Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:09

Alane schreef:
en een dressuurzadel met vierkante lepel Haha!

én diepe zit, gefeliciteerd Knipoog

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:11

unamie schreef:
Precious20 schreef:
Enne Unamie: ik vind het wel gek dat je niet reageert op het antwoord van mijn zadelmaker, die trws net dezelfde werkwijze als Van Triest heeft... Vork

oeps vergeten Tong uitsteken

zo te horen lijkt dit een vakkundige zadelmaker,
maar ik ken hem verder niet en ik heb geen werk van hem gezien, dus over zijn vakmanschap heb ik geen mening
een waterpas is eigenlijk onmisbaar om mooi recht te kunnen vullen
zo op het blote oog vul je al snel scheef met alle gevolgen vandien
over dat te kleine zadel, ben ik het zeker met hem eens
maar stel dat je voor dat je wel de juiste maat hebt en je gaat bij het lichtrijden achterin je zadel zitten (en dan doen echt heel veel mensen)
komt er nog steeds te veel druk op 1 punt, zeker bij een diepe zit
hij heeft de bomen dan wel kaal gezien maar dat zegt me eigenlijk niet zo veel
het gaat erom wáár je naar moet kijken
de meeste zadelmakers schijnen geen problemen te hebben met een wippende boom
maar ik dus wel

Waterpas, lampje, gel, krijt en nog meer van die onzin.
Een waterpas is op een paard niet te gebruiken tenzij je paard 100% recht is en op een 100% waterpas vloer staat.
Als je zo'n vloer vind hoor ik het graag. Volgens een vloerenbedrijf dat ik ken bestaat zo'n vloer niet door dat elk gebruikt materiaal minder vloeit dan water.
Maar ALS je zo'n vloer al kan vinden WAAR vind ik zo'n paard?

Ik denk dat je wel degelijk op het oog moet kijken.
Dat dit niet zuiver is durf ik te weerspreken.
Uit eigen ervaring en ook door eens te kijken naar een goede timmerman.
Een goede timmerman ziet de maten en hoeken en heeft geen hulpmiddelen nodig om vakwerk te kunnen leveren.
Bij zadelmakers is het niet anders.

Hoe meer ik hierover nadenk.... dan nog wat anders:
Ik heb ooit voor een winkel in Engeland een zadel aan een bok aangepast om een goede ligging te krijgen zodat mensen konden zitten.
Waarom geen boom zo aanpassen dat hij wiebelt (of juist niet).
Van Triest is erg handig met het verbouwen van bomen.... Hij zou natuurlijk een moi voorbeeld kunnen maken om z'n visie uit te duiden.

Maar dit is iets wat zo in me opkomt, lijkt me sterk dat hij zo denkt.
Als dat wel zo zou zijn zou mij dat betreuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:14

Harnessmaker: Heb jij geen foto's van een kale diepe zit/boom en een vlakke zit/boom op een paardenrug?

Voor een westernzadel kan ik er wel aankomen, maar die hebben dat diepte/vlakte verschil niet. Alleen smaller en breder... dus daar heb je niet veel aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:18

harnessmaker schreef:

Een goede timmerman ziet de maten en hoeken en heeft geen hulpmiddelen nodig om vakwerk te kunnen leveren.

Een goede timmerman controleert zijn werk wel degelijk op dit manier. Want ook een goede timmerman is niet onfeilbaar.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:27

unamie schreef:
Alane schreef:
Ik ga of fing er ook niet vanuit dat bij deze boom een slag zou zitten, de vraag is waar zo'n slag ergens zit als je een zadel hebt met een diepe boom én een slag.

iets wat er niet is, kun je ook niet aanwijzen
zoek maar eens plaatjes van een kale dressuurboom met een extra diepe zit, die óp een paard ligt
word héél erg moeilijk om die te vinden Nagelbijten / Gniffelen

Ik zal vanmiddag wat laten plaatsen aan foto's die het gelijk van V.Triest in twijffel trekken.
Ik heb hier nl. een extra diepezit boom die speciaal gemaakt is omdat de reguliere te vlak waren voor deze gehandicapte mevrouw. Let wel de handicap is het missen van een schouder en heeft geen invloed op haar al dan niet goed zitten. Deze boom heeft zij nodig om steun te hebben. Met één hand stang en trens rijden is niet makkelijk en wordt vermakkelijkt door opgesloten te zitten.

Maar de onderkant van welke boom dan ook (vss, vz, vsd, endurance enz) blijft hetzelfde.
Het is de bovenvorm die de zit van het zadel maakt.
Dwz. hoog van voren en hoog van achter= diepe zit.
Vlakker van boven en vlakker va achter = vlakke zit.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:32

Wendy schreef:
harnessmaker schreef:

Een goede timmerman controleert zijn werk wel degelijk op dit manier. Want ook een goede timmerman is niet onfeilbaar.

Waaruit vervolgens blijkt dat hij het goed gezien had. En ook in de bouw is niets recht of haaks en moet dus veel op het oog gebeuren.
Weet ik van mijn zwager die in de bouw werkzaam is.
Oversecuur gesproken.... heb jij ooit een metselaar gezien die de horizontale voegen moest meten?
Er wordt een waterpas lijn gebruikt als hulpmiddel voor de horizontale voegen. De vertikale gebeurt op het oog.

Met zadels is het niet anders.

Maar ik ga weer aan het werk. De enkeling die niet openstaat voor andere meningen: stel je open en succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:33

harnessmaker schreef:
Waterpas, lampje, gel, krijt en nog meer van die onzin.
Een waterpas is op een paard niet te gebruiken tenzij je paard 100% recht is en op een 100% waterpas vloer staat.
Als je zo'n vloer vind hoor ik het graag. Volgens een vloerenbedrijf dat ik ken bestaat zo'n vloer niet door dat elk gebruikt materiaal minder vloeit dan water.
Maar ALS je zo'n vloer al kan vinden WAAR vind ik zo'n paard?

een waterpas is een uitstekende manier om de gelijkheid van de kussens te beoordelen
ik heb je manier van vullen mogen ervaren, en ik moet eerlijk zeggen..
je hebt enorm je best gedaan, en het vullen op zich was netjes,
maar de gelijkheid van de kussens was ver te zoeken Bloos

ene zadel lag scheef (linksvoor en later rechtsvoor) en ze kreeg witte haren op haar rug
van de andere kreeg mijn paard rechts een drukking,en kwam het zadel achter los te liggen
en dit paard heeft eerder nog nooit een drukking of problemen gehad !!
de zadels lagen altijd keurig !!!
na vele keren terugkomen is het je niet gelukt ,om de zadels zo passend te krijgen, dat mijn paard er geen last van had
doorvoor liet ik ze ze altijd bij van triest vullen en had ik nooit problemen
en beide paarden hebben een makkelijke rug
dus ze liggen nu weer bij van triest
je hebt er veel energie in gestoken ik ik 2 x 80 euro
zowel jou energie en als mijn 160 euries is verspilde moeite geweest
misschien is een waterpas toch niet zo verkeerd als jij denkt Pling

de eerste timmerman zonder duimstok en waterpas moet ik nog tegen komen
bij het bouwen van onze stal liep iedereen hier met zo'n ding op zak

het streven is toch een recht paard en hoe krijg je paard ooit recht als het zadel scheef is Verward
Laatst bijgewerkt door unamie op 14-07-06 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:36

Cer schreef:
Citaat:

Dan kom je op nog iets uit.... een paardenrug beweegt! Een zadelboom is altijd statisch.. Waarom zijn de flexibele bomen en beweegbare zadels e.d. nog niet en masse doorontwikkeld? Lijkt mij alleen maar beter?

Als ik dit stuk goed begrijp dan worden er nu wel flexibele bomen gemaakt. Ik heb dit stuk van de site van de WOW zadels.

WOWTM Saddles - The Tree

We asked the question, what does the horse want from a tree?
The answer is a means to distribute the rider weight symmetrically and evenly from the 7th to the 18th vertebrae.

This means there should be no flexion in the tree front to back. A lot of companies purport to having flexibility in their trees. If there is flexion along the spine of the horse then this will allow the riders weight to bear unevenly or put another way, to concentrate the pressure directly under the riders seat bones over a area no bigger than 3-5 vertebra. This is not a good situation and is verging on removing the tree altogether which gives even worse results in concentrating pressure under the rider seat.

However, as a horse moves, its’ shoulders need to find more space as the scapulas rotate back under where the tree sits.
The answer is to let the head of the tree swing from side to side as the alternate shoulders rotate back under the tree.

In other words, a horse would want a saddle that is longitudinally rigid and laterally flexible in the head. This is exactly what the WOW™ tree provides.
By the use of a "Y" bar made from rigid Carbon Fibre that is as strong as steel embedded in the body of the tree we have created a framework that will move with the horse not against it!
The WOW™ tree is patented and state of the art. It performs like no other tree for both horse and rider. WOW™ is the only tree that incorporates Lateral Flexion™

Er staat nog een plaatje bij van die boom als tekening zeg maar, maar ik ben niet zo goed in uploaden. En ook een filmpje van de boom en in elkaar zetten van de voorboom en de flexibiliteit. http://www.wowsaddles.com/wow/wow%20video.htm (eerste filmpje)
Laatst bijgewerkt door San op 14-07-06 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:41

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:49

Het werkt daar is voor mij alles mee gezegd. Na uitharden vind ik hem toch te flexibel.
Bovendien zie ik graag de reactie van het paard als ik een zadel pas.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:53

Ja, dat vond ik ook het vreemde eraan, dat ze dan je paard niet meer zouden hoeven te zien. Daar zou ik zelf nooit voor kiezen. Mja, er zijn helaas genoeg mensen die niet beginnen aan zadelmakers erbij halen, want dat kost teveel centjes en misschien is het dan nog enigzins niet zo'n kwade oplossing.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:03

Cer schreef:
Harnessmaker: Heb jij geen foto's van een kale diepe zit/boom en een vlakke zit/boom op een paardenrug?

Voor een westernzadel kan ik er wel aankomen, maar die hebben dat diepte/vlakte verschil niet. Alleen smaller en breder... dus daar heb je niet veel aan.

En toch kom ik plaatjes tegen van westernzadels met een diepe zit, heb je ze dan ook met een minder diepe zit?
http://www.gentlereins.com/Pictures/9-15.jpg
Hoe ziet de boom van zo'n zadel eruit tov van een westernzadel zonder diepe zit (als die bestaat Haha! )

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:38

unamie schreef:
Precious20 schreef:
Enne Unamie: ik vind het wel gek dat je niet reageert op het antwoord van mijn zadelmaker, die trws net dezelfde werkwijze als Van Triest heeft... Vork

oeps vergeten Tong uitsteken

zo te horen lijkt dit een vakkundige zadelmaker,
maar ik ken hem verder niet en ik heb geen werk van hem gezien, dus over zijn vakmanschap heb ik geen mening
eenwaterpas is eigenlijk onmisbaar om mooi recht te kunnen vullen
zo op het blote oog vul je al snel scheef met alle gevolgen vandien
over dat te kleine zadel, ben ik het zeker met hem eens
maar stel dat je voor dat je wel de juiste maat hebt en je gaat bij het lichtrijden achterin je zadel zitten (en dan doen echt heel veel mensen)komt er nog steeds te veel druk op 1 punt, zeker bij een diepe zit
hij heeft de bomen dan wel kaal gezien maar dat zegt me eigenlijk niet zo veel
het gaat erom wáár je naar moet kijken
de meeste zadelmakers schijnen geen problemen te hebben met een wippende boom
maar ik dus wel

Ja hier heb je gelijk in! Maar hier komt dan weer jouw instructeur bij kijken. Als je iemand hebt die goed les geeft (en ja, ik weet het, die zijn schaars) dan wijst deze jou erop dat je niet correct lichtrijdt. Zelfs bij een 'normaal' zadel is op de lepel zitten slecht voor de paardenrug. Een diepe zit zal dan mss wel nog iets slechter zijn ja... Maar dit is dan een rijtechnisch probleem en nietzeer een boomprobleem.

Ik heb nog een vraag: Diepe zitten (bomen met knik) zitten meestal in dressuurzadels, maar hoe zit het dan met vhz-zadels en springzadels? Hebben die ook allemaal een boom met knik? Of zijn er dit slechts enkelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:56

Even een korte uitleg over de bouw en opbouw van een westernzadel.
Een goede boom komt uit een stuk hout van wel 10 cm dik.
Hierin wordt aan de onderkant de vorm van de paardenrug gehaald en aan de bovenkant de zitvorm voor de ruiter.
Omdat een dik stuk hout stevig moet zijn, wordt dit dus duur (en zwaar). Er worden dus consessies gedaan aan de dikte. Dit kan op een 'veilige' manier door de opbouw voor de ruiter van leer te maken. Diverse laagjes leer worden over elkaar heen geplakt en in vorm geschuurd.
Een zadel met een houten boom wat onder de 15 kilo weegt kan dus nooit van een goede kwaliteit zijn. Ook een zadel met een goede kunststofboom zal altijd rond dat gewicht zitten.
Een goed werk/ranchzadel zal tussen de 20 en 30 kilo wegen.
Een goed recreatie/showzadel weegt vanaf 13/15 kilo afhankelijk van de dikte en aantal lagen van het leer.

De diverse westernonderdelen verlangen een andere zit.
Plat voor koeienwerk, hoog oplopend voor reining en diep voor Barrel. Verder is het natuurlijk wat een ruiter zelf prettig vind om in te zitten c.q. te werken, zeker als het om recreatie of een combi van diverse onderdelen gaat.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:42

Citaat:
wie van jullie heeft kale bomen op een paard of bok zien liggen?
ik al ontelbare... dus voor mij is het pinuts
ik kan het niet even via internet aan iemand uitleggen die nog nooit een kale boom heeft van dicht bij hebben gezien
laat staan op een paard heeft zien liggen

Als het zo peanuts is dan kan je het óók uitleggen, ik vind eigenlijk dat je je maar schuilt achter het feit dat veel mensen geen boom op een paard hebben zien liggen 9een kale dan)

de meeste mensen weten dondersgoed hoe zo'n ding eruit ziet, en kunnen desnoods imaginair wel een voorstelling maken.

Een boom is geen bolwerk van scheorfjes, draadjes als een ingewikkeld mechanisme. Dus kan me niet voorstellen dat jij niet woordelijk de plaats aan kan wijzen waar het probleem zou moeten zitten.

Citaat:
Maar de onderkant van welke boom dan ook (vss, vz, vsd, endurance enz) blijft hetzelfde.

dat denk ik dus ook

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:35

Nu we het toch over zadels hebben heb ik nog wat foto's via harnessmaker.
Sommige zijn wat off-topic maar misschien wel leuk om eens te zien!
Voor de nieuwsgierigen:

Cair links (gesloten lucht kussen), Flair rechts ("open" luchtkussen met niet getoonde ventielen)
Afbeelding

Cair
Afbeelding

Boom diepe zit met waterpas. Let op de libel (lucht belletje)
Hoe hoger de lepel wordt hoe schuiner de hoek word.
Wat is dan het nut van een waterpas vraag ik me dan af.
Afbeelding

De waterpas van dichterbij.
Afbeelding

Gebroken boom:
Afbeelding

En nog een gebroken boom.
Deze is gelast en de uitsteeksels hebben ze laten zitten.
Dit zadel lag op een te breed paard voor dit zadel waardoor het vervolgens elders weer is gebroken:
Afbeelding

Vulling kwam zo in geheel uit het kussen na openmaken van de naad.
Veel proppen en nagevuld met haar en andere wol....:
Afbeelding
Afbeelding

Deze vulling kwam uit een zadel van één week oud,
slechte vulling komt dus ook bij nieuwe zadels voor.....:
Afbeelding

Overigens wil ik graag even kwijt dat een aantal personen hier beweren dat ze helemaal begrepen hebben en weten hoe het in elkaar zit, maar het niet kunnen uitleggen?
Naar mijn idee kun je pas zeggen dat je iets begrijpt wanneer je in staat bent een duidelijke uitleg te geven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:40

Smystique schreef:
Als het zo peanuts is dan kan je het óók uitleggen, ik vind eigenlijk dat je je maar schuilt achter het feit dat veel mensen geen boom op een paard hebben zien liggen 9een kale dan)
de meeste mensen weten dondersgoed hoe zo'n ding eruit ziet, en kunnen desnoods imaginair wel een voorstelling maken.

blijkbaar niet, aan de "ik begrijp het niet" reactie's te zien

je ergens een voorstelling van maken is iets anders, dat wéten ,waar je het over hebt Knipoog
daarom zijn foto's van een kale boom mét een diepe zit óp een paard of bok noodzakelijk!!
iedereen ziet het probleem dan meteen.. Ja
dat er blijkbaar nergens foto's van een kale boom met een slag erin op internet te vinden vind niet zo vreemd Vork

Smystique schreef:
Een boom is geen bolwerk van scheorfjes, draadjes als een ingewikkeld mechanisme. Dus kan me niet voorstellen dat jij niet woordelijk de plaats aan kan wijzen waar het probleem zou moeten zitten.

ik heb al meerdere keren gezegt net óp of na de zitbeenknobbels, daar stijgt de boom als het ware op, en hangt dus in de lucht
maar als mensen zelfs niet weten waar dat ergens is, houd het voor mij ook op
dus toch maar wachten op foto's Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:48

@Unamie, zou je nou dan aan kunnen wijzen waar die kik of slag zit bij de foto die ik geplaatst heb?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:49

Smystique schreef:

Citaat:

dat denk ik dus ook

was dat maar waar !!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:51

DubbelDun schreef:
Even een korte uitleg over de bouw en opbouw van een westernzadel.
Een goede boom komt uit een stuk hout van wel 10 cm dik.
Hierin wordt aan de onderkant de vorm van de paardenrug gehaald en aan de bovenkant de zitvorm voor de ruiter.
Omdat een dik stuk hout stevig moet zijn, wordt dit dus duur (en zwaar). Er worden dus consessies gedaan aan de dikte. Dit kan op een 'veilige' manier door de opbouw voor de ruiter van leer te maken. Diverse laagjes leer worden over elkaar heen geplakt en in vorm geschuurd.
Een zadel met een houten boom wat onder de 15 kilo weegt kan dus nooit van een goede kwaliteit zijn. Ook een zadel met een goede kunststofboom zal altijd rond dat gewicht zitten.
Een goed werk/ranchzadel zal tussen de 20 en 30 kilo wegen.
Een goed recreatie/showzadel weegt vanaf 13/15 kilo afhankelijk van de dikte en aantal lagen van het leer.

De diverse westernonderdelen verlangen een andere zit.
Plat voor koeienwerk, hoog oplopend voor reining en diep voor Barrel. Verder is het natuurlijk wat een ruiter zelf prettig vind om in te zitten c.q. te werken, zeker als het om recreatie of een combi van diverse onderdelen gaat.

Dank je voor de uitleg Haha!

Als ik een westernzadel aan zou schaffen met een te nauwe boom voor mijn paard, wat krijg ik dan te zien aan de manier waarop het zadel op de rug ligt?
En wat gebreurd als ik een te wijde boom aanschaf?
En wat veranderd er aan een boom als ik een westernzadel koop met een diepe zit tov een vlakke zit?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:53

sronnie schreef:
@Unamie, zou je nou dan aan kunnen wijzen waar die kik of slag zit bij de foto die ik geplaatst heb?

nee want hij ligt niet op een paard Knipoog
die waterpas slaat echt helemaal nergens op!
normaal zakt de boom meer voorover (over de schoft)
en nu ligt ie op een rechte tafel..
waar gáát dit over!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:04

unamie schreef:
sronnie schreef:

nee want hij ligt niet op een paard Knipoog
die waterpas slaat echt helemaal nergens op!
normaal zakt de boom meer voorover (over de schoft)
en nu ligt ie op een rechte tafel..
waar gáát dit over!!

Dat zal morgen blijken wanneer ik foto's ga maken van de boom op een paard Lachen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:12

easy girls... don't bite eachothers heads off. Dramatische vullingen komen er uit die zadels zeg. Niet normaal meer. Ben wel benieuwd naar goede foto's van een kale boom op het paard. Ben me uiteindelijk ook maar eens goed gaan verdiepen in het geheel en vind het erg interessant. Ook ik heb binnenkort een afspraak met mijn zadelmaker gemaakt rondom deze discussie. Dus misschien kan ik binnenkort nog een reactie van een zadelmaker toevoegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:20

Als je een te krappe westernboom op het paard legt, dan gaat t zadel knijpen en blijft 'boven' het paard hangen. Een te brede boom zakt er veel te ver overheen, met name de kamer. Dat is denk ik niet veel anders dan een engels zadel?

Een diepe zit heeft met de opbouw te maken dacht ik. Dat weet DD denk ik beter. Maar de panelen blijven de druk over een groter oppervlak verdelen, ook met een diepere zit. Er komt niet een grotere 'golf' in, zoals bij een engels zadel, denk ik?

Die Equiform is geen mal om een zadel op te maken. Dat is om te kijken hoe de rug van je paard eruit ziet. Hij is wel flexibel na uitharden, maar dat is relatief. Als je em in een zadel 'duwt' dan neem je jezelf in de maling. Als je em erin 'laat vallen' zie je echt wel of het past of niet.
UITERAARD moet je een zadel op een bewegend paard zien, maar je kan wel eerst rondshoppen zonder overal je paard mee naartoe te slepen.

En vooral bij westernzadels wordt duidelijk hoe 1 en ander ligt, omdat je daar nog moeilijker onder kan kijken.

Wij kwamen er achter dat het zadel wat aangeraden was door de fysio uiteindelijk slechter lag dan het zadel wat op het oog slecht lag. Dat is dan wel weer handig van zo'n equi-form.

Ja, dat WOW-zadel lijkt me geweldig!!! Als ik een jong sportpaard zou hebben, zou ik dat zeker aanschaffen Ja

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:30

Citaat:
blijkbaar niet, aan de "ik begrijp het niet" reactie's te zien

je ergens een voorstelling van maken is iets anders, dat wéten ,waar je het over hebt
daarom zijn foto's van een kale boom mét een diepe zit óp een paard of bok noodzakelijk!!
iedereen ziet het probleem dan meteen..

prima, maar ik heb wel losse bomen gezien, óp het paard ja. Daarnaast heb ik een rijke fantasie.

Citaat:
ik heb al meerdere keren gezegt net óp of na de zitbeenknobbels, daar stijgt de boom als het ware op, en hangt dus in de lucht
maar als mensen zelfs niet weten waar dat ergens is, houd het voor mij ook op

Ik (en met mij vast anderen) weten wél waar dat is, we kunnen alleen de zogenaamde knik niet plaatsen.

Waarom teken je het niet uit?

plaatje van een boom openen in een bewerkprogramma en met rode lijnen aanduiden hoe de boom met diepe zit zou lopen?

lijkt me peanuts Haha!