voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivonne85

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:08

Ik heb die ook besteld ,, de cherokee is met zwart bont. en vps uiteraard en bijpassend zwart pad en heb ook een extra setje stevige inlages besteld, vanwege dat ik de vierdaagse in zorgvlied ook ga rijden en ik dus wel extra goede drukverdeling wil.
dan ga ik naast de cherokee pad ook een pad kopen met een kleurtje ( donkerblauw ofzo ) een aantal pagina's terug zie je een link naar een website die ook mooie verkoopt. En ook kun je bij www.greendistance.nl ook pads bestellen, al hebben die wel de sypanova onderkant net als de HAF pads. Daar is mijn paardje te gevoelig voor op zijn vachtje
anne-mieke heb je ook hyves? groetjes ivonne ( hyves: ivonne-07 )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:20

ja heb ik, ik heb je al toegevoegd :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:24

bij agradi kun je ook mooie pads met een kleurtje bestellen ivonne en niet duur.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:30

oke dan ga ik daar ook eens kijken, dankje uudje

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:39

Ik had hier een tijdje terug gereageerd. Ik heb een boomloos zadel gekocht voor mijn draver. Hij ligt goed op haar rug. Ik heb mijn zadel bij Agradi besteld. Boomloos zadel Pfiff. Het is nog ontzettend wennen qua rijden. De eerste keer ging echt ontzettend slecht: 1) Ik moest wennen aan het zadel, 2) Ik had nog nooit op mijn paard gereden (alleen proefrijden) en heb een maand moeten wachten op mijn zadel & 3) Ik ben sinds februari bij de manege weg en had verder niet meer gereden. Nu ging ik zaterdag rijden en dat ging al iets beter. Maar er is nog veel werk qua trainen, ze kent zo goed als niks (komt van de renbaan af en is de laatste 2 jaar recreatief gereden). Ze is nog niet helemaal in balans en de ontspanning is er ook nog niet 100%. Maargoed, even een instructrise zoeken :)

Ik heb wel moeite met de beugels van het zadel. Zijn een soort westernbeugels. Ik ging de eerste keer met paardrijlaarzen rijden, maar dan gingen mijn voeten steeds uit de beugels. De 2e keer dacht ik: ik doe mijn werkschoenen aan, die hebben meer profiel! Maar dat ging maar een klein stukje beter. Maarja, ik denk dat dat een kwestie van wennen is. Ik heb lang niet meer zo'n spierpijn gehad :+

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:21

Hoe kun je weten welk zadel jou paard moet, want ik lees hier iets van een model 1 en model 2?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:54

vevina : zie www.boomloosrijden.nl
daar vind je veel info.
maat 1 en 2 is voor jezelf.
net als 17,5 of 18 inch bij boomzadels.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:06

maar de 2 is wel iets langer dan de 1, dus als je paard een extreem korte rug heeft..

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:18

De pony heeft als ik het goed heb een 18,0 inc zadel en de ruiter is toch wel rond de 1,75 dus lijkt mij maat 2 erg verstandig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:22

waar kan je trouwens aan zien of er vps in het zadel zit?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:03

Volgensmij zit bij een zadel MET VPS GEEN ritsje in de cantle.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:38

Wat voor maat pommel hebben jullie op jullie paarden liggen?
En op wat voor paard is maat M vooral geschikt (hoge schoft, weinig schoft)?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:47

vps: kussens aan de binnenkant van t zadel, geen rits in de achterpommel (cantle) en vaak een brede kontflap zeg maar over die cantle heen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:18

vevina, ik heb maat L op mijn fjord liggen, hij is vrij breed op de schoft een M knelde op de schouders.
Een maat M kan in prinsipe wel op de meeste paarden die niet al te breed zijn van schoft en hebben ze een hele hoge schoft dan is het soms zelfs beter om een S te nemen.
Je hebt ook nog een zachte pommel XXL geloof ik word vooral veel bij erg brede paarden gebruikt zoals een trekpaard achtige.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:22

karev dit is een zadel met vps.
Afbeelding
Afbeelding
Kun je een beetje vergelijken met je eigen zadel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:29

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:39

Voor de mensen die ervaring met beide hebben. merken jullie veel verschil tussen een london en een cherokee? Ik heb de london en bevalt opzich goed. Maar met boom reed ik altijd op veelzijdigheidszadels en merk nu dat ik nog steeds prettig rijd met korte beugels. Zou de cherokee me beter bevallen? ALs ik ze per foto vergelijk heb ik vaak het idee dat alleen de knie wrong lengte naar beneden toe verschilt niet het wat verder naar voren zijn zoals een vzh zadel. Klopt dat?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:45

Karev, is met vps, volgens mij is cherokee zelfs alleen maar met vps, zadel is wel aan 1 kant voor een gedeelte vervangen met ander leer he, dus mocht je gaan kijken let daar dan wel goed op.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:47

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:48

schrikdraad schreef:
Voor de mensen die ervaring met beide hebben. merken jullie veel verschil tussen een london en een cherokee? Ik heb de london en bevalt opzich goed. Maar met boom reed ik altijd op veelzijdigheidszadels en merk nu dat ik nog steeds prettig rijd met korte beugels. Zou de cherokee me beter bevallen? ALs ik ze per foto vergelijk heb ik vaak het idee dat alleen de knie wrong lengte naar beneden toe verschilt niet het wat verder naar voren zijn zoals een vzh zadel. Klopt dat?

De zweetbladen van een london zijn ook langer en als je liever met korte beugels rijd is een cherokee inderdaad misschien wel fijner voor je, want denk dat met een london en net als met een boom dressuurzadel anders niet prettig zit met je knieen.
Misschien is het ook wel wennen om met langere beugels te rijden, persoonlijk rij ik dus weer liever met langere beugels.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:50

vevina, ja is handig he, op boomloos rijden staat soieso veel info.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:57

Heeft de cherokee de zweetbladen dan ook wat meer naar voren zitten? Dat is wat ik nu wat mis. de lengte stoort me eigenlijk niet zo. Alleen op foto's lijkt het net of de cherokee niet verder naar voren toe is gemaakt. (is die uitleg duidelijk?)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:09

Helemaal duidelijk, de zweetbladen liggen wel iets meer naar voren, maar is minimaal.
De cherokee is eigenlijk een kruizing tussen de cheyenne en de london.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:13

vevina schreef:
Hoe kun je weten welk zadel jou paard moet, want ik lees hier iets van een model 1 en model 2?

ik had een maat 2 maar was voor Udo te lang vond hem voor mijzelf ook iets aan de grote kant ik heb zelf broekmaat 40.
Nu heb ik een maat 1 ligt veel beter op Udo en ik zit er zelf ook beter in.
Dus wel even opletten of je paard een korte rug heeft, al maag een boomloos iets langer zijn, omdat je alleen druk hebt op de plek waar je zit.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:58

de cherokee bestaat wel zonder vps, ik heb het bewijs namelijk nu in bruikleen. :j
maar heb hem besteld in het zwart classic en als je een zadel nu sowieso besteld heb je hem altijd met vps.