[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:09

Ik zag dat Marit al op het bericht had gereageerd.

Mirjam, het is een maat 1. Zelf vind ik het zadel lang zat op zijn rug.
Sowieso zou voor mij een London niet handig zijn in de toekomst. Maar dat is nu niet belangrijkste. Hij staat met een blessure en als hij weer gereden mag worden gaat Marit erop.

pmarena, zadel blijft dus helaas niet liggen. Maar ja, dat geldt voor vele zadels denk..
Zelf heb ik pas eenmaal op dit zadel gezeten op andere pony. Het viel mij mee dat ik er nog op pastte..

quibje, ik heb alleen maar ervaringen met Barefoots zonder VPS, bevalt mij prima.

Jomaro, Ik lees dat jij oa. een Ghost erop gehad hebt. Maar die zijn ook lang toch? Hoe lang is de Kent en Masters?

BZ, voorkeuren zijn behoorlijk weg hoor wat erop mag. Grote kans zelfs dat het geen (semi)boomloos meer wordt.. Wel voorkeur voor redelijk dressuurmodel, geen hele diepe zit, en niet extreem lange zweetbladen.
Heb je een foto van die Hidalgo Venice Islandic? Zelf heb ik laatst wel Hidalgo zadels gezien, toen was ik er nog niet zo van gecharmeerd. En heb je hem in deze vorm als testzadel?

Wat betreft spieren trainen, dat is best lastig. Momenteel mag hij alleen lopen in stap en draf, zonder bijzet etc en geen zadel op. Maar alles wat ik heb zit snel strak, ook een schoftje en longeersingel. Hij heeft een aparte rug..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:34

Buitenzinnig schreef:
Dan zou ik inderdaad eerst de spieren trainen rondom de schoft, als deze weg gevallen zijn. Weet niet of dat het geval is hoor. Inderdaad, met de barefoot of longeren. Dan kan je altijd over een tijdje eens kijken of de Trekker weer goed ligt.

Nou ja weggevallen, de pony heeft in september voor het eerst iemand op zijn rug gehad en in december zijn weer gestopt met rijden vanwege zijn rug.

Echte spierontwikkeling is er niet geweest, ik denk namelijk dat ik in November het meeste heb gereden en dat was max 3x per week hooguit 20 minuten.

Nu trainen we hem wel aan de hand hoor, maar zoals Dyonne aangeeft er past weinig op hem :roll:

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:14

Dyonne schreef:
BZ, voorkeuren zijn behoorlijk weg hoor wat erop mag. Grote kans zelfs dat het geen (semi)boomloos meer wordt.. Wel voorkeur voor redelijk dressuurmodel, geen hele diepe zit, en niet extreem lange zweetbladen.
Heb je een foto van die Hidalgo Venice Islandic? Zelf heb ik laatst wel Hidalgo zadels gezien, toen was ik er nog niet zo van gecharmeerd. En heb je hem in deze vorm als testzadel?

Wat betreft spieren trainen, dat is best lastig. Momenteel mag hij alleen lopen in stap en draf, zonder bijzet etc en geen zadel op. Maar alles wat ik heb zit snel strak, ook een schoftje en longeersingel. Hij heeft een aparte rug..

Begrijpelijk.
De Islandic heeft inderdaad geen hele diepe zit en ook niet extreem lange zweetbladen. Ik heb hem als testzadel, een 17" (maar door de vlakke zitting lijkt het meer een 17,5")

Afbeelding

Wat lastig zeg, dat je paard zo'n lastige rug heeft..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:15

MaritB schreef:
Buitenzinnig schreef:
Dan zou ik inderdaad eerst de spieren trainen rondom de schoft, als deze weg gevallen zijn. Weet niet of dat het geval is hoor. Inderdaad, met de barefoot of longeren. Dan kan je altijd over een tijdje eens kijken of de Trekker weer goed ligt.

Nou ja weggevallen, de pony heeft in september voor het eerst iemand op zijn rug gehad en in december zijn weer gestopt met rijden vanwege zijn rug.

Echte spierontwikkeling is er niet geweest, ik denk namelijk dat ik in November het meeste heb gereden en dat was max 3x per week hooguit 20 minuten.

Nu trainen we hem wel aan de hand hoor, maar zoals Dyonne aangeeft er past weinig op hem :roll:

Ah, op die manier. Dan is het begrijpelijk.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:42

pmarena schreef:
Och da's balen zeg.... wat dat betreft is het altijd een beetje rood waarschuwingslicht als je iets koopt met een ritssluiting (zadel, koffer, laarzen...enz.) waarbij het lipje afgebroken is.... dan heb je een beste kans dat er zo hard aan getrokken is dat het runnertje als volgende aan de beurt is -O-

Je hebt een zwarte rits denk ik? Ik zal zo meteen even kijken of ik daar nog een losse van heb liggen toevallig voor het geval die hele rits vervangen moet worden. Heb ooit een handjevol ritsen van Barefoot gekregen voor de ongelukkigen die hem sloopten :P

Op de foto's destijds heb ik helemaal niet gezien dat het lipje er af was, er is een ring aan bevestigd en die was keurig onder het flapje van de zitting weggewerkt. Ik zag het dus pas toen ik mijn zadel thuis kreeg. En anders had ik er waarschijnlijk ook geen punt van gemaakt, onder het het mom "kan gebeuren" maar zoals jij het zegt is het een goed punt om op te letten!

Nou als je nog een rits hebt liggen..... dan houd ik me zeker aanbevolen :D

Voor nu bind ik de rits even dicht met tigh wraps (hoe schrijf je dat :? ) zodat we in ieder geval nog even lekker aan het werk kunnen.

Shirley

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:55

Die runnertjes zijn ook los te koop, misschien de moeite waard om dat eerst te proberen ?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:03

Ty-raps ;)

Wel balen van je rits!

SuperLiesje schreef:
Ik ga vandaag hopelijk het verschil voelen tussen de hidalgo venice 2 en mijn eigen barefoot London. Mag een rondje maken in het zadel van Rianne :D en wil daarna eens kijken of mijn eigen paardenbeest ook zin heeft in n ritje vandaag :D ben heel benieuwd of ik veel verschil voel!

Ben wel benieuwd hoe je dat vind en ook wel benieuwd hoe het close-contact gevoel is :) (zelf alleen ervaring met BF london).

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:16

Wat leuk SuperLiesje, ben benieuwd naar jouw ervaring!

Dyonne: Ik vind het zadel ook iets te lang voor jouw pony. Het kan misschien nét krap aan maar veel ruimte blijft er niet over.
Pas je zelf in een maat 0? Misschien is dat te overwegen?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:56

Joepie, mijn barefoot just adjust is binnen. Het zadel is mooier dan ik had verwacht. Gisteren voor de eerste keer ermee gereden. Is natuurlijk wennen een nieuw zadel. Heb de laatste paar keer op de libra brs gereden en die zit mega zacht. De just adjust is iets harder. Ik had de cantle eraf gelaten, dat was in het begin even vreemd, maar daarna niet meer. De dijwrongen bevallen ook goed. Was alleen onhandig met door hekjes gaan. Normaal doe ik mijn been dan voor het zadel, maar dat gingn nu niet zo snel. Vanmiddag tweede rit ermee maken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:34

Nee, ik pas zeker niet in een maat nul. Die is zelfs voor bijrijdster aan de kleine kant denk.

Yvonne, waarom de cantle eraf? De justadjust had ik ook voor gekeken, helaas is die nog wel langer dan de London.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:17

Ik had wat met de cantle lopen klooien, het zadel lag er al op en ik kreeg hem niet mooi recht, en dacht ach dan maar zonder. Ik heb hem thuis goed erop gedaan. Vandaag 2 de ritje, heerlijk zadel. Ik denk dat ik daar veel plezier van ga hebben, vooral als die ook nog eens goed is ingereden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:48

Foto yvonne!! :))

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:53

Dyonne schreef:
Jomaro, Ik lees dat jij oa. een Ghost erop gehad hebt. Maar die zijn ook lang toch? Hoe lang is de Kent en Masters?

Ghost is lang maar op de een of andere manier ligt het toch niet slecht op een korte rug.
Wat wel bij mij haf dan het geval was dat lang en veel rijden met het ghost zadel hij heel veel ging struikelen :(

Kussen maat kent en masters. Dit is een boomzadel :j en hoort hier eigenlijk niet thuis :o
Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:13

Apart dat struikelen. Ik heb meer gehoord van Ghost op kortere paarden, maar zou het zelf niet zo fijn vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:27

Ben alvast mijn toekomstige Hidalgo aan het fantaseren. <3 <3
Afbeelding

Onderste foto is vandaag na buitenritje op standje turbo. :+ <3

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:31

Heb je al zo'n afkruis kalender gemaakt Marcella? Hoeveel dagen nog? :D
Mooie pad heb je er trouwens onder, is dat zo'n HAF pad? Ben niet zo thuis in de western kant :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:37

Nee bovenste is geen haf pad en weet zo even ook niet meer welke dit wel is ga zo even dringend liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:28

jomaro schreef:
Ghost is lang maar op de een of andere manier ligt het toch niet slecht op een korte rug.
Wat wel bij mij haf dan het geval was dat lang en veel rijden met het ghost zadel hij heel veel ging struikelen :(

kennis van me heeft mede door diezelfde reden haar ghost zadel op een gegeven moment verkocht, had niet verwacht dat het daar door kwam, maar nu hoor ik jou er ook weer over :? toch apart

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:43

Ik heb een ghost op een fries gehad. Deze had een vrij lange rug en zelfs op haar vond ik de ghost vrij lang. Voor haar werkte het wel echt perfect met de goede pad er onder liep ze als een zonnetje. Maar heb me altijd verbaast dat mensen de ghost gebruik(t)en op korte ruggetjes, leek me nooit prettig kunnen liggen op dat spoort ruggen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:57

Nou, ik heb vandaag op de hidalgo venice 2 van Rianne mogen zitten, daarna heb ik "thuis" op m'n eigen paardenbeest met mijn barefoot London gezeten.

Vond t een heerlijk zadel! Maar zit ook lekker in m'n London. Zou graag beide zadels eens op m'n eigen proberen, want echt vergelijken is zo niet mogelijk :)

Wil dus over n tijdje graag een afspraak maken met Suzanne van buitenzinnig om eens het 1 en ander uit te proberen :D

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:25

Daphneeeej schreef:
Ik heb een ghost op een fries gehad. Deze had een vrij lange rug en zelfs op haar vond ik de ghost vrij lang. Voor haar werkte het wel echt perfect met de goede pad er onder liep ze als een zonnetje. Maar heb me altijd verbaast dat mensen de ghost gebruik(t)en op korte ruggetjes, leek me nooit prettig kunnen liggen op dat spoort ruggen.

Hier een oud model ghost met nog een een delige bar op een korte rug.
Afbeelding

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:30

SuperLiesje schreef:
Nou, ik heb vandaag op de hidalgo venice 2 van Rianne mogen zitten, daarna heb ik "thuis" op m'n eigen paardenbeest met mijn barefoot London gezeten.

Vond t een heerlijk zadel! Maar zit ook lekker in m'n London. Zou graag beide zadels eens op m'n eigen proberen, want echt vergelijken is zo niet mogelijk :)

Wil dus over n tijdje graag een afspraak maken met Suzanne van buitenzinnig om eens het 1 en ander uit te proberen :D

Zadel moet je inderdaad op je eigen paardje kunnen uittesten.
Ooit een zadel gekocht die zat heerlijk smal bij het paardje van verkoopster, eenmaal thuis op mijn eigen paardje :D was dat heel anders :j Maar wel heel aardig dat je even mocht proefzitten/rijden heb je toch een indruk van het hidalgo zadel.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:40

Ja, was zeker even leuk! En gok dat t op die van mij ook wel heerlijk zit, maar dat moet k toch echt eerst voelen! Voorlopig redden we ons ook met de London, maar ooit... :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:14

Fijn dat het beviel Lies!
En inderdaad, je moet het zadel op je eigen paard proberen, hij zit op ieder paard toch weer even anders. Maar je hebt wel kunnen voelen of het überhaupt iets voor je, de zachtheid van de zit bijvoorbeeld blijft hetzelfde :)

Binnenkort (weer) verkrijgbaar als testzadel, de Relvas (in het bruin met café latte suède zitting)

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:21

Oe sjeik de friemel dat zadel.