[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:10

Ik heb ook een vraagje!

Ik heb een bruine barefoot London maat 1 van iemand over kunnen nemen, met een barefootpad eronder :) echter krijg ik die niet mooi onder het zadel, net of ie te groot is. Zou dat kunnen? Ik weet niet hoe het destijds was kwa maatvoering toen die bruine London op de markt kwam?

Welke maat pad past nou het beste onder de maat 1?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:33

unihorses schreef:
Akke_sSpring schreef:
Hallo allemaal,

ik begin tegen hetzelfde probleem aan te lopen waar ik met de boomzadels ook tegenaan liep... De breedte van de pommel in stilstand en tijdens het rijden. Mijn Barrydale ligt het mooist met een M pommel, helaas krijgt Akke droge plekken op de plaats waar de pommel ligt als ik met de basis pad/inlage rijd. Dus heb ik een moosgummi verknipt, de plek van de pommel vrij gelaten en enkel onder mijn zitting gehouden. Vervolgens had ik droge plekken op de plaats achter de pommel/beugelophanging.
Dus vanmorgen mijn Lpommel er weer in gedaan. Moosgummi erbij voor de betere verdeling/ophogen bij de ruggegraat. Ze liep duidelijk ruimer en voorwaartser ,maar het zadel zakt voorover in de "kuilen" achter de schouder/naast de schoft en het glijd daardoor ook wat naar achteren. Als ik dan afstap steekt de cantle in de lucht en hangt de voorkant veel lager. Ik overweeg nu om nog een stuk moosgummi onder de pommel te steken als soort opvulling. Ik ben wel een beetje door mijn opties heen eigenlijk.... :(

maar waarom heb je dan dat stuk weggeknipt?je zou dan toch juist bij de schoft moeten opfullen ( eventueel met extra juist daar? of kijk ik daar nou verkeerd tegenaan?

Ik heb een stuk van de inlage afgeknipt waar de pommel normaliter ook op leunt. Het ging in dit verhaal om de M pommel. Op deze manier had ik wel extra drukverdeling onder de zitting maar ook een soort zwevende pommel die niet op de inlage leunt en dus minder zou drukken. Helaas drukte het dan weer ergens anders dus dat werkte helaas niet zoals bedacht.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:40

Duhelo schreef:
Maar het zadel moet goed liggen in beweging, en niet perse in stilstand.
Als het zadel netjes ligt terwijl je rijdt, en jij netjes in de juiste houding kunt zitten, en je paard in de juiste houding kan lopen, is dat toch ok? het wat achteruitschuiven kan niet veel kwaad (misschien leg je het onbewust te ver naar voor), zolang het dan niet klemt of drukt (wat het volgens je verhaal niet doet). Dat het in stilstand dan wat voorover kiept is imo geen probleem.
(ik heb hetzelfde voor met mijn boomzadel, bij mijn jongste ligt het in normale houding goed, maar zodra paard beweegt gaat het zadel wel ergens omhoog of scheef. Deden mijn barefoots trouwens ook. Beest is gewoon te flexibel in die rug :+. Als we rijden en paard loopt zoals het moet sluit het overal wel goed aan, dus ik vind het geen probleem.

Dank je wel voor je reactie, zo had ik het nog niet bekeken. Akke is ook zo flexibel in haar rug dus wat dat betreft is de boomloos echt ideaal maar ik dacht dat het onder alle omstandigheden goed moest liggen. Extra aansingelen zou ik tijdens het rijden kunnen proberen maar strookt ook niet helemaal met het idee dat het zadel gewoon goed zou moeten liggen. Ik heb een leren banaan singel en overweeg wel eens om een elastieken variant te proberen, kijken of het dan minder schuift....

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:53

Ik heb een arizona drytex met vps van een bokker overgenomen. Ik heb hiervoor met een cheyenne zonder vps gereden op een trekpaard naar volle tevredenheid.
Maar nu twijfel ik of de arizona niet te lang is. En ik vind dat ik op de arizona breder zit dan op de cheyenne. Komt dat door de vps?
Pony is net ingereden dus hoop dat zijn obesitas nu gaat verdwijnen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:13

Haha wat een ronde pony! :')

Je pony is echt ontzettend kort! Ik twijf.. Vind hem eigenlijk toch nog aan de lange kant!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:27

Er wordt gezegd waar je gewicht niet zit , je geen of heel weinig druk hebt . Dat een lang zadel daardoor minder erg is .
Moet wel zeggen dat dat de reden is dat ik nog steeds geen BF zadel heb . Omdat dat niet geheel strookt met mijn denkwijze oig zoals ik het geleerd heb .
Heb er nog geen een lang genoeg kunnen proberen om het te ondervinden ....

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:30

dodootje, ik vind het zadel ook erg lang maar zoals je op mijn foto's kan zien is hij bij mijn pony ook zo lang. Ik heb altijd geleerd dat dat niet uit maakt, zolang je maar zit op het deel waar je zonder zadel ook op zou zitten zeg maar..

Gister heb ik de pommel uit m'n zadel gehaald en toen opgezadeld met singel en beugelriemen dit keer. Ziet er al een stuk beter uit! Van het weekend even een paar kartonnetjes uitprinten om de juiste pommel maat te meten!

Afbeelding

Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:34

Ik denk ook dat het belangerijker is waar je zit op de rug van je paard..Het zadel kan beter wat langer zijn met goede pasvorm zowel voor ruiter als paard dan dat het beide niet past..Als je zelf een te klein zadel hebt omdat je zonodig een kort zadel moet en dan op de cantle zit is dat veel beroerder..En trouwens westernzadels zijn altijd langer die mogen tot een paar vinger voor het kruintje vande heup komen..Daarbij is natuurlijk ook zeer belangerijk dat de pasvorm goed is en dat het niet schuurt op de lendenen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:14

Dodootje wat ik zie is ook een zadel dat behoorlijk naar voren lig en daarbij dat de achterkant omhoog kom. Maar verder naar achter kan niet want dan lig het weer te ver naar achteren op de rug. En vind eigenlijk ook het zadel te lang. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:16

dodootje schreef:
Ik heb een arizona drytex met vps van een bokker overgenomen. Ik heb hiervoor met een cheyenne zonder vps gereden op een trekpaard naar volle tevredenheid.
Maar nu twijfel ik of de arizona niet te lang is. En ik vind dat ik op de arizona breder zit dan op de cheyenne. Komt dat door de vps?
Pony is net ingereden dus hoop dat zijn obesitas nu gaat verdwijnen :D
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

zadel is wel wat lang, maar wipt achteraan ietswat omhoog, dus als het goed is zal hij eronderdoor bewegen. Druk komt er daar eigenlijk niet echt op.
Doet wel raar om "mijn" materiaal (de dukspad :D) zo te zien passeren.
Juist, ging dat nog zeggen, bij die dukspad gebruikte ik nog een paar zachte mousse (kocht ik toendertijd gewoon in een doe het zelf zaak en knipte ze op maat, of gebruikte van die sportmatjes), omdat die vakken van de dukspad vrij groot zijn, en als de inlages een beetje naar beneden zakte mijn paard druklijntjes kreeg ervan. Met die mousse had ik een perfect zacht kussen aan de kant van het paard, (net zoals bij die hkm pad) en de drukverdeling aan de bovenkant én de inlages konden niet meer weglopen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:44

Mijn vraag nu is kan ik gewoon rijden zonder pommel tot hij binnen is.
Ik heb ook gelezen dat je eecpad hebt die je aan de achterkant maakt en daardoor kont je zadel wat van de rug. Ik heb die pad ook maar merk er niet veel van day die wat onhoog komt misschien ook omday ik een kleinere pad heb

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:41

BrammetJee schreef:
Ik heb ook gelezen dat je eecpad hebt die je aan de achterkant maakt en daardoor kont je zadel wat van de rug. Ik heb die pad ook maar merk er niet veel van day die wat onhoog komt misschien ook omday ik een kleinere pad heb

in principe wel, maar kans izt er wel in dat de voorkant inzakt, het is beter om het voorlopig toch op te vullen met iets (losse wol, of vodden oid) zodat je toch wat schoftvrijheid hebt ...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:42

Hierbij foto's van de Freemax Evo op Story.
Let niet op de vetjes van Story... die staat momenteel op dieet en worden eraf getraind :P

Hoe vinden jullie hem liggen??

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:47

Zit je beugelophanging niet ontiegelijk ver naar voren? Verder leuk zadeltje, dat wel ietsje naar voren ligt. Haar singelgroeve ligt ook tegen de voorbenen aan (mede door buik). Misschien dat een anatomische U-singel uitkomst bied (ook voor meer ruimte bij de ellebogen). Is de schoft genoeg vrij als je er op zit? Dat was bij mijn freemax zelfs met dubbeldikke inlages nog kielekiele.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:55

Ja de beugelophanging wil ik inderdaad nog verstellen. Is ook verstelbaar en kan nog naar achteren geplaatst worden. Dit was de 1e keer dat ik ermee reed dus nog even uitproberen allemaal :P

Zo'n singel zou inderdaad wel een optie zijn. Ook omdat door zijn buik de singel naar voren wordt gedrukt inderdaad.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zadel zelf te snel naar voren leg. Ik zal hem morgen als ik weer ga rijden hem eens een stukje naar achter leggen.

De schoft is inderdaad goed vrij. Daar heb ik ook goed naar gekeken want het zadel heeft weinig ruimte voor de schoft. Gelukkig heeft Story bijna geen schoft en werkt dat voor hem goed. De drukverdelende pad die eronder ligt zorgt er ook voor dat de schoft vrij blijft.

Bedankt voor je reactie! Altijd fijn als er door anderen eens naar gekeken kan worden.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:01

Duhelo schreef:
BrammetJee schreef:

in principe wel, maar kans izt er wel in dat de voorkant inzakt, het is beter om het voorlopig toch op te vullen met iets (losse wol, of vodden oid) zodat je toch wat schoftvrijheid hebt ...

Okee maar voor 1x zal het toch geen kwaad kunnen want heb gisteren besteld dus verwacht hem morgen binnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:03

stop er een handdoek in en je kunt gaan :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:55

Okee haha :)

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:11

Een maat kleiner is helaas voor mijn achterwerk geen optie :(
Duhelo wat bedoel je met zachte mousse?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:15

Heb mijn testzadel ontvangen barefoot Arizona nut en hij is mooi. *\o/* :~

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:17

Beetje laat, maar nog over die banaan singel. Ik heb nu ook z'n goedkope kunststof waar de gespen vervangen zijn door western gespen, maar een betere leren die beter zijn vorm behoud staat nog wel op m'n lijstje. Maar omdat het nog maar afwachten was of het werkte en we deze singel over hadden deze gebruikt.

Wat me aan de drytex Arizona van dodootje vooral opvalt is dat hij zo naar voren kiept. Het zou beste eens kunnen dat je een kleinere fork nodig heb.
Het zadel is ook wat lang. Er komt inderdaad weinig druk op de plaatsten waar je niet met je billen zit (in tegen stelling tot een boomzadel) en daardoor is het minder erg als een boomloos zadel wat langer is, maar het is sowieso toch beter als het niet te lang is. Mijn Arizona is ook wat te lang en dat het ik voorlopig opgelost met kortere inlages erbij en zo bevalt het goed, maar ik blijf toch uitkijken naar een zadel wat net ff wat beter past.
Als je in een maat kleiner te krap zit is dat ook niet goed. Dan is een groter, maar iets te lang zadel waarschijnlijk minder erg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:17

Oh leuk !

Nou maar hopen op een beetje goed weer dat je 'm kunt uitproberen :):)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:57

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:39

Eerste bevinden wat een gaf zadel. :~ Even snel op bollie zijn rug gemikt.
Afbeelding
Afbeelding
En ja een vies paard en alleen stukje zadel even borstel overheen gehaald. Zie nu ook dat het zadel wel een stukje naar achteren zou mogen, maar was even snel. Fenders zitten nu dus ook al op zijn kortst, maar het zou net wel of net niet kunnen. Heb er wel even op gezeten, maar denk dat ik het pas weet als ik echt uitgeprobeerd heb met rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:56