Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:09

Waidida schreef:
@sassycas dankje! Met een barokzadel zal de vibe alvast cool zijn hihi. Ik vraag me altijd af wat ik dan moet doen qua bovenkleding. Hoe doen jullie dat? Ik ben nog een beetje een noob in deze dingen :)

Als je het niet perse zelf wil maken kan ik https://www.dragonheart.nl/ aanraden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:48

Qimm schreef:
Waidida schreef:
@sassycas dankje! Met een barokzadel zal de vibe alvast cool zijn hihi. Ik vraag me altijd af wat ik dan moet doen qua bovenkleding. Hoe doen jullie dat? Ik ben nog een beetje een noob in deze dingen :)

Als je het niet perse zelf wil maken kan ik https://www.dragonheart.nl/ aanraden.

Dan ook gelijk even bij Celtic Webmerchant kijken, is vaak goedkoper en die zijn ook betrouwbaar! Soms wel een beetje sloom met verzenden maar het komt er wel.

Cool ding beestenfreak! Ik heb wel eens bij holyclothing besteld en dat is veilig aangekomen, ik zou ze wel vertrouwen. Ik heb toen een rok gekocht die ik eigenlijk nooit aan doe, die was toen wat te groot (maar zou best kunnen dat die nu beter past, was toen wat te dun).

Henrike5

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:54

Rijrokken zijn altijd mooi!

Captain zag hem voorbij komen op insta dat geel gaat vast heel mooi kleuren bij jullie zo!

Beestenfreak, heel gaaf staat ook mooi bij je paard!

Kwa kleding en niet zelf maken de kringloop of een rommelmarkt heeft ook vaak leuke dingen waar je wel even doorheen moet kijken maar dan kan je er vaak heel eenvoudigs iets moois van maken

Mariett haha dacht je hebt vast een methode ofzo :') maar idd met die knoest ga je er ook weer een hele set van maken?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:59

Je overschat me, ik heb nooit een plan :+

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:12

haha herkenbaar hoor O:)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 23:52

Wat leuk dat dit topic weer leeft !!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:23

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:59

Wat een gave dingen komen er voorbij zeg! <3

Hier al langere tijd een gaaf idee voor een fotoshoot dus die ben ik langzaam aan het uitwerken.
Beetje bij beetje heb ik mijn outfit bij elkaar gesprokkeld, laatste wat ik heb aangeschaft is een prachtige blouse!
Alles, op de laarzen na, bij elkaar ziet er zo uit. Ik moet nog bedenken hoe ik mijn haar wil dragen, en misschien verander ik mijn rijbroek nog naar een andere (lossere) broek. En uiteraard doe ik m’n vest dicht :))
Afbeelding

Ik zit nog te brainstormen wat ik qua tuig wil doen voor mijn pony. Ik heb al jarenlang prachtig barok tuig op het oog, maar da’s een beetje prijzig helaas.
Dus waarschijnlijk ga ik voor iets simpelers, zoals een halster/hoofdstel als dit (zonder bling bling frontiem), maar die kan ik nergens online vinden. Als iemand tips heeft wat leuk bij m’n outfit zou passen en in minimaat beschikbaar is, ik hoor het graag :D
Afbeelding

Throwback naar een van mijn favoriete fotoshoots, met zo’n leuk thema: picknicken! Alweer zo’n 3 jaar geleden gedaan.
Niet bepaald historisch of fantasy, maar zo onwijs leuk <3
Tweedehands picknickmand en picknickkleed gekocht, simpel maar leuk jurkje, Nicky had al een halster die qua kleur perfect erbij past. Zo’n mooi resultaat!
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:11

Cool man! Welke stijl wil je een beetje in de foto's, wat heb je op het oog? Ietsjes ruiger of juist meer strak in het pak?
Ik denk eigenlijk dat een barok halster/hoofdstel al niet zo heel goed bij jouw kleding zou passen, dus misschien is het dan niet zo erg dat het voor nu niet lukt.

Ik heb trouwens volgens mij nog wel ergens een Hongaars touw/knoophalstertje liggen in minimaat (maten op de Hongaarse webshop waren súper onduidelijk :+). Beetje zoals dit (helemaal onderaan): https://www.baroquehorseshop.com/bhshungarian.html

Als je die wil en als ik hem kan vinden kan ik hem wel naar je opsturen. Weet niet of hij gaat passen natuurlijk.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:57

Wat super leuk!

En vind je outfit ook heel tof idd een knoophalster als van Mariett of een heel simpel hoofdstelletje zonder neusriem niet wat? Zou het eigenlijk niet heel extreem bont maken maar het elegant en simpel houden zoals je prachtige gilet of als als je toch wat aparts wilt een hoofdstel sierraad er aan

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:40

@Mariett, goeie vraag! M’n kleding is echt een bij elkaar geraapt zooitje dus ik had niet bepaald een heel duidelijk idee in mijn hoofd :+
Beetje tussen het ruige en het hele strak in pak in. Gewoon lekker los, spontaan. Meestal zit ik toch met een brede glimlach op de foto dus het hoeft van mij allemaal niet zo stoer en strak :))
Wel leek het me leuk om eventueel wat dressuurmatig op de foto te gaan dit keer, uiteraard vanaf de grond, en dan over een paar jaar dit te herhalen wanneer Nicky hogere dressuur oefeningen kan. Dus wat dat betreft kan het ook wel weer wat de chique/stoerdere kant op gaan met een heuse powerpony *\o/*

Dat hongaarse touwhalster klinkt vet! Ik heb daar zeker interesse in, ik dacht namelijk zelf inderdaad ook al aan een touwhalster als optie :j
Ik stuur je een pb!

@Henrike, een hoofdstel zonder neusriem vind ik ook echt prachtig! Ik heb er ook eentje voor Nicky, maar met een printje haha, niet heel geschikt. Ook zal ik dan moeten trainen met het bit, Nicky is niet razend enthousiast over bitten. Dus stiekem liever iets bitloos, denk ik. Vond daarom dat halster waarvan ik een foto had gedeeld zo mooi, het is geen hoofdstel maar het staat wel zo netjes als een hoofdstel. Ook vind ik zo’n platte matte iets bredere neusriem wel wat hebben. Simpel, subtiel maar doeltreffend.

Dankjulliewel beide voor jullie input, kan ik in ieder geval zeker wat mee :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:26

Ik ben afgelopen week voor de tweede keer naar Elfia geweest. En voor het eerst in Viking outfit. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn zus heeft de tuniek gemaakt voor mijn verjaardag. <3
En bij gebrek aan Viking schoenen heb ik gewoon mijn paardrijd-schoenen en chaps aangetrokken. :D
Volgend jaar maak ik het nog mooier met een sjaal of een mantel en misschien ook al wel de juiste schoenen en beenwindsels.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:39

Ik had een tijdje geleden een shoot in kledij die ik nog niet eerder aan heb gehad tijdens een paardenshoot :D
Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:35

Gezien hier een hoop schapenvel liefhebbers zijn heb ik een vraag die hopelijk wel in dit topic past..

Mijn zadel met schapenvel haalde ik gisteren uit de kast voor een ritje nadat we dat maanden niet gedaan hebben vanwege een blessure. Alleen deze zat dus onder de blauwe schimmel en rook heel muf. Het zat overal, ook onder het schapenvel. Ik heb het zadel met azijn en water behandeld en dit ook maar gedaan met mijn schapenvel, want het was echt hardnekkig. Daarna gewassen met een wasmiddel voor schapenvellen.

Nu mijn vraag: het zadel heb ik weer ingevet. Zou ik dat ook moeten doen met de onderkant van het vachtje? Neem aan dat het er niet soepeler van geworden is straks na het drogen (wat ik deels wat heb versneld met de waterblazer van de hond en een föhn om te voorkomen dat er weer schimmel in komt van het te lang nat blijven). Of zijn er andere tips om het bontje weer in vorm te krijgen?

Dank. *\o/*

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:23

Voor mijn wollen sjabrak gebruik ik wolvet (lanoline) om de wol vuilafstotend te houden en om de leren slijtstukken soepel te houden. De onderkant van een vacht is daarmee denk ik goed te behandelen. Ik weet niet of dat ook aan de vachtkant goed te verwerken is zonder alles aan elkaar te kleven. Maar dat hoeft denk ik ook niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:37

Hier gisteren voor het eerst gereden met m'n nieuwe rijrok, staat mooi op hem. :D
Afbeelding
Heb ook nog een bruine. Uiteindelijk zou ik wel een hele verzameling aan kleurtjes willen hebben. <3
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:42

Wat gaaf dat geel! Zag het al voorbij komen op Instagram. Het is dat ik niet tot nauwelijks meer kan rijden momenteel maar anders had ik deze ook in de verzameling willen hebben. <3

En dank voor de tip van de wolvet! Ga er even naar kijken. Dat heb ik niet in huis. Alleen blanke lederbalsem.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:46

Captain schreef:
Hier bezig met een hobbit fotoshoot. :D Ik wacht nog op de rijrok, en dan op de herfst. :D
[ [url=m/np5Ods.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze shoot gehad, helemaal fantastisch! <3
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:58

Wauw Captain! Het plaatje klopt echt helemaal!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:39

Ja, ben er ZO blij mee! <3 Ik zat heel erg te twijfelen tussen een rode rok of een bruine, maar dit was echt perfect! Voor de winter wil ik denk ik nog wel een donker rode en dan hopen op sneeuw. O:)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:41

Captain schreef:
Ja, ben er ZO blij mee! <3 Ik zat heel erg te twijfelen tussen een rode rok of een bruine, maar dit was echt perfect! Voor de winter wil ik denk ik nog wel een donker rode en dan hopen op sneeuw. O:)

Ik vind de kleur die je koos mooier passen bij de omgeving nu, maar rood met sneeuw gaat ook echt prachtig zijn!

Ik ben nu een mosgroene rijrok aan het maken voor mijn instructrice, echt al veel op gevloekt maar het eindresultaat is toch altijd prachtig, ook al is hij niet geheel perfect.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:01

Ik besefte net dat ik nog helemaal geen foto had geplaatst van mijn rijrok te paard! Ik heb ook een split achterin wegens losse achterhand van paard :+
Afbeelding
Mijn instructrice was zo enthousiast dat ze er spontaan ook eentje wilde, voor haar heb ik er dan eentje geknutseld die over de achterhand heen valt. En die is ook aardig gelukt moet ik zeggen, al heb ik er nog geen foto´s van.

Helaas denk ik eraan om mijn zadel te verkopen. Mijn paard is echt erg breed wat maakt dat het barokzadel mooi op haar staat. Op onze oude en smalle ruin vind ik het echt niet mooi staan :') en aangezien we de brede merrie nu zullen verkopen denk ik eraan om mijn zadel ook te koop te zetten.
Dus moest er iemand zeggen: hey dat zadel wil ik heel graag! In overleg wil ik zeker verkoop overwegen!

Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:41

Heel erg gaaf die rijrokken!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:57

ik kom dit topic weer eens omhoog schoppen! ik heb een lichte obsessie met the chronicles of narnia. Vind het echt prachtige films, nu wilde ik zelf zowat een outfit knutselen in die stijl om eens een thema fotoshoot te doen met mijn grote oranje wortel euh paard. Ik heb alleen echt nul inspiratie, iemand ideetjes waar ik deze kan opdoen? Liefst ook iets wat te doen is voor een echte amateur met de naaimachine? :+

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:49

Hey @waidida ik zou beginnen met wat afbeeldingen zoeken van wat je aan Narnia kostuums tof vind. Harnas? Mantels? Wie van de characters inspireert je? Fotoshoot met een dikke bontjas bij een lantaarnpaal en je bent al in Narnia.
Als je dan wat plaatjes heb ga je kijken naar wat je in je kast hebt dat zou kunnen (laagjes werkt altijd goed) en dan wat je nog nodig hebt om er een kostuum van te maken. Dat item ga je googlen op hoe je het kunt maken.

Hoop dat dit je op weg helpt om inspiratie en instructies te vinden.