tjaakje schreef:Vandaag de Cherokee van een stalgenoot op mijn paard gelegd. Mijn vriend wilde ook graag eens rijden, maar op mijn Atlanta (met VPS) voelde hij zich wat onzeker. Vandaag dus de Cherokee (zonder VPS) geprobeerd. Het beviel hem een stuk beter. Toen ik er daarna nog even op ging rijden, vielen mij een aantal dingen op. Ik zat veel breder dan op de Atlanta. Maar door de hogere cantle (of misschien meer ingezakte seatsaver), de kniestukken en de "schuine blokjes" in de Engelse stijgbeugels zat ik wel een stuk meer opgesloten en steviger. Maar door de langere zweetbladen heb je wel weer minder contact voor mijn gevoel. Dus welke van de twee nou echt fijner is..... Ik denk dat ik zelf toch kies voor de vrije zit van de Atlanta.
Dat is het eeuwige dilemma van wel / geen kniewrongen

Wil je de "steun" die veel mensen aan kniewrongen ervaren, dan "moet" je de brede zit erbij nemen.
(of je kiest voor dijwrongen, veel beter!!)
Wil je weinig zweetblad en rommel tussen je been en je paard, dat zal je het zonder kniewrongen moeten doen.
Daarom ben ik zo gek op een zadel met een hele korte zweetbladen maar met dijwrongen

Dan heb je veel been-contact maar toch ook lekker wat extra steun & stabilisatie.
De cantle is overigens bij alle (actuele) modellen Barefoot even hoog.
Enige uitzonderingen zijn:
- Madrid heeft een eigen unieke cantle
- Kids Barefoot heeft een lagere cantle
- Missoula Nut en Virginia Rose hebben een lagere cantle
De Lexington lijkt een hogere cantle te hebben maar heeft dat niet. Maar die heeft dikker VPS aan de achterkant waardoor de hele achterkant wat omhoog komt

De oudere Cheyennes hebben een lagere cantle.
De andere modellen niet want toen het eerste andere model na de Cheyenne geïntroduceerd werd (de Nevada), kreeg die direct een hoge cantle. Deze werd later op alle modellen standaard.
Net zoals de Lexington het eerste model was met een verplaatsbare beugelophanging, en later alle zadels dat standaard kregen