Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne1807

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:07

Vandaag de presteq binnen gekregen en gepast.
Echt een mooi hoofdstel om te zien en t leer voelt heel zacht.
De maat was goed, alleen de pasvorm niet.
Even bedenken hoe ik t t beste kan omschrijven.....

De uiteinden van het kopstuk, voor ie overloopt in het bakstuk zat zo schuin dat het maar een paar cm van het oog van mijn paard zat
Echt heel apart.

Helaas voor mij rede genoeg om m terug te sturen, echt balen

Ik ben er nog niet uit welk hoofdstel het dan wel word, er is zoveel keus

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:59

Waarschijnlijk, als ik denk dat het is wat je bedoelt, kan je dat oplossen door een maat grotere frontriem er op te doen. De frontriem van presteq valt echt klein

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:04

Rianne1807 schreef:

De uiteinden van het kopstuk, voor ie overloopt in het bakstuk zat zo schuin dat het maar een paar cm van het oog van mijn paard zat
Echt heel apart.

Dat is bij de meeste paarden zo. Daarom zijn er in dit topic weinig mensen die er echt enthousiast van worden. De mensen die er wel heel blij mee zijn hebben waarschijnlijk de mazzel dat ze een paard hebben met een perfect hoofd voor dit hoofdstel.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:20

xSCWx schreef:
Waarschijnlijk, als ik denk dat het is wat je bedoelt, kan je dat oplossen door een maat grotere frontriem er op te doen. De frontriem van presteq valt echt klein

Daar heb ik naar gekeken, maar de frontriem die er op zat had ruimte genoeg, zat niet te strak.
Maar bedankt voor het mee denken

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:21

pluisje88 schreef:
Rianne1807 schreef:

Echt heel apart.

Dat is bij de meeste paarden zo. Daarom zijn er in dit topic weinig mensen die er echt enthousiast van worden. De mensen die er wel heel blij mee zijn hebben waarschijnlijk de mazzel dat ze een paard hebben met een perfect hoofd voor dit hoofdstel.

Zo jammer!!

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:04

ik kan maar geen hoofdstel vinden die ik én leuk vind, én fijn in gebruik, én fatsoenlijk zacht leder heeft die zich vormt rond het hoofd.

90% van alle hoofdstellen trekken met de sperriem (die ik zoiezo niet echt nodig heb) het bit naar achter, en laat ik de neusriem zakken vind ik het echt oncomfortabel laag zitten. De frontriemen zijn bijna allemaal te kort waardoor ze naar het hoog trekken of het stuk achter de oren zijn gemaakt voor arabierenoortjes.

Het kan ook liggen aan mijn haflinger :+

Ik denk dat er niets anders op zit dan een samengesteld hoofdstel te nemen, maar hier in het belgen landje is het bijna onmogelijk om iemand fatsoenlijk naar je stal te krijgen, alles bevind zich in nederland, de hoofdstellen kosten al een fortuin en dan komen die verrekte "voorrijkosten" er nog bij -O-

Nog even en het wordt een nekrope :')

ok klaagzang uit :o

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:23

Hooks lingus? Absoluut niet duur en zit geen sperriem aan dus kan ook niet strak trekken. Tegenwoordig haal laat ik de frontriem er meestal gewoon af als het me niet aanstaat.

Er zijn echt wel genoeg modellen zonder sperriem. Ik word echt enthousiast van de website van hooks. Voor dat bedrag kun je nog eens een keer wat uitproberen en toch goede kwaliteit voor het geld. Ik rijd al meer dan een jaar met de lingus en nog steeds super tevreden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:03

Ik heb de Lingus en daar een keelriem aangemaakt zodat ik er mee mag starten. Voor mijn super gevoelige draak echt de oplossing. Nummer 2 is inmiddels onderweg voor mijn andere paard.
Keelriem zit nu onder het kopstuk zodat je het niet ziet.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:22

Je mag er zo alsnog niet mee starten :) dat het gedoogd wordt omdat de jury het waarschijnlijk niet eens opvalt of niet weet wat wel en niet mag is een ander verhaal.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:24

Spenk schreef:
Je mag er zo alsnog niet mee starten :)

Ik dacht precies het zelfde. De lingus mag niet op wedstrijd omdst de neusriem nier circulair loopt. Die is volgens boekje niet ‘compleet’ De keelriem/kaakriem is er namelijk al wel ala micklem.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:26

Spenk schreef:
Je mag er zo alsnog niet mee starten :) dat het gedoogd wordt omdat de jury het waarschijnlijk niet eens opvalt of niet weet wat wel en niet mag is een ander verhaal.

Ik heb dit met de knhs besproken. Dit hoofdstel wordt (zonder keelriem) dit jaar meegenomen in de vergaderingen voor goedkeuring. Ze gaven aan dat er veel vragen zijn geweest over dit hoofdstel.
Ik kreeg te horen als ik er een keelriem aandeed, het aan de eisen voldeed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:27

_Zsazsa_ schreef:
Spenk schreef:

Ik heb dit met de knhs besproken. Dit hoofdstel wordt (zonder keelriem) dit jaar meegenomen in de vergaderingen voor goedkeuring. Ze gaven aan dat er veel vragen zijn geweest over dit hoofdstel.

Ik ken verschillende mensen die bericht gehad hebben van de KNHS het met keelriem ook niet mag ;) ze zijn niet altijd even consistent in dit soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-22 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:28

Ik zou alleen de keelriem niet onder kopstuk door doen. Dan zie je het misschien niet, maar wel minder prettiger voor paard zelf. Is hele effect van kopstuk weg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:39

Hij heeft geen last van de keelriem eronder door, het zit los en ligt plat aan de achterkant van het brede kopstuk. Er overheen schuift hij naar achteren helaas.

Er werd met deze illustratie vergeleken.
En dan vooral het stukje keelriem met neusriem verbonden bij de wang. Dat is wat dit hoofdstel doet.
Afbeelding

Ik heb wel duidelijk aangegeven dat ik eigenlijk geen andere optie heb, daar heb ik contact gezocht met de knhs. Hij is een cremello en heeft een super gevoelige huid rond de neus. Als je er iets omheen doet houd hij niet op met de neusriem er af te willen krijgen door te schuren/krabben. Met dit hoofdstel heeft hij nergens last van. Vooral in de zomer wanneer zijn huid nog gevoeliger wordt door de zon tolereert hij niks. Ondanks liters zonnebrand crème.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:30

_Zsazsa_ schreef:
Spenk schreef:

Dit zeiden ze tegen mij ook.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:56

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Lingus en daar een keelriem aangemaakt zodat ik er mee mag starten. Voor mijn super gevoelige draak echt de oplossing. Nummer 2 is inmiddels onderweg voor mijn andere paard.
Keelriem zit nu onder het kopstuk zodat je het niet ziet.

[ [url=m/efpkYj.jpg]Afbeelding[/url] ]

2 vragen:

1) door de keelriem zo te doen (wat ik wel snap omdat je wilt starten) verlies je zo niet het anatomische? in de zin van dat je een drukpunt creeërt door die eronder te doen)

2) eigenlijk is een neusriem hier maar voor de show toch? aangezien die niet echt rond de neus gaat maar enkel het bovendeel erop ligt? of zie ik dat verkeerd?

zijn echt informatieve vragen, geen kritiek laat dat duidelijk zijn :D ;)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:03

Haf_Woezel schreef:
2 vragen:

1) door de keelriem zo te doen (wat ik wel snap omdat je wilt starten) verlies je zo niet het anatomische? in de zin van dat je een drukpunt creeërt door die eronder te doen)

2) eigenlijk is een neusriem hier maar voor de show toch? aangezien die niet echt rond de neus gaat maar enkel het bovendeel erop ligt? of zie ik dat verkeerd?

zijn echt informatieve vragen, geen kritiek laat dat duidelijk zijn :D ;)

Doordat de neusriem niet rond loopt heeft het dus geen ‘aansnoerende’ werking. Paard kan zijn onderkaak helemaal vrij bewegen. Wel zorgt het neusdeel wat er wel is voor stabiliteit aan het bit zoals
je bijv bij een western hoofdstel een kinriempje aan het bit zou doen maar bij dit hoofdstel is het aansluitender en werkt het dus sneller stabiliserend.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:52

+:)+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:37

Ik ervaar hem bij de mijne inderdaad ook als vrij en los, maar stabiel genoeg. Geen hinderlijk bewegende bitten zoals bij een klassiek hoofdstel waar je de neusriem afhaalt. Bit ligt heel mooi stil maar niet “vast”

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:21

Ik merk dat de mijne dus juist graag nog een stiller bit wilt, dus de sperriem. Ga dus denk ik opzoek naar hetzelfde hoofdstel als ik nu heb, maar dan met 2 riempjes. Dan mag ik en starten, en fijner voor paard :)
Mocht iemand dus willen ruilen :P

Afbeelding

Is van Kramer de Vision Space.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:30

De crystals versie heeft geloof ik een sperriem als ik me niet vergis.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:42

Ja, weet ik inderdaad. Maar wie weet heeft iemand die en wil die graag die zonder sperriem en kunnen we ruilen :)
Ben namelijk verder wel echt heel blij hiermee! :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:03

wendy1987 schreef:
Ja, weet ik inderdaad. Maar wie weet heeft iemand die en wil die graag die zonder sperriem en kunnen we ruilen :)
Ben namelijk verder wel echt heel blij hiermee! :D

Ik heb dezelfde als jij dus dat helpt niet :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:09

@wendy; welke maat heb je? Ik twijfel om deze juist aan te schaffen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:12

Ik heb een full, maar zou denk ik met een cob ook wel uitkomen. Maar blijf gewoon bij full omdat deze mooi zit haha..
Maar de mijne gaat pas weg als ik zelf de andere variant heb gevonden. en nieuw koop ik nooit :') want dat vind ik zonde met mijn verslaving.. Dus altijd tweedehands aan het zoeken hier haha