[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:28

Ik rij met broekmaat 38 in een gewone en omdat ik vrij lang ben vind ik dat juist fijn. Ik reed voorheen ook net zo lief in bf maat 1 en maat 2. Denk dat dat echt persoonlijk is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:11

Caily schreef:
Ik rij met broekmaat 38 in een gewone en omdat ik vrij lang ben vind ik dat juist fijn. Ik reed voorheen ook net zo lief in bf maat 1 en maat 2. Denk dat dat echt persoonlijk is.

Het is zeker persoonlijk! Ik kan inderdaad wel van alles roepen wat in theorie "klopt", maar kan een heel ander gevoel geven voor de ruiter. Met proberen kom je het verst, dat kan heel anders zijn dan de gemiddelde ervaring

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:15

Had ook dat ik best wat ruimte over had in een normale maat ghost
Nu ook met mijn maat 2 BF
Maar beter iets ruim als te krap

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:03

Ik heb een vraagje...

Mijn tinker heeft nu een cheyenne op de rug. maar ik heb onvoldoende steun. Nu wil ik graag meer een dressuurmodel testen

Mijn tink heeft een normale lengte rug denk ik.. althans de cheyenne past prima,
Ik twijfel welke ik wil testen de barrydale of de lexington.

Ik ben zelf erg klein en smal. de lexington heeft een smalle zit maar de zweetbladen van de barrydale zijn volgens mij weer net iets korter.

Ik ben steun nodig bij mijn benen en rug, dus tips welk zadel ik het beste (eerst) kan testen zijn welkom!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:09

Ik denk dat een Lexington (met smalle zweetbladen) minder groot is dan een Barrydale hoor!

Ik heb zelf korte pootjes en vind de modellen met lange zweetbladen sowieso niks....veels te veel materiaal tussen paard en been. De JustAdjust vind ik erg fijn en veel steun geven.

Dat was mijn favoriete model voordat de Lazy Mountain en Happy Valley er bij kwamen, als je ècht veel steun (en toch nog geen gedwongen zit) wilt dan moet je die hebben :+:

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:17

Thnx in wat voor prijsklasse kom je dan met een Happy Valley en Lazy Mountain?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:42

Dan zit je al snel rond de 1000 euro dus echt wel even wat anders....maar vooral is het dan meer een western-achtig zadel en dat moet je maar net aanspreken. Kan je dus geen KNHS wedstrijden mee rijden en is echt bedoeld voor lekker buiten kilometervreten :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:11

Even een snelle update van mijn kant: ik heb echt ontzettend op m'n flikker gehad van m'n vriend := en toen ging het een heel stuk beter. En die sok die ik in het zadel heb gestopt werkt ook best aardig!

Mijn vriend zei doen, ikzelf ga nog even nadenken en testen want ik ben een eeuwige twijfelaar :)

Er is een foto maar op m'n vriend zijn telefoon. Moet even vragen of hij hem door wil appen. Moet zeggen als ik dat zag dan denk ik dat ik inderdaad geen piccolo kan hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:30

Waarom opje lazer gekregen van je vriend?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:43

Lui/slecht zitten ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:03

Sonja89 schreef:
Zijn er inmiddels al meer mensen die een Karlslund zadel hebben (getest) en hun ervaringen willen delen?

Ben erg benieuwd en ga dit zadel zelf zeker proberen op mijn IJslander, zodra we weer aan rijden toe zijn. :j

Geen idee hoeveel er zijn met een Karlslund, maar zoals je weet, heb ik er een en ik wil niet meer anders. Iedereen die even op mijn zadel zit, zegt meteen dat het onwijs lekker zit! Ik kan dat beamen....lekker close contact, genoeg steun en zacht voor de bips

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:27

Welke variant had jij ook alweer dems75? Bedankt voor je reactie! :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:15

Ik heb mijn ervaringen voor wat betreft de Kontakt 1 opgeschreven in een blog. http://dewoordvoerder.nl/karlslund-kontakt-een-review/
De Kontakt 2 heb ik nog steeds voor mijn ijslander, tot nu toe loopt ze daar prima onder, alhoewel ik het jammer vind dat dit model erg op de schouderkop ligt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:29

Zijn er hier mensen die een normale maar Ghost op een ijslander hebben?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:32

Vraagje voor de ghost rijders. Maakt het nu echt heel veel verschil een picolo of normaal.
Ik kan een ghost overkopen dit is een normale maat.

Ik heb een new forrest d pony van 1.46 momenteel heeft hij een ideal vivian dresuur zadel 17 inc.

Zou een normale ook kunnen voor hem ?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:34

Ik vind de normale maat ghost erg ruim heb meer ruimte over dan dat ik verwacht had

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:46

Vragen over afmetingen Ghost: Voor de ruiter is er in de piccolo ca. 4cm minder zitruimte en dat wil zeggen dat je er t/m maar 38 in past. Nu is de ene kont anders dan de andere en zoals BuitenZinnig gisteren al schreef, kunnen we het in theorie wel adviseren, maar per persoon voelt dat anders aan. Vuistregel is dan je niet OP de cantle moet zitten, dan is het zadel echt te klein voor je. De piccolo is dus ook ca. 4cm korter op de rug van het paard. Een pony van 1.46m zou makkelijk met een standaard Ghost kunnen lopen. Liever een iets lang zadel dan een te klein zadel voor de ruiter. Je zit niet op de achterkant, dus je kunt dat ook niet in de rug van het paard duwen.

@Allegra, ja er zijn ook mensen de een normale maat Ghost op een IJslander hebben... (hangt een beetje van de IJslander af) en nogmaals - liever iets aan de lange kant, dan dat je op de cantle zit.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:58

Relien schreef:
Vraagje voor de ghost rijders. Maakt het nu echt heel veel verschil een picolo of normaal.
Ik kan een ghost overkopen dit is een normale maat.

Ik heb een new forrest d pony van 1.46 momenteel heeft hij een ideal vivian dresuur zadel 17 inc.

Zou een normale ook kunnen voor hem ?

Ik heb de piccolo en normae maat getest. Ik vond er een best verschil in zitten. Ik hield aan d acterkant veel ruimte over bij de normale waardoor ik me heel `leeg' voelde, maar dat is voor ieder weer anders

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:00

Ik zelf heb broekmaat 36 maar zijn verzorgster heeft wel zeker maat 38

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:22

Relien schreef:
Ik zelf heb broekmaat 36 maar zijn verzorgster heeft wel zeker maat 38

Ik heb zelf maat 36 en had meer dsn genoeg ruimte met dr piccolo

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:41

Ik heb ook 36 en genoeg ruimte in piccolo, cm of twee over.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:53

Nog even terugkomend op de oplossing voor schuurplekken door de beugelriemen bij mijn Ghost Quevis. Ik heb er nu dus tussen het zadel en de pad een dun dressuurdekje en dat valt precies over de kale plekken, dus voorlopig is dit even een prima oplossing. Of ik het mooi vind is weer een ander verhaal, maargoed :P

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:36

dianaw33 schreef:
Ik heb mijn ervaringen voor wat betreft de Kontakt 1 opgeschreven in een blog. http://dewoordvoerder.nl/karlslund-kontakt-een-review/
De Kontakt 2 heb ik nog steeds voor mijn ijslander, tot nu toe loopt ze daar prima onder, alhoewel ik het jammer vind dat dit model erg op de schouderkop ligt.

Dank je, heel interessant!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:26

RiannaB, wat een mooie foto <3 niks mis met dat dekje, hooguit een tikkeltje wit :D

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:55

Kwetal schreef:
RiannaB, wat een mooie foto <3 niks mis met dat dekje, hooguit een tikkeltje wit :D

Hij is lichtblauw O:)