Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:04

Dan kunnen ze mensen iig leren om goed te bandageren Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:04

haha ja dat is een voordeel............maar ik zie het nut niet om het te verplichten in de lessen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:05

Slecht aangebracht gaat bijv los?
En dat zie je dan in de les?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:06

vind dat geen reden het te verplichten in de lessen.
dat men daar leert bandageren is wel een goede zaak idd

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:22

Ik gebruik geen bandages (meer),alleen goede peesbeschermers,strijklappen en evt. springschoenen.
Op het transport krijgt hij de daarvoor bestemde transportbeschermers.

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:16

Ik gebruik bandages puur als ondersteuning en versterking als ik aan mijn moeilijkere oefeningen begin.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:18

Verbieden.... tja.... mensen moeten ook nog zelf keuzes kunnen maken denk ik.
Zelf gebruik ik niets. Jo loopt zo kort, ik zou zelfs blij zijn als ze zich eens aan zou tikken.

Al die poespas hoeft van mij echt niet.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:06

Snoevie schreef:
vind dat geen reden het te verplichten in de lessen.
dat men daar leert bandageren is wel een goede zaak idd

Ik heb ook geen idee waarom het verplicht is. Ik denk gewoon om de mooiheid en een geheel te creeren.. Want als iedereen maar zijn felle kleuren uit de kast trekt is het niet meer netjes en vormen we geen geheel. Zelfs met longeren moeten de witte of grijze bandages en dekjes opgelegt worden.

De eerste dag/week krijg je wel meteen curses 'hoe leer ik goed bandageren' Haha!

Maar goed alsnog vind ik het onzin en vind ik ook dat het geen enkele bescherming biedt. Clown

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:12

Ik gebruik zelf geen bandages. Ik heb ze niet eens.
Heb wel peesbeschermers liggen, maar gebruik ze eigenlijk nooit.
Heb er pas nog mee gereden, omdat ik het zonde vond dat ze in de kast lagen.
Maar ik merk aan mn pony dat ze het echt niet fijn vindt, ze loopt gelijk een stuk
minder lekker.

Als ik verhaal van TS lees, ben ik het hier wel mee eens. (Ik wist dit zelf niet eens.)
Maar ik vind het op foto's altijd wel vrij netjes staan.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:55

Ik zit dus met een probleem:

Ik heb verzorgshetlanders, en kan hier maar geen passende peesjes voor vinden, alleen bandages zijn de oplossing...Weet iemand hele kleine peesjes??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:07

HH en HB en BR hebben oa maat shet beschermers

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:18

*Heb niet alle 21 bladzijden gelezen* Knipoog

Van mij mogen ze verboden worden. Niet dat dat ooit gaat lukken, maar het zou een goede ontwikkeling zijn. Uberhaupt dat er nu onderzoek naar gedaan wordt is super.
Want wat voegen die bandages nou toe aan een paard die ze niet voor medische redenen nodig heeft? Niets in mij ogen.
Bescherming, peesje, 3 in 1 enz. Allemaal een stuk lichter, koeler en practischer dan bandages. Vind het vreselijke dingen om om te doen, levensgevaarlijk als ze los raken en alleen maar onnodig.

Vroeg het laatst in een topic van LVL. Waarom men met bandages erheen gingen. Kon geen 1 echt opbouwend antwoord vinden. Mooier was het... maar weegt dat op tegen alle nadelen en gevaren die eraan zitten?
Veiliger? Echt niet, heb eens een pony met een losse bandage rond zien lopen, je houdt je hart vast.
Tegen tikken? Pff.. waar beschermt zo'n stukje stof nou tegen? Maakt het been alleen maar breder en minder makkelijk om te buigen, wat weer meer kans op tikken kan geven. Daarnaast hoort een paard dat correct gereden wordt zichzelf ook niet aan te tikken, dat hoor je rijtechnisch op te lossen. Als je zo ver bent om je voor LVL op te geven of wedstrijden te rijden, hoor je dat toch wel te kunnen?

Nee, het lijkt misschien mooi, maar mijn simpele recreatie paardjes zal je nooit met bandages rond zien wandelen. Tenzij het van de DA moet Knipoog Maar dan zal er hoogstwaarschijnlijk ook niemand op zitten..

@Dorientjee, waarom wil je eigenlijk peesjes om?

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:35

mijn voorkeur gaat ook uit naar peesbeschermers (het liefst helemaal niets als dit kan bij het paard) maar om bandages verboden te maken vind ik een beetje overdreven. er zijn wel ergere dingen in de paardensport dan bandages.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:56

piloe4ever schreef:
maar om bandages verboden te maken vind ik een beetje overdreven. er zijn wel ergere dingen in de paardensport dan bandages.

Juist. Helemaal mee eens.... Waarom verbieden? Er word toch ook niet verboden om iets anders niet te mogen hebben... Als ze maar goed zitten.
Zelf gebruik ik wel liever beschermers, altijd eigenlijk, zijn meestal jonge pony's en het is gewoon makkelijk met omdoen.

doeigeenbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:15

Bandages verboden is wel overdreven. :S
Maar het is wel gevaarlijk.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:43

ik vind verbieden onzin, mensen moeten het maar lekker zelf weten hoor. Zo'n drama zal het ook wel weer niet zijn

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:54

Tja, ik heb ze wel nodig, mijn merrie maakt soms van die rare plotselinge bewegingen (in de wei en onder het zadel) dat ze zichzelf raakt en verwond. Ik heb nog nooit beenproblemen gehad, met NIET 1 van mijn paarden. Mijn Z paard is zelfs nog nooit kreupel geweest, die is nu 13 jaar en die heeft met rijden altijd beschermers of bandages om.
Tja, er zijn altijd goede en slechte dingen.... ik ga niet stoppen met beschermers of bandages rijden.. of ik moet zelf meemaken dat mijn paard een gekookt been krijgt van die dingen Knipoog tot die tijd rij ik niet zonder

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:27

Verbieden gaat wat ver aangezien ze ook gebruikt kunnen worden om medische redenen.
Misschien moeten ze wat moeilijker verkrijgbaar worden en niet in die leuke kleuren.
Ik gebruik geen bandages (meer) mede na het lezen van het artikel in bit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:28

odje schreef:
Verbieden gaat wat ver aangezien ze ook gebruikt kunnen worden om medische redenen.
Misschien moeten ze wat moeilijker verkrijgbaar worden en niet in die leuke kleuren.
Ik gebruik geen bandages (meer) mede na het lezen van het artikel in bit.

Maar vind je het niet vreemd dan dat er geen harde bewijzen geleverd zijn? Oa in dit topic? Alleen maar de via via verhalen en ook dan is het niet bewezen dat het door bandages komt Knipoog

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:37

Ik zie ook echt het nut niet in van bandages met rijden.
Had ze dan ook nog nooit omgedaan toen mijn DA zei dat ik om medische redenen bandages om moest doen (stond ik dan...). Ben inmiddels helaas een volleert bandageerder....
Maar goed verbieden gaat dus niet, want soms zijn ze dus echt nodig.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:44

Ik rijdt bijna nooit met bandages, maar wel áltijd met 3-1 beschermers voor + achter, ze zitten niet strak en er zitten luchtdoorlatende gaatjes in waardoor het niet erg warm word.

Bandages gebruik ik alleen bij het voorrijden voor de verkoop of shows o.i.d. heel af en toe voor fotoshoot of een keer met training als mijn 3-1 beschermers vies zijn rijdt ik met bandages.. maar ik rijdt ook slechts een kwartiertje!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:48

Hoe strak moet je een peesbeschermer doen? Ik ben altijd bang dat ze te strak of te los zitten.

Afbeelding

Ik heb ongeveer zulke peesbeschermers. Alleen een andere kleur roze. (sorry voor het grote plaatje)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:11

*heeft ook niet alle 21 bladzijdes doorgelezen*

Als je bandages gaat verbieden dan mag je zo'n beetje alles verbieden van zadel tot bit. Alles kun je verkeerd gebruiken. Alles! Om nog maar te zwijgen over de tig ponys die je tegenkomt op concours met witte plekken op z'n benen van te strakke/vieze peesbeschermers.

Iemand die zijn of haar bandages niet ALLEEN als mode versiersel ziet, zal zich ook wel in verdiepen lijkt mij, in hoe je ze correct aanbrengt. En dat vind ik dan geen probleem. Bandages kunnen we degelijk nut hebben.

Wij moeten altijd onze paarden voor bandageren want dat wil onze baas en als ik soms zie hoe dat gedaan wordt door die kerels daar Lips are sealed poe, zouden jullie de schrik van je leven krijgen denk ik. Maar het valt reuze mee hoor, er is nog nooit een paard erdoor dood neer gevallen Knipoog

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:25

Ook ik heb niet alle 21 paginas gelezen...

Zijn jullie wel eens bij het losrijterrein op internationale wedstrijden gewest als de ruiters de paarden gewoon een beetje losrijden (niet losrijden voor een proef, maar gewoon zo). Er zijn heel weinig paarden tussen die niet met bandages lopen en zo worden ze niet alleen op wedstrijden gereden maar ook thuis. (spreek uit ervaaring, naar bijna 6 jaren in topstallen gewerkt te hebben)
Als bandages nou zo slecht zijn, weet ik niet hoezo topruiters nog van hun groom's vragen de paarden te bandageren.
Het is zeker zo dat je met bandageren heel erg veel fout kunt doen, maar ik ga maar ervan uit dat mensen die hun paarden bandageren ook weten waar ze bezig zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:34

RianneH schreef:
Veiliger? Echt niet, heb eens een pony met een losse bandage rond zien lopen, je houdt je hart vast.
Tegen tikken? Pff.. waar beschermt zo'n stukje stof nou tegen? Maakt het been alleen maar breder en minder makkelijk om te buigen, wat weer meer kans op tikken kan geven. Daarnaast hoort een paard dat correct gereden wordt zichzelf ook niet aan te tikken, dat hoor je rijtechnisch op te lossen.

Als je bandage losraakt, kun je niet fatsoenlijk bandageren. Haha!
Ik rij al meer dan tien jaar met bandages, soms wel zes paarden per dag, en bij het eerste paard wat ik bandageerde op 16-jarige leeftijd raakte er ooit een los onder het rijden. Daarna nooit meer. Knipoog

Een been wat niet kan buigen, is te hoog gebandageerd, je bandageert nl. om het pijpbeen en dat buigt niet (anders is er iets grondig mis Vork. Dus die bandages die een stukje knie meenemen zitten te hoog Ja

Dat stukje stof vangt toch behoorlijk wat op (je wilt de krassen op mijn strijklappen echt niet zien...). De klappen die het niet opvangt, kan een peesje ook niet opvangen en wil je de effecten zonder bescherming helemaal al niet van zien.

En een paard met ruime bewegingen, zeker de jonge paarden die nog niet helemaal hun balans onder de ruiter hebben, kan zichzelf zeker wel aantikken zonder dat er iets rijtechnisch aan de hand is, evenals paarden met een incorrecte beenstand. Wrangler bijvoorbeeld heeft een ruim en snel achterbeen, maar is zo ontzettend in de groei dat hij nogal eens zelf in de war raakt waar zijn benen nou ook alweer zijn, een beetje Bambi-effect.
Dat kan hem in de weg zitten met het schakelen in het tempo maar ook bij bijv. het aanleren van de travers had hij van die momenten van 'Ehm, vrouwtje... dat kruisend achterbeen he, moet dat nou voorlangs of achterlangs?' Clown

Maar goed, iedereen doet het zijne en doet oprecht zijn best voor het paard. Ik kies voor bandages om de dag DAT het misloopt niet bij de slager te moeten denken: HAD ik nou maar... Huilen

Alleen zo irritant dat mensen die voor het verbod zijn, andersom niet kunnen denken: iedereen doet het zijne en doet oprecht zijn best voor het paard. Dat stoort me wel Bloos