[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:03

tjaakje schreef:
Vandaag de Cherokee van een stalgenoot op mijn paard gelegd. Mijn vriend wilde ook graag eens rijden, maar op mijn Atlanta (met VPS) voelde hij zich wat onzeker. Vandaag dus de Cherokee (zonder VPS) geprobeerd. Het beviel hem een stuk beter. Toen ik er daarna nog even op ging rijden, vielen mij een aantal dingen op. Ik zat veel breder dan op de Atlanta. Maar door de hogere cantle (of misschien meer ingezakte seatsaver), de kniestukken en de "schuine blokjes" in de Engelse stijgbeugels zat ik wel een stuk meer opgesloten en steviger. Maar door de langere zweetbladen heb je wel weer minder contact voor mijn gevoel. Dus welke van de twee nou echt fijner is..... Ik denk dat ik zelf toch kies voor de vrije zit van de Atlanta.

Dat is het eeuwige dilemma van wel / geen kniewrongen :j

Wil je de "steun" die veel mensen aan kniewrongen ervaren, dan "moet" je de brede zit erbij nemen.
(of je kiest voor dijwrongen, veel beter!!)

Wil je weinig zweetblad en rommel tussen je been en je paard, dat zal je het zonder kniewrongen moeten doen.

Daarom ben ik zo gek op een zadel met een hele korte zweetbladen maar met dijwrongen :j
Dan heb je veel been-contact maar toch ook lekker wat extra steun & stabilisatie.

De cantle is overigens bij alle (actuele) modellen Barefoot even hoog.
Enige uitzonderingen zijn:

- Madrid heeft een eigen unieke cantle
- Kids Barefoot heeft een lagere cantle
- Missoula Nut en Virginia Rose hebben een lagere cantle

De Lexington lijkt een hogere cantle te hebben maar heeft dat niet. Maar die heeft dikker VPS aan de achterkant waardoor de hele achterkant wat omhoog komt :P

De oudere Cheyennes hebben een lagere cantle.

De andere modellen niet want toen het eerste andere model na de Cheyenne geïntroduceerd werd (de Nevada), kreeg die direct een hoge cantle. Deze werd later op alle modellen standaard.

Net zoals de Lexington het eerste model was met een verplaatsbare beugelophanging, en later alle zadels dat standaard kregen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:04

Buitenzinnig schreef:
Oke.. De Hidalgo Venice ll mag uit het testzadel assortiment

Dan kan niemand het lezen. :D :+ }>

*edit* Is het wat beter te lezen als je goede ogen heb. ;) :D
Laatst bijgewerkt door Marcella op 21-02-14 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Buitenzinnig

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:04

Mag ook geen reclame zijn ;)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:12

Dank Jomaro!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:38

Buitenzinnig schreef:
Marit, ik denk dat je naar de BF wil, maar dacht, laat ik toch maar reageren :P

Ik kan bij pony's met korte ruggetjes goed uit de voeten met een Hidalgo Venice Islandic, 17" en 45cm kussens eronder. Met een 17,5" kun je er ook nog 45cm kussens onder doen.
Ook, zoals hierboven al gezegd, kom je een heel eind met een Trekker zadel met korte kussens.

Nee niet perse. Het is niet mijn paard overigens ;-)

Maar we hebben nu een trekker voor hem. Daar hebben we wat twijfels over. Dit komt omdat hij een brede ver doorlopende schoft heeft en daarnaast een wat weke rug.
De trekker drukt al snel boven op zijn schoft als je m breed genoeg zet. Wellicht is het over een tijd wel weer een geschikt zadel hoor.

Wellicht kunnen we de barefoot eens rijdend testen, maar nu niet vanwege rugband blessure.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:40

Dan zou ik inderdaad eerst de spieren trainen rondom de schoft, als deze weg gevallen zijn. Weet niet of dat het geval is hoor. Inderdaad, met de barefoot of longeren. Dan kan je altijd over een tijdje eens kijken of de Trekker weer goed ligt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:09

Nou even hierbij mijn ervaring met de Barefoot Lexington (voor zover ik kan beoordelen na 1x rijden).

Gisteravond heb ik er even mee gereden. Het zadel paste krap aan op mijn pony, alleen je merkt door de hoge cantle dat het zadel wel erg naar voren gaat staan.
Ik dacht als ik erop zit dan valt het wel mee. Ik werd alleen erg naar voren gedrukt en vond het niet fijn. Ook zit je echt 'op' het zadel in tegenstelling tot de London, daar zit je 'in' het zadel..
De steun wat je krijgt met de kniewrongen vind ik wel heerlijk! Dat miste ik erg met de London.

Ik ga morgen nogmaals het zadel proberen, mag hem tenslotte een week proberen maar als ik nu van mijn 1e ervaring uit mag gaan dan loop ik er niet warm voor.
Ik twijfel dan nog over de Barrydale en misschien alsnog weer de London..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:15

Jammer, dat klinkt typisch als een Lexington op een paardje dat juist geen verhoogde achterkant nodig heeft :)

Van mij zou de Lexington eigenlijk wel uit het assortiment mogen, en dan gewoon de London de veel mooiere kniestukken van de Lexington geven :P

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:24

pmarena schreef:
Jammer, dat klinkt typisch als een Lexington op een paardje dat juist geen verhoogde achterkant nodig heeft :)

Van mij zou de Lexington eigenlijk wel uit het assortiment mogen, en dan gewoon de London de veel mooiere kniestukken van de Lexington geven :P

Ja klopt hoor! Maar omdat mijn pony niet echt overbouwd of iets dergelijks is dacht ik dat het wel ging passen.
Probeer de Lexington vanavond nogmaals om een goed beeld te krijgen.

Maar mocht er nog een combinatie London/Lexington komen dan ben ik voor! En zal ik ook gelijk 1 bestellen. :P

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:32

Ik twijfel ook regelmatig of ik niet toch voor een London moet gaan kijken. Aan de andere kant heb ik nu extra kniewrongen onder het zweetblad geplaats (ik had lange tijd niets eronder) en ik heb afgelopen week toch weer heerlijk gereden. Ik zou het zadel graag wat korter zien, ik pas in een 1 maar in de 2 kan ik me ook nog bewegen dus toch maar een 2 gekocht destijds.

Wat voor inlages heb je onder je leen Lexington, dat vindt ik ook heel veel uitmaken. De standaard inlage geeft een veel meer in je paard zitten gevoel dan de dikkere.

Je kunt ook nog proberen je zit wat minder voorover te creeeren door je beugelriemophanging te verplaatsen.

Ik heb hiervoor een Barrydale gehad en vind de steun van de Lexngton fijner dan de Barrydale (persoonlijk he ;) )

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:53

pmarena schreef:

Als ze dat eens deden. Wil nl ook lexington proberen. Juist omdat hij mooier toont ook.
Veel zadels zakken wat achterover bij mijn meisje. Daarom lijkt lexington me wel wat.
Zou het niet te veel gaan drukken achter dan?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:07

Persoonlijk ging ik van de kniewrongen met klitteband bij mijn VPS-london heel raar zitten. Misschien omdat ik qua lengte benen beter een maat 2 kan hebben. Kon m'n knieën niet goed kwijt. Heb nu de 1 zonder extra wrongen en de beugelriemen vrij 'recht' onder me hangen. Zit nu veel beter :j

Mayflower_ wel balen zeg.. Ik zit nog effe te brainstormen maar verder dan de barrydale of de adjust kom ik ook niet.

Pmarena, komen de seatsavers van de adjust (met dijbeenwrongen) ook los te koop? Ik weet dat je nu nog niet-barefoot bruine hebt, maar vroeg het me af.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:23

Akke_sSpring schreef:
Ik twijfel ook regelmatig of ik niet toch voor een London moet gaan kijken. Aan de andere kant heb ik nu extra kniewrongen onder het zweetblad geplaats (ik had lange tijd niets eronder) en ik heb afgelopen week toch weer heerlijk gereden. Ik zou het zadel graag wat korter zien, ik pas in een 1 maar in de 2 kan ik me ook nog bewegen dus toch maar een 2 gekocht destijds.

Wat voor inlages heb je onder je leen Lexington, dat vindt ik ook heel veel uitmaken. De standaard inlage geeft een veel meer in je paard zitten gevoel dan de dikkere.

Je kunt ook nog proberen je zit wat minder voorover te creeeren door je beugelriemophanging te verplaatsen.

Ik heb hiervoor een Barrydale gehad en vind de steun van de Lexngton fijner dan de Barrydale (persoonlijk he ;) )

Ik heb een Barefoot Lexington testzadel te leen met een standaard pad en de standaard inlages. Die beugelophanging verplaatsen is wel een goed idee! :)*
Ga ik morgen gelijk proberen! Ik heb gister even op de Barrydale gezeten op een bokje, hij zit wel erg lekker! Maar ik ben bang dat ik alsnog te weinig steun heb daarmee.

Phillipa schreef:
Persoonlijk ging ik van de kniewrongen met klitteband bij mijn VPS-london heel raar zitten. Misschien omdat ik qua lengte benen beter een maat 2 kan hebben. Kon m'n knieën niet goed kwijt. Heb nu de 1 zonder extra wrongen en de beugelriemen vrij 'recht' onder me hangen. Zit nu veel beter :j

Mayflower_ wel balen zeg.. Ik zit nog effe te brainstormen maar verder dan de barrydale of de adjust kom ik ook niet.

Pmarena, komen de seatsavers van de adjust (met dijbeenwrongen) ook los te koop? Ik weet dat je nu nog niet-barefoot bruine hebt, maar vroeg het me af.

Heb jij lange benen of korte benen? Ik heb korte benen en zat juist qua zit erg goed in de London. Had geen ruimte meer over maar ik zit graag opgesloten (heb nu een Euroriding Titan als boomzadel, heel veel wrong en diepe zit). Ik heb voor de rest ook geen idee voor een ander zadel.. Ja eventueel de startrekk Dressuur of de Hidalgo Venice, maar ik ben fan van Barefoot.... :P

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:46

Ik heb normale lengte benen :P (ben rond de 1,75m). Ik heb voor de grap even 2 foto's naast elkaar gezet, nog met mijn boomzadel (stubben maestoso) en in mn barefoot london. Leuk om de verschillen te zien (als je de foto wil zien stuur ff een PB). Ik voel me ook vrij opgesloten zitten in de london, hij hoeft van mij geen centimter kleiner, eerder groter ;)

Maar de london bleef schuiven toch bij jou mayflower?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:52

Oh ik baal!!! Heb vanavond het "gespje" van de ritssluiting gesloopt. Kan ik zoiets los kopen en weer terug frunniken of moet ik heel de rits laten vervangen?? Mijn dochter heeft vanavond nog wel gereden, de pommel bleef vrij goed zitten maar of dat ook zo is als ik morgen ga rijden (ben wel wat zwaarder dan mijn spriet van net 11. Die zit trouwens ook prima in de Lexington maat 2 maar dat terzijde....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:55

Phillipa schreef:
Ik heb normale lengte benen :P (ben rond de 1,75m). Ik heb voor de grap even 2 foto's naast elkaar gezet, nog met mijn boomzadel (stubben maestoso) en in mn barefoot london. Leuk om de verschillen te zien (als je de foto wil zien stuur ff een PB). Ik voel me ook vrij opgesloten zitten in de london, hij hoeft van mij geen centimter kleiner, eerder groter ;)

Maar de london bleef schuiven toch bij jou mayflower?

Oh ja keuze ''normale'' lengte benen had ik er niet bij gezet. :P Ik ben ook rond de 1.75 M.
Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's, PB is welkom. :)

Ja klopt mijn London schoof! Had er voor mijn gevoel wel alles aan gedaan. Maar goed het ene zadel is het andere zadel niet en misschien dat een andere London wel goed past en niet schuift. :)
Na oriëntatie valt de Barrydale voor mij af, nu de keuze nog tussen de London of de JustAdjust. Laatstgenoemd lijkt mij ook erg fijn! Ben wel heel benieuwd naar de dijwrongen en het concept dat je je eigen zadel kunt verstellen spreekt mij wel aan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:56

Akke, is het rolletje eraf of??
Weet nl dat op de markt in jouw woonplaats altijd een kraam stond die zet er zo een nieuwe op. En hoppa doet ie het weer..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:57

Akke_sSpring schreef:
Oh ik baal!!! Heb vanavond het "gespje" van de ritssluiting gesloopt. Kan ik zoiets los kopen en weer terug frunniken of moet ik heel de rits laten vervangen?? Mijn dochter heeft vanavond nog wel gereden, de pommel bleef vrij goed zitten maar of dat ook zo is als ik morgen ga rijden (ben wel wat zwaarder dan mijn spriet van net 11. Die zit trouwens ook prima in de Lexington maat 2 maar dat terzijde....

Alleen het lipje of het hele trekkertje/ritsdingetje? Dat laatste is bij ons ook eens stuk gegaan en de enige oplossing was toen nieuwe rits := Gelukkig hadden we een bevriend schoenmaker die voor niet al te gek bedrag dat rotklusje wel wilde doen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:00

Dat lipje was er al af toen ik het zadel tweedehands kocht maar dat trekkertje brak in tweeën. De schoenmaker hier in de buurt vertrouw ik niet zo, heeft ook al eens een paar schoenen en een paar laarzen verpest dus die komt zekerrr niet aan mijn zadel. Ik zit te denken of ik mijn zadel op zal sturen naar costumtreeless? Iemand ervaringen met haar werk?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:01

Bij mij schoof een vps loze zadel met grandeur-pad wel. Later las ik hier dat er meerdere waren met een grandeur pad waarbij het zadel schoof. Er zitten ook best goeie inlages in zegmaar, terwijl mijn merrie haar ruggengraat / schoft niet (hoog) uitsteekt ;), waardoor je dus een soort torentjeszadel kreeg = schuiven.

Nu met een standaard pad en VPS london schuift het eigenlijk helemaal niet. Sinds een week met een nieuwe singel (rossner comfort) ligt het net nog een centimeter verder naar achteren en ben ik er heel blij mee :) In het begin had ik nog wat ruwe haren (voornamelijk aan één kant bij de schouder, maar dat was ook wel te verklaren mbt buiging/bespiering paard en mijn houding/scheef zitten).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:33

Akke_sSpring: ik heb ook wel eens een beugelriemophanging laten repareren door customtreeless (wilde dat het VPS niet aangetast werd door verkeerd naaien) Is heel goed en netjes gebeurd.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:27

Dank je :) Ik heb haar inmiddels een mailtje gestuurd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:58

Och da's balen zeg.... wat dat betreft is het altijd een beetje rood waarschuwingslicht als je iets koopt met een ritssluiting (zadel, koffer, laarzen...enz.) waarbij het lipje afgebroken is.... dan heb je een beste kans dat er zo hard aan getrokken is dat het runnertje als volgende aan de beurt is -O-

Je hebt een zwarte rits denk ik? Ik zal zo meteen even kijken of ik daar nog een losse van heb liggen toevallig voor het geval die hele rits vervangen moet worden. Heb ooit een handjevol ritsen van Barefoot gekregen voor de ongelukkigen die hem sloopten :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:51

Ik ga vandaag hopelijk het verschil voelen tussen de hidalgo venice 2 en mijn eigen barefoot London. Mag een rondje maken in het zadel van Rianne :D en wil daarna eens kijken of mijn eigen paardenbeest ook zin heeft in n ritje vandaag :D ben heel benieuwd of ik veel verschil voel!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:58

Wat leuk! Veel plezier!