Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964Jarig

Re: Voor de liefhebbers van Piet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:44

heeft iemand ook mooie sites voor borsttuigen, ik zoek er een van rhawhide (argentijnse stijl)voor mijn criollo.Heb al heel mooi handgemaakt gevlochten hoofdstel..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:55

connie1964 schreef:
heeft iemand ook mooie sites voor borsttuigen, ik zoek er een van rhawhide (argentijnse stijl)voor mijn criollo.Heb al heel mooi handgemaakt gevlochten hoofdstel..

Als je dit onderwerp doorneemt vind je verschillende sites.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:56

Bandida schreef:
Verder ook al even op een gewone Portuguesa gezeten..

...en, en???

;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:11

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Verder ook al even op een gewone Portuguesa gezeten..

...en, en???

;)

Zit helemaal zoals ik verwacht had, juiste zithouding, en verder als een huis. Type zadel waarop je de stijgbeugels eigenlijk niet mist.
Het testzadel wat ze hadden was een 'standaard' en die was 45 cm lang op het breedste punt van de kussens, voor Zorro prima dus (mocht het verder ook passen uiteraard). Ik wel niet zo wild van dat stofje wat ze gebruiken voor de zit, maar ze maken ze ook in omgekeerd leer, of in vol leer.. en dat dan in het zwart zie ik helemaal zitten :):)
ps: ja ik weet dat jij meer van natuurleer houdt ;) Maar ik heb een rood paard :P
Zoiets dus (al is deze van Sellerie Phoenix, maar die hadden toevallig de juiste foto)
http://www.sellerie-phoenix.com/media/S ... UCOMPL.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:47

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
...en, en???

;)

Zit helemaal zoals ik verwacht had, juiste zithouding, en verder als een huis. Type zadel waarop je de stijgbeugels eigenlijk niet mist.
Het testzadel wat ze hadden was een 'standaard' en die was 45 cm lang op het breedste punt van de kussens, voor Zorro prima dus (mocht het verder ook passen uiteraard). Ik wel niet zo wild van dat stofje wat ze gebruiken voor de zit, maar ze maken ze ook in omgekeerd leer, of in vol leer.. en dat dan in het zwart zie ik helemaal zitten :):)
ps: ja ik weet dat jij meer van natuurleer houdt ;) Maar ik heb een rood paard :P
Zoiets dus (al is deze van Sellerie Phoenix, maar die hadden toevallig de juiste foto)

Jep, als verwacht.
Idem het suede. Zou ik inderdaad altijd leer nemen. Is dan eigenlijk net als de Ecuyers van ons.
Ik vind zelf naturel met vuurrood zóóó mooi. Maar je dat naturel krijgt een eigen patina en het rood wordt jek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:51

Wat gaaf. Mijn volgende paard wordt zeker anda of lusi en zeker met zo een gaaf zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:52

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:36

russel schreef:
Wat kosten die wel niet?

De prijzen staan bij álle artikelen op de site.
Je kan kiezen voor Euro of Dollar als valuta.
Ook de taal, Engels, Duits, Spaans, Frans.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:14

Zomaar heel leuk topic over het hoofd gezien!
Morgen komt mevrouw Hipica een 2e hands portuguesa van Gomes passen op mijn blonde portugees. Leek me fijn zadel vanwege de wat kleinere voor-en achter eh.. dinges, wat langere zweetbladen en het kleine kniewrongetjes voor wat extra steun bij en sprongetje. En als het niet past... heel hard denken of ik het aandurf om met de maten die zij gaat opnemen zelf wat te bestellen bij Gomes.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:11

Huertecilla schreef:
Idem het suede. Zou ik inderdaad altijd leer nemen. Is dan eigenlijk net als de Ecuyers van ons.
Ik vind zelf naturel met vuurrood zóóó mooi. Maar je dat naturel krijgt een eigen patina en het rood wordt jek...

Ja je kan er wel zo'n schapenvel over doen, maar toch, stof aan de bovenzijde lijkt me drie keer niks in mijn rij-omgeving, dat is hier toch 6 maand per jaar nattigheid, slijk, rondglibberen op de hellingen, en spattergolven als je met meer als 1 uit rijden gaat.. dat combineert niet echt met suede :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:41

Kwaliteits leer is gewoon heel duurzaam.
Zoals jij door de Malibauds inmiddels gewend bent te rijden wil je ook helemaal geen stroeve zit en helemáál geen schapenvacht.

Móóí is voor het oog en dan weet ik echt wel wat ik mooier vind want een baravant in naturel leer met creme brokaat en geborduurd rood suede is :wow: voor mijn ogen.
Dat kan je echter alleen over een door pages en lakeien bijgehouden schelpenpad in een paleistuin mee rijden.
Nu wil ik er graag extra bewoning bij hier, maar paleis met pages??? Nah, dan liever zelf paard gezellig afbikken en er een degelijk leren zadel op; de modderbaas stond in de mist op de wit bevroren wei Mulán te dekken net.

Dit is toch geen brokaat/suede-paard?! Hier http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-URZWUZVW.jpg past echt ´beter´een vol-leer bravante op ;)
Die van jou zijn net zo. Ruige binken 8-)

p.s. Mulán staat hem weer op te vrijen naast het nieuwe hek. Met de poten wijd kont achteruit en lief uitnodigend ´kom dan´ achterom kijken. Hij staat erbij te flemen en ´nah, een keertje voor spek en bonen is wel leuk, maar het moet niet op werken gaan lijken.´

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:49

Huertecilla schreef:
Dit is toch geen brokaat/suede-paard?! Hier http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-URZWUZVW.jpg past echt ´beter´een vol-leer bravante op ;)
Die van jou zijn net zo. Ruige binken 8-)

Nu ze achter zo'n luxehek staan te blinken mogen ze zich wel wat uit het slijk houden vind ik. Dat heb ik ze hier ook uitgelegd toen we de stal bouwden, niet met modderpakken binnen.. maar het wil niet echt lukken ;)
Nee, het moet echt allemaal eenvoudig poetsbaar en wasbaar zijn, paleistuin.. ik heb zelfs geen zandbak :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:51

Bandida schreef:
Nu ze achter zo'n luxehek staan te blinken mogen ze zich wel wat uit het slijk houden vind ik.

Helaas.
Ook het schuildak interpreteren ze op eigen wijze; het is tot toilet bestempeld: Even een moment voor jezelf; *\o/* *\o/* droog poepen!!

Ik vind het ook gewéldig hoe ze met het stro van dit jaar in de voederkratten omgaan. Er zit aardig wat graan tussen de harde stengels, wat er tussenuit valt als je het krat zo bonkend mogelijk verzet.
Dat spoor graan kan je dan eerst opeten. Als echt alles eruit is, beginnen ze aan de stengels.
Dat is onbetaalbaar en ik haal wel weer andere kratten als deze het begeven.

Net als de driedubbele sluiting met slot op de deur waar je zélf helemaal 8)7 van wordt _O-
Zálige beesten :D
Je moet er toch niet aan dénken dat het schone sufduffen zijn?! Nee, dit zou ik voor geen goud willen missen, ook niet voor goudbrokaat :P

p.s. Arabella is jaloers op Mulán. Ze is niet hengstig maar ja.... Capricho is er net maar even voor de vorm op gaan hangen. Heeft ie even rust ;)
Nee, daar past geen maagdelijk opgeborsteld suede bij :P

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic doorgelezen heb, maar ik ben erg benieuwd wat jullie van het Strada-idee vinden. Het lijkt op een engels zadel, maar pretendeerd dat het anders is door de boom die erin zit. Volgens mij streven zij ook naar een zwaartepunt verder naar achter dan het klassieke "engelse" zadel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:00

Sannessep schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic doorgelezen heb, maar ik ben erg benieuwd wat jullie van het Strada-idee vinden. Het lijkt op een engels zadel, maar pretendeerd dat het anders is door de boom die erin zit. Volgens mij streven zij ook naar een zwaartepunt verder naar achter dan het klassieke "engelse" zadel.

Linkje?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:47

Sannessep schreef:

Dat kan ik hier toch niet terug vinden..
http://www.dressage-saddles-uk.com/tech.htm
Blijft me een beetje een mysterie, maar ik denk dat het gewoon een Engels type kunststof boom is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:29

Bandida schreef:
Blijft me een beetje een mysterie, maar ik denk dat het gewoon een Engels type kunststof boom is.

Inderdaad.
Er staan verder een paar vréselijke NoNo´s op de site.

Zoals:
´Most numnahs and saddle pads are prevented from slipping with tie on tapes and loops.
This Strada Saddle pad uses a high tech high co-efficient of friction sticky patch which is much more effective. Being heat sensitive- the warmer it gets-the stickier it gets!´

Marketing van symtoombestijding 1.

En:
´With this system the rider can position the saddle more accurately by using two of the three available straps; the first and second to position the saddle back
(recommended) or the second and third to stop the saddle from sliding back (rare). This feature is more important than most riders realise!´

Marketing van symptoombestrijding 2.

Het is een ´engels´ type zadel bedoeld om (te) ver naar voren te blijven liggen met een goed marketing verhaal over unieke verkooppunten. Ander topic dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:56

Hier een foto van een boom van een duits cavallerie-zadel.
Het is een zadel wat aan de aziatische zadelkant van moderne zadels ligt.
Het maakt gebruik van de omgekeerde V om het wat minder kritisch te maken achter de schouder en heeft ook de doorlopende dragende panelen. Het heeft geen ´engelse´ veerboom.
Het is bedoeld voor lange daegen i het zadel, maar je kan er ´licht´ mee rijden.
Het is verder op de bóóm al voorzien van gespen om bagage mee te nemen; het is bedoéld om lange dagen tot 20 kilo bagage mee te nemen.

http://i.ebayimg.com/15/!Bgo(jMwBmk~$(K ... Q~~_12.JPG

Deze boom was er in tig maten opdat het bij de maat en vorm van het paard paste. Tussen boom en paard komen stevige, dempenden, panelen van vilt. Een schokdempende drukpiekvervlakkende dunne laag vulspul.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:45

Voor wie inmiddels de hersencellen geactiveerd heeft met een stuk referentiekader over paardgebruik en bijpassende zadels:

Twee recente sociale omwentelingen zijn fundamenteel voor de recente ontwikkeling van het paardrijden en zadels.

1. De Franse Revolutie welke de adellijke ruiter/krijger letterlijk onthoofd en bij denkhoofd van Napoleon een ander type ruiter grootschalig op het slagveld loslaat.
Rijden en dus de zadels verschuiven van individuele rijkunst, behendigheid en wendbaarheid naar massaal voorwaards.
Bandida kan dat zien in Dinant in de twee types zadels voor de LARP voor de napoleontische kurassiers en - Huzaren.

2. De Industriële Revolutie welke het spoor over Europa aanlegt.
Daardoor kan het leger de paarden tot ín de brandhaarden brengen. Het zadel hoeft niet meer primair te zorgen dat ruiter en paard inzetbaar vele honderden kilometers verderop aankomen. Het kan nu primair op snel door zwaar terrein rossen ontworpen worden.
Zo verschuift het accent van gewichtverdelende draagpanelen naar een terreinspring-geometrie.

Het revolutionaire herbedenken van het paardrijden en het bijbehorende zadel door Federico Caprilli zou niet mogelijk geweest zijn zonder het onthoofden van de rijkunst en het op de trein zetten van paarden.

Het moderne engels type sportzadel is stap 3.
Een product van de totale loskoppeling van een functioneel gebruiksdoel van het paard als vervoermiddel/oorlogstuig en vervanging door een recreatief, sportief doel; vossenjacht en FEI wedstrijdsport.
´Engels´ zadel en -rijstijl zijn een doortrekken van de lijn van 1. naar 2.: voorwaards, licht rijdend op een basis van terreinspring-geometrie zonder gebruikseisen als langdurige belasting.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:54

ik heb vorige week nog op zo'n cavaleriezadel gezeten, en ook op een berberzadel? (mega hoge pommel en cantle, beetje zoals deze)
alleen maar op gezeten, niet gereden, want het waren oude zadels die een tweede leven gekregen hadden als barkruk :+
de cavaleriezadels waren veel te breed voor mij, maar dat andere zat heerlijk!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:56

fojoe schreef:
want het waren oude zadels die een tweede leven gekregen hadden als barkruk :+

:D Waar is dat?!! :+

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:15

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:25

Bandida schreef:

Iemand raadde me de Portugesa af om een jong paard op te leren, omdat de hulpen niet zo duidelijk worden doorgegeven doordat je zo vast zit in zo'n zadel.
Klopt dit?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:52

Cambiar schreef:
Iemand raadde me de Portugesa af om een jong paard op te leren, omdat de hulpen niet zo duidelijk worden doorgegeven doordat je zo vast zit in zo'n zadel.
Klopt dit?

Nee.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:51

Karina schreef:
Zomaar heel leuk topic over het hoofd gezien!
Morgen komt mevrouw Hipica een 2e hands portuguesa van Gomes passen op mijn blonde portugees. Leek me fijn zadel vanwege de wat kleinere voor-en achter eh.. dinges, wat langere zweetbladen en het kleine kniewrongetjes voor wat extra steun bij en sprongetje. En als het niet past... heel hard denken of ik het aandurf om met de maten die zij gaat opnemen zelf wat te bestellen bij Gomes.

HUH?? En ik kreeg gister een mailtje dat ze moest kijken wanneer ze kon komen... Ziek geweest, afspraak afgezegd en nog geen nieuwe, ze moest kijken wanneer ze tijd had om deze kant op te komen. En't zadel waar jij het over hebt zou ze voor mij meenemen, samen met de 2e hands Alta Escuela.
Ook lekker handig zeg, ze weet dat Ben op Nieuw Milligen staat, hadden we verdorie reiskosten en consult kunnen delen. Daar ga ik es even over mailen...