Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:32

hmm ja zo had ik het nog niet bekeken.....
Iemand hier ook een fries?
maar de neusriem en keelriem zitten wel op t laatste gaatje

DianXX

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:11

Mijn paardje heeft vaak ook een cob hoofd, maar past de full van de competition net goed.
Heb wel bij de neusriem een gaatje bij geprik, voor het eerste gaatje want die moest wel heel strak als ik hem vast moest krijgen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:13

Kerstkransje heb je ook foto's??

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:06

Nee heb hem alweer ingepakt.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:16

Ik rijd nu alweer bijna een week met mijn nieuwe Rambo Micklem Multi Bridle.
Voor mijn paard van 1.80 heb ik een X-Full en deze zit prima. Ik denk niet dat ik de neusriem dicht had gekregen met een maat kleiner, een probleem wat ik vaker heb met hoofdstellen, hij past alleen maar Kieffer hoofdstellen verder.

Ik rijd voorlopig bitloos om medische redenen en ben nu nog aan het uitproberen wat het fijnste werkt voor mijn paard. Normaal gesproken rijd ik gewoon met bit, al heb ik wel ervaring met het rijden met een Sidepull en Crossbridle.

Ik had al eerder gelezen dat de zogeheten 'release' niet fijn is met dit hoofdstel en ik heb dezelfde ervaring met de Kinband en Crossbridle. Om die reden rijd ik nu met het hoofdstel als Sidepull, maar hij reageert toch beter op de kinband als de release fijner zou zijn. Mijn paard maakt zich nogal makkelijk sterk (vooral op buitenrit, maar binnen soms ook als hij iets moeilijk vindt) en op die wijze kan ik hem toch beter begrenzen alleen door de slechte release geeft het hoofdstel niet de benodigde ontspanning wanneer het wel weer goed is, of er zit een enorme vertraging in.

Iemand tips of een andere manier om de release toch beter te krijgen met dit hoofdstel?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:27

Ik heb tot voor kort mijn Micklem multi altijd gebruikt met de sidepull functie, maar soms liep mijn paard dwars door mijn hand heen. Ik vind het niet vriendelijk om dan maar stug door te trekken, dus ik heb laatst de kinband gebruikt. Wat fijn! Mijn paard is op de pinken te rijden nu!
Wanneer we "dressuurmatig" aan de slag gaan, gebruik ik nu de kinband en als we lekker gaan hobbelen in het bos of in de wei gaat hij op de sidepull stand.
Mijn vriend reed laatst even op de kinband, maar dan kan je toch duidelijk zien dat hij te weinig ervaring heeft, hij werkte er vrij stevig mee in. Dus ook als er iemand anders op gaat, doe ik hem op de sidepull.

In het begin heb ik het hoofdstel heel lang in de kast laten hangen en had ik er eigenlijk spijt van dat ik hem had gekocht, maar nu ben ik er echt super blij mee! Al vind ik het leer wel wat stug, dat had van mij wat mooier gemogen.

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:20

Zijn er hier ook mensen die de competition bitloos gebruiken? Is deze nou echt zoveel minder stevig (en daardoor niet bitloos te gebruiken) dan de multi? :+

Ik rij bitloos en kan nu voor een ontzettend aantrekkelijke prijs een competition kopen..

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:07

Hoi Allemaal,

Al een poosje lees ik mee en nu heb ik een vraag aan jullie.
Sinds een week heb ik mijn eigen paard. Echter is ze met opzadelen en met name het hoofdstel een beetje 'spastisch' Wanneer ik het hoofdstel achter haar oren wil doen schiet ze naar achter. Af doen is geen probleem. Nu dacht ik dat ik bij iemand hier had gelezen dat een paard dit ook deed en dat dit met de micklem verholpen was. Nu wou ik sowieso eigenlijk al dit hoofdstel gaan halen omdat hij gewoon zo goed is voor het paard.
Maar klopt het dat hier nog iemand was met dit probleem?

Bij de vorige eigenaresse heeft ze dit ook gedaan maar dit deed ze al een hele poos niet meer dus ik zag er geen probleem in.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:21

heb de Micklem Multi Bridle gisteren binnengekregen en vanmorgen aangepast. Maat Cob.
Zat meteen goed, had bakstukken op tweede gaatje van boven en de keel en kinriem op 't laatste gaatje.
Alleen jammer dat ik het echt geen MOOI hoofdstel vind, lomp en grof, en ook de koperkleurige gespen vind ik niet mooi.

Maar goed, daat ging 't ook niet om.
Heb de kinband met kinkussen er nu onder zitten, en geen bit er in (medium sterkte).
Weet nog niet of ik dat zo laat, misschien haal ik die kinband wel weer er af.

Ik moet er nog mee gaan rijden, dus we zullen zien.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:30

terpentijn schreef:
heb de Micklem Multi Bridle gisteren binnengekregen en vanmorgen aangepast. Maat Cob.
Zat meteen goed, had bakstukken op tweede gaatje van boven en de keel en kinriem op 't laatste gaatje.
Alleen jammer dat ik het echt geen MOOI hoofdstel vind, lomp en grof, en ook de koperkleurige gespen vind ik niet mooi.

Maar goed, daat ging 't ook niet om.
Heb de kinband met kinkussen er nu onder zitten, en geen bit er in (medium sterkte).
Weet nog niet of ik dat zo laat, misschien haal ik die kinband wel weer er af.

Ik moet er nog mee gaan rijden, dus we zullen zien.

Grappig, ik vind hem juist wel mooi! :P
Ik wil graag de Competition, hier zitten zilveren gespen op. Benieuwd hoe het met rijden gaat!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:32

Anouk:
Ik heb geen ervaring met een paard dat het hoofdstel om doen lastig vindt, maar ik denk dat dit dan wordt gedaan:
Als je het bit van de Micklem afhaalt, kan je heel eenvoudig het hoofdstel om doen zonder te hoeven sjorren of trekken. Dan "leg" je hem gewoon op het hoofd en maak je hem vast. Daarna kan je heel eenvoudig het bit vastmaken met de bijgeleverde riempjes. Ik kan me voorstellen dat paarden die hoofdstellen eng vinden, dit een veel veiliger gevoel geeft.

Terpentijn: Ik vind die koperen gespen ook echt lelijk. Past ook niet bij de rest van mijn optoming. De kinband werkt vrij heftig in (bij mijn paard dan)! Lees even een paar berichten omhoog, daar heb ik toevallig laatst iets gepost over de kinband. Fijn dat de maat wel direct goed is :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:32

De mijne was dat, die wat spastisch deed met hoofdstel omdoen bij gewone hoofdstellen (nou ja, af en toe met haar hoofd slaan en rondzwiepen, en als je dan niet uitkijkt met hoe jouw handen haar hoofd volgen vliegt ze idd naar achter omdat ze schrikt van je hand bij haar oog). Hoofdstel omdoen vond ze in elk geval erger dan aansingelen :+

Met de Micklem binnen een week absoluut geen problemen meer, hoofdstel omdoen is nu synoniem aan "knuffeltijd". Zo'n verschil had ik niet verwacht in elk geval! Achteraf blijkt ze dus idd de drukpunten van haar eerdere (ook met anatomisch kopstuk etc!) hoofdstellen niet prettig te vinden. De Micklem is madame erg over te spreken :D Ze loopt er ook erg fijn op, veel makkelijker constant in de aanleuning.

Ik doe het hoofdstel gewoon om in zijn geheel, maar de methode die Pippaa noemt is ook een goede.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:38

Vientje schreef:
De mijne was dat, die wat spastisch deed met hoofdstel omdoen bij gewone hoofdstellen (nou ja, af en toe met haar hoofd slaan en rondzwiepen, en als je dan niet uitkijkt met hoe jouw handen haar hoofd volgen vliegt ze idd naar achter omdat ze schrikt van je hand bij haar oog). Hoofdstel omdoen vond ze in elk geval erger dan aansingelen :+

Met de Micklem binnen een week absoluut geen problemen meer, hoofdstel omdoen is nu synoniem aan "knuffeltijd". Zo'n verschil had ik niet verwacht in elk geval! Achteraf blijkt ze dus idd de drukpunten van haar eerdere (ook met anatomisch kopstuk etc!) hoofdstellen niet prettig te vinden. De Micklem is madame erg over te spreken :D Ze loopt er ook erg fijn op, veel makkelijker constant in de aanleuning.

Ik doe het hoofdstel gewoon om in zijn geheel, maar de methode die Pippaa noemt is ook een goede.

Ik spiekte even in je topic want ik wist nog dat het een witte merrie was haha!
Bedankt voor je reactie, ik hoop ook dat de oplossing zo simpel is bij mijn paard maar ik ga het zeker proberen! En ook dat het verschil zo groot is haha! :D

Thanks Pippaa ik ga er mee aan de slag

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:36

minetje schreef:
Zijn er hier ook mensen die de competition bitloos gebruiken? Is deze nou echt zoveel minder stevig (en daardoor niet bitloos te gebruiken) dan de multi? :+

Ik rij bitloos en kan nu voor een ontzettend aantrekkelijke prijs een competition kopen..

Ja ik! Ik heb hem nog niet super vaak gebruikt, maar al wel een aantal keren.
Hij is wat dunner en misschien daarom minder stevig. Maar je moet ook niet keihard gaan trekken.
En van een keer trekken gaat hij niet stuk. ;)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:07

Ik heb vandaag de multi bridle gehaald bij de ej met 25% korting :)
Net ff in elkaar gezet en morgen uittesten :)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:24

Ik heb de full terug gestuurd en nu de cob binnen.
Gisteren gelijk mee gereden met de kinband wauw top!

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:14

DianXX schreef:
minetje schreef:

Ja ik! Ik heb hem nog niet super vaak gebruikt, maar al wel een aantal keren.
Hij is wat dunner en misschien daarom minder stevig. Maar je moet ook niet keihard gaan trekken.
En van een keer trekken gaat hij niet stuk. ;)

Oh gelukkig, dacht dat ik de enigste was met dit idee :') Waarom heb jij de keuze gemaakt om voor een competion te gaan en toch bitloos te rijden, als ik vragen mag?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:40

We hadden al een bruine Multi, maar mijn moeder heeft er een competition bij gekocht in het zwart.
Ik rijd altijd bitloos, dus vandaar toch bitloos. :P

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:50

Hallo,

Komt ook even binnenvallen. Ik wil graag de competitie bestellen voor mijn D pony, wat denken jullie dat ik voor maat nodig heb? Pony of Cob, ik twijfel namelijk hoe ze vallen.

Alvast bedankt!

Edit zie nu dat ze niet in ponymaat zijn, dat maakt het makkelijker.

Andere vraag, hebben jullie je gewone bit erin?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:56

Ik heb gewoon de trens erin gehangen waar ze bij mijn andere hoofdstellen ook fijn op liep ja :) Is een dubbelgebroken watertrens.

Ik was aan het twijfelen om een kneveltrens te proberen voor buiten, maar dat lijkt me onhandig ivm de vorm van de neusriem en bitriempjes.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:10

saskiaojan schreef:
Hallo,

Komt ook even binnenvallen. Ik wil graag de competitie bestellen voor mijn D pony, wat denken jullie dat ik voor maat nodig heb? Pony of Cob, ik twijfel namelijk hoe ze vallen.

Ik denk dat je gewoon een cob kan nemen, mijn E pony past zowel cob als full. Dat heeft ze met meerdere dingen. Mijn moeder's D pony heeft een cob maat micklem.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:05

Mijn merrie heeft normaal full en dan staat hij op zijn kleinst , hou zit dat met rambo ook gewoon full bestellen? Ze heeft ook een smal bekkie , bitmaat 11,5

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:14

Mijn merrie heeft ook geen grof hoofd, zij past zowel cob als full.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:04

Ik heb het hoofdstel vandaag besteld

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:24

Ben benieuwd, hopelijk past hij :)