"Setjesfreaks" Worst Nightmare

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: "Setjesfreaks" Worst Nightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:34

Neroo schreef:
Oververhitten?

Is daar een wetenschappelijk naar gedaan?

Ja, daar is onderzoek naar gedaan door artsen.... het heeft in verschillende bladen gestaan. Onderzoek is wel dermate serieus dat ik de peesbeschermers ook alleen gebruik wanneer dat echt nodig 'lijkt'.
Verder vind al die toeters en bellen aan de knol hangen maar een verkwisting van tijd en geld, maar ieder zijn hobby natuurlijk.
Al die meisjes die hun paarden altijd maar bandageren met passende kleuren moeten wel eens even na gaan denken over de consequenties daarvan. Het lichaam, en dus de benen, moeten bij inspanning de temperatuur kunnen reguleren.... en dat lukt niet erg goed met al die rommel er omheen.

Ga maar eens joggen met een skipak aan Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:35

Ik ben benieuwd naar een link oid Ninx Lachen

Ik heb liever peesbescherming om, dan dat mijn pony zijn benen kapot loopt tijdens het rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:36

Jantine_ schreef:
De een spaart postzegels, de andere pennen en de andere setjes. (Er zit wel een behoorlijk prijsverschil in, maar toch..)
Als je het nou leuk vind om in een setje te rijden, why not?
Het is ook maar net waar je je geld aan uit wil geven, sommige willen lekker uit eten en andere willen daar een leuk setje van kopen voor hun paard.

Mijn mening is dat het er leuk/netjes uitziet als je in set rijd Ja

Yups, zolang het spul netjes past en ruiter en paard niet in de weg zitten vind ik het prima.
Ben zelf een setjes freak (alleen dekjes dan), vind ze erg leuk maar heb zelf een keiharde regel, voor elk niew dekje moet er minimaal 1 andere van mij verkocht worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:37

Neroo schreef:
Ik ben benieuwd naar een link oid Ninx Lachen

Ik heb liever peesbescherming om, dan dat mijn pony zijn benen kapot loopt tijdens het rijden.

Dan zul je zelf even moeten zoeken, anders moet ik die artikelen in gaan scannen. Ik zou het echter wel voor de zekerheid gaan checken als ik jou was, ik schrok behoorlijk van de temperatuur die kan ontstaan onder die peesjes.
Waarom zou je pony onder het rijden zijn benen kapot lopen?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:37

Ninx schreef:
Ja, daar is onderzoek naar gedaan door artsen.... het heeft in verschillende bladen gestaan. Onderzoek is wel dermate serieus dat ik de peesbeschermers ook alleen gebruik wanneer dat echt nodig 'lijkt'.
Verder vind al die toeters en bellen aan de knol hangen maar een verkwisting van tijd en geld, maar ieder zijn hobby natuurlijk.
Al die meisjes die hun paarden altijd maar bandageren met passende kleuren moeten wel eens even na gaan denken over de consequenties daarvan. Het lichaam, en dus de benen, moeten bij inspanning de temperatuur kunnen reguleren.... en dat lukt niet erg goed met al die rommel er omheen.

Ga maar eens joggen met een skipak aan Knipoog
\

Denk dat je beter kan zeggen, joggen met skisokken aan ipv een pak Lachen
Der is idd onderzoek gedaan maar kom op, je gebruikt ze een uurtje voor het rijden en doet ze dan af. Als je zorgt voor goed materiaal wat op een fijne manier om de benen van je paard zit (lees: geen kreukels of wat in bandages, gebruik onderlappen, schone peesbeschermers etc) dan kan het weinig kwaad Knipoog
Kijk als er nou wekelijks paarden bezwijken door gevolg van beenbescherming wat een uur gebruikt wordt bij training, dan zou ik ook 3x nadenken..
Al zou ik er niet aan moeten denken wat voor blessures mijn paard zou kunnen overhouden aan springen zonder beenbescherming Knipoog

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:39

Tja, en elke dag zwart is ook zo 'saai' (om even ontopic te komen) en dus vind ik het leuk om mijn paard (en mezelf Tong uitsteken ) in een leuk setje te steken Haha!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:40

Omdat mijn pony aantikt, ik hoor regelmatig dat ie strijkt, en mijn peesbeschermers zitten ook onder de krassen, en zowiezo in de zomer rijd ik 9 van de 10 keer met peesjes en niet met bandages Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:40

Ninx schreef:
--

Dat is verdraaid waar, ik meende dat het in Bit stond dat ze met thermometers etc gemeten hebben voor, tijdens, kort na, en na de arbeit.

De conclusie was dat de benen zonder iets eromheen zelf goed de temperatuur konden regelen door de lucht die er langs ging. Als er bescherming omheen zat kwam de temp gevaarlijk hoog tot het maximale temp en dat kon erg moeilijk afkoelen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:41

ik snap het nut van dekjes ook niet Clown ik krijg dat zelfs weleens zulke opmerkingen bij de verening? Nagelbijten / Gniffelen

de ruitersportzaak/zadelmaker waar ik altijd heen ga zei laats. iedereen geeft geld uit aan mooie setjes wat past bij het baasje en paard. maar ze rijden nog niet eens met een goedpassend zadel / hoofdstel / bit Nagelbijten / Gniffelen

en tja daar kan die bij sommige misschien nog wel gelijk in heben ook Clown

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:41

Sommige zullen inderdaad de voorkeur geven aan die Anky pads, maar helaas zijn die niet voor iedereen geschikt.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:42

ginouque schreef:
ik snap het nut van dekjes ook niet Clown ik krijg dat zelfs weleens zulke opmerkingen bij de verening? Nagelbijten / Gniffelen

de ruitersportzaak/zadelmaker waar ik altijd heen ga zei laats. iedereen geeft geld uit aan mooie setjes wat past bij het baasje en paard. maar ze rijden nog niet eens met een goedpassend zadel / hoofdstel / bit Nagelbijten / Gniffelen

Waarom koppel jij setjes meteen aan niet passend tuig?

Scheer jij altijd iedereen over 1 kam?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:42

@ PatriciaVT: het gaat JUIST om dat ene moment van inspanning waarop het been verhit raakt en de temperatuurregeling verstoord wordt door het 'inpakken'.
Dat je bij het springen bescherming gebruikt begrijp ik. Maar ik zie mensen tegenwoordig voor iedere scheet die dingen er omheen knallen.
Je paard zal niet dood neervallen, maar het punt is dus dat het de kans op blessures JUIST vergroot.

In ieder verontrustend genoeg om even te checken wat er van waar is toch? Meten is weten....

Wat de verdere aankleding van ruiters en paarden betreft, van mij hoeft het niet... maar helemaal te gek als andere mensen daar wel van genieten! Geen problemen mee hoor...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:43

ginouque, daar heb je zeker gelijk in. De reden dat het dunne ventilerende dekjes voor mij zijn en geen dikke pads.

Ieder goed passend zadel zal zonder dekje gebruikt kunnen worden, het vergt alleen wat vaker schoonmaken.

Men gebruikt ook wel eens de termen gevoelige rug etc waardoor ze er bontjes onder gooien, naar mijn weten (lees, heb het gehoord) wordt een gevoelige rug alleen maar veroorzaakt door de ruiter en slecht passende zadels.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:45

Nou precies Ninx Lachen
Ik weet echt wel dat bb niet optimaal is, maar aan de andere kant ook wel ivm bescherming..
Zo heeft en houd alles een goede en een slechte kant Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:45

'plet' een ankypad maar eens, die zal dan dunner zijn dan zo'n opeengeperst dun dekje Knipoog

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:47

magda_90 schreef:
ginouque, daar heb je zeker gelijk in. De reden dat het dunne ventilerende dekjes voor mij zijn en geen dikke pads.

Ieder goed passend zadel zal zonder dekje gebruikt kunnen worden, het vergt alleen wat vaker schoonmaken.

Men gebruikt ook wel eens de termen gevoelige rug etc waardoor ze er bontjes onder gooien, naar mijn weten (lees, heb het gehoord) wordt een gevoelige rug alleen maar veroorzaakt door de ruiter en slecht passende zadels.

Een wat dikkere pad (bijv. eurostar stripe inn) is idd wat dikker. Nu gebruik ik zelf nooit bontjes oid, maar wel die Eurostar dekjes (en anky, scapa etc) en merk dat juist die dekjes fijn vocht opnemen maar ook snel droog zijn. De dunne dekjes drogen naar mijn ervaring (ja want die heb ik ook Schijnheilig ) een stuk minder snel en zijn na 2x intensief gebruiken hard van het zweet...

Normaals, alles heeft zijn voor en zijn tegens en dat zal altijd zo blijven Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:47

magda_90 schreef:

Magda spreekt hier weer even een prachtige waarheid.... helemaal mee eens.

Punt is natuurlijk dat mensen iets makkelijker een aantal nieuwe dekjes kunnen aanschaffen dan een duur, goed passend zadel... Soms zullen die kleine 'esthetische' aankopen dan ook eerder in huis gehaald worden.
Ik hoop toch echt dat mensen eerst zorgen dat hun zadel in orde is, en dan pas aan de rest denken.
Ik vrees echter dat het tegendeel waar is, want hoeveel paarden zie je niet met weggereden schoft en drukplekken Huilen Huilen

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:48

Neroo schreef:
ginouque schreef:

Waarom koppel jij setjes meteen aan niet passend tuig?

Scheer jij altijd iedereen over 1 kam?

ik zeg niet passend tuig. ik zeg dat sommig mensen (LEES NIET IEDER) vaak mooie setjes hebben maar het zadel ligt op het paard niet goed het bit klemt waardoor en wondjes ontstaan enz. dat bedoel ik niet dat het zadel niet pas bij het dekje Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:51

Patriciavt schreef:
Nou precies Ninx Lachen
Ik weet echt wel dat bb niet optimaal is, maar aan de andere kant ook wel ivm bescherming..
Zo heeft en houd alles een goede en een slechte kant Knipoog

Wanneer je een ruige buitenrit maakt of gaat springen wil je je paard wellicht wat beter beschermen, dat is begrijpelijk. Maar je paard heeft niet IEDERE training die bescherming nodig. Dan zouden wel heel veel paarden zichzelf aantikken nietwaar?
Los daarvan schijnt ook dat gegeven vaak weer terug te voeren zijn op de rijkunsten van de ruiter in kwestie....

Anyhow, het is altijd de moeite waard je te verdiepen in dit soort zaken en dan alsnog te kijken of je ze er elke keer omheen moet knopen.... kost je niks om dat even uit te zoeken voor de zekerheid.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:52

Maar ginouque, hierbij nodig ik je uit om eens in het setjesfreak topic te komen kijken, noem mij één iemand die behalve zijn super setjes niet goedpassend tuig op zijn/haar paard gebruikt Knipoog

Ik kan je met 100% garanderen dat de mensen in bij ons in het setjesfreak topic zitten, het beste met hun paard voor hebben en ook echt zorgen voor degelijk en goed passend tuig.

Ik neem eigenlijk aan dat als je als titel van het topic "Setjesfreaks" Worst Nightmare neerzet, je donder op kunt zeggen dat de setjesfreaks komen reageren...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:53

Ninx schreef:
Anyhow, het is altijd de moeite waard je te verdiepen in dit soort zaken en dan alsnog te kijken of je ze er elke keer omheen moet knopen.... kost je niks om dat even uit te zoeken voor de zekerheid.

Ik heb de desbetreffende bit gelezen Lachen
Nou ik blijf erbij, setjes vind ik leuk en daarom gebruik ik ze. Beenbescherming gebruik ik omdat mijn paard ze gebruikt (gebruikssporen) en omdat ik zeer zuinig op mijn prachige, fijne dier ben Lovers
Beter voorkomen dan genezen..
En tja, aangezien die van mij is bepaal ik zelf wat ik goed vind voor hem en zo'n bit test weerhoud mij er niet van om met beenbescherming te rijden.
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 21-06-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:54

@patriciavt ik heb ook niet gezegd dat iedereen dat heeft. de meeste hebben het super voor elkaar eerlijk waar! daar geef ik ok mijn complimenten voor. maar ik ken ook mensen die dit niet goed voor elkaar hebben en over die mensen heb ik het nu..

ik heb ook niks tegen mensen die met setjes rijden hoor zijn ook gewoon mensen net als ik. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:55

Ach, of je je paard nu geel, groen, paars of rood wil aankleden maakt mij echt niet uit.... het paard ook niet. Lekker als je daarvan kunt genieten toch? Onschuldig vermaak lijkt me!

Als dat paard maar geen barbie is, en wel gewoon paard mag zijn.... dus: lekker buiten lopen in het land, lekker met soortgenoten ravotten, en niet teveel op stal...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:56

ginouque schreef:
@patriciavt ik heb ook niet gezegd dat iedereen dat heeft. de meeste hebben het super voor elkaar eerlijk waar! daar geef ik ok mijn complimenten voor. maar ik ken ook mensen die dit niet goed voor elkaar hebben en over die mensen heb ik het nu..

ik heb ook niks tegen mensen die met setjes rijden hoor zijn ook gewoon mensen net als ik. Lachen

Ik quote mezelf even Knipoog

Patriciavt schreef:
Ik neem eigenlijk aan dat als je als titel van het topic "Setjesfreaks" Worst Nightmare neerzet, je donder op kunt zeggen dat de setjesfreaks komen reageren...

Titel maakt het een beetje 'persoonlijk' naar ons gericht..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:56

Citaat:
En tja, aangezien die van mij is bepaal ik zelf wat ik goed vind voor hem en zo'n bit test weerhoud mij er niet van om met beenbescherming te rijden.

Ach ja, wat weet een dierenarts nu helemaal he? Wij ruiters weten het zelf beter.... Clown