CindyUniek schreef:helaas dan alleen dat er bijna geen ruiters zijn met zachte hand.....
9 van de 10 'dressuurpaarden' worden 'aan de teugel gevraagd' met andere woorden, ophoudingen, been erbij, en 'loswerken' tot ze nageeflijk lopen.......
als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!
ik stap zelf binnenkort over op bitloos, heb nu 3 maanden niet gereden vanwege gebroken rugwervel, maar ik heb wel ff te horen gekregen van de fysio dat ik mijn paard verpest heb!
ik heb haar van veulen af aan en altijd enige ruiter geweest, we zijn M2 dressuur tussen de paarden (het is een fjord) ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar wel altijd met flinke druk als ze tegen stribbelde.....
haar rug zit nu helemaal vast, ik begin maandag met rijden volgens systeem de bodt en hoop dat er nog wat te lijmen valt......
helaas zijn mijn ogen dus nu pas op mijn 21ste open gegaan......
Maar als jij je paard verpestte met het bit... ga jij dat ook doen met bitloos.
Het ligt dan puur aan jouw manier van rijden... niet om het bir wat in de mond zit.
Met bitloos kan je even veel druk zetten.
Dat jouw ogen zijn geopend, super... dat is het beste voor je paardje, maar je kan de schukd niet afschuiven op het bit en dan verwachten dat het met een bitloos hoofdstel nooit zal gebeuren.

Je kan dezelfde druk uitoefenen, volgens sommige medici zelfs op een gevoeliger punt dan in de mond, dus zal jij je manier van rijden moeten gaan veranderen

Uit je tekst maak ik op dat je dit gaat doen aangezien je gewezen bent op wat er met je paard mis was en waar het door kwam... maar als je gewoon met bit verder zou rijden op 'de juiste' manier zal dit ook geen verdere schade aanrichten aan je paard

Sowieso is dit geen stukje om je bij het bit te houden

Als je bitloos wil, super

Maar besef wel dat dit evenveel schade kan aanrichten als een bit... omdat het enkel gaat om hoe de ruiter ermee rijd en wat voor druk hij/zij erop zet