Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:34

Ach, ik haalde wat info weg wat een manege geeft op haar website, waar ze gewoon met bit rijden. Knipoog
Ik ben verder niet bepaald een manegefan, dat mag bekend zijn Haha! , maar ik vond dat stukje zojuist met googlen op internet.

En wat het laatste stukje betreft; heb laatst over een onderzoek in Hannover gelezen, waar ze hebben onderzocht hoe het zit met de ruimte voor het bit in de paardenmond. Was heel interessant. Kijk, als mensen daar niet aan willen, omdat ze al jaren wat anders gewend zijn, het zij zo. Daar word ik nou moe van. Clown

Heb er al eerder naar verwezen ergens in dit topic, maar daar reageerde niemand op. Zal wel. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:36

Het is gewoon al jaren bekend dat paarden veel minder ruimte in de mond hebben dan voorheen werd gedacht.
daarom is een dik bit helemaal niet perse zachter.

maar misschien reageerde er niemand meer op omdat dat ondertussen erg oud nieuws is? Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:39

Natuurlijk moet een bit passend zijn, maar dat lijkt me vrij voor de hand liggend, eigenlijk Lachen
Dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan er werd aangenomen, is idd al jaren bekend.
En dus moet een bit aangepast worden naar de mond van het paard... ook al logisch Lachen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt geloof dat een bit zó onnatuurlijk is... paarden nemen vaker dingen in de mond, zo vervelend vinden ze dat dus niet.
Ik geloof niet dat als een paard een bit in de mond heeft, dat het paard dan persé veel druk ervaart... niet minder als met een bitloos hoofdstel.
Er bestaat imo geen optoming (tenzij je hoofdstelloos wilt rijden) waarbij een volledige 'release' is, omdat de teugels al een eigen gewicht hebben. Daarin zie ik het verschil dus niet.

Echt, ik ga gewoon uit van wat het paard fijn vindt, en die merrie die ik eerder beschreef, hield gewoon niet van druk op de neus. Zo'n paard ga je niet bitloos rijden, wel?
Het paard geeft het zelf echt wel aan, het is alleen aan de ruiter om te luisteren Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:45

Yamcha schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt geloof dat een bit zó onnatuurlijk is... paarden nemen vaker dingen in de mond, zo vervelend vinden ze dat dus niet.

Dat vind ik een onzinargument. Zelf iets in de mond nemen (tussen de tanden vaak, heel wat anders dan in het gevoelige gedeelte van de mond) is heel wat anders. Dan kunnen ze het ook weer uit de mond doen als ze er genoeg van hebben en is er geen andere partij die het voorwerp in de mond beinvloedt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:01

Als een paard ongemak heeft van een bit dan laat die dat toch wel merken?

Neem nu mijn paard:
Als ik te onrustig ben met m'n benen mag ik een bok verwachten, als ik haar te zwaar aanpak wordt ze gespannen, toen ze haken op haar tanden had deed ze moeilijker met haar hoofd en begon ze te tandenknarsen, toen er iemand op zat die haar te vast nam in haar mond werd ze ook onrustig, gespannen en opent ze haar mond. En toen ik haar reed met zo'n Cook bitlessbridle liep ze ook de hele tijd met haar hoofd te zwaaien en met haar mond open. (Gek hé, bitloos en dan met haar mond open. Tong uitsteken Had haar nochtans aan een lange teugel. )
Allemaal dingen die ze doet om duidelijk te maken dat ze iets vervelend, ongemakkelijk of pijnlijk vindt.
Waarom zou ze dan plots een uitzondering maken en niks laten merken als ik haar gewoon (en wel correct), met een bit rijd.
Want dat is wat hier gezegd wordt? Verward
Ze loopt rustig en ontspannen met heel licht contact en toch zou ze pijn hebben? Waarom zou ze dat in alle andere gevallen wel duidelijk laten merken en als het op gewoon bitgebruik aankomt niet?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:31

Luckystory schreef:
Als een paard ongemak heeft van een bit dan laat die dat toch wel merken?

Neem nu mijn paard:
Als ik te onrustig ben met m'n benen mag ik een bok verwachten, als ik haar te zwaar aanpak wordt ze gespannen, toen ze haken op haar tanden had deed ze moeilijker met haar hoofd en begon ze te tandenknarsen, toen er iemand op zat die haar te vast nam in haar mond werd ze ook onrustig, gespannen en opent ze haar mond. En toen ik haar reed met zo'n Cook bitlessbridle liep ze ook de hele tijd met haar hoofd te zwaaien en met haar mond open. (Gek hé, bitloos en dan met haar mond open. Tong uitsteken Had haar nochtans aan een lange teugel. )
Allemaal dingen die ze doet om duidelijk te maken dat ze iets vervelend, ongemakkelijk of pijnlijk vindt.
Waarom zou ze dan plots een uitzondering maken en niks laten merken als ik haar gewoon (en wel correct), met een bit rijd.
Want dat is wat hier gezegd wordt? Verward
Ze loopt rustig en ontspannen met heel licht contact en toch zou ze pijn hebben? Waarom zou ze dat in alle andere gevallen wel duidelijk laten merken en als het op gewoon bitgebruik aankomt niet?

Het valt me op dat alle mensen die met bit rijden steeds maar weer in de verdediging schieten als het gaat om het rijden met bit. Is ook wel begrijpelijk; iedereen heeft het beste voor mijn zijn paardje, dat is logisch. En als jij en je paardje gelukkig zijn, en je kan heerlijk rijden met een bit in zijn mond, waarom dat zonodig dat bitloos uberhaupt gaan proberen? Logische gedachtengang.
Ik weet ook zeker dat er veel paarden zijn die slecht op een bitloze optoming reageren, en het maar niks vinden.En vooral als ze al jaren lang met bit zijn bereden. Het zijn gewoontedieren, haal je een gewoonte weg, en je gooit iets vreemds op zijn hoofd, met geheel nieuwe hulpen...niet zo gek dat je paardje geeriteerd reageerd. Het beste is, om een paard bitloos te beleren wil je een goede communicatie verkrijgen met een bitloze optoming. Later switchen kan best, maar bij sommige paarden is dit moeizamer dan bij andere. Oja; Ik rij zelf bitloos, maar ben zeker geen bitloosgoeroe". Vork

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:41

Oh, Ik ben niet 'tegen' bitloos hoor. Abslouut niet. (Denk er bv over om mijn jonge paard bitloos in te rijden. (toch zeker in begin Knipoog ))
Maar ik vind het uiterst vervelend dat er zo zwart-wit gedacht wordt.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:46

Luckystory schreef:
Oh, Ik ben niet 'tegen' bitloos hoor. Abslouut niet. (Denk er bv over om mijn jonge paard bitloos in te rijden. (toch zeker in begin Knipoog ))
Maar ik vind het uiterst vervelend dat er zo zwart-wit gedacht wordt.

Kan me voorstellen dat je dat vervelend vind, er is ook niks 'zwart-wit' in het leven.
En al helemaal niet in de paardenwereld.
Toen ik een half jaar geleden op bitloos overstapte, was ik er ook helemaal lirisch over, en ik geef toe dat ik toen ook verkeerd "oordeelde" over het rijden met bit.
Alleen weet ik nu dat ik mijn toekomstige paardje ook zeker bitloos ga beleren. Dus wat dat betreft zitten wij geheel op 1 lijn....goh!! wat fijn!! Volgens mij zijn wij de enige in dit topic die het geheel met elkaar eens zijn?? Ja Rolleyes dat moet geviert worden.... *pakt een fles champagne, en popt hem open* Vingers aflikken Proost!! Vork Vork

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:02

Haha! Haha! Damn, nou krijg ik dorst en ik heb niks lekkers in huis Sigaar

Ik twijfel alleen nog of ik dat paard achteraf ook met bit zal gaan rijden.
Ergens vind ik toch dat hij ook op een bit netjes en ontspannen moet kunnen lopen.
Al was het maar omdat je nooit 100% zeker weet waar je paard ooit nog terecht zal komen. En als hij dan ook braaf op een bit loopt is dat natuurlijk alleen maar een plus voor hem.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:09

Luckystory schreef:
Haha! Haha! Damn, nou krijg ik dorst en ik heb niks lekkers in huis Sigaar

Ik twijfel alleen nog of ik dat paard achteraf ook met bit zal gaan rijden.
Ergens vind ik toch dat hij ook op een bit netjes en ontspannen moet kunnen lopen.
Al was het maar omdat je nooit 100% zeker weet waar je paard ooit nog terecht zal komen. En als hij dan ook braaf op een bit loopt is dat natuurlijk alleen maar een plus voor hem.

*schenkt ook een glaasje in voor Lucky* alsje.... Vork
Is idd wel verstandig om je paard ook met bit te beleren, aangezien je idd nooit weet of het paard zijn hele leven bij jou blijft.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:16

Haha! Thanx
We zijn het inderdaad eens met elkaar, blijkbaar ROFL

Maar nu ga k toch maar eens slapen. Doei, doei

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:23

Grappig... Ik ben nu in Costa Rica, ik ga morgen naar huis. Ik heb hier paardgereden. Bijna alle paarden worden hier bitloos gereden. De paarden hier heb ik ook bitloos gereden. Fijne paarden, fijn gereden. Mooi zou je denken, zeker na deze ´verontrustende´berichten over hoe slecht een bit wel niet is. Voor degene die door deze berichten tunnelvisie gaan ontwikkelen heb ik nog een paar leuke foto´s van verschillende paarden die zonder bit gereden worden, maar waarvan de neus, en soms ook de onderkaak helemaal schraal, kapot en wit van de drukplekken is. Ik zal ze in dit topic zetten wanneer ik terug ben. Even ter relativering. Knipoog

(even ter info, ik ben niet pro of anti bitloos. ik wordt slechts wel eens moe van die verheerlijking van bitloos. Mijn mening is dat de ruiterhand bepaald hoe hard of zacht een optoming inwerkt, met bit of bitloos)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:31

Nadya schreef:
Ach, ik haalde wat info weg wat een manege geeft op haar website, waar ze gewoon met bit rijden. Knipoog
Ik ben verder niet bepaald een manegefan, dat mag bekend zijn Haha! , maar ik vond dat stukje zojuist met googlen op internet.

En wat het laatste stukje betreft; heb laatst over een onderzoek in Hannover gelezen, waar ze hebben onderzocht hoe het zit met de ruimte voor het bit in de paardenmond. Was heel interessant. Kijk, als mensen daar niet aan willen, omdat ze al jaren wat anders gewend zijn, het zij zo. Daar word ik nou moe van. Clown

Heb er al eerder naar verwezen ergens in dit topic, maar daar reageerde niemand op. Zal wel. Rolleyes

Dit onderzoek is best oud nieuws hoor Clown Is heel lang een belangrijk onderwerp geweest... ook op bokt kan ik me herinneren Knipoog
United van mij heeft een redelijk smal bitje, hij heeft weinig ruimte in de mond, Warina kan wat meer hebben maar heeft ook geen dik bit. Ik probeer altijd verschillende diktes... het geen dat mijn paard het makkelijkst accepteerd en waar mijn paard direct ontspannen op loopt kies ik. Het uitproberen doe ik altijd zonder neusriem. En dat zijn bij beide dus hele verschillende bitten Lachen Ook vonden beide paarden niet het zelfde materiaal het 'lekkerst' United liep het best op een simpel dubbel gebroken rvs watertrensje en Warina op een dubbel gebroken K&K watertrens van argentaan.

Tsja manege's... je hebt er idd manege's tussen zitten waar ik nooit zou willen rijden.
Maar bij ons zijn ze niet zo kortzichtig, beestjes met gebitsproblemen worden ook bitloos gereden... ook hadden we eerst een merrie die erg heftig reageerde op het bit met name buiten als ze erg heet werd, deze werd ook bitloos gereden.
Dus tsja... toch weer de kortzichtigheid die om de hoek komt kijken Vork
Ik heb slechte manege's gezien --> alle manege's zijn slecht Clown

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:33

jasmijn78 schreef:
Grappig... Ik ben nu in Costa Rica, ik ga morgen naar huis. Ik heb hier paardgereden. Bijna alle paarden worden hier bitloos gereden. De paarden hier heb ik ook bitloos gereden. Fijne paarden, fijn gereden. Mooi zou je denken, zeker na deze ´verontrustende´berichten over hoe slecht een bit wel niet is. Voor degene die door deze berichten tunnelvisie gaan ontwikkelen heb ik nog een paar leuke foto´s van verschillende paarden die zonder bit gereden worden, maar waarvan de neus, en soms ook de onderkaak helemaal schraal, kapot en wit van de drukplekken is. Ik zal ze in dit topic zetten wanneer ik terug ben. Even ter relativering. Knipoog

(even ter info, ik ben niet pro of anti bitloos. ik wordt slechts wel eens moe van die verheerlijking van bitloos. Mijn mening is dat de ruiterhand bepaald hoe hard of zacht een optoming inwerkt, met bit of bitloos)

Jasmijn; er is in dit topic al veel aangekaart dat bitloos (vooral hackamore) zeker niet altijd vriendelijk is, vooral niet bij een verkeerde ruiter. Lijkt me ook vrij logisch, aangezien de druk bij een hackamore ook erg hoog kan oplopen bij verkeerd gebruik. Dus wat mij betreft hoef je de foto's niet te plaatsen hoor.
Wat ik me wel afvraag; gaan ze enigzins "diervriendelijk" om met de paarden in Costa Rica?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 03:25

onlangs stond er in de BIT een interessant artikel over de invloed van druk op neus en kaak... zoals bijvoorbeeld op te merken is bij een te strak aangesnoerde neusriem, en daarmee dus ook bij diverse bitloze optomingen.

ik rijd mijn paard zowel met als zonder bit. altijd gedaan, eerst met een stalhalstertje, toen met een eigen maaksel en nu met een bitloos hoofdstel, waarvan ik de riempjes langs de onderkaak zo aangepast heb dat ze niet dicht kunnen snoeren. dit was nl wel mogelijk, bij hoge druk (nu rijd ik met amper teugel maar goed voor het idee) snoer je met zo'n hoofdstel de kaken op elkaar (moet je wel flink trekken maar goed...), waarbij hoge druk op neus en onderkaak komt te staan. langs de zijkant van het hoofd o.a. lopen enkele zenuwbanen, welke bij dergelijke druk afgekneld kunnen worden, wat op korte termijn gevoelloosheid of overgevoeligheid kan veroorzaken, en op langere termijn zelfs voor permanente verlamming kan zorgen. een hangende onderlip is hiervan ook een bekend verschijnsel. de publicatie in de BIT ging over het aansnoeren van de neusriem, maar goed bij het soort bitloos hoofdstel wat ik gebruik is een dergelijke aansnoerfunctie ook 'ingebouwd'.
overigens hoeft de druk niet eens per sé erg hoog te zijn, een uurtje trainen op minder druk heeft hetzelfde effect.

maar goed, meestal rijd ik mijn paard met bit, hij vindt zowel het bit als bitloze hoofdstel prima, en mijn paard is een karakterdier wat onmiddelijk laat merken als hij iets niet prettig vindt. type samenwerken, maar niet vóór je werken als een soort slaafje, dat accepteert hij beslist niet.

nu, mijn merrie. zij wordt dit jaar vijf, en toen zij 3,5 jaar was is ze licht beleerd voor de wagen. hierbij hebben we een ongelukje gehad waarbij ik achter haar aangesleept werd met mijn voet vast in het leidsel. dit is uiteraard extreem pijnlijk geweest voor Flicka, gelukkig had zij geen schade. na het ongeluk hebben we het heel rustig weer opgepakt, met hetzelfde bit. Flicka wilde het bit niet meer, sterker nog, zij wilde geen enkel bit meer, en had helemaal geen plezier in het mennen. hierop heeft zij een jaar rust gehad, waarna ik het werk weer heb opgepakt zonder bit. lopen aan het leidsel zonder bit kende ze al. ik had voor haar een menhoofdstel omgebouwd naar bitloos (zie ook topic in mijn profiel), dit getest, aangepast, getest, aangepast... tot we het goed gevonden hadden. het leek dé oplossing voor Flicka, ze liep de sterren van de hemel en had plezier in het werk, ze liet het hoofdstel makkelijk omdoen (hoofdstel met bit wilde ze niet meer aan)... het leek de perfecte oplossing.

MAAR na verloop van tijd merkte ik bij het omdoen van het hoofdstel dat ze het niet prettig vond. ook met het lopen aan de lijnen was ze erg onrustig en gooide soms heel haar hoofd en hals in de strijd om zo hard mogelijk te kunnen trekken. hierop ben ik andere optomingen gaan proberen, ander riempje, geen druk achter de oren, noem maar op... vele opties zijn de revue gepasseerd, maar Flicka wilde geen bitloos hoofdstel meer aan, ze begon zelf moeilijk te doen met het halster. daarop heeft ze weer een tijdje rust gehad, waarna ik besloot het bit (overigens een gewone dunnere (klein paardje, klein mondje, dunner bit ivm de ruimte) B-stang met licht voorgevormd mondstuk) nog eens te proberen. daar reageerde ze toen goed op. heel rustig heb ik het hele fenomeen 'bit' opnieuw geïntroduceerd, en dat leek goed te werken. ik had altijd geroepen dat Flicka nooit een bit meer in mocht, maar nu leek zij daar zelf toch anders over te denken.
kort nadat we het werk weer met dat bit hadden opgepakt ben ik overgestapt op een mylerbitje, met MB04 mondstuk (geen notenkrakerwerking, onafhankelijk bewegende helften en anatomisch gevormd mondstuk, daarbij een minimaal tongpoortje (enkele mm hoog) wegens haar ondiepe onderkaak). dit bit is het helemaal! Flicka pakt het nu uit mijn hand op, daar waar ze eerder haar neus tegen de grond duwde om aan te geven dat ik alsjeblíéft het bit/ bitloze hoofdstel niet aan zou doen.

ik luister altijd naar mijn dieren, die ik alledrie van jongs af aan heb en door en door ken. daarbij zijn het alledrie paarden waaraan onmiddelijk te zien is als iets niet fijn zit, of als ze niet in orde zijn. juist omdát er altijd geluisterd wordt geven ze het onmiddelijk aan, het heeft voor hen immers resultaat.

mijn hypergevoelige merrie, mijn trots, mijn alles, gaat vóór principes. bitloos is denk ik voor heel veel paarden een prima oplossing, en een betere optie dan een bit. er zijn dus ook paarden die ondanks alles toch voor een bit kiezen, Flicka loopt nu met plezier te sterren van de hemel met haar wagentje, ze vindt het prachtig om op pad te gaan en haar huidige bit bevalt ons beiden uitstekend. hoe hard ik ook geschreeuwd heb dat er nooit meer een bit in zou komen, het páárd bepaalt wat hij of zij prettig vindt, en daar heb je je als ruiter of menner dan in te schikken vind ik. ik wil met plezier met mijn dieren werken, met Faram ohz en met Flicka voor de wagen. Faram vindt het beiden goed, dus wij gebruiken beiden, en rijden ook zonder optoming. Flicka geeft heel duidelijk de voorkeur aan het myler bitje, dus gebruik ik dat.

voor mijn bijna tweejarige ligt ook een myler te wachten (wat er overigens voorlopig blijft liggen gezien zijn leeftijd), zijn kaakbouw is erg vergelijkbaar met die van Flicka dus ik hoop dat het voor hem ook zo goed zal bevallen, echter, of het ooit in gebruik genomen zal worden is de vraag, hij bepaalt wat hij fijn vindt of niet.

ik vind dat er in dit topic erg rake uitspraken gedaan zijn in de richting van mensen die met bit werken. ik ben dus bekend met allebei, en daarbij met één extreem geval. mijn póny is voor mij de reden geweest voor mijn keuze, niet mijn ideeën, mijn principes, publicaties of wat dan ook. maar goed, ik hoop dat de mensen die zo fel anti-bit zijn hier eens over nadenken, voor ze weer zomaar dingen beginnen te roepen. een bit is niet per definitie een martelwerktuig of zielig, dit KAN het zijn, maar dat hoeft niet. experimenten zoals uit het artikel in de openingspost kunnen imo heel nuttig zijn, het is mooi dat mensen nadenken over wat ze hun dieren (ook onbewust) aandoen of aan kúnnen doen. imo zou dat de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn.

nogmaals, het páárd is degene die bepaalt welke optoming hij fijn vindt, niet de ruiter. het is aan de ruiter om de juiste keuze voor het dier te maken, imo is de enige juiste dan om te kiezen voor de keuze van het paard, en niet voor die van jezelf, de KNHS of wie dan ook.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:58

c_alsemgeest schreef:
CindyUniek schreef:
helaas dan alleen dat er bijna geen ruiters zijn met zachte hand.....

9 van de 10 'dressuurpaarden' worden 'aan de teugel gevraagd' met andere woorden, ophoudingen, been erbij, en 'loswerken' tot ze nageeflijk lopen.......

als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!

ik stap zelf binnenkort over op bitloos, heb nu 3 maanden niet gereden vanwege gebroken rugwervel, maar ik heb wel ff te horen gekregen van de fysio dat ik mijn paard verpest heb!

ik heb haar van veulen af aan en altijd enige ruiter geweest, we zijn M2 dressuur tussen de paarden (het is een fjord) ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar wel altijd met flinke druk als ze tegen stribbelde.....

haar rug zit nu helemaal vast, ik begin maandag met rijden volgens systeem de bodt en hoop dat er nog wat te lijmen valt......

helaas zijn mijn ogen dus nu pas op mijn 21ste open gegaan......

Maar als jij je paard verpestte met het bit... ga jij dat ook doen met bitloos.
Het ligt dan puur aan jouw manier van rijden... niet om het bir wat in de mond zit.
Met bitloos kan je even veel druk zetten.
Dat jouw ogen zijn geopend, super... dat is het beste voor je paardje, maar je kan de schukd niet afschuiven op het bit en dan verwachten dat het met een bitloos hoofdstel nooit zal gebeuren. Knipoog
Je kan dezelfde druk uitoefenen, volgens sommige medici zelfs op een gevoeliger punt dan in de mond, dus zal jij je manier van rijden moeten gaan veranderen Lachen Uit je tekst maak ik op dat je dit gaat doen aangezien je gewezen bent op wat er met je paard mis was en waar het door kwam... maar als je gewoon met bit verder zou rijden op 'de juiste' manier zal dit ook geen verdere schade aanrichten aan je paard Lachen
Sowieso is dit geen stukje om je bij het bit te houden Haha! Als je bitloos wil, super Knipoog Maar besef wel dat dit evenveel schade kan aanrichten als een bit... omdat het enkel gaat om hoe de ruiter ermee rijd en wat voor druk hij/zij erop zet Lachen

en @ ZAP

uhm... ik leg de schuld niet bij mijn bit hoor!
ik heb een verkeerde manier van rijden gehad waarmee ik mijn paard heb verpest!
ik begin maandag met lessen volgens het systeem antoine de bodt en wil dan ook overleggen om gelijk bitloos te gaan Knipoog
Laatst bijgewerkt door CindyUniek op 16-03-08 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:00

zap schreef:
CindyUniek schreef:
als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!

Dus jij vind eigenlijk dat je een 'bit' moet verdienen?

Dus mensen mogen eerst maar proberen met een bitloze optoming.... Nogmaals: waarom is bitloos beter/zachter????

Denk je echt dat een optoming met bit zoveel meer schade aanricht al een bitloze optoming?

nee nou geef je je eigen interpretatie aan mijn woorden!
het is jaren gewoonlijk geweest om gewoon met bit te rijden, trouwens voor de meeste paarden bezitters nog steeds, en als ik dan naar sommige westernruiters kijke die aan een losse teugel hun paard mooi verzameld hebbenlopen, is dat toch een stuk fijner om te zien dan hoe de meeste dressuurruiters ermee omgaan (inclusief mijzelf jaren lang!)

ik bedoelde daar alleen maar mee te zeggen, als het dan moet zie ik het liever zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:37

Het over in de verdediging schieten zie ik juist meer bij de bitloze mensen
Maar dan met de argumenten een stuk ijzer dat is toch niks...

Alsof dat een argument is? ...maar oke.

Op de vraag beide geeft druk op gevoelige plaatsen is nog steeds geen enkel goed tegen argument gekomen...als dat we maar moeten snappen dat in de mond vervelender is...duh... heel logisch... not

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:43

mijn vorige paard heb ik zelf ingereden,ze had nogal wat problemen met haar tanden,mede door het wisselen,dus ik heb haar ingereden met een side-pull en ben haar ook jaren zo blijven rijden.

wat er gezegd wordt over de moeilijkere oefeningen,namelijk dat deze zonder bit niet goed uitgevoerd kunnen worden...

ik denk dat alles zonder bit net zo goed kan als met bit,alleen weten een hoop mensen niet hoe ze dat kunnen bereiken omdat je meer op je zit en met je benen moet rijden,omdat de hulpen zonder bit iets onduidelijker overkomen,iets minder fijn zeg maar,maar ik denk dat als je paard dat van jongs af aan kent dat dit probleem er dan niet is,want zo heeft hij het geleerd.
ik heb mijn vorige paard ook wel eens met bit gereden,dit vond zij geen probleem,en ik hoefde maar 1 vinger te bewegen en ze maakte de wending al,ik ben haar ook gewoon goed op mijn zit en benen blijven rijden.
ik denk dat het probleem daar zit dat mensen leren om met bit te rijden,en te veel afhankelijk zijn van een bit.als mensen bij een manege goed de beginselen zouden leren dan kan je ook zonder bit net zover komen denk ik,ik denk alleen dat je als ruiter iets meer je best daarvoor moet doen als je zonder bit rijd.
ik ben niet voor of tegen een bit,ik ben alleen tegen misbruik ervan (zowel met als zonder bit).
ik denk dat als je je paard rijd op een dun bit - werkt wel wat scherper in,dus je geeft minimale hulpen- dat het bit dan ook niet in de weg kan zitten.een dik bit werkt dan wel zachter in,maar dan heeft je paard ook wel een mond vol.en als je dan ook geen neusriem gebruikt om de boel aan te snoeren dan is er toch niks verkeerds aan?t is maar net hoe je het gebruikt!
ik blijf dit een interessante discussie vinden,ik ben er zelf ook nog niet over uit wat ik met mijn volgende paard zal doen,maar ik heb nog even omdat te gaan bedenken.
wel denk ik dat ook bitloze hoofdstellen erg scherp in kunnen werken door de kruislingse constructie die onder de kaak loopt,als die verkeerd gebruikt worden is dat ook geen pretje voor een paard en zo geld dat voor alles!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:45

jasmijn78 schreef:

Afgod al moet ik zeggen dat het hele bitloos me steeds meer tegen gaat staan door dat verheerlijken van bitloos en ik hierdoor die keus dus niet zal maken om over te stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:47

Als een bit te dik is werkt het dus niet zachter in.
Puur omdat het dan niet in d emond past.

Maar met de rest ben ik het helemaal eens.
Het zit hem gewoon in hoe je je paard rijd.
En als het goed is doe je dat voornamelijk op zit en been en dan merk je ook dat de verschillen van bit naar bitloos en terug minimaal zijn Lachen

Maar helaas zie ik tegenwoordig ook teveel gesjor van voren...geen gelül maar in de krul.
Maar daarbij is de stelling een bit is slecht niet terecht.
Maar de stelling mensen leren niet meer fatsoenlijk rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:56

Maar een schrale neus komt vast ook door onverzorgd leer en kan ook opgelost worden door een neusbontje te gebruiken.

Ik heb wel de ervaring dat alleen een duur bitloos hoofdstel in mijn eisen voldoet, gewoon omdat het leer dan soepel is, bij loslaten de riemen soepel en snel terugglijden en niet druk blijven houden. Ik heb een goedkope en ik vind hem niet paardvriendelijk, de druk blijft er te lang op zitten, het leer is te stug, te goedkoop. Miskoop van het jaar.

Een bitloos hoofdstel van betere makelij, is nog even sparen en dat is ook weer jammer.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:11

is dit niet zoveelste topic?
Maar goed wat wil je er verder mee berijken ?
Dgene die met een bit rijden doen dit (naar hun zin ) voorzichtig en zullen daardoor echt niet over stappen naar bitloos !

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:24

MISTRAL94 schreef:
jasmijn78 schreef:

Afgod al moet ik zeggen dat het hele bitloos me steeds meer tegen gaat staan door dat verheerlijken van bitloos en ik hierdoor die keus dus niet zal maken om over te stappen

Dat is apart...Dus zelfs al zou het goed zijn voor je paard, zou je het uit principe niet doen? Goed hoor Knipoog

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:25

merrieveulen schreef:
nogmaals, het páárd is degene die bepaalt welke optoming hij fijn vindt, niet de ruiter. het is aan de ruiter om de juiste keuze voor het dier te maken, imo is de enige juiste dan om te kiezen voor de keuze van het paard, en niet voor die van jezelf, de KNHS of wie dan ook.

Amen... Pling