Alane schreef:en een dressuurzadel met vierkante lepel
én diepe zit, gefeliciteerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:en een dressuurzadel met vierkante lepel
unamie schreef:Precious20 schreef:Enne Unamie: ik vind het wel gek dat je niet reageert op het antwoord van mijn zadelmaker, die trws net dezelfde werkwijze als Van Triest heeft...
oeps vergeten![]()
zo te horen lijkt dit een vakkundige zadelmaker,
maar ik ken hem verder niet en ik heb geen werk van hem gezien, dus over zijn vakmanschap heb ik geen mening
een waterpas is eigenlijk onmisbaar om mooi recht te kunnen vullen
zo op het blote oog vul je al snel scheef met alle gevolgen vandien
over dat te kleine zadel, ben ik het zeker met hem eens
maar stel dat je voor dat je wel de juiste maat hebt en je gaat bij het lichtrijden achterin je zadel zitten (en dan doen echt heel veel mensen)
komt er nog steeds te veel druk op 1 punt, zeker bij een diepe zit
hij heeft de bomen dan wel kaal gezien maar dat zegt me eigenlijk niet zo veel
het gaat erom wáár je naar moet kijken
de meeste zadelmakers schijnen geen problemen te hebben met een wippende boom
maar ik dus wel
harnessmaker schreef:
Ik denk dat je wel degelijk op het oog moet kijken.
Dat dit niet zuiver is durf ik te weerspreken.
Uit eigen ervaring en ook door eens te kijken naar een goede timmerman.
Een goede timmerman ziet de maten en hoeken en heeft geen hulpmiddelen nodig om vakwerk te kunnen leveren.
Bij zadelmakers is het niet anders.
unamie schreef:Alane schreef:Ik ga of fing er ook niet vanuit dat bij deze boom een slag zou zitten, de vraag is waar zo'n slag ergens zit als je een zadel hebt met een diepe boom én een slag.
iets wat er niet is, kun je ook niet aanwijzen
zoek maar eens plaatjes van een kale dressuurboom met een extra diepe zit, die óp een paard ligt
word héél erg moeilijk om die te vinden
Wendy schreef:harnessmaker schreef:
Een goede timmerman ziet de maten en hoeken en heeft geen hulpmiddelen nodig om vakwerk te kunnen leveren.
Een goede timmerman controleert zijn werk wel degelijk op dit manier. Want ook een goede timmerman is niet onfeilbaar.
harnessmaker schreef:Waterpas, lampje, gel, krijt en nog meer van die onzin.
Een waterpas is op een paard niet te gebruiken tenzij je paard 100% recht is en op een 100% waterpas vloer staat.
Als je zo'n vloer vind hoor ik het graag. Volgens een vloerenbedrijf dat ik ken bestaat zo'n vloer niet door dat elk gebruikt materiaal minder vloeit dan water.
Maar ALS je zo'n vloer al kan vinden WAAR vind ik zo'n paard?
Cer schreef:Citaat:
Dan kom je op nog iets uit.... een paardenrug beweegt! Een zadelboom is altijd statisch.. Waarom zijn de flexibele bomen en beweegbare zadels e.d. nog niet en masse doorontwikkeld? Lijkt mij alleen maar beter?
Cer schreef:Harnessmaker: Heb jij geen foto's van een kale diepe zit/boom en een vlakke zit/boom op een paardenrug?
Voor een westernzadel kan ik er wel aankomen, maar die hebben dat diepte/vlakte verschil niet. Alleen smaller en breder... dus daar heb je niet veel aan.
unamie schreef:Precious20 schreef:Enne Unamie: ik vind het wel gek dat je niet reageert op het antwoord van mijn zadelmaker, die trws net dezelfde werkwijze als Van Triest heeft...
oeps vergeten![]()
zo te horen lijkt dit een vakkundige zadelmaker,
maar ik ken hem verder niet en ik heb geen werk van hem gezien, dus over zijn vakmanschap heb ik geen mening
eenwaterpas is eigenlijk onmisbaar om mooi recht te kunnen vullen
zo op het blote oog vul je al snel scheef met alle gevolgen vandien
over dat te kleine zadel, ben ik het zeker met hem eens
maar stel dat je voor dat je wel de juiste maat hebt en je gaat bij het lichtrijden achterin je zadel zitten (en dan doen echt heel veel mensen)komt er nog steeds te veel druk op 1 punt, zeker bij een diepe zit
hij heeft de bomen dan wel kaal gezien maar dat zegt me eigenlijk niet zo veel
het gaat erom wáár je naar moet kijken
de meeste zadelmakers schijnen geen problemen te hebben met een wippende boom
maar ik dus wel
Citaat:wie van jullie heeft kale bomen op een paard of bok zien liggen?
ik al ontelbare... dus voor mij is het pinuts
ik kan het niet even via internet aan iemand uitleggen die nog nooit een kale boom heeft van dicht bij hebben gezien
laat staan op een paard heeft zien liggen
Citaat:Maar de onderkant van welke boom dan ook (vss, vz, vsd, endurance enz) blijft hetzelfde.
Het is de bovenvorm die de zit van het zadel maakt.
Dwz. hoog van voren en hoog van achter= diepe zit.
Vlakker van boven en vlakker va achter = vlakke zit.
Smystique schreef:Als het zo peanuts is dan kan je het óók uitleggen, ik vind eigenlijk dat je je maar schuilt achter het feit dat veel mensen geen boom op een paard hebben zien liggen 9een kale dan)
de meeste mensen weten dondersgoed hoe zo'n ding eruit ziet, en kunnen desnoods imaginair wel een voorstelling maken.
Smystique schreef:Een boom is geen bolwerk van scheorfjes, draadjes als een ingewikkeld mechanisme. Dus kan me niet voorstellen dat jij niet woordelijk de plaats aan kan wijzen waar het probleem zou moeten zitten.
Smystique schreef:Citaat:Maar de onderkant van welke boom dan ook (vss, vz, vsd, endurance enz) blijft hetzelfde.
Het is de bovenvorm die de zit van het zadel maakt.
Dwz. hoog van voren en hoog van achter= diepe zit.
Vlakker van boven en vlakker va achter = vlakke zit.
dat denk ik dus ook
DubbelDun schreef:Even een korte uitleg over de bouw en opbouw van een westernzadel.
Een goede boom komt uit een stuk hout van wel 10 cm dik.
Hierin wordt aan de onderkant de vorm van de paardenrug gehaald en aan de bovenkant de zitvorm voor de ruiter.
Omdat een dik stuk hout stevig moet zijn, wordt dit dus duur (en zwaar). Er worden dus consessies gedaan aan de dikte. Dit kan op een 'veilige' manier door de opbouw voor de ruiter van leer te maken. Diverse laagjes leer worden over elkaar heen geplakt en in vorm geschuurd.
Een zadel met een houten boom wat onder de 15 kilo weegt kan dus nooit van een goede kwaliteit zijn. Ook een zadel met een goede kunststofboom zal altijd rond dat gewicht zitten.
Een goed werk/ranchzadel zal tussen de 20 en 30 kilo wegen.
Een goed recreatie/showzadel weegt vanaf 13/15 kilo afhankelijk van de dikte en aantal lagen van het leer.
De diverse westernonderdelen verlangen een andere zit.
Plat voor koeienwerk, hoog oplopend voor reining en diep voor Barrel. Verder is het natuurlijk wat een ruiter zelf prettig vind om in te zitten c.q. te werken, zeker als het om recreatie of een combi van diverse onderdelen gaat.
sronnie schreef:@Unamie, zou je nou dan aan kunnen wijzen waar die kik of slag zit bij de foto die ik geplaatst heb?
unamie schreef:sronnie schreef:@Unamie, zou je nou dan aan kunnen wijzen waar die kik of slag zit bij de foto die ik geplaatst heb?
nee want hij ligt niet op een paard![]()
die waterpas slaat echt helemaal nergens op!
normaal zakt de boom meer voorover (over de schoft)
en nu ligt ie op een rechte tafel..
waar gáát dit over!!
Citaat:blijkbaar niet, aan de "ik begrijp het niet" reactie's te zien
je ergens een voorstelling van maken is iets anders, dat wéten ,waar je het over hebt
daarom zijn foto's van een kale boom mét een diepe zit óp een paard of bok noodzakelijk!!
iedereen ziet het probleem dan meteen..
Citaat:ik heb al meerdere keren gezegt net óp of na de zitbeenknobbels, daar stijgt de boom als het ware op, en hangt dus in de lucht
maar als mensen zelfs niet weten waar dat ergens is, houd het voor mij ook op