Welk dressuurzadel gesloten, diepe, vaste zit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Re: Welk dressuurzadel gesloten, diepe, vaste zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:34

Ik heb ook een Ainsley (fit 3) van 1998 ofzo, destijds nieuw gekocht voor mijn Engelse Volbloedmerrie, nu rij ik ermee op haar zoon, maar omdat die een heel andere bouw heeft heb ik er onlangs een zadelmaker bij gehad en die heeft hem helemaal aangepast aan hem.
Maar ik meen dat ik ook nog wel eens een nieuw zadel wil en probeer zo nu en dan wel eens een zadel van iemand anders.
Maar ik zoek ook het zelfde als jij.
Helaas lees ik hier in de reactie's veel over een diepe zit maar heel weinig of de zadels ook een smalle zit hebben en dan bedoel ik ook echt de zit en niet de boom.

Gisteravond een Fryso geprobeerd, maar dit was 'm niet ik vond hem veel te breed zitten.
Na een half uurtje mijn Ainsley er weer op gedaan en dat zat toch een stuk fijner, volgende week ga ik een pagony proberen, maar ik geloof dat mijn Ainsley voorlopig mag blijven Lachen

Ik denk dat een Ainsley echt aan jou wensen voldoet, ze zijn niet duur 2e hands en je kunt hem altijd nog even na laten kijken door een goede zadelmaker, mijn Ainsley is ook even helemaal gesloopt en op maat gemaakt, ik was voor 200 euro klaar.

Succes

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:21

Wij hebben een veelzijdigheidszadel van pagony,,. die vind ik echt vreselijk.. ik kan er alleen op zitten met mijn beugels superkort.. en hij is ook nog een superhard.. En het zit niet helemaal goed op mijn paard.
We hebben ook een Hulzebos. ik weet zelf niet eens of je het zo schrijft:$ dat is een dressuurzadel en die zit heeeeeeeeerlijk. lekker zacht. en ligt precies goed op mijn paard. Dit was wel een tweedehandszadel.. Maar wel erg duur!
Succes met een goed zadel zoeken Lachen

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:24

Ik heb een Passier PSL (zie je niet zo vaak). Zit echt heerlijk en past super op mijn paard. Maar, mijn advies is om een zadelpasservice langs te laten komen, die kunnen advies geven op basis van jouw wensen en zien meteen wat het beste past bij jou en je paard. Bovendien kun je dan meerdere zadels uitproberen en dan voel je ook beter wat je wel en niet moet hebben. Sommige passervices komen ook met tweedehands zadels en je kunt van tevoren je richtprijs aangeven. Succes met het vinden van het juiste zadel!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:27

Zelf heb ik een Euroriding Diamant. Deze heeft een gedwongen zit. Wel even wennen, maar ik zou niet anders meer willen. En je hoeft het ook niet 'in te rijden', want het zit als een stoeltje! Ik heb bij de aanschaf toen Van Rijs laten komen met een aantal zadels in dezelfde prijsklasse, maar al die andere zadels vond ik of veel te stug of veel te vlak (dus geen gedwongen zit). Bij de Euroriding had ik meteen het gevoel alsof ik echt in mijn paard zat in plaats van erboven op. Het geeft mij in elk geval een prettig gevoel met rijden.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 09:54

Charlot, ja heb ook al een goede zadelmaker op t oog. Die was er toevallig 2 weken geleden voor iemand anders op stal...

Weet niet of hij ook euroriding heeft... kentaur had hij volgens mij wel.. hij komt ook met tweedehands zadels langs dus dat is ook fijn...

Diana, ik heb weleens op een euroriding gereden weet alleen niet welk type Was er een met bovenbeenwrongen (onder het zweetblad) en daardoor werden je bovenbenen in een positie gedwongen en mede hierdoor was eigenlijk heel je houding erg gedwongen...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:59

Pivanti, ik denk dat dat de Diamant is geweest. Je leert inderdaad wel goed rechtop zitten, maar als je er eenmaal aan gewend ben wil je niet anders meer. Ik heb het zadel ook eens op een bijrijdpaard gehad en de eigenaresse vond het in principe heel prettig zitten alleen moest ze er aan wennen dat ze op een andere manier moest aandrijven. Omdat je benen door de wrongen worden gedwongen recht af te hangen (althans dat was mijn gevoel en op oude foto's is dat ook te zien), werd ik gedwongen om te drijven op de plek waar het hoort. Namelijk iets achter de singel. Het is een kwestie van wennen, ieder zijn/haar smaak. Ik vind van mezelf dat mijn houding erg is verbeterd.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 10:06

Maar als ik de diamant op internet bekijk, hebben die vaak gewoon hele kniewrongen ipv bovenbeenwrongen en zijn de wrongen niet zo dik...?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:24

Pivanti schreef:
Maar als ik de diamant op internet bekijk, hebben die vaak gewoon hele kniewrongen ipv bovenbeenwrongen en zijn de wrongen niet zo dik...?

http://img186.imageshack.us/img186/548/ ... antgo1.png

Een beetje schuin genomen, maar echt weinig wrong wil ik het niet noemen. Tong uitsteken

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:29

De Fryso Legacy heeft ook een gedwongen diepe en zachte zit. Dit zadel is geschikt voor "gewone" paarden, maar ook zeer geschikt voor de bredere paarden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:24

klotshtiduj schreef:
De Fryso Legacy heeft ook een gedwongen diepe en zachte zit. Dit zadel is geschikt voor "gewone" paarden, maar ook zeer geschikt voor de bredere paarden.

Heb toevallig deze week een fryso geprobeerd van iemand, maar ik vond het een zadel met een erg brede zit, tenminste als je een Ainsley gewend bent.
De Fryso zat wel lekker stroef (vast), maar vind mijn Ainsley zachter zitten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:17

ik kan je zo 123 niet helpen maar wil wel even reageren op de mensen die de kieffer wien aanraden.

Ik heb zelf een kieffer wien en ik kan er van alles van vinden, maar deze heeft alles behalve een gesloten diepe zit, er zit amper wrong op en je kan alle kanten op schuiven. Dat vind ik niet alleen, maar ook andere mensen die wel eens op mijn zadel zitten. Ik zou daar dus niet naar kijken als je zo'n zadel zoekt. Nu is die van mij ruim 10 jaar oud, dus het model kan veranderd zijn.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:54

_Nicky schreef:
Pivanti schreef:

http://img186.imageshack.us/img186/548/ ... antgo1.png

Een beetje schuin genomen, maar echt weinig wrong wil ik het niet noemen. Tong uitsteken

Dat bedoel ik, er zitten echte dikke wrongen op hoor. Je bovenbenen schuiven hierin echt niet voor het zweetblad, wat ik hier en daar op het forum wel heb gezien Clown

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:14

Misschien bij Divoza, zelf weet ik er geen, misschien daar wel.

www.divoza.nl

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:56

Ik heb laatst bij Divoza op een Anky Classic gezeten, vond dat die hele dikke kniewrongen had.
Als je op zo'n bokje zit vind ik het moeilijk te beoordelen of een zadel wel of niet breed zit, denk dat je het dan toch echt op je paard moet voelen en moet draven, stappen en galoperen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:39

Zoo die euroriding diamant, op die foto heeft idd wel dikke wrongen en echt een diepe zit Lachen Zijn er nu dan ook verschillende types van de diamant misschien? Omdat ik op marktplaats weleens diamants zie staan, maar niet zon diepe zit en dikke kniewrongen als deze lijken te hebben...?

ingvdh, nee klopt kieffer wien heb ik ook opgereden en heeft bijna geen kniewrongen en een vlakke zit idd

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:20

Die van mij is wel 13 jaar oud. Maar Euroriding heeft diverse modellen, ik zou Van Rijs eens bellen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:06

Ja dat euroriding diverse modellen heeft weet ik. Heb ook op een luxor gezeten een keer...

Maar dacht misschien zijn er binnen de euroriding diamant ook nog verschillende types omdat die ik op marktplaats zag toch echt leek of die dunnere kniewrongen hadden en minder diepe zit dan die van jou. En als ik die mensen mailden vonden hun de zit niet echt gedwongen, wel fijn vast, maar niet dat je in een bepaalde houding gedwongen werd...

Hebben ze bij van Rijs ook tweedehands euroridings? En komen ze daarmee langs?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:08

Pfff, Pivanti, zou ze gewoon eens bellen. Ze zullen vast tweedehands Euroridings hebben. Volgens mij hebben ze ook een website en kun je daar op kijken (even Googelen, want ik weet het niet uit mijn hoofd). Ik heb hun site toen even bekeken omdat ik wilde weten wat de Diamant nu nieuw kost. Ik heb toentertijd 2.000 gulden betaald en nu is hij nieuw 2.000 euro.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:22

Pivanti schreef:

Bij van Rijs op de site staat een overzicht met alle 2e hands zadels Lachen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:18

Of ze ermee langs komen, is denk ik een kwestie van bellen, want dat antwoord kan ik je niet geven. Van Rijs vast wel Knipoog.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:48

Heb vandaag op een euroriding titan gezeten. Dat is pas een gesloten en diepe zit zeg, enorme kniewrongen, was wel ff wennen, maar zit erg lekker!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:08

Vandaag heb ik voor het eerst met m'n nieuwe Rossner Sydney plus gereden, en ik kan niet anders zeggen dan dat het zit als een huis!
Ben Kieffer en Rossner Amerika gewend, maar de Sydney zit werkelijk geweldig. Heel gesloten, alhoewel je denk ik wel andere zadels hebt met een iets geslotenere zit Ja . Desalniettemin vind ik het een geweldig zadel! Eindelijk eens heerlijk kunnen zitten, dat heb ik gemist Haha! .

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:16

Prestige Doge! Echt een waanzinnig zadel. Fijne gesloten zit en een heel zachte zitting. Wil nooit meer wat anders!

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:19

Ik heb een Passier GG en ik vind de zit net helemaal niet gesloten, dit is zo'n zadel waar je zelf in moet zitten, het zadel gaat jou niet de in de juiste positie 'zetten'.
De kniewrongen zijn klein en tov vele andere dressuurzadels is de zit ook niet zo erg diep, denk niet dat dit zadel aan je eisen zal voldoen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:44

Pivanti schreef:
Ja dat euroriding diverse modellen heeft weet ik. Heb ook op een luxor gezeten een keer...

Maar dacht misschien zijn er binnen de euroriding diamant ook nog verschillende types omdat die ik op marktplaats zag toch echt leek of die dunnere kniewrongen hadden en minder diepe zit dan die van jou. En als ik die mensen mailden vonden hun de zit niet echt gedwongen, wel fijn vast, maar niet dat je in een bepaalde houding gedwongen werd...

Ik heb mijn Diamant ook bij van Rijs weg. Je hebt de 'oude' Diamant, met een rood merkje en de 'nieuwe' met een blauw merkje.
Naar mijn weten zijn ze alle nieuwe Diamant hetzelfde qua diepte van de zit/wrongen.