Annikoe schreef:Bij Kramer zijn een aantal (soms gedeeltelijk) anatomische hoofdstellen afgeprijsd. Ik ben aan het kijken voor een eerste hoofdstel voor mijn paard, dus het hoeft voor mij niet gelijk de duurste te zijn omdat ik nog helemaal niet weet waar hij fijn op zal reageren.
Ik zit te twijfelen tussen deze drie:
https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... l-Brisbane https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... -Gladstonehttps://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... l-SandoverMijn voorkeur gaat uit naar de eerste (Brisbane), omdat deze ook nog een beetje een gevormde neusriem heeft en de andere twee niet. Wat vinden jullie?
Van deze vind ik alleen de eerste anatomisch te noemen. De andere twee hebben voor mij geen meerwaarde.
Faline schreef:Ik ben ook aan het twijfelen, ik had o.a de Nirak gezien van ps of sweden maar die vind ik veel te duur.
Toen kwam ik via dit topic deze tegen en die spreekt me ook erg aan. Vooral vanwege minder materiaal, 1 riempje om vast te maken en bakstuk/neusriem bestaat uit 1 deel.
En de prijs is een heel stuk beter. Ben wel benieuwd of en hoeveel verschil er evt is in kwaliteit.
[ [url=m/1kotO3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze heeft 1 riempje meer, maar vond ik ook erg interessant. Alleen is deze er volgens mij nog niet in bruin en dat zoek ik dan weer net wel.
[ [url=m/Rw3fah.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daarnaast ben ik ook zoekende op bitloos gebied. Ik reed vroeger wel veel bitloos buiten met hele simpele hoofdstelletjes of halsters. Had alleen stuur nodig en verder niks en daarvoor voldeed dat prima. Maar ik zou ook wel eens wat dressuur bitloos willen gaan proberen en daarvoor heb je, naar mijn idee wel een hoofdstel nodig waarmee je wat meer verfijnd door kan komen.
Nou heb ik onderstaande gezien die me wel aanspreken.
Deze eerste vanwege de mooie anatomische vormen, ben alleen benieuwd hoe sterk de bevestiging van de ringen is..
[ [url=m/xMUgKI.jpg]Afbeelding[/url] ]
En deze, niet vanwege de mooie vormen, maar vanwege de bloem-werking, waarmee je voor mijn idee een stukje verfijning kan toevoegen. (Nadat je paard gewend is aan een simpelere bitloze optoming) Al zou ik dan een soort combi zoeken van bovenstaande en deze, als dat al bestaat.. ;
[ [url=m/ApnaLC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die van hooks, de bovenste dus, luistert denk ik qua pasvorm heel nauw. Zoals Charlotte446 aangeeft: de Chester is wat 'vergevingsgezinder' qua pasvorm. Die heb ik op mijn haflinger, mijn schoonzusje op haar arabier en Charlotte zo te zien op haar warmbloed.
De equibling zien er beide, zowel met bit als bitloos ook goed uit - voor mij was bruin sowieso een eis en ik was zelf al verliefd op de Chester, dus die is het hier dan ook geworden. Geen ervaring met de kwaliteit van equibling.
Voor de hackamore... tjah, ik denk dat er interessantere hackamore constructies zijn dan deze, maar het ligt er aan hoe je wil rijden. De meeste kun je overigens 'los' kopen (neusriem + scharen/bloem) en dus aan een anatomisch gevormd kopstuk bevestigen (past het toch weer wat beter in dit topic
)