[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:52

Goeie vraag, volgens mij een fra pad met inlages met bont onder. Het is een testzadel dus die zat er standaard bij

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:23

Ik wil niet zeuren, maar doe het toch even :P
Zadels zijn geen longeerhulpjes - of iets past, schuift, hindert (of niet) kan je pas beoordelen wanneer je er mee rijdt. -:)
Bij veel zadels liggen de singelstoten nogal in het midden. (ook boomzadels) Bij boomloze zadels is dat een onderdeel van de constructie - wanneer de singelstoten over de rug lopen, dan is dat bij voorkeur ruim achter de schoft en helaas zit bij veel paarden de singelgroeve dicht achter de voorbenen. :roll: Sommige stoten zijn aan een ring bevestigd, of in een V en dan kan je er een beetje mee spelen. Of je koopt er een banaan- of andere anatomische singel bij, waarmee je de ongelijkheid oplost.

Dan wederom de "het zadel ligt net achter het schouderblad-vraag"
Ik zou willen dat iedereen met een boomzadel zich daar eens druk over zou maken :( maar de meeste mensen knallen boomzadels rücksichtlos bovenop de schouders #) Boomloos beweegt en is dus wat vergevingsgezinder (alhoewel er tegenwoordig ook boomloze zadels zijn die zich gedragen als boomzadel, met dropdown kussens en de singelstoot heel erg voorin - dan moet hij ook zeker 10-15cm achter de schouder liggen)

Het is vooral belangrijk waar jij zit (dus bij voorkeur niet in zijn nek :D ) en als het zadel voldoende meegeeft, is het geen drama wanneer het een beetje ver naar voor ligt. Dat kan je uiteraard pas beoordelen waneer je rijdt, dan zie je (of voel je) dat je paard er normaal onder kan bewegen. Dus niet aan de longe.....

Datzelfde principe gaat ook op voor de achterkant...wanneer je niet helemaal op de achterkant van je zadel zit (dus NIET bovenop de cantle!) kan dit deel ook vrij bewegen. Dat is prettig voor korte paarden, of paarden die bergafwaarts gebouwd zijn en met hun hoge billen in de beweging het zadel naar voren duwen.

Zadels van alle soorten, merken en systemen moeten wel een goede combinatie vormen met paard en ruiter - het is de schakel tussen die twee. Zit jij niet lekker en went het ook niet binnen korte tijd - dan dat zadel niet kopen, want dan is het ook niet fijn voor je paard. Wanneer jij goddelijk zit, maar je paard kan er niet mee overweg - niet doen.

En knoop in je oren: het gaat pas echt fout met een ruiter er op.... een paard met een waardeloos zadel, maar geen ruiter, kan er meestal nog aardig mee uit de voeten zonder schade. Maar met ruiter ...... :(:)

En tipje twee: hou op met denken.... ga voelen. Ook niet luisteren naar andere mensen, het moet prettig zijn voor jou èn je paard en of het eye-candy is voor je stalgenoten moet je aan je anus oxideren. Dat is niet zo belangrijk... je paard is kleurenblind en de omstanders wennen er maar aan :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:33

Hear hear... _/-\o_

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:30

Nou, de Ghost is dus ook uitflip-bok-spring-steiger-opholslaan-proof 8)7

Er was weer een klootzak met tractor onderweg... _-:( hij is bij ons ruiters in de buurt sowieso al berucht omdat hij al meerdere ruiters met z'n tractor opgejaagd heeft, dus thank god dat ik de gopro om had. Hij begon al flink gas te geven en te toeteren, maar gelukkig bedacht hij zich toen ik op mijn gopro wees. Arme Nala helemaal over haar toeren, springen, rennen, half steigeren... :(:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:48

Ah nee, wat zijn mensen toch idioten zeg!
Wel fijn dat het zo goed blijft liggen! Op die rondere paarden is het toch altijd wel een beetje een gok. (bij de mijne is het zo dat het normaal super stabiel ligt, maar als ik een klein beetje scheef opgezadeld heb ik toch zou gaan schuiven bij dergelijke acties ...)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:00

Nala schreef:

Er was weer een klootzak met tractor onderweg... _-:( hij is bij ons ruiters in de buurt sowieso al berucht omdat hij al meerdere ruiters met z'n tractor opgejaagd heeft, dus thank god dat ik de gopro om had. Hij begon al flink gas te geven en te toeteren, maar gelukkig bedacht hij zich toen ik op mijn gopro wees. Arme Nala helemaal over haar toeren, springen, rennen, half steigeren... :(:)

Hopelijk wel melding/aangifte gemaakt bij de politie, want wachten tot het een keer echt goed gaat is niet de oplossing. En dit klinkt duidelijk als gevaarlijk rijgedrag kan die een flinke boete voor krijgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:19

We hebben al heel vaak meldin gemaakt, maar dan zegt hij "ze waren op mijn veld, ik mag ze toch wel uit mijn achtertuin jagen?!" en is het ons woord tegen het zijne...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:23

Jeej ze zijn binnen, morgen maar eens testen! Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik de beugels er cheap uit vind zien..

Afbeelding

Nala wat een idioot, dat maakt buitenrijden niet veiliger! Ik zou echt aangifte doen als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 29-05-20 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:36

Nala schreef:

Aangeven!!! _-:( Wat een gek - gelukkig goed afgelopen +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:45

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:57

De gopro stond helaas niet aan :roll: Die red een hele buitenrit qua batterij niet. Maar de aanwezigheid was voldoende, ookal was ie uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:59

Wat een klootviool zeg zo'n vent....moet hij dan eerst iemand de dood in jagen ofzo....

Ben het helemaal met je eens hoor dat die beugels er goedkoop uitzien!
Het is ook allemaal maar gewoon kunststof en dat functioneert prima, weegt weinig....maar mooi is anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:01

Voor enduranceruiters is gewicht een issue, maar persoonlijk vind ik zware beugels wel wat hebben. Als ik die van mij eens kwijt raak dan hangen ze gewoon waar ze horen te hangen; stil zonder 'vliegwerk' :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:05

Ja en daarmee zit je weer op elk voordeel hep se nadeel - en andersom :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:06

Het nadeel is dat ze ze met het dragen van je zadel niet tegen je scheenbeen moet krijgen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:08

Ja precies :j En sowieso draagt het ook wel lekker licht tussen paard en zadelsteun.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:12

Achja op dit moment ben ik tevreden zolang ze niet knappen en fijn zitten! :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:14

DubbelDun schreef:
Het nadeel is dat ze ze met het dragen van je zadel niet tegen je scheenbeen moet krijgen :D

Die EZ rides van Alu al helemaal niet, dan heb je gelijk een brievenbus in je scheen :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:21

Geen idee wat die wegen, maar de Wall's van mij zijn haast een kilo per stuk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:34

DubbelDun schreef:
Geen idee wat die wegen, maar de Wall's van mij zijn haast een kilo per stuk.

Ze wegen bijna niks, maar zijn zeer scherp....

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:36

Ai, dat is ook niet handig. Zeker als de zijkanten/hoeken niet mooi zijn afgerond.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:36

Kwetal schreef:
Ik wil niet zeuren, maar doe het toch even :P
Zadels zijn geen longeerhulpjes - of iets past, schuift, hindert (of niet) kan je pas beoordelen wanneer je er mee rijdt. -:)
Bij veel zadels liggen de singelstoten nogal in het midden. (ook boomzadels) Bij boomloze zadels is dat een onderdeel van de constructie - wanneer de singelstoten over de rug lopen, dan is dat bij voorkeur ruim achter de schoft en helaas zit bij veel paarden de singelgroeve dicht achter de voorbenen. :roll: Sommige stoten zijn aan een ring bevestigd, of in een V en dan kan je er een beetje mee spelen. Of je koopt er een banaan- of andere anatomische singel bij, waarmee je de ongelijkheid oplost.

Dan wederom de "het zadel ligt net achter het schouderblad-vraag"
Ik zou willen dat iedereen met een boomzadel zich daar eens druk over zou maken :( maar de meeste mensen knallen boomzadels rücksichtlos bovenop de schouders #) Boomloos beweegt en is dus wat vergevingsgezinder (alhoewel er tegenwoordig ook boomloze zadels zijn die zich gedragen als boomzadel, met dropdown kussens en de singelstoot heel erg voorin - dan moet hij ook zeker 10-15cm achter de schouder liggen)

Het is vooral belangrijk waar jij zit (dus bij voorkeur niet in zijn nek :D ) en als het zadel voldoende meegeeft, is het geen drama wanneer het een beetje ver naar voor ligt. Dat kan je uiteraard pas beoordelen waneer je rijdt, dan zie je (of voel je) dat je paard er normaal onder kan bewegen. Dus niet aan de longe.....

Datzelfde principe gaat ook op voor de achterkant...wanneer je niet helemaal op de achterkant van je zadel zit (dus NIET bovenop de cantle!) kan dit deel ook vrij bewegen. Dat is prettig voor korte paarden, of paarden die bergafwaarts gebouwd zijn en met hun hoge billen in de beweging het zadel naar voren duwen.

Zadels van alle soorten, merken en systemen moeten wel een goede combinatie vormen met paard en ruiter - het is de schakel tussen die twee. Zit jij niet lekker en went het ook niet binnen korte tijd - dan dat zadel niet kopen, want dan is het ook niet fijn voor je paard. Wanneer jij goddelijk zit, maar je paard kan er niet mee overweg - niet doen.

En knoop in je oren: het gaat pas echt fout met een ruiter er op.... een paard met een waardeloos zadel, maar geen ruiter, kan er meestal nog aardig mee uit de voeten zonder schade. Maar met ruiter ...... :(:)

En tipje twee: hou op met denken.... ga voelen. Ook niet luisteren naar andere mensen, het moet prettig zijn voor jou èn je paard en of het eye-candy is voor je stalgenoten moet je aan je anus oxideren. Dat is niet zo belangrijk... je paard is kleurenblind en de omstanders wennen er maar aan :+

Haha kwetal, geen gezeur hoor ;)

Ik snap alles wat je aanhaalt en dat is nu net het probleem, meneer is nog niet zadelmak, dus tja dat voelen :') denken moet inderdaad niet teveel, maar ik wil wel weten waarom ik zus of zo erop leg ;) en als osteopaat zijnde sla ik mezelf voor de kop als ik zn rug verknoei.

Ik kan het zadel wel op mn oude pony proberen maar uit ervaring weet ik dus al wat je aanhaalt, op het ene paard kan een zadel perfect aanvoelen en datzelfde zadel kan voor geen meter zitten op een ander paard.

Hij moet dus toch een keer zadelmak gemaakt worden, maar dat wil ik toch doen met een zo comfortabel mogelijk zadel. Dit zal vast niet ons enige en laatste zadel zijn.

Er komt een zadelpasser langs ook, dus we vinden vast wel wat. Ik heb niet eerder wat boomloos gehad maar vind het zeker wel interessant. Dus vandaar mijn vraag ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:35

Vandaag de osteo bij mijn paard, en ondanks dat ik geen lichtgewicht ben, en met een boomloze ghost rijd was zijn rug helemaal pico bello! Zo fijn om die bevestiging te krijgen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:35

Caira schreef:
Vandaag de osteo bij mijn paard, en ondanks dat ik geen lichtgewicht ben, en met een boomloze ghost rijd was zijn rug helemaal pico bello! Zo fijn om die bevestiging te krijgen.

Waarschijnlijk, juist omdat je boomloos rijd. En niet ondanks. Super fijn toch!! Heerlijk als de rug van je paard helemaal top is.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:51

@nala wat ligt jou zadel mooi op je paard. Ziet er zeer comfortabel uit.

Beugel discussie ook interessant ik wil ook nog een keer beugels met breed draagvlak en korven.

Gisteren mijn zadel opgehaald en vandaag gereden. Wat een heerlijk zadel! Zit als een huis.

Afbeelding

Hierna zadel nog een stuk naar achter gelegd.

Afbeelding