Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:35

Haf_woezel:

De keelriem drukt nergens gelukkig omdat hij los onderaan hangt, het doet ook niks af aan het anatomische. Er overheen kan dus niet omdat als hij de hals afbuigt de keelriem wat ‘omhoog’ duwt waardoor die weer achter het kopstuk schuift. Zodra het hoofdstel wordt goedgekeurd gaat de keelriem er ook definitief af. Die zit er dus alleen ook om met wedstrijd.

De neusriem zit tevens ook aan het bakstuk vast. Als je de teugel aanneemt wordt er dus wat druk van het bit ook op de hogere neus uitgevoerd. Wat dus ook voor drukverdeling zorgt. Mijn paard is zeer stil in de aanleuning daardoor met dit hoofdstel.

Je kunt met dit hoofdstel ook niks verbloemen en dat vind ik ook het mooie ervan.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:26

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:14

Dankjewel voor het delen. Ik zie er 2 die ik wel heel mooi vind.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:14

Iriscope schreef:
Eindelijk wat meer keus in anatomische hoofdstellen zonder sperriem :)
https://www.premierequine.co.uk/collections/bridles

Bestaan al een tijdje hoor :) heb ze ook al eens gedeeld.

Ik ben we benieuwd naar mensen die er een hebben en de ervaringen qua kwaliteit. Daar heb ik nog weinig van kunnen vinden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:22

Dan heb ik ze vast gemist... Ik ga er binnenkort een bestellen. Tegen de tijd dat het hier is aangekomen, zal ik mn ervaringen delen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:22

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Lingus en daar een keelriem aangemaakt zodat ik er mee mag starten. Voor mijn super gevoelige draak echt de oplossing. Nummer 2 is inmiddels onderweg voor mijn andere paard.
Keelriem zit nu onder het kopstuk zodat je het niet ziet.

[ [url=m/efpkYj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wanneer de keelriem nu onder het kopstuk zit, is het dan nog anatomisch te noemen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:37

Lukasje schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Lingus en daar een keelriem aangemaakt zodat ik er mee mag starten. Voor mijn super gevoelige draak echt de oplossing. Nummer 2 is inmiddels onderweg voor mijn andere paard.
Keelriem zit nu onder het kopstuk zodat je het niet ziet.

[ [url=m/efpkYj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wanneer de keelriem nu onder het kopstuk zit, is het dan nog anatomisch te noemen?

Voor die 10 minuten die een proefje duurt is dat vast te overzien :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:40

Heb die van première hier ook al zien voorbij komen ja, over getwijfeld omdat ze extra full hadden maar zag op de website zelf wisselende reacties over het leer dus niet gedaan

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:55

@ Lukasje de keelriem ligt gewoon plat aan de achterkant van het kopstuk en die hangt los en geeft dus nergens druk. En indd voor die 10 min in de proef…
Thuis hangt hij er niet aan. Overigens past de riem er mooi onder. Mijn paard is op het kopstuk overigens niet gevoelig of wat dan ook. Bij hem ging het dus echt om niks tolereren om de neus.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:38

Dat was ook mijn oplossing geweest hoor. Helaas gaat ooit starten aan onze neus voorbij maar anders had ik het ook zo opgelost.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:42

Volgens mij is er een nieuwe harnachementgids gepubliceerd. Alle riempjes toegestaan, maar het ontbreken ervan niet 8)7

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:31

Vraagje, ik loop atijd te prutsen met mijn hoofdstel en mijn staleigenaar zei vandaag dat mijn neusriem lager moet. Hij trok inderdaad het bit omhoog, maar ik twijfel of hij nu niet op het neusbotje duwt?Afbeelding
Afbeelding

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:34

Dit hoofdstel lijkt niet goed te passen bij jouw paard. De neusriem zit nu inderdaad te laag en als je hem omhoog doet ga je met het bit knooien. Dit krijg je niet passend denk ik. Ik vind de hoek van het bakstuk ook wel heel erg lang. Lijkt haast een maat te groot ofzo? Al betwijfel ik of kleiner wel zou passen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:35

Ik vind het prima zo. Zou wel even je bitriempje 1 gaatje aantrekken. Nu hangt het wel erg los en daardoor instabiel lijkt het. Er komt verder geen druk op die neus als je niet strak aansnoert. Heb hem liever wat lager op de neus hangen dan dat hij aan het bit trekt. Maar ik ben dan ook van de lagere neusriemen dan de rest hier

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:42

Ik vind de neusriem op deze manier ook te laag! Heb je een foto hoe het hoofdstel/bit zit als je hem toch één gaatje hoger doet?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:09

xVerax schreef:
Dit hoofdstel lijkt niet goed te passen bij jouw paard. De neusriem zit nu inderdaad te laag en als je hem omhoog doet ga je met het bit knooien. Dit krijg je niet passend denk ik. Ik vind de hoek van het bakstuk ook wel heel erg lang. Lijkt haast een maat te groot ofzo? Al betwijfel ik of kleiner wel zou passen.

Ik sluit me hierbij aan. Vind de pasvorm niet mooi bij je paard.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:53

xVerax schreef:

Een maat kleiner was echt te klein en kregen we niet goed dicht

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:55

Drico schreef:
Ik vind de neusriem op deze manier ook te laag! Heb je een foto hoe het hoofdstel/bit zit als je hem toch één gaatje hoger doet?

Ik heb het idee dat hij bij het bit het omhoog wordt geduwd door een gaat je hoger.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
enderdoggy schreef:
Drico schreef:

Ik heb het idee dat hij bij het bit het omhoog wordt geduwd door een gaat je hoger.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:57

Ik denk dat vooral de bitringen de boosdoener zijn, want op je oude foto's vind ik het hoofdstel een stuk beter zitten.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:11

stitchlover schreef:
Ik denk dat vooral de bitringen de boosdoener zijn, want op je oude foto's vind ik het hoofdstel een stuk beter zitten.
yep klopt inderdaad, alleen hij heeft ze wel echt nodig…

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:19

stitchlover schreef:

Dat denk ik ook inderdaad. Kun je het bit niet vervangen door een bus of d trens in hetzelfde model? Dan heb je geen bitringen meer nodig en is het probleem opgelost lijkt me.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:27

Ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe bit, ook bij een Micklem...nieuwe bit is veel fijner, maar nu duwt de neusriem het bit wat omhoog. Hij loopt heel fijn onder de Micklem en onder het bit verder, maar wil toch wel kijken of ik iets soortgelijks niet kan vinden maar dan met een lagere plaatsing van de neusriem.

Zat te kijken naar de Nirak, maar ben alleen bang dat die het probleem niet oplost. Pioneer had ik ook gezien, maar die heeft weer geen vast bakstuk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:29

Urbiezira schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe bit, ook bij een Micklem...nieuwe bit is veel fijner, maar nu duwt de neusriem het bit wat omhoog. Hij loopt heel fijn onder de Micklem en onder het bit verder, maar wil toch wel kijken of ik iets soortgelijks niet kan vinden maar dan met een lagere plaatsing van de neusriem.

Zat te kijken naar de Nirak, maar ben alleen bang dat die het probleem niet oplost. Pioneer had ik ook gezien, maar die heeft weer geen vast bakstuk.

Heeft je paard er ook last van? Of heeft jouw oog er alleen last van? Vind ik altijd wel een belangrijke om mee te nemen moet ik zeggen

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:32

Ik zal even een foto plaatsen, dan krijg je een wat beter beeld. :j neem aan dat je bedoelt of mijn paard last heeft van het bit wat omhoog gedrukt lijkt te worden?

Edit:

Afbeelding

Afbeelding