voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:33

In de wasmachine, eerst even stofzuigen voor de haren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:22

en de inlagen er uit..... ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:16

Kan hij echt gewoon in de machine? Vroeg ik mij af vanwege die oplages, die er dus bovenop zitten. (en dus niet eraf kunnen)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:22

je bedoelt dar neopreen-achtige rubber? Dat kan gewoon in de machine De onderkant is wol, dus wel wolwasmiddel oid gebruiken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:33

Vps inlages moet je erin laten zitten, anders trek je ze kapot.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:39

Ik neem aan dat de wasvoorschriften ook op de website staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:00

hm zal eens opzoeken... erin/eruit hmmm
Op de site staat alleen dat hij op 30 c gewassen kan worden; niets over inlages in of uit

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:19

Ik heb mijn vps inlages helemaal kapot getrokken....dus ik zal ze erin laten zitten!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:19

bij mijn nieuwe zadel (bf) staat ook dat je hem gewoon kan wassen zonder de inlages eruit te halen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:48

Inlages kunnen gewoon mee gewassen worden, staat ook vrij duidelijk in de artikelomschrijving maar ik heb wel vaker de indruk dat maar weinig mensen de omschrijvingen lezen :P

(heb ik daar nou maanden aan gewerkt.... 8)7 :P )

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... d-Pad.html

Citaat:
De pad kan op 30 graden gewassen worden, bij voorkeur op het wol-wasprogramma en met wasmiddel speciaal voor wol / lamsvel. Dekjes altijd extra goed uitspoelen om te voorkomen dat er zeepresten achter blijven die de huid van het paard kunnen gaan irriteren. De inlages kunnen gewoon in de pad blijven zitten.

Let op! De inlages zijn door hun open structuur niet geschikt om uit de pad te trekken, doe je dat toch dan heb je een grote kans dat ze scheuren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:20

ah oké duidelijk... sorry... niet je website gelezen... maar erg bedankt voor de info
Er komt donderdag iemand voor de barefoot kijken en het leek mij wel verstandig om de pad van te voren uit te wassen. Wel zo prettig voor een koper.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:36

Waar had je wel gekeken dan ? :)

Is wel zo netjes inderdaad +:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:54

eerste beste die ik zag :)... en niet verder gekeken... sorry.
http://www.google.com/imgres?um=1&hl=nl ... 2,s:0,i:75
Gemakzucht... was ik wel nog van plan, maar ik zie nu dus mijn gemakzucht beloond.
Eigenlijk niet goed he... beloond gedrag herhaalt zich en wordt sterker.
Hihi.
Maarruh... bedankt hoor!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:05

Tja anders krijg ik weer gezeur over gescheurde inlages dus ik help wel hoor :P

Hihi.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:23

Ik kocht nieuwe inlages en moest ze in mijn pad proppen, helaas toen al stuk....

je wasvoorschrift had ik ook nog niet gezien dus meteen opgeslagen!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:41

Ik laat de inlages er ook in zitten met wassen, gaat goed hoor.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:11

Ik geef toe ik heb niet het volledige topic doorgespit :wow: beetje te lang O:)

Mijn verhaal: Ik heb sinds 2 jaar een paardje, sinds aankoop veel mee gedaan. Toendertijd na lang wikken en wegen een podiumzadel gekocht ideaal dacht ik voor buitenrijden en mijn ultime droom endurance ritten maken :j . Njah om het erhaal kort te maken het zadel past dus absoluut niet meer. Ook nit zo gek als je kijkt naar verschil tussen toen en nu:
Afbeelding

Dus zadel moet weg (staat 2dehands te koop) en opzoek naar iets nieuws. Lastig lastig het aloude door het bomen het bos niet meer zien verhaal begon weer van voren af aan.... Overwogen een vzh wintec ofzoiets maar nu tijdelijk een vzh van vriendin en denk niet dat ooit daaraan weer kan wennen O:) . Nu denk ik wellicht aan boomloos klinkt leuk zo flexibel zadel, geeft mee, toch nog drukverdeling of niet?

Tjah ik wil dus een zadel wat aanpasbaar is, zodat niet over jaar weer nieuw zadel moet kopen. waar we lange buitenritten mee kunnen doen (klasse 1 -2 endurance idee). waar ook gewoon in de bak mee kan rijden. Ik ben absoluut geen top ruiter dus mijn zit is nog aan verbetering toe :)) maar wil graag hard voor werken. Mijn paard is 155 ik ben 170 en weeg rond de 70 kilo (enfin dus ik ben geen veertje op mega paard ofzo het moet wel goede druk verdeling zijn). Nu is de vraag uiteraard kan dit met een boomloos? Zelf al aan trekker gedacht maar las dan ook weer wat mindere verhalen in dit topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:09

@Cyclo86: Misschien dat de freeform die ik laatst getest heb wat voor je is? Dat is wel een echt endurancemodel :j Ik heb deze getest via www.skyriding.nl, uiteindelijk niet gekocht omdat het wel perfect op m'n pony lag, maar voor mezelf niet fijn zat :)
Foto op mijn pony (ook 1,55)
Afbeelding

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:29

ziet er idd beetje uit als mijn podium alleen wat minder fleurig :D, mjah dat rood hoefde van mij ook niet perse hoor kwam zo uit

De link naar de site doet het alleen niet? Ik vind het ook moeilijk een zadel te beoordelen op zo n foto met enkel zadel en rug zou liever hele beest zien om meer een beeld van te krijen (en iemand erop wellicht?). Het type vind ik niet zo heel belangrijk als het maar western/endurance achtige zit heeft en het belangrijkste vind ik dat zij geen last heeft van mij qua drukplekken.

Wat ook nog belangrijk is te vertellen is dat door verhuis naar weide voor mijzelf ik geen bak meer had en enkel buitenreed dit resulteerde in een plank paard (wss ook door combi met niet passend zadel) die ook behoorlijk scheef was geworden. Inmiddels al een tijd een bak in de buurt waar ik kan rijden en vooral ook veel grondwerk doe om haar weer recht te krijgen. dit begint al serieus te beteren, ik heb een tijdje toen ik merkte dat zadel boosdoenr was met bbp gereden (heen en weer naar bak) en daar liep ze echt stuk beter mee mjah is natuurlijk niks voor op lange termijn. was enkel omdat ik iets nodig had voor heen en weer naar bak te komen want met niets doen ging ze ook niet rechter worden. Doordat ze scheef is schoof het zadel achteraan naar rechts, ook het huidig veelzijdigheidzadel in bruikleen doet dit, zouden boomloze dat ook doen? en als ze weer recht wordt? schuift het dan terug of blift het zijn vorm behouden (las iets van zadel moet aanpassen aan paard)

zo veel vragen :o sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:13

Sorry, het is skyriding.be :o

Nog een extra foto voor je, meer heb ik er helaas niet.

Afbeelding

Als je paard zo scheef is dan zal elk zadel schuiven, ook boomloos. Hoe het precies zit met weer recht worden en schuiven dat kan je denk ik beter vragen aan een van de verkopers hier (buitenzinng, pmarena, skyriding)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:46

@cyclo Ik ben 1.88 en ik ben boven de 80 kilo :o
En ik rijd met dubbeldikke inlages en vpszadel (Barefoot) zo 3 uur weg op mn ijsco :) (en ik ben ook wel es 6 uur onderweg geweest met een vpsloos zadel)
Gaat echt heerlijk.

Overigens: Ik had een tijdje last van schuiven en droge plekken onder de beugelophanging >;)
Dus was al helemaal mopperig.. Wondermiddel: Met de hondenborstelding mn pad schoonborstelen van de verhaarbuien van Thom <3
Nu glijd ik niet meer en kan zelfs de singel echt losjes doen + had de laatste keer geen droge vlekken. :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:47

Cyclo, als je paard scheef is zal een boomloos zadel toelaten dat je paard weer recht kan worden, omdat het flexibel is en zich dus weer terug laat duwen. Uiteraard moet je er dan wel aan werken, het is niet zo dat je paard alleen al recht wordt door het feit dat je een boomloos zadel gebruikt. ;)

Ik begrijp dat je paard al verbeterd is door het gebruik van een barebackpad - een boomloos zadel is dan prettiger voor je paard dan een boomzadel. :j

Enkele merken boomloos worden op hoog niveau in de endurance sport gebruikt - maar met alle merken kan je zeker de beginklassen rijden.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:33

dank je voor alle informatie, ja werken eraan is zeker de bedoeling maar dat gaat natuurlijk niet over 1 dag ijs en voor goed te werken moet ik in de bak raken. helaas geen bak aan de wei :+ en met oog op slecht weer wou ik een goede bak dus een gevonden maar ja is wel paar kilometer rijden erheen. opzich gaat dat allemaal wel met de bbp maar geef eerlijk toe dat ik deep down een verschrikkelijke angsthaas ben en vind dat dan toch ook elke keer weer doodeng :') ondanks dat paardje doodbraaf is }:0 . stiekem wil ik toch ook wel af en toe weer eens een fatsoenlijk buitenritje doen _/-\o_ als het droog is doen we veel op de wei ook maar heb te weinig gras (en een te explosief/werkwillend paardje O:) ) om bij iets slechter weer daar iets op te doen.

Vind ook (en ik niet alleen) dat ze al heel veel is verbeterd wbt scheefheid doe ook veel grondwerk om onbelast eraan te werken (dan kan ik ook niet drukken op de slechte kant), vind dat niet erg zelfs leuk om te doen. Dat idee dat zo n boomloos zadel dan niet drukt is idd wat me erg aanspreekt want ja met mijn boomzadel heeft ook iemand al gezegd om dan aan een kant een inlage in te doen zodat hij recht ligt _-:( dacht bij mezelf en dan vlgnd jaar 2 ofzo :evaw: .

dat endurance zadel ziet er wel cool uit, inderdaad precies mijn podium in kussenvorm := . had idd inmiddels gevonden dat het .be was haha maar prijzig :wow:

edit: oops beetje veel smileys geworden is niet helemaal de bedoeling njah staat wel fleurig.
Is er iemand in het topic hier die endurance rijdt met zijn zadel?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:44

Met links en rechts verschillende inlages rijden zou ik afraden, mijn ervaring is dat paarden alleen maar schever worden van een scheef zadel. Ik hou m'n zadels symmetrisch ten opzichte van de ruggengraat, en dan kan het paard ook weer symmetrisch eronder worden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:29

Oké... ik meld me ook even. Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik heb een hele reeks eisen. :')

Ik wil ook een boomloos zadeltje aanschaffen omdat ik een stuk minder ga rijden en mijn boomzadel dan heel waarschijnlijk niet meer past. Poown is 1.45 en behoorlijk dik -O- hoe werken die maten in godsnaam? Verder mag er absoluut niks van leer of een ander dierlijk product in het zadel zitten. Hoe het er verder uitziet is niet belangrijk. Welke prijsklasse moet ik denken?

Wat ik me ook afvroeg... raden jullie boomloos ook aan voor zware ruiters? Nou ben ik niet echt dik, maar in verhouding met mijn pony vind ik mezelf toch wel wat zwaar, vooral omdat ze zelf niet de allerslankste is. :')