tjaakje schreef:Vandaag de Cherokee van een stalgenoot op mijn paard gelegd. Mijn vriend wilde ook graag eens rijden, maar op mijn Atlanta (met VPS) voelde hij zich wat onzeker. Vandaag dus de Cherokee (zonder VPS) geprobeerd. Het beviel hem een stuk beter. Toen ik er daarna nog even op ging rijden, vielen mij een aantal dingen op. Ik zat veel breder dan op de Atlanta. Maar door de hogere cantle (of misschien meer ingezakte seatsaver), de kniestukken en de "schuine blokjes" in de Engelse stijgbeugels zat ik wel een stuk meer opgesloten en steviger. Maar door de langere zweetbladen heb je wel weer minder contact voor mijn gevoel. Dus welke van de twee nou echt fijner is..... Ik denk dat ik zelf toch kies voor de vrije zit van de Atlanta.
Ik vind de cherokee inderdaad ook vrij robuust en breed zitten, het close contact gevoel had ik veel meer op de arizona van een stalgenootje. De nog redelijk aanwezige kniestukken hadden voor mij ook niet gehoeven...
De atlanta vind ik het mooist, maar het liefst had ik iets als een cheyenne gehad. Aangezien mijn paard een nogal groot buikoppervlak heeft (ja, ook al van zichzelf, maar er mag nog wel wat afgetraind worden
) staat iets met een zweetblad mooier dan zo'n zadel er alleen bovenop. Maar helaas hebben beide zadels de singelstoten te ver naar achteren, waardoor ze zelfs met een anatomische singel waarschijnlijk niet goed blijven liggen. De cherokee blijft prachtig liggen en staat ook nog eens heel mooi, maar het gevoel is idd minder en hij zit breed.
We rijden er heel fijn mee hoor, maar als ik iets aan mag merken, is dit het