voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:35

cynthiar schreef:
En welke deskundige heeft jou dat vertelt dan?

Iemand van de plaatselijke zadelpascervice.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:51

Nou veel zadelpassers kunnen mij gestolen worden :x
Heb al verschillende keren door verschillende zadelpassers een boomzadel aan laten meten en alle boomzadels lagen niet goed, te krap scheef en noem maar op.
Dus ik zou niet altijd te veel naar luisteren, volgens mij kun je makkelijk boomloos rijden op een draver, neem anders dubbele inlages, smallere pommels werken heel goed voor paarden met hoge schoft, en drukplekken van de beugelophanging zijn vaak fouten van de ruiter zelf, omdat ze te veel in de beugels hangen.

Ik zou gewoon rustig blijven kijken en laat je goed informeren[ bijv door pmarena en buitenzinnig.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:25

uudje schreef:
Nou veel zadelpassers kunnen mij gestolen worden :x
Ik weet er niet één waar niemand nare ervaringen mee heeft :(:) en maar twee (zeer drukke/onbereikbare/penioenerende) die - onder voorwaarden - tevreden kanten weten te houden.

Maar, pmarena, jij weet niets van dat die flexibele boom van pessoa ook echt... flext? }:0 Het oogt allemaal heel blits maar ook wel ietsje stugger dan onze barefootjes :+ maar als 't toch een soort semi-boom te noemen valt...

[edit] De blitse plaatjes van de blitse boom in het blitse zadel tonen toch wel niet zo heel blitse ijzeren "reïnforcements" over de lengte. Geen lengtebuiging dus, alleen in de breedte kan de boel kantelen. Jammer, juist met springen moet die rug alle kanten uit kunnen... [/edit]
Saddle World .com schreef:
Afbeelding

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:56

Ik heb geen idee, heb al jaren geen Pessoa meer in handen gehad :o

Zijn dat echt ijzeren strips in de lengte ? En kopijzer ook ? Dan zie ik ook niet wat er effectief moet flexen.
Maar als de strips en het bruine deel van een iets flexibel materiaal zijn dan is het wat anders natuurlijk.

Blijf je nog wel zitten met het "probleem" dat een iets flexibele boom die helemaal opgebouwd wordt zoals een "normaal" boomzadel, toch ook al weer veel flexibiliteit verliest in al die lagen die er omheen gaan.

Ik ben er niet zo'n liefhebber van, de huidige Barefoot is ook op het randje voor mij qua stugheid. Is nog goed flexibel hoor, maar gekker moet het niet worden vind ik :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:00

mmm, die strips die doen me denken aan bladvering :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:54

Wat dat zadeltje van de vorige pagina betreft: zo ziet een BF op mijn pony er ook bijna uit. Even wennen aan het beeld 'veel zadel, weinig pony' maar als ze er beiden fijn mee rijden lijkt het me prima. Mag ik vragen hoe groot het pony'tje is? Als je aan Barefoot denkt heb je ook nog maat 0, dat zou waarschijnlijk voor je dochter + pony ook passen en is wellicht iets kleiner.

Mijn zusje (mt 38) en haar pony (1,35) rijden ook nog steeds met hun maat 0. Blijft het enige zadel dat op z'n plek blijft liggen, niet drukt en waar pony blij onder is. Tja, wat moet je dan?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:52

Safiera schreef:
Wat dat zadeltje van de vorige pagina betreft: zo ziet een BF op mijn pony er ook bijna uit. Even wennen aan het beeld 'veel zadel, weinig pony' maar als ze er beiden fijn mee rijden lijkt het me prima. Mag ik vragen hoe groot het pony'tje is? Als je aan Barefoot denkt heb je ook nog maat 0, dat zou waarschijnlijk voor je dochter + pony ook passen en is wellicht iets kleiner.

Mijn zusje (mt 38) en haar pony (1,35) rijden ook nog steeds met hun maat 0. Blijft het enige zadel dat op z'n plek blijft liggen, niet drukt en waar pony blij onder is. Tja, wat moet je dan?

De pony is 115 cm en ik de eigenaar van het zadel dacht dat het maat 1 of 2 was. Ik heb zelf bij mijn vorige pony idd de barefoot x0 gehad, en die beviel ergggg goed. Mijn stalgenoot heeft die ook liggen, die ga ik eens proberen bij mijn pony, kijken hoe dat ligt.
Rijd het voor je zusje echt lekker als ze al maatje 38 heeft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:18

Voor een maat 0 zadel is een broekmaat 38 wel erg op het randje hoor, 36 is nog goed te doen, maar bij een 38 moet je niet al te strak in je broek zitten en hoe korter je bent, hoe beter :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:40

Sonja_vR schreef:
mmm, die strips die doen me denken aan bladvering :+

haha, daar moest ik ook aan denken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:55

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:59

Mooie pad hoor van christ, maar ben nu voor iets anders aan het sparen van christ EEN IBERICA!!!!!!!!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:43

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:41

weten jullie soms ook hoe duur z'n zadel ongeveer is??

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:03

@Zoek, welke maat barefoot had jij dan?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:03

Ik heb een maat 1 maar dat zadel verzuipt al op mijn pony als ik dan ook het dekje er nog onderleg vind ik haar helemaal niet meer terug....wel heel jammer want het is echt een super fijn pad want ze is erg gevoellig. Pony heeft echt een hele korte rug helaas.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:38

Ik heb een Cheyenne maat 1, die is geschikt voor maat 36-40. Zelf heb ik maat 38 maar ik beland steeds vaker op de cantle, vooral met lichtrijden. Hij is gewoon echt te klein voor me. Heel vreemd. Ik vind de cantle ook niet hoog genoeg.

Vandaar dat ik over wil gaan op een maat 2 en dan de Lexington of de London. Ik ga sowieso een testzadel aanvragen. Wie heeft ervaring met de (beide) zadels? Zouden jullie voor de Lexington of de London gaan? Ik zit graag wat dieper, en mis bij de Cheyenne vooral kniesteun. Mijn paard gooit nogal op en ik zou graag wat steviger zitten.

Afbeelding
Hier zie je goed wat ik bedoel. Het zadel is echt te klein, terwijl ik niet eens een mega behind heb :+

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:54

Je kan ook voor een barefoot Stella gaan, zelfde look als de cheyenne maar dan met kniewrongen.
Wij hebben hem sindskort ook en zijn zeer tevreden :j (daarvoor ook cheyenne gehad)
Pony loopt weer als een tierelier :D

London en Lexington hebben wij ook getest.
Maar ponylief reed er niet echt fijn onder,het leek wel of ze werd tegengehouden in haar bewegingen.
Lexington word je wel naar voren geduwd in het zadel en de London zat erg breed vonden we.

Maar ja....dat zijn onze ervaringen, mss ervaar jij de zadels weer heel anders :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:12

Dat ziet er inderdaad wel erg krap uit, weet je wel zeker dat het een maat 1 is ???

Is ook wel een behoorlijk oud model als het een Cheyenne van Barefoot is, die hebben namelijk ook al jaren een hoge cantle nu :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:54

@ glitch, Ik rij ook met barefoot maat 1 en heb maat 40 en nergens last van, maar heb wel het nieuwe model.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:59

Ik heb een Cherokee maat 1 en een Barrydale maat 1 ook maat 40 en nergens last van....verschild dat zo in maat met het oude en nieuwe model?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:01

Hallo :)
Ik dacht misschien dat ik hier wat hulp kan krijgen :)
Ik ben nu de missoula nut aan het testen( [WN-TR] Mijn ervaring Missoula Nut, nog wat vraagjes! )
Maat 1 omdat de zitting niet echt diep is past dat bestwel prima, maar eigenlijk heb ik maat 42 en zou ik in de maat 2 vallen. Nu bevalt de Missoula nut mij niet echt omdat ik toch die zit mis(al gaat het wel al beter en is het natuurlijk wel wennen), en ik wil kijken of dat bij de arizona nut beter gaat. Nu vraag ik me af, ik wil een testzadel Arizona nut aanvragen, kan ik beter voor maat 1 of 2 gaan? Maat 1 ben ik bang dat mn billen niet passen en maat 2 ben ik bang dat t niet op zn rug past..
Vooral vanwege deze quote:
Citaat:
Ik zelf vind de Missoula Nut niet zo'n fijn zadel eigenlijk, vind het Arizona-model veel prettiger. Zit wat minder lomp, is ook wat compacter en heeft een diepere zit.
Maar er zijn wel mensen die gek zijn met hun Missoula Nut of Virginia Rose, hoewel je toch ook wel vaak ziet dat ze na een tijdje liever voor een ander model gaan omdat dat toch wat beter blijkt te werken.

Ik vind de Missoula Nut erg mooi, maar denk niet dat het op lange termijn zal werken, ik wil eigenlijk meteen kunnen zeggen/voelen ''dit is m'' en dat heb ik nu totaal niet, ik moet er veel moeite voor doen om er fatsoenlijk in rond te kunnen rijden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:06

Daar ken ik dus meerdere ervaringen van, dat mensen nog wat twijfelen, hem wel erg mooi vinden, daarom toch kopen...maar in de meeste gevallen wennen ze nooit echt helemaal en gaat het zadel er weer uit. Soms na enkele maanden, soms na een jaar, sommigen worden er wel helemaal verliefd op....

Maar gezien hoe je er over schrijft zou ik zeggen: NIET doen :n

Ik zou als ik jou was, als je liever een maat 1 wilt, dan toch ook de maat 1 Arizona proberen. Dan weet je of dat goed gaat passen of niet.
Zo niet, dan valt de maat 1 dus definitief af en is een maat 2 een verstandigere keus.

Als je een maat 2 test en die voelt fijn aan, dan blijf je toch twijfelen of een maat 1 ook niet gewoon kan en dan moet je die alsnog testen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:08

Zoek schreef:
Ik heb een Cherokee maat 1 en een Barrydale maat 1 ook maat 40 en nergens last van....verschild dat zo in maat met het oude en nieuwe model?

De Barefoots zijn in de loop der jaren sowieso nogal aan het schommelen geweest qua maatvoering...er zijn maat 1 zadels geleverd waarvan de ene nu valt als een maat 0 en de andere als een maat 2 :o

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:16

Ojee, heb ik geluk!!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:37

Dat kan wel kloppen denk ik....zo gezien alle maten en zadels die wij gepast hebben :o
Wij hadden een oude cheyenne maat 1 en paste daar met m'n maatje 42/44 goed in.