadel constant de mate van schoftvrijheid geeft die je zelf bepaald door de maat pommel die je er in doet.
De Ghost heeft een flexibele pommel.

Barefoot heeft geïntegreerde dunne zadelkussentjes met een extra drukverdelend laagjes VPS systeem, Ghost heeft verplaatsbare kussentjes.

Beide modellen zijn er in principe op gemaakt om te gebruiken met een pad met inlages, je kan spelen met de inlages in de pad om het geheel goed op het paard te laten passen.

Boomloze / flexibele zadels die bestaan uit een combinatie van zadel + pad met inlages zijn over het algemeen een stuk makkelijker qua pasvorm en flexibiliteit dan zadels met dikke kussens er onder, die dus niet de kussens deels als inlages in de pad hebben.

De Ghost heeft 2 stijgbeugelposities (toch?) en bij Barefoot kan je de beugelophaning in zijn geheel verplaatsen.

Dat zijn zo even wat van de belangrijkste verschillen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:43

Ik heb even de tekst van de site afgeplukt - in het Engels. (schande dat het er nog steeds niet in het NL op staat, foei Don 8)7 )
Citaat:
•The Ghost has more of a “twist” to the seat than other treeless saddles which means you feel less wide at the hips.
•It has a very close contact feel.
•It allows you to sit in the correct position without force.
•There is enough protection for the horse
•The panels can be adjusted and also filled with different or extra material.
•The thigh rolls offer support and rider security without getting in the way.
•The girth straps are adaptable in position and make the saddle very stable.
•It is light weight (4 – 4.5 kilo’s)
•There are no hard parts, the saddle is very flexible and adapts to the shape of the horse.
•Two positions for stirrups
•NO girth or stirrup-strap going over the spine like in many other popular treeless saddles!
•The seats are interchangeable to any style you like as long as it is the same size.
•A choice of materials including Leather, Nubuck, Oiled Nubuck, wool and Synthetic materials are available
•Available in three sizes, Standard, Piccolo and Bambini

Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om voor een bepaald type zadel te kiezen ;)
De kussens van de Ghost zijn overigens niet heel dik en plat aan de onderkant - vandaar ook dat een pad voor boomloos met inlagen aan te bevelen is. Bij Ghost hoef je niet in de war te zitten dat je pommel net niet past. En de beugelriemen lopen niet over de wervelkolom met een reden - wat niet wil zeggen dat die van Barefoot slecht is! Want bij Ghost ben je dan wel weer beperkter in de positie van die beugelriemen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:50

Hoe zit de beugelophanging bij de Ghost dan van binnen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:51

mindful schreef:
O die is mooi, ik ben vandaag ook gaan kijken naar een ghost, zoveel mogelijkheden! Dinsdag ga ik een testmodel halen voor 1 week.als hij meevalt wil ik wel een western look model uitkiezen.
Er zou iemand 1 hebben met een western ophanging voor de singel, zit die hier ook op bokt?
Ik twijfel om fenders te nemen, wil in elk geval mijn westernpad en singel verder gebruiken. Ik heb een 5* roundskirt pad speciaal voor boomloze zadels en alpaca koordsingel waar ik erg aan gehecht ben.

Yes, ik ben de enige echte die een western systeempje heeft, nu met dressuur seat maar toch :')

Systeem:
Afbeelding

Met fenders (dit was de vorige met dressuursingel, maar even voor het beeld met fenders):
Afbeelding

Het is echt super fijn in gebruik en ziet er ook fijn uit met fenders er bij en wat leuke strings, veertjes of whatever... leuk joh gewoon je zadel wat pimpen en je hebt zo een western modelletje (minus knop).

Qua knop heb ik het al eerder gezegd, als je héél handig bent DENK ik dat je prima een gaatje kan boren en deze er op kan zetten. Moet je wel iets in je pommel maken waar je de knop op kan schroeven...
http://goedhard.com/index.php?item=west ... 85&lang=nl

Ik weet nog bij mijn podiumzadel vroeger dat er iets van schroefdraad onder de knop zat dus dan moet je iets van een moertje in de pommel zetten voor de bevestiging. Maar goed, zoals gezegd, voor de hele handige harry's onder ons die niet zonder knop kunnen zou dit wellicht een optie zijn. Het is dan wel geen functionele knop, daar is de pommel simpelweg te flexibel voor, maar voor de looks lijkt het me wel mogelijk. :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:06

Bedankt voor je verduidelijking WubWub +:)+
Je hebt in een pommel van Ghost geen houvast - het staat uit leer en stevig kunststof, maar allemaal dun, dus je kunt er niets in boren, lijkt mij :?

Bianca - die bevestiging zit in het hele - versterkte - driehoekje vast van de basis, het loopt niet dóór over de rug met een band. Die basis is van onder andere carbon en een soort Kevlar en daar overheen zit het zachte stukje klittenband waar de zitting op vast plakt. Dus je gewicht wordt over de hele zit verspreid en opgevangen door de kussens.
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:12

mindful schreef:

Wahaha ik heb van Wubwub ondertussen al uitgebreid antwoord gekregen. Scheelt mij werk, moet ik dat niet meer doorspelen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:14

@Kwetal, Nou het schroefdraadje van de westernknop is ook niet heel erg lang dus technisch gezien zou het mogelijk optioneel plausibel zijn :')
Maar... ikzelf zou het niet doen, want ik ben meer van de praktische zaken en een knop op een ghost heeft geen enkel praktisch nut, puur wat extra looks. :o
Daarnaast zou ik bang zijn mijn zadel naar de filistijnen te helpen en dat zou zonde zijn. Stem er vooralsnog voor dat ze bij Ghost gewoon de optie 'knop' toevoegen al is het maar voor de klanten die een western look voor hun zadel willen. Met nadruk op look, geen functionaliteit. :o

Hoe heeft Ghost het systeem nu gemaakt trouwens? Ben niet nieuwsgierig hoor :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-15 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:15

@Jokari, haha maar de PB naar jou was uitgebreider :')

Oh en als antwoord op de pb, die foto zal ik morgen ff maken! :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:25

WubWub, het zijn Italianen - laagjes, heel veel laagjes - het is een Lasagna-zadel ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:27

jokari schreef:
mindful schreef:

Wahaha ik heb van Wubwub ondertussen al uitgebreid antwoord gekregen. Scheelt mij werk, moet ik dat niet meer doorspelen. _O-

hahaha, Jokari, dat is lang geleden! Ben echt al voor 80% verkocht en weet al helemaal wat ik zou willen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:29

O bedoel je het zo met die beugelophanging :)

Ach zoveel verschil vind ik dat eigenlijk niet t.o.v. de Barefoot, daar komt ook geen druk van stijgbeugels op de ruggengraat, de ruggengraat wordt immers vrijgehouden door het VPS en de pad met inlages :)

Uiteindelijk komt de druk van beugels en singel toch ergens op de inlages van de pads terecht :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:31

die van Raya00, de ghost piccolo roma <3
ik krijg de foto er niet op :P

Is wel mooi die metalen westernknop maar ik denk dat ik het zonder ga doen :7

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:45

Bedankt voor de duidelijke uitleg! In mijn beleving zit er dan eigenlijk nog niet heel veel verschil in, maar ik ben een echte leek op zadel gebied. :o

Ze willen uiteindelijk hetzelfde bereiken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:08

Het grootste verschil is dat je op een Ghost smaller zit - wanneer dat voor jou belangrijk is.... en de zweetbladen liggen los van het paardenlijf - dus er hindert niet veel.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:12

Buitenzinnig schreef:
Zoiets?
[ Afbeelding ]

Ieder zijn smaak, ik vind het wel wat hebben ook :)
(je kunt ook een losse zitting met wol bestellen hoor, scheelt weer een heel zadel uitgave, en er is nog steeds een witte losse zitting te koop....)

Dit vind ik een mooi zadeltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:22

Kwetal schreef:
WubWub, het zijn Italianen - laagjes, heel veel laagjes - het is een Lasagna-zadel ;)

Haha nou ik bedoelde eigenlijk puur en alleen het western singel systeem. Dat hebben ze nu verandert zei je?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:37

Hoe noemt jouw model 2005?

Ja Bonjoy het wordt er niet makkelijker op, ik ben al drie keer van idee veranderd :7

@ wubwub, het zadel op je fjord, welke stijgbeugelriemen en beugels heb je daar aan hangen? Bedankt voor de foto's trouwens :)

Ik twijfel tss westernbeugels of veiligheidsbeugels, die zijn ook leuk.