[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:29

Dat hoef niks bijzonders te zijn kan gewoon goede afvoer van zweet geweest zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:30

Dat klamme zou ik me niet druk om maken :D

Na het rijden hard duwen heeft geen nut. Áls er een probleem is dan is het nog te gevoelloos. Dat kun je best na een aantal uren nog eens doen.

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:37

Omdat de lendenen in beweging zijn, zweet dat wat meer dan waar je zit. Meer paarden reageren niet heel goed op Sympanova helaas - als ze er wel mee overweg kunnen is het prima spul (makkelijk in onderhoud) Dus uitkijken naar een pad die geen sympanova aan de onderkant heeft lijkt me een goed idee.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:48

Sure_lee schreef:
Wauw mooie pad! Zou die ook onder een arizona nut passen?

:j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:49

DubbelDun schreef:
Dat klamme zou ik me niet druk om maken :D

Na het rijden hard duwen heeft geen nut. Áls er een probleem is dan is het nog te gevoelloos. Dat kun je best na een aantal uren nog eens doen.

Nee weet ik, daarom pas later gedaan ;) zondag zelfde gedaan.

Dus jullie zien hier niks zorgwekkende? Ik denk namelijk tegen alle verwachtingen in dat ik toch graag zo'n mooie Ghost wil gaan kopen :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:52

Als je de kans hebt om nog een paar keer proef te rijden zou dat gevoel alleen maar sterker moeten worden :D

De boomlozen die ik geprobeerd heb zaten óf meteen goed en werden alleen maar beter bij meer keren rijden of vielen al meteen tegen en dat veranderde niet in positieve zin.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:50

Ik heb 'm nu een weekje gehad, morgen gaat hij op de post. In eerste instantie was ik niet zo enthousiast (weinig steun, lastig met balans) maar ik kan wel zeggen dat ik echt om ben! Vooral omdat mijn paard echt gewoon heel fijn loopt met de Ghost.

En dan zo'n mooie Kifra eronder <3

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:57

Fortitude schreef:
Ik heb 'm nu een weekje gehad, morgen gaat hij op de post. In eerste instantie was ik niet zo enthousiast (weinig steun, lastig met balans) maar ik kan wel zeggen dat ik echt om ben! Vooral omdat mijn paard echt gewoon heel fijn loopt met de Ghost.

En dan zo'n mooie Kifra eronder <3

Fijn!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:56

Fortitude: dat heeft mijn paard ook altijd. En ook droog onder het zadel, behalve aan de achterkant. Samen met de witte haren maakte ik me daar wel druk om. Vandaag de osteo gehad en alles was picobello in orde. Beter dan ze ooit geweest was (ze staat al een paar jaar onder controle bij haar). Dus wat t ook is; het doet haar geen kwaad in ieder geval. Ik ben blij; hoef niet opnieuw op zadeljacht en mag mijn Ghost gewoon houden. Ik bennl ook fan van het zadel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:10

Fijn Fabster! +:)+

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:24

Ik kom hier even binnen vallen omdat ik soort van met mijn handen in het haar zit en even niet weet hoe of wat.

Sinds april dit jaar heb ik een nieuwe pony (tinker) en ze is breed van zichzelf maar te dik. Haar schoft is niet normaal zoals bij elk ander paard maar echt gewoon vierkant. De wintec wide die ik voor haar heb gekocht in mei die past ze nu niet lekker meer. De 4XW past zelfs niet omdat het naast haar schoft niet netjes schuin naar beneden loopt maar gewoon recht (horizontaal) is.

Ik had bedacht een barefoot Cheyenne met de XXL pommel, maar ga twijfelen of dat wel XXL genoeg is voor haar :o

Heeft iemand een ander idee/tip of wat dan ook voor mij. Want zou zo graag een zadel op de pony willen leggen en gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door blackstar op 21-12-16 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:36

Ik heb vandaag mijn ghost binnen gehad. Wel even wennen maar mijn pony liep super en ik had ineens niet meer het idee dat ik scheef zat.

Alleen na het rijden was hij toch naar achtet geschoven. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen. Ben vergeten een foto.na het rijden te maken. Maar hij was echt van de schoft af geleden zeg maar. Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:51

blackstar schreef:
Ik kom hier even binnen vallen omdat ik soort van met mijn handen in het haar zit en even niet weet hoe of wat.

Sinds april dit jaar heb ik een nieuwe pony (tinker) en ze is breed van zichzelf maar te dik. Haar schoft is niet normaal zoals bij elk ander paard maar echt gewoon vierkant. De wintec wide die ik voor haar heb gekocht in mei die past ze nu niet lekker meer. De 4XW past zelfs niet omdat het naast haar schoft niet netjes schuin naar beneden loopt maar gewoon recht (horizontaal) is.

Ik had bedacht een barefoot Cheyenne met de XXL pommel, maar ga twijfelen of dat wel XXL genoeg is voor haar :o

Heeft iemand een ander idee/tip of wat dan ook voor mij. Want zou zo graag een zadel op de pony willen leggen en gaan rijden.

Ghost. Mijn fjord was dus ook megadik. Ghost gaat goed en ik kan er ooknog normaal op zitten zonder dat ik helemaal uitgerekt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:53

@ Relien: Wat een mooi wit beertje! :D
Met boomloos steekt het niet zo nauw of een zadel een de voor- of achterkant wat verder doorloopt aangezien alles flexibel is, maar ik vind het zadel op je voor-foto ook al best ver naar voren liggen. De voorkant van het zadel lijkt midden bovenop de schoft te liggen, dus als je paard dan gaat stappen dan duwen de schouderbladen (waar dit zadel nu bovenop ligt) het zadel weer naar achteren tot het direct achter de schouderbladen ligt (waar het hoort). :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:00

Relien schreef:
Ik heb vandaag mijn ghost binnen gehad. Wel even wennen maar mijn pony liep super en ik had ineens niet meer het idee dat ik scheef zat.

Alleen na het rijden was hij toch naar achtet geschoven. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen. Ben vergeten een foto.na het rijden te maken. Maar hij was echt van de schoft af geleden zeg maar. [ [url=m/lxVUS8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker pluizig :)

Het kan zijn dat hij daar hoort, zoals xyzutu zegt, maar ik vind het niet verkeerd liggen op de "voor" foto. Zo te zien kan de schouder er nog prima onderdoor. Een foto van wat meer opzij, zou helpen.
Aansingelpunt en singel liggen zo te zien ook recht boven elkaar. Een iets langere (en andere) singel zou wellicht helpen, maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat je singel te kort is.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:03

Afbeelding

Deze heb ik ook nog.. mocht ik morgen gaan rijden zal ik nog is een voor en na fotomaken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:11

Kijk - dankjewel - dat geeft een duidelijker beeld.
1. Het is niet dramatisch als hij een paar cm naar achteren komt
2. je kunt de singelstoten nog verder naar voren trekken om het zadel wat meer voor op je paard te houden
3. Probeer een iets langere singel te lenen om te kijken of dat helpt - hij is niet te kort, maar wel aan de korte kant. Hoe hoger, hoe stabieler je zadel zal liggen

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:23

blackstar schreef:

Bij Barefoot is het ook mogelijk dat vakje waar de pommel in moet op te vullen met doeken of watten of iets anders. :)

Alleen vond ik persoonlijk de Cheyenne best wel breed op mijn pony die, als ik jouw verhaal zo lees, minder breed is dan jouw pony. De Cheyenne doet namelijk weinig aan versmalling van de zit, helaas. Barefoot is wel bezig (of al klaar??) Met een zitversmaller en ik schat de kans groot dat je die nodig zult hebben.

Wat je ook kunt overwegen is een zadel te nemen dat de zit beter versmalt. Een barefoot Arizona bijvoorbeeld heeft minder tussen been en paard, maar is wel meer een A-model dan de Cheyenne, wat het weer makkelijker maakt voor je heupen.

Je zou ook eens naar de ghost kunnen kijken, deze heeft namelijk van zichzelf een smalle zit en een flexibele pommel en lijkt me daarmee ook wel geschikt voor jouw paardje :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:16

Fabster schreef:
Fortitude: dat heeft mijn paard ook altijd. En ook droog onder het zadel, behalve aan de achterkant. Samen met de witte haren maakte ik me daar wel druk om. Vandaag de osteo gehad en alles was picobello in orde. Beter dan ze ooit geweest was (ze staat al een paar jaar onder controle bij haar). Dus wat t ook is; het doet haar geen kwaad in ieder geval. Ik ben blij; hoef niet opnieuw op zadeljacht en mag mijn Ghost gewoon houden. Ik bennl ook fan van het zadel.

Wat een opluchting! Fijn zeg :D

Blackstar: in vergelijking met een cheyenne zit de Ghost veel en veel smaller. als je al een breed paard hebt zou ik me kunnen voorstellen dat een Ghost fijner zit :)

Wat een mooi zadel Relien! Helaas hier geen tips.

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:55

SecretLIN schreef:
Madonnamagic schreef:
Ik heb de barefoot cheyenne en overweeg een stapje beter te gaan, maar weet niet zo goed of de london nou zoveel beter IS dan de cheyenne?
Ik heb de drytex, dus ga dan naar leer, maar wat zijn de wezelijke verschillen qua zitcomfort?
Is er iemand die ze allebei heeft ervaren?

ii vind de london 10x beter dan de cheyenne ( reed hiervoor de cheyenne)

Mag ik vragen wat je de grootste verschillen vind?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:33

Is het trouwens miss een optie om die ghostpad te vervangen voor mijn fastfabrics pressure pad ? Die had kk onder mijn oude zadel.. dacht.mischien is de vulling bij de schoft te dik dat hij daarom naar achter schuift.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:36

xyzutu2 schreef:
Ik heb het even opgezocht, en de Trekker Fenders gaan bij mij tot 70 cm. Als je daar dan 15-20 cm beugel onder hangt dan zit je op 85-90 cm van onderkant beugel tot beugelriemhaak. Een beugelriemdraaier is ook nog een goede tip voor wat extra lengte (en handig hangende beugels ;) ).
Ik weet niet hoe het bij andere fenders zit, maar bij de Trekker fenders kun je de riem waar de beugel aan hangt er helemaal uit halen en dus ook vervangen door een langere of kortere riem, dus daar ben je in principe helemaal vrij als het om beugelriemlengte gaat.

Ik heb er nu nog even voor nood de fenders van onze BF Cherokee onder gehangen. De fenders zoals ze nu zijn meten 62cm, maar nog iets meer zou wenselijk zijn :)

Ik wil graag zwarte en ik vind dit van jou niet mooi :o sorry

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:52

blackstar schreef:

Doe je al iets met de pony? Bij ons komen ze allemaal tonnetjerond uit de wei als we ze gaan beleren. Mijn ervaring is dat als je eerst kilometers gaat maken met wandelen aan de hand, (zijn ze meteen verkeersmak dus extra bonus), dat een heel deel van die vetpockets langs de schoft al verdwijnt. Wij doen meestal 3/4x in de week een paar kilometer. En zet m op rantsoen. Zoek idd een zadel met een flexibele voorkant, mijn Freeforms hebben gewoon een klein boogje aan de voorkant wat je op maat kunt bijbuigen en de zitting is voorgevormd, dus dat maakt voor de zit in de breedte niets uit.. Massimo gaat heel breed van de boomzadels, die kun je ook proberen. Edit: je hebt een boomzadel met een u-vormige boom nodig, geen v-vorm, zoals veel boomzadels en verwisselbare-boomzadels hebben, vandaar dat de wintec niet past. Massimo heeft een u-vorm

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:04

Fabster schreef:

Super om te lezen!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:31

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Heb gekeken naar Ghost, maar ik vind ze het net niet qua model. Niet mijn smaak zeg maar, maar als het beter is voor mij en de pony....
Wat Diana schreef, ik doe wel iets met de pony maar niet veel. Ze staat op 125 km afstand van mij dus ik kan niet elke dag gaan. Met een gewone werkweek ga ik 1x per week, als ik meerdere dagen toevallig vrij heb dan 2-3x per week. We doen dan of wandelen, rijden of longeren. Ze is nog jong en we zijn druk bezig met alles gewoon aan het maken want ze kent echt niet veel en heeft best veel te lijden gehad met importeren vanuit Ierland. Ze staat 24/7 op het land en krijgt niks verders. (hoewel ik de buren er wel van verdenk dat ze haar lekkers hebben gegeven van de zomer op de natuurweide :+ )
Massimo heb ik net naar gekeken is ook mooi, maar dan zou ik nog iets langer moeten sparen om deze te kunnen kopen.
Wat jullie zeggen over de Cheyenne is dat deze geen zitversmaller heeft is natuurlijk wel een puntje...