Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nala schreef:Nou, de Ghost is dus ook uitflip-bok-spring-steiger-opholslaan-proof
Er was weer een klootzak met tractor onderweg...hij is bij ons ruiters in de buurt sowieso al berucht omdat hij al meerdere ruiters met z'n tractor opgejaagd heeft, dus thank god dat ik de gopro om had. Hij begon al flink gas te geven en te toeteren, maar gelukkig bedacht hij zich toen ik op mijn gopro wees. Arme Nala helemaal over haar toeren, springen, rennen, half steigeren...
Nala schreef:Nou, de Ghost is dus ook uitflip-bok-spring-steiger-opholslaan-proof
Er was weer een klootzak met tractor onderweg...hij is bij ons ruiters in de buurt sowieso al berucht omdat hij al meerdere ruiters met z'n tractor opgejaagd heeft, dus thank god dat ik de gopro om had. Hij begon al flink gas te geven en te toeteren, maar gelukkig bedacht hij zich toen ik op mijn gopro wees. Arme Nala helemaal over haar toeren, springen, rennen, half steigeren...
Kwetal schreef:Ik wil niet zeuren, maar doe het toch even![]()
Zadels zijn geen longeerhulpjes - of iets past, schuift, hindert (of niet) kan je pas beoordelen wanneer je er mee rijdt.![]()
Bij veel zadels liggen de singelstoten nogal in het midden. (ook boomzadels) Bij boomloze zadels is dat een onderdeel van de constructie - wanneer de singelstoten over de rug lopen, dan is dat bij voorkeur ruim achter de schoft en helaas zit bij veel paarden de singelgroeve dicht achter de voorbenen.Sommige stoten zijn aan een ring bevestigd, of in een V en dan kan je er een beetje mee spelen. Of je koopt er een banaan- of andere anatomische singel bij, waarmee je de ongelijkheid oplost.
Dan wederom de "het zadel ligt net achter het schouderblad-vraag"
Ik zou willen dat iedereen met een boomzadel zich daar eens druk over zou makenmaar de meeste mensen knallen boomzadels rücksichtlos bovenop de schouders
Boomloos beweegt en is dus wat vergevingsgezinder (alhoewel er tegenwoordig ook boomloze zadels zijn die zich gedragen als boomzadel, met dropdown kussens en de singelstoot heel erg voorin - dan moet hij ook zeker 10-15cm achter de schouder liggen)
Het is vooral belangrijk waar jij zit (dus bij voorkeur niet in zijn nek) en als het zadel voldoende meegeeft, is het geen drama wanneer het een beetje ver naar voor ligt. Dat kan je uiteraard pas beoordelen waneer je rijdt, dan zie je (of voel je) dat je paard er normaal onder kan bewegen. Dus niet aan de longe.....
Datzelfde principe gaat ook op voor de achterkant...wanneer je niet helemaal op de achterkant van je zadel zit (dus NIET bovenop de cantle!) kan dit deel ook vrij bewegen. Dat is prettig voor korte paarden, of paarden die bergafwaarts gebouwd zijn en met hun hoge billen in de beweging het zadel naar voren duwen.
Zadels van alle soorten, merken en systemen moeten wel een goede combinatie vormen met paard en ruiter - het is de schakel tussen die twee. Zit jij niet lekker en went het ook niet binnen korte tijd - dan dat zadel niet kopen, want dan is het ook niet fijn voor je paard. Wanneer jij goddelijk zit, maar je paard kan er niet mee overweg - niet doen.
En knoop in je oren: het gaat pas echt fout met een ruiter er op.... een paard met een waardeloos zadel, maar geen ruiter, kan er meestal nog aardig mee uit de voeten zonder schade. Maar met ruiter ......![]()
En tipje twee: hou op met denken.... ga voelen. Ook niet luisteren naar andere mensen, het moet prettig zijn voor jou èn je paard en of het eye-candy is voor je stalgenoten moet je aan je anus oxideren. Dat is niet zo belangrijk... je paard is kleurenblind en de omstanders wennen er maar aan
Caira schreef:Vandaag de osteo bij mijn paard, en ondanks dat ik geen lichtgewicht ben, en met een boomloze ghost rijd was zijn rug helemaal pico bello! Zo fijn om die bevestiging te krijgen.