Nut van een sperriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Nut van een sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:02

ik vind het stabiliseren van het bit nog wel een argument.
Is het niet zo, dat van oudsher aangeraden werd om een jong paard in te rijden met een lage (hannoveraanse) neusriem, om dezelfde reden?
Deze ligt net als de sperriem voor het bit langs en staat bekend als een vriendelijke neusriem. (uiteraard moeten er 2 vingers tussen passen)

Overigens heb ik bij mijn tinkertje de sperriem er ook maar afgesloopt. Hij heeft niet al te veel ruimte in de mond waardoor een sperriem of een lage neusriem voor hem niet zo geschikt is. Komt meer voor, zeker bij sobere paardjes, zoals fjordjes, met dikke lippen. Wel iets om op te letten dus!

zoek je naar een rustiger liggend bit, dan zou een kneveltrens misschien een goed alternatief voor een sperriem zijn.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:10

Ik, en de meeste westernruiters, rij zonder neusriem. Geen enkel van ons paarden spert z'n mond open. Bij héél uitzonderlijke gevallen kan je alsnog een neusriem gebruiken.

Ik rij dus nu ook mijn jonge paard in, die heeft nog nooit een neusriem gehad. Die enkele keren dat hij zijn tong over het bit gooide, was vooral omdat het bit iets te laag hing. Dus een gaatje korter, probleem opgelost. Hij houdt zijn mond mooi dicht, of kauwt op het bit...

Ik, persoonlijk, vind zo'n neusriem geheel overbodig en als ik dan zie hoe sommige zijn aangesnoerd, krijg ik kriebels van. Vroeger reden wij onze draver ook met neusriem hoor en op een dag hebben we dat ding weggedaan en het paard zelf is nooit anders gaan reageren ofzo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:22

Stabiliseren van het bit zou mogelijk moeten kunnen zijn, zou de sperriem op de juiste hoogte hangen, meestal zie je dat de sperriem een vinger voor het bit zit, dan heeft het zo dus geen nut, een lage kan je wel veel makkelijker goed doen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:37

Ik heb ook een gecombineerde neusriem maar alles zit op het loste gaatje, vooral de sperriem.Die kan je er zo afschuiven bij wijze van spreken, hij zit er dus ook voor "de sier". Maar ik vind het opzich wel netjes staan, als hij niet strak zit heeft hij er ook geen last van Lachen Lachen

Heb em ook niet nodig als "afsnoerder", nee gelukkig niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:02

runningkawa schreef:
waarom opent een paard dan de mond?

Voor dat paard ben je op dat moment te hard.
Dat hoeft niet te zijn dat je met 300 kg rijd, maar wel te veel voor dat paard.

Zanda heeft ook een gevoelig mondje, die opent best snel de mond, voor mij een teken dat ik hem met nog minder hand moet rijden...en ik zit echt niet te trekken op hem.
Maar als hij dadelijk verder gereden is gaat dat wel goed komen, snapt hij mijn zit hulpen ook beter Lachen

Maar opent de mond nu dus wel omdat het voor hem te veel is.
Nu kan ik daarop de sperriem aansnoeren of zeggen, RK, minder hand gebruiken opletten meid Lachen

Sommige paarden lopen zelfs met los teugeltje dus zonder druk met open mond. Een gewoonte dus en niks anders.

Even ter verduidelijking, mijn paard loopt niet met haar mond open, wel als ik te veel druk gebruik, is voor mij dus een zeer goede controlle. Zowel met als zonder sperriem overigens, mijn sperriem zit zo los dat ze met gebruik daarvan nog steeds haar mond kan openen. Ik gebruik dit dus niet als middel om haar mond dicht te houden, maar wel om het bit wat beter op de plaats te houden dit weer omdat ik mijn bit niet strakker wil maken met de bakstukken ivm druk waardoor ze haar mond weer opent Tong uitsteken

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:17

Mijn instructrice heeft mij het eens helemaal uitgelegd, waardoor het voor mij ook erg logisch klonk. De hoge neusriem zit erop om te zorgen dat het paard niet zijn kaken van elkaar af kan halen, of schuin kan zetten. In eerste instantie lijkt dit 'sielugh' maar dit zorgt ervoor dat het bit de juiste inwerking heeft. Wanneer paarden wel in staat zijn hun mond te openen of hun kaken schuin te zetten, heeft het bit een verkeerde of helemaal geen inwerking meer. Wanneer de kaken op elkaar staan heeft het bit inwerking op de lagen, waardoor een kleine druk al volstaat om je zelf duidelijk te maken, omdat dit deel erg gevoelig is bij paarden. Wanneer een paard zijn mond opent, werkt het bit alleen in op de mondhoeken. Dan kun je trekken wat je wilt, het bit heeft zo niet de juiste inwerking en zo kun je je paard dus ook niet trainen. Daarom moet ik van mijn instructrice mijn aansnoerneusriem ook vrij strak doen, met als voorwaarde dat zowel de neusriem en de kinonderlegger dik onderlegd zijn met zacht leer. De sperriem doen we 'aan'. Voelbaar, maar niet afknijpend. De sperriem zorgt er dus niet in zijn eentje voor dat de mond niet opengaat, dat doet eigenlijk de neusriem. De sperriem is ervoor dat paarden hun lippen op elkaar houden, het zorgt ook voor een klein beetje stabiliteit van het bit en daarbij is het, denk ik, ook voor de sier.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:28

Het paard is zo gevoelig dat het zijn mond open doet bij te grote druk, dan heeft het bit inderdaad geen inwerking meer. Maar als het goed is rij je zonder een te grote druk, dus heeft het paard geen reden om zijn mond open te doen. Het is dus de schuld van de ruiter (uitzonderingen daargelaten) dat het paard zijn mond open doet, waarvan denk je dat de uitdrukking de mond snoeren komt? Het paard "praat" met zijn lichaam, in dit geval zijn mond, bedenk dat goed.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:33

Mijn instructrice liet het mij voelen, het is ook niet gemakkelijk uit te leggen. Natuurlijk is het geheel openen van de mond van een paard een teken van verzet en waarschijnlijk dan ook van pijn. Maar wat mijn instructrice mij liet voelen was wanneer een paard zijn kaken schuin doet. Dit doen ze om onder de, hoe ligt dan ook, druk uit te komen. Dit is bijna niet zichtbaar maar ongelooflijk goed voelbaar, je hulpen komen zo gewoon niet meer door. Met als gevolg dat je hulpen grover worden en het paard zijn reactievermogen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:25

Citaat:
Sommige paarden lopen zelfs met los teugeltje dus zonder druk met open mond. Een gewoonte dus en niks anders

Een gewoonte die altijd is ontstaan door een slecht passend bit of een grove hand of andere pijn.
Daar kun je echt wel vanuit gaan.
En de gewoonte maken ze zich niet eigen in een paar dagen...dan is er voor dat paard al een hele poos wat aan de hand geweest