Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:18

Hoi allemaal,
Aangezien hier veel kenners zitten kom ik even binnenvallen met een vraagje.
Ik ben namelijk op zoek naar een mooi bitloos kaakgekruisd hoofdstel. Momenteel leen ik een "simpele" barefoot van mijn instructrice. Maar zou graag iets meer luxe willen. In de zin van een mooie sierlijke frontriem.
Een aantal "eisen" / wensen:
- kaakgekruisd
- zwart
- sierlijke frontriem.
- eventueel anatomisch gevormd achter de oren.
- niet te dunne neusriem.
- ronde keel/kaak riemen voor een betere release.

Wie o wie weet waar ik zo'n hoofdstel kan vinden??

Alvast bedankt :D

Daphneeeej

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:21

Zoek eens door het assortiment van FRA, die hebben veel verschillende modellen ook van super simpel tot luxe hoofdstellen. Neem bijv eens een kijkje bij de FRA Abbey.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:33

@willemlover: De Barefoot Contour Juwel voldoet aan je eisen. Zwart softleer, strass in zowel front als neusriem, anatomisch gevormd kopstuk. Ik heb mijne toen verkocht wegens overcompleet en teveel hoofdstellen, maar stiekem wel beetje spijt van. Emiel Voest Bitless is ook een fijne, maar die is qua kopstuk iets minder fijn en geeft wat meer druk achter de oren (die heb ik nu, omdat ik over ben naar bruin tuig).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:35

willemlover schreef:
Hoi allemaal,
Ik ben namelijk op zoek naar een mooi bitloos kaakgekruisd hoofdstel. Momenteel leen ik een "simpele" barefoot van mijn instructrice. Maar zou graag iets meer luxe willen. In de zin van een mooie sierlijke frontriem.
- kaakgekruisd
- zwart
- sierlijke frontriem.

Edit: had dit al deels getypt toen darkadia reageerde:

Barefoot heeft een hoofdstel met al jouw wensen op je lijstje! Ik heb m zelf ook super fijn hoofdstel (van darkadia overgekocht hieboven, sorry wil m mniet meer kwijt!) De contour juwel http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... Jewel.html

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:44

Bedankt voor jullie reacties! De barefoot contour jewel was ik inderdaad tegen gekomen. Deze vind ik erg mooi maar vind de neusriem wel wat smal ogen. Klopt dat? En hoe zit het met de diamantjes blijven die na een langere periode ook goed zitten?

De F.R.A. Abbey was ik nog niet tegen gekomen! Bedankt voor de tip! Ziet er ook uit als een mooi hoofdstel!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:47

Haha nou ik denk dat ik m in de toekomst wel weer aanschaf hoor @maartje1990 ;)

Ik vond het wel mee vallen hoe smal hij was, en steentjes zaten er goed in vast. Maartje kan je vasrt vertellen of ze er nog steeds allemaal in zitten.
Afbeelding
Niet de beste foto, even snel met mobiel gemaakt toen, maar geeft misschien beetje beeld van de breedte.

Het jammere aan de FRA Abbey vind ik dat ze nog steeds die extra keelriem eraan hebben. Die totaal niet nuttig is in mijn ogen...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:53

willemlover schreef:
Hoi allemaal,
- kaakgekruisd
- zwart
- sierlijke frontriem.

FRA Pardoes of Barefoot Syringa beide in zwart, kaakgekruist en met ronde onderdelen. Frontriemen kan je los kopen en wisselen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:59

Ik vind m niet heel smal... Kan m wel even opmeten... Steentjes zitten er nog allemaal in. Maar heel intensief wordt die op dit moment nog niet gebruikt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:51

Hoi allemaal ik heb een vraag ik heb van de week een Fra Pariba van een stalgenootje mogen lenen hij snapte er in het begin niet veel van maar uiteindelijk hebben we heerlijk gereden. Nu ben ik deze maand jarig en mag van mijn vriend een bitloos hoofdstel uitkiezen. De voorkeur gaat naar een sidepull omdat dat prima ging dat hij het eenmaal snapte. Nu de vraag ik had bij barefoot twee sidepuls gezien die ik erg mooi vind , namelijk de acorn en de amber. Nu viel me op dat bij pariba je zeg maar driehoekjes hebt bij de ringen en bij de beiden van barefoot niet, heeft dat verschil op de werking etc ? De pariba kan ik natuurlijk ook gewoon kopen maar vind dat gevlochte deel zo heftig, mijn stalgenoot had daarom daar ook een bontje om.

Dus alle tips voor andere hoofdstellen zijn welkom, het liefste wel in de prijs range van max 80 euro, en als iemand weet waarvoor het driehoekje dient kan ik wat gerichter zoeken, ohh ja ik zoek een donkerbruine.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:24

Zo een driehoekje zorgt voor meer stabiliteit van het hoofdstel, dat het met 1zijdige druk minder schuift. Er zijn verschillende sidepull modellen bij FRA, even in hun catalogus kijken op hun site.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:55

Bedanky het word denk ik toch de pariba ik vond veel van de andere erg grof en paard heeft een compact hoofd dus dan vind ik dat bredere leer niet zo mooi. jammer dat barefoot niet due driehoekjes hebben vond de acorn en amber erg mooi.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:46

Ik weet niet of lovelance de lado nog heeft. Die heb ik ook in mijn bezit, en vind het een erg fijne en stabiele sidepull en mooie prijs.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:09

Bedankt ^-^ Inmiddels toch maar de pariba besteld hij reageerde er netjes op en heb erbij ook een neusbeschermer met gel en eentje van bont besteld voor het geval ik hem idd toch wat te stijf vind. Gebruik gemaakt van de divoza korting viel het ook erg mee kwa prijs.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:13

Hoi ik heb een vraag. Wil graag een nieuw bitloos hoofdstel, altijd met sidepull gereden. Nu vroeg ik mij af of je een kaakgekruist hoofdstel ook als sidepul kunt gebruiken als je de riempjes die onder de kaakriemen gaan er af haalt? En dus gewoon een normaal keelriempje er weer aan? Dat maakt de keus een stuk groter.

Foto van internet
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:51

Dat zou kunnen, alleen dan heb je geen kaakriem meer. Maar die kun je zelf misschien nog in elkaar zetten en anders gewoon zonder rijden. :)

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:54

Ja dat kan prima, je hoeft dan inderdaad alleen maar een nieuwe keelriem te maken. Je kunt daarvoor gewoon het leer en de gespen van de kaakriemen gebruiken.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:45

ittheclown schreef:
Hoi allemaal ik heb een vraag ik heb van de week een Fra Pariba van een stalgenootje mogen lenen hij snapte er in het begin niet veel van maar uiteindelijk hebben we heerlijk gereden. Nu ben ik deze maand jarig en mag van mijn vriend een bitloos hoofdstel uitkiezen. De voorkeur gaat naar een sidepull omdat dat prima ging dat hij het eenmaal snapte. Nu de vraag ik had bij barefoot twee sidepuls gezien die ik erg mooi vind , namelijk de acorn en de amber. Nu viel me op dat bij pariba je zeg maar driehoekjes hebt bij de ringen en bij de beiden van barefoot niet, heeft dat verschil op de werking etc ? De pariba kan ik natuurlijk ook gewoon kopen maar vind dat gevlochte deel zo heftig, mijn stalgenoot had daarom daar ook een bontje om.

Dus alle tips voor andere hoofdstellen zijn welkom, het liefste wel in de prijs range van max 80 euro, en als iemand weet waarvoor het driehoekje dient kan ik wat gerichter zoeken, ohh ja ik zoek een donkerbruine.

Ik rij zelf ook met de FRA Pariba!
Heb hem voor gebruik een aantal keer goed inge-olied en met name het gevlochten deel.
Moet zeggen dat het nu heerlijk soepel is en er gewoon zonder bontje oid mee rij :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:31

Ohh toppie... hier alleen eventjes een tegenvaller met de Pariba, hij kwam gisteren binnen maar helaas is hij niet juist... Ik had de bruien besteld inverband met mijn zadel, mijn stalgenoot heeft ook een bruine. Maar bij die van mij is het metaal zeg maar... enorm goud/geel... echt verschrikkelijk , terwijl op alle plaatjes inclusief die ik van mijn stalgenootje mocht lenen de bruine gewoon zilver beslag heeft.. dat past dan ook het beste bij mijn zadel.

Ik heb de winkel waar hij vandaan komt al een mail gestuurd of dit een nieuwe versie is ofzo.. want terug gaat hij zoiezo, het beslag lijkt ook veel grover en grooter dan bij de andere die ik gezien heb.. dus hoop dat dit toevallig gewoon een exemplaar met goud is want anders valt deze helaas gewoon af. Ik baalde wel ik zat me al te verheugen om ermee te gaan rijden, maar helaas moet hij nu wachten in de doos.

Heeft een van jullie toevallig ook een bruine ? en welke kleur beslag hebben die van jullie ?

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:14

Heb mijn paarden gereden met een bloem hackamore. Ik gebruikte dit in een endurance hoofdstel van Goedhart. Goede ervaringen mee, want je kan dit bit op verschillende manieren bevestigen aan het hoofdstel en je kan ook je teugels ook op verschillende manieren bevestigen. Zo kan je het helemaal naar jouw manier aanpassen

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:00

Ik heb zelf een zwarte met zilver beslag, maar heb 'm bij Epplejeck in het bruin mrt zilver zien hangen..
Op de site van ej staat ie ook als bruin met zilver..

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:20

Ik heb de winkel waar ik hem besteld had gebeld.. ze hebben meerdere filiaalen gebeld.. maar nergens was er ook maar 1 exemplaar van bruin met goud.. ze waren allemaal bruind met zilver. Ze had dus ook geen idee hoe het kan dat wij goud kregen in plaats van zilver, ze gokte dat het of een oude versie was of een nieuwe. In iedergeval heb ik hem terug gestuurd en zouden ze een nieuw exemplaar met donkerbruin en zilver versturen. Wat ik wel irritant vond was dat ik dus 7 euro verzenden moest betalen voor eigenlijk een fout van hun.. ik gok namelijk dat ik dat niet terug ga krijgen ?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:55

Heb je niet met ze overlegd of je naar een antwoordnummer kan terugsturen? Meestal kan dat namelijk als het idd een fout van de winkel is. Of anders of ze de verzendkosten terugstorten. Als je er niet naar vraagt ga je het sowieso niet terugkrijgen ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:06

Gewoon even achteraan gaan, dan krijg je het gewoon terug volgens mij. Heb het keer gehad met artikel wat binnen 1 maand stuk was, ook opgestuurd en nieuwe gehad. Verzendkosten kreeg ik terug.

Overigens wel maf dat jij de enige bent die bruin - goud dan heeft...EN wel iets waar ik zelf ook veel tegenaan liep toen ik een fijnbruin hoofdstel zocht. Wilde ook zilveren fournituren haha.
Als je de nieuwe hebt, plaats je dan even foto? Ben wel benieuwd :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:02

De winkel waar ik hem gekocht heeft, heeft het goud met bruine hoofdstel binnen en zijn nu bezig met de verwerking om hem om te ruilen. Hahaha hopelijk gaat het nu wel goed.. want ik denk door een fout van mij.. ben ik nu 7 euro lichter... ( heb nog nooit wat retour hoeven sturen dus geen idee wat ze bedoelden met gefrankeerd ... ))

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:55

gefrankeerd is inderdaad dat de verzendkosten voor jou zijn. Maar dat zou in dit geval niet netjes zijn want zij geven een andere kleur aan op de site. Dus dan verwacht je ook dat je die krijgt. Stukje service om je wel die kosten terug te betalen, dus zou het toch navragen hoor :)