Opgelicht met een zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:01

Eigenlijk zou je al naar de kolletjes/ haarwervels moeten kijken bij een (vliegen)schimmel...
Ik ben benieuwd naar haar naam. Er is bitter weinig te vinden ivm nakomelingen van die hengst uit 2008.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:03

Nee, ze heeft aftekeningen op haar hoofd en als ze nat is kun je zien dat ze achter 2 witte sokjes heeft. Ook heeft ze een bles. Kan je zien in de zomer als de zon op een bepaalde manier op haar schijnt. Het is absoluut geen wilde gok. En alles klopt erbij.

Ik heb haar naam in mijn mailbox, zou ik dan even op moeten zoeken. Is een vrij lange naam. Ze stond niet in de directe lijst nakomelingen, maar de fokker herkende haar ook van foto's van mijn kant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:11

Ik kan hier met de beste wil van de wereld echt geen gedeeltelijke quarter in zien, dus ik wacht even tot je de naam weet met foto's.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:35

Sowieso is die hunterkont ook helemaal niet rastypisch voor een Quarter. Ik snap dus niet dat ts dus vindt dat dat past en dus geen gebrekkig bouw is en geen probleem.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:36

Laten we dan nog maar niet over de rug beginnen... Ik las ergens dat ze gedekt is en het nu afwachten is of ze drachtig is... Het spijt me zeer maar ik hoop voor het welzijn van het dier dat ze dat niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:53

Dit heeft werkelijk helemaal niets met welzijn te maken. Ze is harstikke gezond en van wat fotos kan je niets oordelen, daarvoor moet je het paard in het echt gezien hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:47

Anoniem schreef:
Dit heeft werkelijk helemaal niets met welzijn te maken. Ze is harstikke gezond en van wat fotos kan je niets oordelen, daarvoor moet je het paard in het echt gezien hebben.

Want? Die snap ik niet... Alsof foto's de werkelijkheid niet tonen of is jouw werkelijkheid anders?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:43

Anoniem schreef:

Wil jij zeggen dat de houding en bouw van je paard gezond is?

Die roze bril die jij draagt he, die wil ik ook hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:13

Anoniem schreef:

Hoe kun je dan wel van wat oude foto’s oordelen dat je paard gedeeltelijk quarter is? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:23

Ik oordeel niet zelf dat ze quarter is. De fokker herkent haar (aftekeningen e.d) en ik herken haar weer van de foto die hij gestuurd had.
Ze heeft geen makkelijke bouw, maar het is ook niet zo dat ze ontzettend slecht gebouwd is en daardoor nergens meer goed voor is etc.
Het valt allemaal reuze mee. Ja ze heeft een hogere achterhand, maar haar rug is in orde. Doordat haar achterhand hoger is vertekend haar rug.
En je kan ook echt niet van een website oordelen of ik mijn paard slecht verzorg, er niets voor over heb, ik alles verkeerd doe, ...
Dat kun je alleen oordelen als je alles in werkelijkheid hebt gezien.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:45

Anoniem schreef:
Ik oordeel niet zelf dat ze quarter is. De fokker herkent haar (aftekeningen e.d) en ik herken haar weer van de foto die hij gestuurd had.
Ze heeft geen makkelijke bouw, maar het is ook niet zo dat ze ontzettend slecht gebouwd is en daardoor nergens meer goed voor is etc.
Het valt allemaal reuze mee. Ja ze heeft een hogere achterhand, maar haar rug is in orde. Doordat haar achterhand hoger is vertekend haar rug.
En je kan ook echt niet van een website oordelen of ik mijn paard slecht verzorg, er niets voor over heb, ik alles verkeerd doe, ...

Wij oordelen op basis wat je post? Dat zij 'niet ontzettend slecht gebouwd is' is niet hetzelfde als goed gebouwd. Die rug vertekend niet, doordat zij een huntersbump heeft is het gewoon een bouw die je niet moet willen overerven, ik maak me ook wel zorgen hoe je merrie een dracht en bevalling zal uitkomen. Ze zal heus nog wel 'ergens goed voor zijn' maar is dat voldoende en handig voor de toekomst? Ga daar dan maar eens een passend zadel voor vinden.
Je hebt gewoon echt een heel bijzondere kijk op de zaken. Dat nu je 'ontdekt' hebt dat zij deels Quarter is, maakt in jouw ogen ineens alles logisch, minder erg..alsof dat bij Quarters raskenmerken zijn en dus goed fokmateriaal, want ze heeft een 'goede'vader. Ik snap die logica gewoon niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:56

Je hebt een op zijn zachts gezegd niet ideaal gebouwd paard waar het al moeilijk is een passend zadel voor te vinden. Dat je dat paard hebt, dat je er gek mee bent is helemaal prima. Dat het dier helemaal niets kan zal ook niemand zeggen, jij kan er prima plezier mee hebben zolang je je ambities niet te hoog legt en je het lichtgewichtje blijft dat je nu bent. Maar ideaal is de bouw van je paard zeker niet. Het heeft enorme beperkingen. Of het nu wel quater is of niet...dan is het in ieder geval niet de wenselijke eigenschappen van quarter (en persoonlijk denk ik dat hierin de wens de vader van de gedachte is omdat in jouw beleving de quater achtergrond je ineens een goedkeuring tot fokken geeft). Deze merrie is vast een hele leuke gebruiksmerrie voor jou....maar is zeker geen dier waarvan je de eigenschappen wilt doorgeven, al is ze nog zo lief. Klinkt allemaal zo..ik wil een veulen...punt...kan mij het schelen wat de consequenties voor moeder en veulen zijn. Want vergeet niet, je merrie heeft al een hele weke rug die versterkt wordt door de lengte en de hoge achterhand. Als dat straks gaat doorzakken door het gewicht van de veulen en de banden week gaan worden voor de bevalling....weet ik niet of er een rijdbaar paard overblijft. Maar goed, jouw keuze. Hoe je het ook wendt of keert een keuze gemaakt met jouw niet meer te stoppen idee in het hoofd...geen keuze gemaakt uit het belang van het dier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:45

Vealosz schreef:
Laten we dan nog maar niet over de rug beginnen... Ik las ergens dat ze gedekt is en het nu afwachten is of ze drachtig is... Het spijt me zeer maar ik hoop voor het welzijn van het dier dat ze dat niet is.

Ik hoop het ook...
Ik vind dat je een enorm risico neemt met je pony. Zo'n hunter's bump is een reden om niet te fokken.
Het is een vergroeiing aan de wervelkolom in het bekkengebied. En het is ook nog eens geen kleine, maar een flinke vergroeiing. Je weet niet hoeveel pijn je pony eraan heeft (ik las ook ergens in een topic van jou dat je pony lastig was met aansingelen hetgeen op pijn zou kunnen duiden). Ik heb niet gelezen dat je je dierenarts hebt gevraagd of dracht bij een pony met een dergelijke afwijking uberhaupt wel zou kunnen. Afgezien van het feit dat je hoogstwaarschijnlijk problemen fokt, neem je ook het risico dat het veulen niet of moeilijk geboren kan worden wegens de vergroeiing van de rug in dat gebied. Je merrie zal meer pijn hebben dan bij een "normale" bevalling. En mogelijk zal de dracht voor haar ook zwaarder zijn.
Ik hoop inderdaad voor je pony dat de dekking niet is gelukt en adviseer je dus ook om dat niet nog een keer te doen, zonder dat je de dierenarts hierbij om advies hebt gevraagd.
Als je dan zo graag een veulen wil, koop er dan 1.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:30

Ik spreek mij niet uit over het goed of slecht verzorgd zijn van dit paard. Ik zeg alleen dat áls (wat mij heel erg zou verbazen) daar quarter inzit, dat het dan errug goed verstopt zit. Dat paard lijkt evenveel op een quarter dan een windhond op een bulldog.
En je zei eerder dat er papieren van waren, dan kan het al helemaal niet dat er quarter inzit. Die aanvaarden geen kruisingen. En enkel het APHA en ApHC aanvaarden AQHA. En jouw paard is al helemaal geen paint of appaloosa. Dus er is een los kantje aan dat verhaal.
Ik erger mij trouwens aan het feit dat je blijkbaar vindt dat een overbouwd paard OK is als het maar een quarter is. Dit is absoluut niet zo. Ook een quarter hoort goed gebouwd te zijn. Overbouwd zijn is bij een quarter net zo goed een afwijking dan bij gelijk welk ander ras. Het feit dat veel quarters overbouwd LIJKEN is door de extreme bespiering op hun achterhand.
Daarvan zie ik bij jouw paard niks terug. Ik zie een heel flauwe bespiering op de achterhand, en wat jij een ‘quarterkont’ noemt, zie ik helemaal niet terug. Ik zie gewoon een overbouwd paard van onbestemd ras. Punt. Niks quarter aan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:52

Afbeelding

Dit is een quarter. Zo hoort een quarter eruit te zien. Je ziet toch zelf dat dit van bouw in niks op jouw paard gelijkt?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:15

Anoniem schreef:

Mij zie je inderdaad nergens zeggen dat je niet goed voor je paard zorgt. Ik zeg wel dat ik voor het welzijn van je paard hoop dat ze niet drachtig is. De redenen daarvoor zijn in eerdere posts al uitgelegd en hoef ik niet te herhalen.

Wij oordelen dus niet enkel van foto's zoals iemand voor mij al zegt maar door middel van de informatie die je zelf online zet. Dus je moet ons niet aanvallen, maar jezelf goed aankijken.

Daarbij val je letterlijk iedereen aan die zegt dat het niet goed voor je paard is. Je bent serieus de enige die zegt dat het niet uit maakt. Wat klopt hier niet? Of je ziet het advies niet of je wilt het gewoon niet zien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:24

Vealosz schreef:
Of je ziet het advies niet of je wilt het gewoon niet zien.

het is ook ADVIES he, het is het beest van TS en als zij wil fokken dan kunnen bokkers dat wel niet verstandig vinden maar het blijft advies en geen opgelegde restrictie

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:25

Polly schreef:
Vealosz schreef:
Of je ziet het advies niet of je wilt het gewoon niet zien.

het is ook ADVIES he, het is het beest van TS en als zij wil fokken dan kunnen bokkers dat wel niet verstandig vinden maar het blijft advies en geen opgelegde restrictie

Ze moet het ook helemaal zelf weten. Maar ga niet met smoesjes komen dus wees gewoon volledig eerlijk. Tegen ons, tegen haarzelf maar vooral in dit geval tegen haar paard. En alle 3 is niet het geval.

Daarom zei ik eerder al, die roze bril die zij draagt wil ik ook dragen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:32

misschien durft ze niet eerlijk te zijn gezien de reacties die ze dan kan verwachten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik denk ook wat hier door de meeste word uitgesproken, heb ook de eerdere topics van TS gevolgd maar "drammen" word het niet beter van denk ik hoor, denk dat ze dan alleen maar meer met haar kont tegen de wind in gaat

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:35

Het is maar net wat zij het beste en leukste vind voor haar paard....

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:01

Ik hoop werkelijk voor je dat het goed komt TS. Maar mij komt het ook eerder voor als ik wil een veulen en de rest boeit niet (las dat ze door een hengst van je stalling is gedekt, of dat nou meteen de beste match is...)

Je zegt dat je merrie al minstens 1 veulen heeft gehad. Weet je dat van de vorige eigenaar? Heeft die er foto's van?

Qua zadel, als ik eerlijk moet zijn is het zinloos om nu een zadel aan te laten passen. Dracht, bevalling en zogen gaan haar lichaam erg veranderen, dus dan past hij weer niet. Ik zou eerder overleggen met een goede passer of een Wintec/Tekna kan meegroeien met haar, of misschien een (semi) boomloze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:30

Ja, het is bevestigd dat ze in spanje een hengstveulen heeft gebaard.
De hengstenhouder kon het ook aan haar uier zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-18 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:38

Anoniem schreef:
Ik ga haar inderdaad laten dekken. We zijn kortgeleden achter haar afstamming gekomen, en ze blijkt deels quarter te zijn, deels american standardbred en klein deel spaans. Ze heeft een super goede vader (CS Flashlight) en is in het verleden racepaard geweest en western bereden geweest. Heeft 1 veulen gehad in Spanje, daar was ze via een veiling naartoe verkocht...

Eerst had ze een veulen gehad in Spanje en nu ook één in Amerika???

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:51

Je hebt je bericht aangepast maar wie heeft het dan bevestigd waar en of ze zelfs een veulen heeft gehad? Vorm van uier is geen sluitend bewijs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:06

Fokker had bericht uit spanje gehad dat ze trotse moeder was geworden van een vos hengstveulen. Ik weet zelf niet waar precies in Spanje ze heeft gestaan en van wie ze is geweest. Ik weet ook niet waar dat veulen nu is.