Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:25

Ik wissel met bit en bitloos af, bitloos loopt mijn pony ook hartstikke fijn, maar met bit is handiger met het dressuurmatig trainen en met springen. Als ik bitloos rij dan gaan we eigenlijk altijd alleen maar los werken of een rondje over de weilanden doen Lachen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:33

Ik rij ook bitloos, nu ook buiten. Als mijn paard hierdoor heen loopt, had ze ook door een bit gelopen en weet ik dus dat de basis/het vertrouwen niet goed is. Voor ons als combinatie is het de fijnste oplossing, zij loopt hier fijner op dan op een bit.
Ik snap ook niet zo goed waarom je dan volgens sommigen op Bokt meteen in het hokje "rukkende dierenmishandelaar" hoort. Ik ben echt niet overgestapt om haar bitloos in de krul te trekken, maar ik heb gemerkt dat zij niet zit te wachten op continu een bit in haar mond.

En het kunnen breken van een neusbeen, dat zal je echt niet zo maar lukken als het hoofdstel goed zit. Mijn neusriem zit op dezelfde plek als het halster, boven het zachte deel van de neus. Buiten dat probeer ik haar ook zo licht mogelijk te rijden, zie niet zo goed in hoe ik dan een neusbeen zou moeten breken en ik wil niet weten wat dezelfde druk die daarvoor nodig is in een mond gedaan zou hebben...

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:37

Ik vind dit best wel een stom topic eigenlijk.
Er is gewoon een groep die zo natuurlijk mogelijk proberen te rijden en er is een groep die hier gewoon weer helemaal tegen is.
Die twee groepen snappen elkaar niet.. de ene snapt niet waarom sommige mensen niet bitloos rijden en de andere snapt niet dat ze niet met bit rijden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:06

En er is een nog veel grotere groep die daar tussen in hangt, die voor hunzelf een fijne oplossing hebben maar ook snappen dat een ander beter gebaat kan zijn bij een andere oplossing Knipoog . Helaas vallen de groepen waar jij het over hebt meer op, die lijken fanatieker te posten en laten anderen niet in hun waarde.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:18

Watch_Me schreef:
Ik vind dit best wel een stom topic eigenlijk.
Er is gewoon een groep die zo natuurlijk mogelijk proberen te rijden en er is een groep die hier gewoon weer helemaal tegen is.
Die twee groepen snappen elkaar niet.. de ene snapt niet waarom sommige mensen niet bitloos rijden en de andere snapt niet dat ze niet met bit rijden.

Zo simpel is het niet hoor! Want van onze 2 paarden wordt er eentje bitloos en de ander met bit (zelfs stang) gereden, dus je hoeft niet voor of tegen te zijn! Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:36

Inderdaad Simodi, ik rij bitloos maar ben echt niet tegen met bit rijden. Ik ben tegen ruiters met een harde hand Knipoog ! Ik denk wel dat het fijner is voor het paard zonder bit.

En wat Watch Me zegt over die 2 groepen, dat is onzin. je kunt mensen niet in hokjes stoppen. Ik ben echt niet iemand die zo natuurlijk mogelijk wilt rijden, maar zou dan dus wel in die groep horen omdat ik bitloos rij? Ik train mijn paard dagelijks in de bak, en rij altijd met beenbescherming, anky setjes, en een dressuur/springzadel. Weinig Natural dus...

Jarax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:42

Voor, ik heb een paar keer bitloos gereden en het ging beter dan met bit.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:50

Ik ben er voor en tegen want ik ben er voor omdat het wel lekker is voor je paard om soms ff geen bit in je mond te hebben maar ik ben er tegen omdat mijn moeder heeft een paard en die luhtwegen zijn verstopt en als je met bitloos hoofdstel rijd dan krijg je druk op de neus en als je bij haar alleen al je hand op haar neus drukt (zachtjes) dan krijgt ze bijna geen lucht meer en best veel parden hebben verstopte luchtwegen.. Dus het is goewd maar ook nie..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:52

Je moet gewoon kijken naar waar je paard zich het fijnst bij voelt!

En niet of je dan toevallig natural wordt als je bitloos gaat rijden (is dat trouwens iets ernstigs als je dat bent Knipoog ), je kunt ook van alles wat doen, en de goede dingen eruit pikken die voor je paard en jou handig en prettig zijn!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:11

Snissje als het goed is ligt de neusiem van een bitlooshoofdstel niet op de plaats waar de luchtwegen lopen maar op het neusbeen, anders zit hij veel te laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:13

snissje schreef:
Ik ben er voor en tegen want ik ben er voor omdat het wel lekker is voor je paard om soms ff geen bit in je mond te hebben maar ik ben er tegen omdat mijn moeder heeft een paard en die luhtwegen zijn verstopt en als je met bitloos hoofdstel rijd dan krijg je druk op de neus en als je bij haar alleen al je hand op haar neus drukt (zachtjes) dan krijgt ze bijna geen lucht meer en best veel parden hebben verstopte luchtwegen.. Dus het is goewd maar ook nie..

In dat geval hangt de neusriem veel te laag!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:41

Ik ben niet voor en ben niet tegen bitloos. Ieder zijn eigen keus overal zitten voor en nadelen aan. Wel gaat bitloos me steeds meer tegenstaan vanwege de dwingende toon en de veroordelende berichten die sommige mensen op dit forum hebben. Elkaar respecteren in een bepaalde keus daar kunnen een hoop mensen nog iets van leren.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:45

Mistral, bitloze ruiters worden hier toch ook regelmatig afgeschilderd als mensen die niet kunnen rijden en er daarom maar een bitloos hoofdstel aan hangen, dan kun je mooi zonder protest je paard omlaag trekken, want het is enorm pijnlijk, mishandelend (en beinvloed het evenwichtsorgaan las ik zelfs ooit)... Gebeurt net zo veel als de veroordelende bitloze ruiters, dus wat dat betreft hoef je je geen mening te vormen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:49

Ik denk dat ik vrij ben om een mening te vormen Knipoog Ik heb deze mening die mag ik hebben en kun jij niet veranderen. Ik veroordeel mensen die met of zonder bit rijden niet en wens ook niet dat mensen mij veroordelen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:50

Mistral bitloos zou je daardoor niet tegen moeten gaan staan. Het gaat toch om het bitloos opzich, niet om de mensen die zo overdreven fanatiek verkondigen dat het veel beter is?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:51

Daan_Ordeal schreef:
Mistral bitloos zou je daardoor niet tegen moeten gaan staan. Het gaat toch om het bitloos opzich, niet om de mensen die zo overdreven fanatiek verkondigen dat het veel beter is?

Zo ben ik nu eenmaal hoe harder mensen proberen hun mening door te drukken hoe meer ik daar tegen in ga. Overigens zal het nogmaals zeggen iedereen moet het voor zich weten. Ieder zijn of haar eigen keus.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:08

Ik ben het eens met Mistral.
Daarnaast ben ik niet tegen met bit, maar ook niet direct tegen bitloos.
Ik hou er niet van als mensen een bit onjuist gebruiken, net zoals ik er niet van hou als mensen een bitloos hoofdstel onjuist gebruiken.
En daar zit het probleem. Wanneer het juist gebruikt wordt zal het allebei wel goed zijn.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:24

Maar je gaat dus wel tegen de mening in van de bitlozen die een ander veroordelen en niet tegen de mening van de bitruiters die de anderen veroordelen? Hou je dan lekker bij je eigen mening, nu volg je dus gewoon 1 partij en baseer je op die vooroordelen jouw mening, terwijl er andersom net zo hard veroordeelt wordt...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:49

Ik ben niet voor of tegen, iedere manier heeft zo zijn slechte kanten.. het is aan de gebruiker om te kiezen welke manier het best bevalt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:58

ik rijd bitloos ,ik vind het prettiger rijden omdat ik nog weleens heel druk ben met mn handen, het stomme is dat ik gewoon beter rij zonder bit haha..zit tussen mijn oren ...stom eigelijk want heb toch echt 18 jaar met bit gereden,
met bit /zonder bit moet ieder voor zich weten...het is gewoon OOK een manier van rijden.,..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:06

Miran schreef:
Maar je gaat dus wel tegen de mening in van de bitlozen die een ander veroordelen en niet tegen de mening van de bitruiters die de anderen veroordelen? Hou je dan lekker bij je eigen mening, nu volg je dus gewoon 1 partij en baseer je op die vooroordelen jouw mening, terwijl er andersom net zo hard veroordeelt wordt...

Vertel eens waar zie jij dat staan? Ik veroordeel helemaal niemand

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:09

MISTRAL94 schreef:
Wel gaat bitloos me steeds meer tegenstaan vanwege de dwingende toon en de veroordelende berichten die sommige mensen op dit forum hebben. Elkaar respecteren in een bepaalde keus daar kunnen een hoop mensen nog iets van leren.

Dit bedoelde ik Mistral, maar hierbij vergeet je dus dat er tegen de bitlozen net zo bot en veroordelend gedaan wordt door sommigen hier. Respecteren hoort beide kanten op te gebeuren, en niet alleen de bitlozen die de bitten moeten accepteren en andersom wel de grond in geboord mogen worden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:09

Miran, ben het met jou eens, hoor. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Knipoog

Overigens ga ik aanstaande week mijn eerste officiele bos- en heiderit buiten maken met touwhalster met mijn jonge paard. Gevaarlijk, he? Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:14

Miran schreef:
MISTRAL94 schreef:
Wel gaat bitloos me steeds meer tegenstaan vanwege de dwingende toon en de veroordelende berichten die sommige mensen op dit forum hebben. Elkaar respecteren in een bepaalde keus daar kunnen een hoop mensen nog iets van leren.

Dit bedoelde ik Mistral, maar hierbij vergeet je dus dat er tegen de bitlozen net zo bot en veroordelend gedaan wordt door sommigen hier. Respecteren hoort beide kanten op te gebeuren, en niet alleen de bitlozen die de bitten moeten accepteren en andersom wel de grond in geboord mogen worden...

Ik kan de wereld niet verbeteren, ik veroordeel mensen niet zoals ik al tig keer geschreven heb iedereen moet dat voor zich weten. Alleen door reacties van sommige mensen op dit forum gaat het mij tegen staan is mijn goed recht dacht ik zo. Daarom zeg ik nog niet wat ben jij een trut omdat je bitloos rijdt. Ook heb ik al genoemd dat mensen respect voor elkaar zouden moeten hebben, dus nogmaals ik zie niet in waar ik iemand veroordeel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:22

Mistral, de bitloosrijders merken allang hoe er op ze gereageerd wordt en als je niet al fel was, word je het op een gegeven moment zelf ook wel Knipoog . Ik word er werkelijk DOODMOE van om als iemand afgeschilderd te worden die blijkbaar niet met bit kan rijden (heb er meer dan 30 jaar mee gereden en rij op andersman's paarden regelmatig nog met bit Clown , maar goed...), als ik aangeef MIJN EIGEN JONGE PAARD bitloos in- en te berijden. So what??????

Nee, dan krijg je de fabels van het neusbot breken, noem maar op. Weet je hoe irritant dat eigenlijk is?
Alsof ik op mijn paard rij om hem te pesten en pijn te doen, omdat ik zelf niets kan. Clown
Yeah, right. Nog niet gesproken over het juiste lichaamsgebruik van het paard, de gevaren op de weg, in het bos, wat je andere mensen allemaal wel niet aandoet, omdat het levensgevaarlijk is.... Bladiebladiebla.....

Snap je nu misschien waarom je op deze manier twee groepen krijgt????
Nou, dan weet ik wel bij welke groep ik effe liever hoor, als ze me dan toch zo graag in een hokkie willen proppen. Haha!