[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotje5lotje

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:58

Uudje wat een mooie combi, echt een gaaf zadeltje ook!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:05

lotje5lotje schreef:
Uudje wat een mooie combi, echt een gaaf zadeltje ook!

Dank je wel! Ben ook erg blij met het zadel. Nadeel is wel, als je er eenmaal op zit wil je er niet meer af! Zo lekker zit ie. _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:08

Ik heb vandaag een edix libre testzadel besteld. Ik ben benieuwd hoe die zit.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:45

Uudje, mooi !!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:26

Wauw Uudje wat een prachtige combinatie!

Akelig van de geknapte beugel :oo Ik heb een keer gehad dat mijn stijgbeugel knapte in galop. Ook zo bizar. Dat is toen wel echt supernetjes opgelost door het bedrijf :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:37

De knoop door gehakt en zojuist een bestelling geplaatst voor nieuwe beugelriemen en beugels. Was wel even twijfelen maar ik ga voor mijn veiligheid en comfort.

Het zijn de brede beugelriemen van Barefoot en de Barefoot veiligheids western beugels Trail geworden.

Zal wel niet het mooiste zijn om te zien maar het is vast veilig en ik denk dat het ook wel fijn is voor mijn reuma gewrichten. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:12

Ja er zijn altijd bizarre dingen mogelijk wat dat betreft. Van die verhalen van knappende stijgbeugels of bitten....pech kan je altijd hebben, dat er een luchtbelletje ergens in het RVS blijkt te hebben gezeten ofzo. Ellende is dat je dat soort dingen ook niet ziet van buiten....

En als je een keer iets hebt gehad (zoals stijgbeugel die achter stal / hek / boomtak ofzo blijft hangen terwijl paard doordendert) zijn altijd reden om de boel eens héél goed te bekijken want het kan lijken alsof alles nog werkt maar intern kan 1 en ander best beschadigd zijn en dan weken of maanden later laat ineens het laatste stukje stiksel los tijdens een galopje :=

Schroefjes / boutjes zijn ook notoire problemen. Dat is met stijgbeugels ook wel iets om in de aten te houden, of die niet langzaam steeds losser gaan en er dan ineens uit vallen :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:25

Mijn eerste westernzadel (india-cheapoo) viel tijdens een fikse regenbui uit elkaar. De beugels bleken een soort houten blokjes te zijn die aan elkaar gelijmd waren met een flinterdun stukje suedeschroot er om heen en een boutje als ophanging van net 5 mm dik.
Levensgevaarlijk dus.

Maartje_TH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:56

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:16

Maartje_TH schreef:
Hey,

Voor school ben ik bezig met een innovatief plan voor een computergestuurd aanpasbaar rijzadel. Zouden jullie mijn enquête in willen vullen.

Alvast bedankt!!! *\o/*

https://www.survio.com/survey/d/O4T1V4B1I4X2J1N7K

Het idee is natuurlijk erg van deze tijd! Hoe zie je het voor je, voor boomzadels, of boomloos? Kan de computer bij het bestaande zadel de hele boomvorm van een boomzadel aanpassen, of zijn het richtlijnen of het nog past, die je in het programma te zien krijgt, zodat je je zadelmaker kunt contacteren? Kan het in beweging bekeken worden?
Puur interesse hoor! Ben erg benieuwd!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:25

Nou inderdaad je wordt echt even weer met beide beentjes op de grond gezet. Misschien sla ik er wel een beetje in door, maar ik ben net bezig mijn angst te overwinnen want ik ben nogal bang om met mijn paard over de openbare weg te gaan. Dan kun je zulke dingen als dit er niet bij gebruiken want dat word die angst alleen maar groter. Vandaar dus ook mijn grondige aanpak. Vandaag ga ik ook even mijn teugels na kijken, op de een of andere manier vind ik teugels met klipjes altijd een beetje 'eng' ondanks ik de klipjes altijd controleer voor ik weg ga. Ik denk dat ik voor de zekerheid een 2e klipje ga plaatsen. Sja ik weet dat het voor veel mensen als overdreven klinkt, maar ik denk dat het mij wel meer rust geeft. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:34

Jeetje wat heftig van de beugel Petrichor! Gelukkig niks ergs gebeurd :(:) Ik snap wel dat je nu extra grondig bent. Ik wil nu ook meer gaan rijden, maar angst (for the unknown) houdt me ook nog wat tegen dus ben toevallig ook mn tuig aan het checken en veiligere opties aan het uitzoeken :o

Prachtig paard Uudje!! Zadel met dekje is ook mooi ;)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:36

woepsie90 schreef:
Jeetje wat heftig van de beugel Petrichor! Gelukkig niks ergs gebeurd :(:) Ik snap wel dat je nu extra grondig bent. Ik wil nu ook meer gaan rijden, maar angst (for the unknown) houdt me ook nog wat tegen dus ben toevallig ook mn tuig aan het checken en veiligere opties aan het uitzoeken :o

Prachtig paard Uudje!! Zadel met dekje is ook mooi ;)

Ik snap wat je bedoeld, angst is vreselijk! Heel veel succes en sterkte met je angst overwinnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:27

Bij mij knapte er ook eens iets in een hoofdstel of touwhalster, ik weet niet precies meer wat, was nog in het pre-Barefoot tijdperk. Op het strand. Tijdens een galop...op Rena die toch altijd al iets te enthousiast / rennerig wilde worden en waar ik niet zomaar overal een galopje mee pakte.... was ook niet al te tof!

En een keer met western veiligheidsbeugels met openklap mechanise. Hartstikke leuk systeem, dat je er niet in vast kon blijven hangen +:)+ Ja...totdat je paardje er een keer vreselijk vandoor schiet, je voet uit de beugel slipt, en je hem tijdens een rengalop nevernooit meer terug aan je voet kan krijgen -O-

Probeer dan je paard maar eens terug te krijgen, zonder stijgbeugels....dat blijkt erg tegen te vallen want die tegendruk van de stijgbeugels blijkt toch wel heul handig te zijn als je enige optie is om dat dier om te trekken....

Dat teugelclipjes knappen hoor je ook wel eens inderdaad. Vooral met die hele kleine clipjes...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:44

Ja, die dubbele clipjes heb ik ook al eens gebroken gehad.
Afbeelding

En Boon schudt haar 1-oor ook wel eens af, of het oor achter in haar nek :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:47

Niet leuk als zoiets onderweg gebeurt, hier ook met opstappen singelstoot die knapte, paard op de achterbenen, vervolgens ervandoor, fijn als je half zit :') tegenwoordig check ik geregeld alles.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:49

Uudje, prachtige combinatie <3

Wat griezelig, gebroken onderdelen... maar helaas, zoals iedereen hier al zegt, het kan gebeuren.... Gelukkig gaat het meestal goed. (en som is het maar beter dat iets breekt, want als het heel zou blijven, kan het ook gevaarlijk worden. Denk aan met je voet in de beugel blijven zitten, dan ben je blij als het breekt - of je paard die zichzelf "vangt" in een deken, dan is het ook maar goed dat de riempjes losschieten) Regelmatig controleren is dus echt van belang..... let op of schroefjes en clipjes nog in orde zijn, of bandjes en leertjes niet gerafeld zijn etc.) En goed onderhoud helpt ook (dat wil zeker niet zeggen dat je het leer moet verzuipen in vet en olie - dan wordt het week, kunnen stiksels oplossen en heb je nog meer kans op ongelukken)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:52

Vaak is het ook een kwestie van iets goed aan doen.
Halsters zitten meestal standaard veel te los en dekenriemen idem.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:56

Ella is hier net geweest. De Freemax ligt op mijn merrie nog goed, maar mijn ruin zit net tussen fork 3 en 4 in. Dus ik moet nu een 4 met edges hebben.. precies die ik niet heb liggen, haha! Mocht iemand nog een fork 4 hebben, let me know!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:58

En natuurlijk niet al te veel bij stil staan want dan durf je straks niks meer. Maar voor mij is het wel goed geweest even weer met de neus op de feiten. Heb alles gecontroleerd en maak voor de zekerheid extra klipjes aan mijn touw teugels. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:26

Touwteugels zullen niet snel breken, het is meer de manier waarop ze aan de clipjes vastzitten (doorheen geweven of omheen gebonden) die het sterker of slapper maken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:30

Ik heb ook al eens in galop gehad dat de biothane teugel uit het klipje knapte (die schuifjes met dun recht pinnetje zoals marylot teugels). Was ook een lekker moment. Paard luisterde gelukkig goed op stem en 1 teugel.

Ben benieuwd hoe je de barefoot beugels en riemen vind!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:31

Ik heb zelf jaren gewoon gereden met alleen maar touw, en dat zo om de hackamore / touwhalster geknoopt dat de knoop zichzelf alleen maar strakker kan trekken. Dan ben je helemaal niet afhankelijk van metalen onderdeeltjes :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:38

pmarena schreef:
Ik heb zelf jaren gewoon gereden met alleen maar touw, en dat zo om de hackamore / touwhalster geknoopt dat de knoop zichzelf alleen maar strakker kan trekken. Dan ben je helemaal niet afhankelijk van metalen onderdeeltjes :)

Dat is eigenlijk het aller beste, daar kan vrijwel niks mee gebeuren!

Mijn vriend heeft vandaag extra klipjes voor mij gekocht die ga ik er morgen even aan maken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:47

pmarena schreef:

Enige nadeel, als ze er mee vast blijven hangen ofzo kan het niet kapot.